Skocz do zawartości

Cała aktywność

Strumień aktualizowany automatycznie     

  1. Ostatnia godzina
  2. Wracam do nauki z Forbotowym kursem lutowania. Standardowo chwilę popracowałem nad montażem układu na płytce stykowej (zdj. 1). Tranzystory nie są tak "oczywistym" elementem jak rezystory czy kondensatory i musiałem się chwilę zastanowić, by wpiąć je poprawnie. W ogóle czuję, że dobrze mi zrobi, jeśli przeskoczę do kursu elektroniki i dłużej przysiądę nad zrozumieniem ich działania. Nie czuję się jeszcze pewnie w tej dziedzinie, a nie chcę jej potraktować po macoszemu. Lutowanie nie sprawiło dużo problemów- elementów jest mniej w porównaniu do poprzednich układów. Miałem kilka dni przerwy w ćwiczeniach, więc odrobinę wyszedłem z wprawy i nie wszystkie połączenia mogły wyjść idealnie. Także proszę o uwagi, jeżeli gdzieś narobiłem błędów (zdj. 2). Układ zadziałał poprawnie przy pierwszej próbie uruchomienia (zdj. 3). Pozwoliłem sobie ponownie odrobinę zmodyfikować układ i zastosować dwie różne diody: zieloną i czerwoną. To chyba odbiło się na działaniu układu, gdyż zaświecenie zielonej diody nie powoduje całkowitego zgaszenia czerwonej i vice versa, choć w mniejszym stopniu (zdj. 4). Ciekawi mnie, dlaczego tak się dzieje i jak to skorygować- może pomogłoby zwiększenie rezystancji na czerwonej diodzie?
  3. Jeśli to tylko zimny lut by był, to może warto przejechać grotem lutownicy. Jeśli rezystor to na znanym portalu możesz takie znaleźć po 2 zł za 100 szt. (tylko, czy o takiej samej tolerancji???). Jeśli to coś więcej to chyba taniej wyjdzie kupić nowy miernik.
  4. Nie wiem czy wogule grać się za odlutowywanie go, i bawienie się, nie wiem czy wogule taki jestem w stanie dokupić
  5. Dzisiaj
  6. Mam jeden problem przy każdym włączeniu pojazdu i kliknięciu przycisku do sterowania serwem najpierw serwo przyjmuje skrajną pozycję i dopiero po tym ruchu działa normalnie. Wie ktoś może czy da się to naprawić programowo?
  7. Lut też na RJ11 jest jakiś taki matowy, więc może coś być na rzeczy. Może tam po prostu zimny lut się ujawnił... Zwiększyło to rezystancję o parę dziesiątych Ω albo 1 czy 2 Ω więc na zakresie 1000 mA (rezystancja bocznika 1Ω) czy 100 mA (rezystancja bocznika 10Ω) jest znaczne przekłamanie, bo w przypadku dodatkowych 2 Ω na zakresie 1000 mA będzie błąd rzędu 200%. Dla zakresu 100 mA będzie to już tylko ok 20%, Na zakresie 10 mA błąd będzie rzędu 2%, a więc w granicach dopuszczalnego błędu miernika.
  8. [code] #define zielona 9 #define czerwona 8 String odebraneDane = ""; //Pusty ciąg odebranych danych int kolor = 0; void setup() { Serial.begin(9600); //Uruchomienie komunikacji pinMode(zielona, OUTPUT); //Konfiguracja wyjść pinMode(czerwona, OUTPUT); digitalWrite(zielona, LOW); //Wyłączamy diody digitalWrite(czerwona, LOW); } void loop() { if (Serial.available() > 0) { //Czy Arduino odebrało dane odebraneDane = Serial.readStringUntil('\n'); //Jeśli tak, to odczytujemy i zapisujemy w zmiennej odebraneDane } if (odebraneDane != "zielona" && odebraneDane != "czerwona" && odebraneDane != 0) { //Jeśli wprowadzone dane są niewłaściwe kolor = 3; //Ustaw zmienną na 3 } else if (odebraneDane == "zielona") { // Jeśli wprowadzono "zielona" kolor = 1; // Ustaw zmienną kolor na 1 } else if (odebraneDane == "czerwona") { // Jeśli wprowadzono "czerwona" kolor = 2; // Ustaw zmienną kolor na 2 } switch (kolor) { case 1: //Jeśli odebrano słowo "zielona" digitalWrite(zielona, HIGH); //To włączamy diodę zieloną delay(1000); digitalWrite(zielona, LOW); // wyłączamy diodę zieloną odebraneDane = ""; //"reset" zmiennej kolor = 0; //"reset" zmiennej break; case 2: //Jeśli odebrano słowo "czerwona" digitalWrite(czerwona, HIGH); //To włączamy diodę czerwoną delay(1000); digitalWrite(czerwona, LOW); // wyłączamy diodę czerwoną kolor = 0; //"reset" zmiennej odebraneDane = ""; //"reset" zmiennej break; case 3: Serial.println("Wprowadź poprawne dane: 'zielona' lub 'czerwona'"); // Wypisz komunikat kolor = 0; //"reset" zmiennej odebraneDane = ""; //"reset" zmiennej break; } } [/code] 6.2 W końcu poprawiłem...
  9. Wydaje mi się że na RJ11 są jakieś dziwne kropki jakby się uszkodził, chociaż może mi się wydawać.
  10. Zawyża tylko na mA, miernik warty 50 zł z Lidla, chyba gra nie warta świeczki. Ładne checa, ciekawi mnie co padło, czysta ciekawość.
  11. Rezystory wyglądają na dobre, chociaż nie wiem dlaczego ten RJ10 nie ma oznaczenia (Może chińczyk przy lutowaniu położył oznaczeniem do dołu). Po obejrzeniu zdjęć mogę powiedzieć, że rezystory RX1 (w tym konkretnym egzemplarzu go nie ma) oraz RX2 to rezystory, które mają poprawić dokładność rezystancji bocznika (a nie dzielnika, jak napisałem w poprzednim poście) Według oznaczeń rezystory powinny mieć: RX2 - 200Ω, RJ11 - 1Ω, RJ10 - Nie ma oznaczenia, ale wg logiki powinien mieć 9Ω, RJ13 - 90Ω zaś RJ12 - 900Ω Oczywiście R, jak to zostało opisane na płytce drukowanej ma 0,01Ω (dlatego równolegle z RJ11 jest połączony RX2, aby uzyskać 0,99Ω). W takiej sytuacji wystarczy, że jeden z tych rezystorów zwiększy trochę rezystancję i miernik będzie zawyżał wskazanie. To samo, jeśli styki w przełączniku zakresów są przypalone (zwiększona rezystancja połączenia wewnątrz przełącznika), ale przy nadpalonych stykach w przełączniku zakresów albo nie będzie żadnej różnicy, albo będzie wskazanie trochę zaniżone. Jeśli zawyża wskazania na wszystkich zakresach, to stawiam na ten potencjometr montażowy, który znajduje się po drugiej stronie płytki drukowanej i z tej strony jest widoczny tylko przez otwór do jego regulacji. Jeśli to nie jeden z wyżej wymienionych elementów, to nie wierzę, że błędne wskazania są tylko na amperomierzu. Muszą być i na woltomierzu, i na omomierzu i na pomiarze baterii. W takiej sytuacji padł układ scalony. Ponieważ to jest raczej prostszy miernik, to podejrzewam, że jest to ICL7107 lub jeden z jego klonów.
  12. Witam To jest shield wpinany na arduino: https://botland.com.pl/pl/arduino-shield-kontrolery-silnikow-i-serw/8224-l293d-motor-driver-board-sterownik-silnikow-16v06a-nakladka-dla-arduino-iduino-st1138-5903351241267.html Ogólnie dziś potestowałem dalej i doszedłem do takich wniosków: -pierwsze wgranie + nie odłączenie kabla USB wpiętego do arduino Leonardo + zasilanie wpięte do shielda wszystko działa, czołg porusza się - po odłączeniu przewodu od komputera i ponownym go podłączeniu program przestaje działać. Dodam jeszcze, że to komunikacji z telefonem używam tego : https://botland.com.pl/pl/moduly-bluetooth/6642-modul-bluetooth-21-xm-15b-33v5v.html
  13. Są jakieś alternatywy dla Xloadera, lub rozwiązanie problemu, ponieważ, podczas uploadowania pliku wyskakuje błąd "uploading failed" ?
  14. Zobaczę jak to wygląda pod mikroskopem, szkoda że nie mam kamerki... A jak sprawdzić taki dzielnik miernikiem, omomierzem ?
  15. @Badey witamy na forum, powodzenia w nauce elektroniki!
  16. Tak byłoby najbezpieczniej. Dokładnie tak - to jest "przedłużenie" napięcia podawanego na złącze zasilania. Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule (szczegóły widać na schemacie): Arduino, co w środku piszczy – #1 – schemat Oczywiście
  17. Wiem, że trochę odgrzewam stary temat, ale mam pytanie odnośnie tej drewnianej ramki stojącej obok, wyświetlającej informacje o temperaturach oraz zachmurzeniu. Jaki wyświetlacz jest tam użyty - jakiś gotowiec, typu stary tablet czy coś innego. Mógłbyś przybliżyć temat? Dziękuję.
  18. Chyba nie, wszystkie projekty jakie widziałem opierały się o zwykły silnik. Ja używałem oryginalnego ze starej kierownicy z FFB i dawał rade. Przekładnia też była oryginalna, tylko elektronika zmieniona jak w tym projekcie i to chyba najlepsze rozwiązanie. Nie trzeba się bawić z przekładnią czy mocowaniem silnika i całej reszty.
  19. W związku z ostrzeżeniami o NIE zasilaniu serwa z USB, czyli lepiej wgrać najpierw program do płytki bez podłączenia serwa. Potem podłączyć zasilanie 9v i serwo? Chyba miałem szczęście że to serwo jest małe bo wgrałem program przez USB z serwem podłączonym do płytki, na domiar złego do wyjścia 5V. Po wgraniu programu serwo od razu ruszyło. Nic się nie stało... Chciałem się też upewnić, V in to jest to samo napięcie co podane z zasilania zewnętrznego? Czy jest ono podłączone bezpośrednio do gniazda zasilającego bez stabilizacji i ograniczeń? Czy można mieć płytkę włączoną do zasilania USB i zasilania zewnętrznego jednocześnie?
  20. Albo kliknij na link prawym przyciskiem myszy i wybierz "Zapisz element docelowy jako...".
  21. Źródło » https://www.reddit.com/r/gifs/comments/e6907u/smart_design/
  22. @Cisuu to jest właśnie poprawna zawartość pliku hex - skopiuj, zapisz z rozszerzeniem .hex i gotowe
  23. @Atypowy ciężko pomóc, jeśli nie pokazałeś swojego programu Nie wiemy co tam masz i jak można to poprawić.
  1. Załaduj więcej aktywności
×
×
  • Utwórz nowe...