Skocz do zawartości

Tablica liderów


Popularna zawartość

Pokazuje zawartość z najwyższą reputacją 22.03.2012 we wszystkich miejscach

  1. 1 punkt
    Żyra i akcelerometru sam nie zbudujesz, scalaki do akcelerometru kosztują kilka zł, do żyra moze trochę więcej. Prosty projekt sonaru jest na forum, zaraz poszukam linka. [ Dodano: 22-03-2012, 20:30 ] www.forbot.pl/forum/topics20/ultradzwiekowy-czujnik-odleglosci-do-robota-vt937.htm?highlight=ultrad%BCawi%EAkowy https://www.forbot.pl/forum/topics61/sonar-z-przetwornikiem-dwukierunkowym-vt3012.htm
  2. 1 punkt
    Sabre: chyba różnimy się oceną zwrotu "skomplikowany kod". Ja wolałbym dwa razy nacisnąć przycisk i mieć na wyświetlaczu nową wartość szybkości maksymalnej w cm/s - nawet nie napięcie, bo ono mało mnie obchodzi podczas programowania przejazdu trasy. Za to wyładowanie baterii niech śledzi procesor - od tego mam go na płytce, niech zapala żółte i czerwone diody, niech w krytycznych sytuacjach zmniejsza obciążenia itp. A jak będę miał wenę to pokaże mi liczbę mAh, jakimi akumulator jeszcze dysponuje, liczbę mAh zużywanych na okrążenie i przewidywaną liczbę metrów (km?) jaką może mój sprzęt jeszcze przejechać bez ładowania. I to dla mnie nie jest "skomplikowany kod". Jasne, że muszę nad tym wszystkim wcześniej posiedzieć. Ale jeśli zrobię to raz, w kolejnych robotach będę tylko dołączał biblioteki. Czy warto do LFa pakować taki kod? To już niech każdy sam sobie odpowie. Patrząc na żałosne próby pokonania trasy zawodów przez niektóre LFy - nie warto, a raczej - Ci ludzie nie mają na to obecnie szans. Mają problemy zupełnie innej, podstawowej rzekłbym natury. Za rok pewnie będą groźną konkurencją. Dla mnie: warto, bo kod ten i tak kiedyś napisałem a w dniu zawodów nie chciałbym tracić czasu na zastanawianie się jaki wspóczynnik PID dobrać albo czy z takim napięciem silników to robot stanie na podium czy nie. sosnus: A niech to, zostałeś na lodzie, przepraszam. Nie zrobię teraz na szybko rysunku choć wart jest tysiąca słów ale choć posłuchaj uważnie. Przede wszystkim zapomnij o słowie mostek - chyba nie jest Ci potrzebny (magiczne słowo: jednokierunkowe). Znajdź dwa wyjścia PWM z procesora i zrób dwa bliźniacze układy. Każdy będzie sterował jednym silnikiem. Zaczynamy: wyjście procesora podłączasz przez opornik 22k do masy. Na razie proste, nie? Do tego samego wyjścia podłączasz kolejny opornik, 22omy a jego drugi koniec zapodajesz na bramkę MOSFETa typu N. Jego źródło podłączasz do masy a dren podłączasz do złącza (masło maślane?) silnika. Drugi pin złącza silnika dajesz do plusa baterii LiPol. Teraz równolegle do złącza silnika dajesz diodę skierowaną w stronę plusa baterii. Koniec. To załatwia Ci jednokierunkowe sterowanie proporcjonalne silnika. Takie coś razy dwa i masz napęd na dwie strony. Teraz już tylko wróć do postów Xweldoga i Sabre, znajdź nazwy tranzystorów, zobacz, czy możesz je kupić, policz moc strat przy sterowaniu bramki z 5V i wstaw je albo.. poszukaj lepszych Jeżeli chcesz zrobić pomiar prądu silnika, ostrzeganie procesora o przeciążeniu lub zatrzymaniu czy tym podobne rzeczy, napisz. To wszystko jest do zrobienia ale to Ty musisz wiedzieć, czego chcesz.
  3. 1 punkt
    Witam, w moim artykule przedstawię krok po kroku jak zbudować korpus robota kroczącego typu hexapod ( sześcionogi ) z profili dostępnych w każdym hipermarkecie budowlanym typu Praktiker. Jest to robot w wersji ekonomicznej – napędzany tylko 3 serwami typu standard, jest to niestety mniej imponujące od napędu 18 czy nawet 12 serwami ale od czegoś trzeba zacząć. Do sterowania wykorzystałem popularny sterownik SK18. Oczywiście można wykorzystać inny sterownik a nawet zbudować samemu np. na jakiejś małej atmedze ale to temat na inny artykuł. Dołączam projekt wykonany w darmowym programie 3D – sketchup8 Program do pobrania pod linkiem: http://sketchup.com.pl/download/index Naprawdę banalny w użyciu - polecam projektantom robotów znacznie ułatwia etap projektowy : ) Dzięki wykorzystaniu profili przy ‘odrobinie’ pracy uzyskamy całkiem ciekawego i estetycznego robota stosunkowo tanim kosztem. Potrzebny sprzęt: -> piłka do metalu -> pilniki do metalu różnego typu (większe i mniejsze) -> wiertarka/wkrętarka -> wiertła do metalu: 2.5 mm, 3 mm, -> imadło -> suwmiarka -> liniał -> ostry punktak -> rysik stalowy -> gwintownik M3 + uchwyt -> papier ścierny różnych gramatur Materiały: -> Nr1 profil alu 10x10mm (cena: około 6zł ) -> Nr2 ceownik alu 10x12mm (cena: około 7zł ) -> Nr3 ceownik alu 8x8mm (cena: około 5zł ) -> Nr4 profil alu L 20x35 (cena: 12zł) -> Nr5 profil alu okrągły średnica zewnętrzna- 10mm pusty (cena: około 6zł ) -> Nr6 profil alu okrągły średnica zewnętrzna- 6mm pełny (cena: około 5zł ) -> Nr7 profil alu okrągły średnica zewnętrzna- 8mm pusty (cena: około 5zł ) -> Nr8 sztaba alu 2x12mm (cena: około 5zł ) -> klej 2 składnikowy typu poxipol (cena: 10-15zł ) -> klej typu kropelka (cena: około 5zł ) -> śruby M3 długości (cena: około 10zł ) -> nakrętki M3 (cena: około 5zł ) Duuuuuuuuużo pracy - mi z projektem budowa zajęła 3 dni Koszt mechaniki robota to około - 80 zł i jeszcze pozostaną profile na następną konstrukcję. (W przygotowaniu kolejne projekty z profili, chwytak, ramię, hexapod z 12/18 servo.) Koszt stosunkowo niski jak na uzyskany efekt A jak wygląda na szafie ! ;] Jak widać koszt budowy robota to około 80 zł za mechanike + koszt elektroniki czyli 3 serw rozmiaru standardowego - najtaniej będzie użyć SG5010 Towerpro kosztują one około 20zł za sztukę plus sterownik przykładowo SK18 sterowany z portu COM lub mikrokontrolera (około 100zł) powszechnie dostępne są również sterowniki serw pololu (6 serw) za około 60zł. Chociaż najlepszym rozwiązaniem będzie użycie atmegii i od razu przewidzenie czujników typu sonar ultradźwiękowy (około 50zl) lub czujnika (-ków) sharp (~48zl sztuka) (Wszystkie wymiary można odczytać z modelu 3D przy pomocy narzędzia liniał) Docięte profile składające się na ramę główną: Tutaj widzimy jak wykonać otwory pod belki ramy: Należy zaznaczyć punktakiem punkty wierceń na profilu. Nawiercić: Doszlifować do odpowiedniego wymiaru: Zaznaczyć punktakiem: Obrabiane elementy najłatwiej obrabiać w solidnym imadle w ściereczce: Otwory wiercimy wiertłem 2.5 mm - gwintujemy M3: Miejsce na serwo: Łączenie ramy najlepiej przewiercić dopiero po włożeniu jednego profilu w drugi: Wklejamy tulejki przegubu nogi pająka: -Zalewamy klejem 2 składnikowym. -Zaklejamy taśmą. -Po wyschnięciu pilnikujemy do odpowiedniego kształtu. Nogi: Elementy przegubów nóg: Kleimy przeguby nóg za pomocą kleju dwu-składnikowego: Nogi hexapoda z rurki 10 mm: Przegóby: Gotowe nogi: Ośki nóg: Nakrętki mocujące przeguby nóg: Mocowanie serwa: Cięgna: Poprzeczne rurki 6mm - wbijamy nakrętkę M3. -Na to kropelka kleju typu kropelka. -Jak wyschnie to gwintujemy żeby pozbyć się resztki kleju. Mocowanie obudowy z rurek. Belki poprzeczne mocujące przeguby nóg poruszających się w poziomie. Szczegóły konstrukcyjne krzyżak robota. Elegancko wyprofilowane zakończenia profili robota. Częściowo złożony robot ^^ Gotowy robot! Możliwości konfiguracji elektroniki w robocie: Sonar: Sharp: Bluetooth: Sk18: Kamera: Akumulator lipo: Kamera bezprzewodowa: Pozostałe zdjęcia ilustrujące elektronikę: Gif ilustrujący montaż robota w załączniku - należy kliknąć i poczekać aby obejrzeć animacje (za duży rozmiar aby umieścić w poście ~7mb) Plik programu sketchup w załączniku. W wolnym czasie będę starał się wykonać i udostępnić tutorial-e robotów które mają największe 'wzięcie' w ankiecie Proszę o cierpliwość ponieważ zaczynam studia i z czasem coraz gorzej. Takie małe pytanie jest może jakieś koło robotyki na UTP w bdg? Należy do niego ktoś z Was? Prosze o info na prv. Pozdrawiam i zapraszam do podzielenia się swoją konstrukcją jeżeli była wzorowana na tym artykule. madix hexapodbymadix.rar
Tablica liderów jest ustawiona na Warszawa/GMT+01:00
×
×
  • Utwórz nowe...