Skocz do zawartości

Tablica liderów


Popularna zawartość

Pokazuje zawartość z najwyższą reputacją 04.11.2019 we wszystkich miejscach

  1. 3 punkty
    Ależ my nic do projektu nie mamy, ale krytykowanie pracy innych oraz wypiswyanie bzdur w internecie to chyba nie część projektu. Więc jeśli pojawi się rzeczowy artykuł o wspomnianym "akceleratorze" to nikt nie będzie miał pretensji, nawet chętnie przeczytamy. Natomisat cała nagonka na AVR, opluwanie Arduino i popisywanie się swoją niekompetencją raczej nie zrobi dobrej reklamy temu "projektowi".
  2. 3 punkty
    Prosiłbym wszystkich o darowanie sobie takich "zaczepek" i przeinaczania nazw innych stron. Nie chciałbym, aby na innych stronach szydzono z FORBOTa oraz jego użytkowników, więc analogicznie nie chciałbym, aby u nas pojawiały się złośliwości kierowane w stosunku do innych społeczności. Chodzi mi zarówno o takie przeinaczanie nazw, jak i szydzenie z użytkowników innych stron. W każdej społeczności znajdą się "czarne owce", które będą generowały złą opinie. Nie znaczy to, że wszyscy członkowie danej społeczności są źli. Jeśli jakaś ciekawa dyskusja pochodzi z Elektrody to nie widzę problemu, aby ją tutaj podlinkować i nazwać porządnie stronę źródłową
  3. 2 punkty
    Od kiedy tylko ludzie zaczęli interesować się akwarystyką od tego momentu postanowili na każdym kroku ułatwiać sobie pracę. Powstawały coraz to nowsze urządzenia – napowietrzacze, filtry, oświetlenia i tym podobne. Także w tej dziedzinie pojawiły się urządzenia w pełni zautomatyzowane (sterowane za pomocą różnego rodzaju przełączników oraz czujników). Przykładem takiego rozwiązania był chociażby sterownik akwariowy “Skalar”. Jako że powstał on w czasach gdy o diodach mało kto słyszał a sterowanie PWM już chyba nikt postanowiłem stworzyć własny sterownik akwariowy Bella. Jest to kompletny sterownik oparty na Arduino Nano v3. Sterownik akwariowy Bella – lista materiałów do budowy Obudowa uniwersalna Z1W Panel przedni MN-Tech Panel tylny MN-Tech Płytka prototypowa Bella Compact 1.1 moduł pod driver PWM firmy Meanwell (5 kanał) – opcjonalny arduino nano wraz z programem sterownika akwariowego Bella zegar ds1307 wyświetlacz LCD 20×4 znaki na szynie I2C termometr DS18b20 wodoodporny na kablu – 1 szt drivery firmy Meanwell serii LDD (dowolny model) (max 5 szt) przekaźnik 1 kanałowy – 2 szt przekaźnik 4 kanałowy – 1 szt kable połączeniowe FF długości 20cm do podłączenia modułów (30 szt – liczone z zapasem) gniazdo na goldpin 3 pinowe – 8 szt gniazdo na goldpin 4 pinowe – 2 szt (do wyświetlacza) gniazdo na goldpin 5 pinowe – 1 szt (do klawiatury) gniazdo na goldpin 6 pinowe – 2 szt (przekaźnik 4 kanałowy) zworka 2 pinowa (używana w przypadku braku sondy pH) przycisk chwilowy – 4 szt (jako klawiatura) włącznik kołyskowy okrągły – 2 szt gniazdo montażowe płaskie (GS-035) – 6 szt gniazdo zasilające na kabel ósemka – 1 szt gniazdo + wtyk 3 pinowy mini CB (termometr) gniazdo + wtyk 2 pinowy mini CB do podłączenia zasilania driverów 2x gniazdo + 2x wtyk 4 pinowy CB na listwę led (każde na 2 kanały oświetlenia) lub 1 gniazdo CB 8 pinowe na 4 kanały gniazdo montażowe do zasilania arduino 5,5/2,1 gniazdo bezpiecznikowe – 1 szt śruby czarne M3 długość 12mm – około 30szt nakrętki M3 – około 60 sztuk Oświetlenie Najważniejszym założeniem sterownika akwariowego Bella było oczywiście sterowanie oświetleniem. Sterownik obsługuje 5 kanałów PWM. Na samej płytce jest miejsce na zamontowanie 5 driverów z firmy Meanwell (dowolnych od LDD-300L do LDD-1500H). 4 z nich znajdują się na płytce natomiast piąty można zamontować osobno na dodatkowej płytce. Napięcie zasilania driverów jest w zakresie od 12 do 48V. Na płytce zostały wyciągnięte piny pwm oraz masy do podłączenia dodatkowych driverów. Moc każdego kanału można ustawić dowolnie w granicy 0-100% (wartości 0-255 na wyświetlaczu). Wszystkie kanały włączają się jednocześnie i gaszą o tej samej godzinie (wyjątkiem są kanały 1 i 2, które w przypadku ustawienia oświetlenia nocnego gaszą się dopiero o północy. W przypadku kiedy moc któregoś z kanałów jest zmniejszona jego ściemnianie / rozjaśnianie działa tak samo długo lecz jest proporcjonalnie wolniejsze (skoki są mniejsze). Długości i zakresy które można ustawić w tym dziale zostaną opisane w ostatnim akapicie “Zakresy”. Termostat Kolejnym punktem jest zastosowanie wodoodpornego termometru DS18b20 i możliwość podłączenia do niego dwóch niezależnych urządzeń (np grzałki oraz chłodnicy czy też wentylatora). Jak w poprzednim punkcie zakresy zostały opisane na końcu. W przypadku awarii / odpięcia termometru temperatura na wyświetlaczu znika (zostaje zastąpiona przez znaki –. Dodatkowo w ramach zabezpieczenia w takim przypadku gniazda zarówno grzania jak i chłodzenia zostają odłączone od zasilania. W przypadku tej funkcjonalności mamy dostępne 2 zmienne. Pierwsza to temperatura (oznaczająca temperaturę dolną) poniżej której uruchomiona zostanie grzałka. Druga to histereza. Główną wartością jest temperatura – jest to deklarowana wartość dolna poniżej której uruchomiony zostanie przekaźnik odpowiadający za grzałkę. Na wyświetlaczu zmieni się opis z G-OFF na G- ON. Temperatura będzie rosła do momentu przekroczenia 1x histerezy w górę. W przypadku jeśli temperatura przekroczy wartość zadaną + 2x histerezę uruchomi się chłodzenie i będzie działać do momentu w którym włączyło się grzanie (T+H). Stycznik 1 oraz stycznik 2 Stycznik 1 może zostać ustawiony w 2 trybach – pierwszym z nich jest to tryb pracy do sterowania elektrozaworem do CO2 (sterowanie uruchamia się automatycznie po podłączeniu sondy pH). Drugim trybem jest uruchamianie się 1x dziennie na dowolny okres (od 1 minuty do 23 godzin i 59 minut). W przypadku gdy nie ma podpiętej sondy pH do sterownika należy zrobić mostek pomiędzy pinem A7 a pinem GND – program automatycznie zmienia działanie stycznika na tryb pracy 1x dziennie. Stycznik 2 działa tylko jako uruchamiany 1x dziennie (jak wyżej). Stycznik 3 oraz stycznik 4 Działają one automatycznie w zależności od pór dnia. Stycznik numer 3 uruchamia się w momencie rozpoczęcia świtu i wyłącza w momencie gdy kończy się zmrok. Stycznik numer 4 uruchamia się tylko w czasie trwania dnia. Sonda pH Program obsługuje sondy pH opisane w tym artykule. Podpinana jest ona do pinu A7. Za jej pomocą sterowany jest stycznik numer 1 do którego można podpiąć jak pisałem powyżej elektrozawór dozujący CO2. W momencie w którym nie mamy podpiętej sondy pH należy zewrzeć piny A7 oraz GND. Dzięki temu stycznik nr 1 przełącza się na działanie 1x dziennie. Wartości które możemy zmieniać to dolna granica pH oraz histereza. Po przekroczeniu górnej granicy uruchomiony zostaje stycznik (do którego można podłączyć elektrozawór dozujący CO2) i działa on do momentu obniżenia pH poniżej zadanej wartości. Oświetlenie awaryjne Pin analogowy A6 został przygotowany jako uruchamianie oświetlenia awaryjnego. W przypadku gdy pin zwarty jest do masy (za pomocą rezystora 10kOhm program działa w normalnym trybie. Gdy włącznik zostanie uruchomiony i zwarty do pinu 5V oświetlenie zacznie świecić na około 50% mocy (na tyle mocno żeby było widać lecz aby nie oślepiać). W tryb pracy awaryjnej zostaną uruchomione kanały 1 oraz 2. Do uruchomienia oświetlenia awaryjnego służy przycisk na boku obudowy (z przodu) po stronie wyświetlacza. Wyłącznik oświetlenia Istnieje także możliwość wyłączenia całkowicie napięcia podawanego na diody. Do tego celu służy przełącznik znajdujący się z boku obudowy (od strony wyświetlacza z tyłu). Dzięki temu możemy w sytuacji w której jest potrzeba odpięcia oświetlenia od sterownika odłączyć całkowicie zasilanie driverów. Wyświetlacz LCD Sterownik akwariowy Bella oferuje dwa tryby działania. Pierwszym z nich jest tryb wyświetlania informacji znajdujących się na sterowniku. Poniżej znajduje się właśnie taki układ. Na żółto zostały oznaczone pola odpowiednio od góry: Grzałka, Wentylator, Stycznik 1 (jeśli używamy sondy pH zmienia się jego nazwa z S na C – można podpiąć do niego elektrozawór CO2) oraz Stycznik S2. Styczniki S3 oraz S4 (ich godziny działania) wyświetlane są w menu rotacyjnym na dole ekranu. Kolejnym trybem w jakim pracuje ten sterownik akwariowy jest tryb menu. Aby go uruchomić należy jednocześnie przytrzymać przyciski + oraz – (góra i dół). W tym momencie układ wyświetlacza zmieni się całkowicie na prezentowany poniżej: Funkcje menu (nazwa, dostępne wartości oraz ich skoki) W trybie ustawień zmieniają się dwa dolne wiersze na wyświetlaczu. Na górnym jest informacja o aktualnie zmienianej funkcji oraz jej wartości. W dolnym rzędzie pokazany jest dostępny zakres w jakim może być on zmieniany. Dokładna struktura menu zakresy oraz skoki są dostępne w tabeli poniżej. Po uzyskaniu maksymalnej wartości (dla przykładu PWM1 – 255) jeśli nadal będzie włączony przycisk + wartości będą liczone dalej od najniższej. Podobnie dzieje się w przypadku uzyskania najniższej wartości i trzymania przycisku -. W tym przypadku wartość zmieni się na największą. Więcej informacji znajdziecie w filmie:
  4. 2 punkty
    Stacja meteorologiczna służy do przeprowadza dokładnych pomiarów pogody oraz sprawdzania jakości powietrza. Urządzenie pobiera dane z czujników, następnie zapisuje je do bazy danych po czym zostają wyświetlone na stronie internetowej. Całe urządzenie zostało zamknięte w obudowie wydrukowanej w drukarce 3D. Czujniki zainstalowane w urządzeniu pobierają dokładne dane pogodowe. Stacja posiada zaawansowaną metodę pomiaru prędkości wiatru przy użyciu ultradźwiękowych czujników ruchu. Stacja działa na Raspberry PI 3+, obsługuje również starsze modele (z wbudowanym wifi) oraz na Raspberry PI ZERO (W). System operacyjny to Linux wersja Raspbian STRETCH LITE bez interfejsu graficznego. Kod źródłowy czujników został napisany w Python’ie. Dane z czujników zapisywane są przy użyciu Raspberry PI do bazy danych MySQL. Następnie zostają wyświetlone w aplikacji internetowej, która napisana została w PHP. Urządzenie wymaga połączenia z Internetem. Aktualnie wykorzystywane jest połączenie poprzez WIFI. Komunikacja pomiędzy urządzeniem a administratorem przeprowadzana jest poprzez protokół SSH i FTP. Stacja jest zbudowana w taki sposób, żeby użytkownik mógł w łatwy sposób ją obsługiwać. Aby włączyć stację należy podłączyć ją do prądu. Działanie urządzenia zostanie zasygnalizowane świeceniem diody (czerwonej) oraz miganiem diody zielonej, która świeci przy wysyłaniu danych do bazy. Oprócz graficznego przedstawienia danych aplikacja posiada skrypty do obliczenia m. in. wschodu i zachodu słońca w danej lokalizacji. Oprogramowania posiada opcje, w których m. in. możemy ustawić czas pomiaru pogody i zapisu do bazy danych. Jest to ważne ponieważ możemy sami ustalać jak często stacja ma sprawdzać stan pogody Projekt obudowy Obudowa została zaprojektowana w programie FreeCAD. Składa się ona z 9 elementów. Została wydrukowana w drukarce 3D – Anet A8 (moja własna drukarka). Materiał wykorzystany podczas druku to PLA, temperatura druku 205°C. Łączny czas druku wynosi 19 godzin, zużywa 174 gram materiału przy wysokości warstwy 0.2mm. Projekt obudowy został wykonany w taki sposób, aby urządzenie było odporne na deszcz i wiatr. Opływowość stacji pozwala na wykonywania dokładnych pomiarów prędkości wiatru. Na samej górze stacji zamontowany został czujnik opadów deszczu oraz czujnik natężenia światła. Następnie pod nimi umieszczone są ultradźwiękowe czujniki prędkości wiatru. Kolejny element to obudowa chroniąca RB PI i elektronikę. Obudowa posiada specjalne mocowanie na RP PI, które sztywno trzyma urządzenie. Następnym elementem jest rdzeń, do którego przymocowane są pozostałe czujniki. Obudowę zamyka podstawka, w której znajduję się główny przewód zasilający oraz diody sygnalizujące działanie. Czujniki Urządzenie w czasie rzeczywistym pobiera dane z 7 czujników, następnie są one w odpowiedni sposób przekazywane do modułu detektorów i mikrokontrolerów, które zwracają dane do Raspberry PI. Lista czujników: Czujnik opadów Czujnik pomiaru opadów atmosferycznych składa się z dwóch części: sondy pomiarowej „YL-83” oraz modułu detektora „LM393”, który posiada wyjście analogowe umożliwiające pomiar deszczu. Moduł zasilany jest napięciem 5V. Czujnik natężenia światła Czujnik światła bazuje na fotorezystorze „GL5537-1”. Jest to opornik fotoelektryczny, który zmienia swoją rezystancję pod wpływem padającego światła. Prędkość wiatru Pomiar prędkości wiatru bazuje na ultradźwiękowym czujniku odległości „HC-SR04”. Ultradźwiękowy pomiar prędkości polega na zmierzeniu różnicy czasu przejścia impulsów ultradźwiękowych propagujących w kierunku przeciwnym do kierunku przepływu. Temperatura i wilgotność Do wykonywania pomiaru temperatury i wilgotności powietrza został wykorzystany popularny moduł „DHT11”. Moduł składa się z czujnika oraz niezbędnego do poprawnego działania układu: rezystora i kondensatora filtrującego napięcie zasilania. Ciśnienie Moduł z cyfrowym barometrem „BMP180” wykonuje pomiar ciśnienia w zakresie od 200hPa do 1100hPa. Układ komunikuje się przy użyciu interfejsu IC2, co zapewnia wysoką dokładność i stabilność wykonywanych pomiarów. Jakoś powietrza Moduł jakości powietrza „MQ-135” wykrywa w atmosferze: benzen, amoniak (NH3) oraz dwutlenek węgla (CO2). Inne: Przetwornik A/C i C/A 8-bitowy I2C Głównym układem przetwarzania danych w tej pracy jest przetwornik PCF8591. Moduł posiada czterokanałowy przetwornik analogowo-cyfrowy działający w oparciu o 8-bitowy systemem akwizycji danych. Komunikacja opiera się na szeregowej wysyłce danych za pomocą dwukierunkowej magistrali I2C.
  5. 2 punkty
  6. 2 punkty
    @hetnanoz nie to forum. Ty szukasz robota internetowego (programu, który naśladując zachowanie człowieka wchodzi w interakcję z internetową aplikacją). My tu zajmujemy się takimi innymi robotami (urządzaniami mechanicznymi, co sobie jeżdżą, chodzą, ratują misie i nie robią zakładów). Poszukaj pod hasłem Selenium (Python) albo sprawdź, czy od rosjan nie kupisz gotowca.
  7. 2 punkty
    W takim razie proponuję zakończyć dyskusję, jeśli jej celem jest "obgadywanie innych osób". Zachęcam do publikowania merytorycznych postów, ale kolejne wpisy tego typu będą trafiać do kosza.
  8. 1 punkt
    Czesc. Dziekuje za linka, przydal sie, w koncu kupilem wszystkie ebooki dotyczace arduino, jakie mnie interesowaly. Promocja swietna, informacja z Forbot'a tym bardziej. No, to teraz do lektury. :)
  9. 1 punkt
    Cóż przyznaję że autor projektu ma specyficzne podejście do publikacji swoich prac, ale nie każdy wynalazca jest dobrym menadżerem czy mówcą. Ale też nie jest to nikt świeży na forum, więc chyba jego merytoryka jest znana większości, może lepiej odpuścić, niż nakręcać atmosferę ? Zresztą z tego, co zrozumiałem intencje autora projektu, jest on przeznaczony dla użytkowników ARDUINO UNO, których, wiedza, umiejętności i zapał, kończą się na łączeniu ze sobą gotowych klocków, najlepiej według kolorowej instrukcji jak do LEGO. Smutne jest to, że niestety, część użytkowników ARDUINO, to własnie ten poziom.
  10. 1 punkt
    @Gieneq, tylko, że mi chodzi o luzy obrotu na osi wyjściowej, a nie wzdłużne :)
  11. 1 punkt
    Google ostatnio stwierdził, że jego roboty nie będą honorować robots.txt Nie chodzi mi o pobieranie danych przeznaczonych do pobierania (bo to jest cacy) a o parsowanie stron przeznaczonych dla ludzi (bo to jest be). Spróbuj napisać robota parsującego stronę wyszukiwarki googla i sprawdzającego, na jakiej pozycji jest dane słowo. Dla pojedynczego słowa czasem przejdzie... ale dla kilkudziesięciu dostaniesz bana po kilku minutach.
  12. 1 punkt
    Dobra znalazłem. + ogniwa podłączony jest do diody zabezpieczającej, następnie katoda podłączona jest do złącza zasilającego i do wejścia rególatora opisanego jako |L375 (albo źle widzę). Wyjście oznaczone jest jako 3V3 i idzie do AVR i LoRy.
  13. 1 punkt
    LOLIN ma na pokładzie ładowarkę i gniazdo do akumulatora. Nie wiem, jaki tam jest wsadzony stabilizator, ale ostatnio szukałem i znalazłem parę takich, co zużywają kilka mikroamperów na swoje potrzeby...
  14. 1 punkt
    Można. Tu masz przykład urządzona, które ma wbudowaną baterię i ESP32, ładuje się podpinając poprzez USB, można w tym samym czasie programować. Są też take chińskie moduły które mogą mieć podpiętą baterię, widziałem kiedyś takie co prawda z AVR na 3V3 ale miały na płytce miejsce na 1 ogniwo. Podobnie coś co niedawno wrzucił @Treker we wspólnym worklogu, ta płytka ma złącze do akumulatora. Jeżeli chcesz używać jakiegoś modułu rozwojowego to pewnie będziesz musiał ująć z niego trochę elektroniki - stabilizator, tak jak piszesz LEDy i pewnie układ UART-USB.
  15. 1 punkt
    Tylko właśnie 1,2 V to wartość taka umowna. W pełni naładowany ma chyba z 1,5 V. Nie piszę tego żeby zasugerować Ci zmniejszenie liczby użytych ogniw, tylko abyś wziął pod uwagę, żeby algorytm sterowania potrafił się do tego dostosować. Najprościej będzie jeżeli na silniki podasz jakąś część wypełniania PWM, np sztywne 80% na pewno uchroni Cię, przed przekroczeniem jakieś umownej wartości. Ale lepsze rozwiązanie, to dostosowanie PWM do rozładowania akumulatorów - im bardziej rozładowane, tym mniejsze napięcie i mniejszy prąd - wtedy podwyższasz wypełnienie PWM żeby zwiększyć prąd. W tym układzie dążysz do stałej wartości prądu niezależnie od napięcia. Powyższe wtrącenie wybiega poza temat mechaniki, ale sugeruje żeby nie dobierać wartości elementów tak by były idealnie dopasowane, tylko abyś zaplanował z naddatkiem - lepsze większe napięcie zasilania, bo można z niego coś ująć.
  16. 1 punkt
    Czujniki MQ to tak z mojego doświadczenia bardziej nadają się jako sygnalizatory występowania gazu (lub gazów bo niektóre reagują na kilka) niż jako mierniki stężenia. Tym bardziej MQ135 jest bardzo zawodny w przypadku określania jakości powietrza, gdyż jego odczyty są bardzo zależne od temperatury, wilgotności i zapylenia, co nie do końca przenosi się to na sama jakość powietrza. Próbowałem na tym zrobić sobie automatyczny sygnalizator tego czy sąsiedzi z dołu palą papierosy (niestety cały dym zaciąga do mojego mieszkania) i nie dało się tego odpowiednio skalibrować. Znalazłem gdzieś w necie pracę naukową gdzie napisali równanie kalibrujące wskazania w zależności od warunków atmosferycznych ale zawierał się chyba w 3 liniach na kartce A4
  17. 1 punkt
    Cześć. Jestem Paweł. Interesuję się sprzedażą online, a przede wszystkim bukmacherką, konkretnie obstawianiem wyścigów konnych. Lubię pograć w squasha, tenisa. Niestety cierpię na prokrastynację :P. Pozdrawiam
  18. 1 punkt
    A może rozwiązanie softwarowe? Kinect nie jest drogi a oprogramowanie do napisania Leap Motion Controller nadałby się nawet lepiej.
  19. 1 punkt
    To co jest przedstawione na ESP32 to czujnik pojemnościowy. Nie ma on nic wspólego z czujnikiem, ani zjawiskiem Halla. Czujnik halla wymaga pola magnetycznego, więc jeśli nie trzyma się w rękach magnesów, ani nie jest medium ciężko będzie takie czujniki wykorzystać. Natomiast czujniki pojemnościowe jak najbardziej - tylko ich obsługa wcale nie będzie taka prosta jak się wydaje. Można natomiast użyć gotowca https://www.microchip.com/design-centers/capacitive-touch-sensing/gestic-technology - wyjdzie drożej, ale w cenie są biblioteki, DSP i dokumentacja.
  20. 1 punkt
    Dawno było i dokładnie nie pamiętam, ale w ESP32 można na pinie zrobić czujnik Halla (są oznaczone jako Touch 1-9), podpinasz pod pin antenę (maksymalnie 10m taśmy miedzianej pod to podłączałem i nadal działało) i na podstawie odczytów modulować uzyskany dźwięk. Czułość chyba regulowało się przez dodanie kondensatora do anteny. Zasada działania całkiem dobrze przedstawiona tutaj: Co do pozostałych dwóch układów to są one dedykowane jako czujnik dotykowy i czujnik gestów więc pewnie dadzą dokładniejsze odczyty i większe możliwości.
  21. 1 punkt
    Oj bez przesady z tą topornością, na zawodach zdarzają się dużo bardziej prowizoryczne rozwiązania
  22. 1 punkt
    @szczawiosław na razie zamówiłem ESP32 i Sharpy (takie do 30cm) - po prostu dlatego, że jeśli nie wyjdzie mi z thereminem i tak znajdą zastosowanie w czym jeżdżącym. Jakoś nie wyobrażam sobie czujnika Halla jako czujnika odległości każdej z dwóch rąk od ustrojstwa ale może czegoś o czujnikach halla nie wiem @Chumanista OK, czegoś nie znalazłem, ślepota... To jest owszem fajne, ale do kupienia jako kit, próba zrobienia tego samodzielnie raczej by mi nie wyszła (vide pierwszy post). Poza tym wolałbym aby wypowiedział się ktoś, kto coś takiego robił czy na tym grał... bez tego raczej odżałowałbym kasę i kupił instrument Mooga (znalazłem za 1800, czyli nie jest tak tragicznie).
  23. 1 punkt
    @Buksa witamy na forum! Fajnie, że zadajesz pytanie - dobrze jest rozwiewać wszelkie wątpliwości, bo później może być ciężko. W przypadku prądu jaki masz napisany na tabliczce zasilacza oznacza on maksymalny prąd jaki można pobrać, np. jeżeli podłączysz do zasilacza z microUSB 5V i 2A starszy telefon to najpewniej pobór prądu nie przekroczy 1A. Jeżeli jednak podłączysz nowszy tablet to najpewniej będzie pobierał te 2A, napięcie się nie zmieni. Z napięciem jest inaczej, jeżeli podwyższysz napięcie to najpewniej uszkodzisz urządzenie. Np. wyobraź sobie że zamiast ładowarki USB użyjesz innej, z parametrami 10V i 2A, taką ładowarką zniszczysz ładowany telefon. Oczywiście są niektóre układy, które tolerują różne poziomy napięcia ale o tym poczytasz w dalszej części kursu o stabilizatorach. W skrócie: odpowiedź tak, zasilacz ma na tabliczce maksymalny prąd oraz stałe napięcie które jeżeli jest za wysokie może zniszczyć odbiornik.
  24. 1 punkt
    Hej, a co jeśli zasilacz ma dwukrotnie wyższe napięcie, ale natężenie równe odbiornikowi? Czy podpinajac do niego odbiornik uszkodzę go?
  25. 1 punkt
    @audiosat dzięki za opinię płytka powstała z nadmiaru wolnego czasu oraz jako trening w projektowaniu PCB. Nie zmuszam nikogo do robienia podobnych PCB, każdy ma wybór, albo idzie na łatwiznę albo woli sprawdzić swoje siły w składaniu układów na stykówce.
  26. 1 punkt
    W ESP32 masz wbudowany czujnik Halla który możesz do tego wykorzystać (robiłem coś takiego właśnie na ESP32 w połączeniu z buzerem). Ewentualnie zapoznaj się jeszcze z STM8TL52, albo MGC3130. W sumie nada się też wszystko co działa jako czujnik gestów.
  27. 1 punkt
    @RFM może w takim razie warto skonfrontować swoje wątpliwości bezpośrednio z użytkownikiem tmf z Elektrody? Omawianie tego tutaj raczej nic nie da, skoro autor nie będzie mógł odnieść się do uwag na temat jego wypowiedzi lub książki
  28. 1 punkt
    A do czego służy ten temat? Masz jakiś problem, szukasz porady? Bo krytykowanie innych chyba nie jest zgodne z PPF - jeśli nie odpowiada ci biblioteka, to jej nie używaj, proste.
  29. 1 punkt
    Tak, teraz jest o wiele jaśniej. Dzięki za te wyjaśnienie z "leniwym prądem", dosyć dobrze obrazuje całą sytuację. Wymyślając ten schemat miałem w głowie tylko i wyłącznie rezystory i ich połączenia. Potem uznałem, że w ramach sprawdzenia wyników mógłbym je pomierzyć i dorysowałem resztę układu z baterią, jak widać byle jak. Niemniej planu nie zmieniam, wracam do podstaw a ten schemat będę miał w głowie ku przestrodze. Dzięki wszystkim za pomoc.
  30. 1 punkt
    @badrabbit96 ten sposób pomiaru prędkości wiatru zdecydowanie kwalifikuje się do osobnego artykułu na Forbocie ;), kto za?
  31. 1 punkt
    Świetny kurs. Jako ktoś ZUPEŁNIE zielony w temacie jestem w stanie ogarnąć przykłady i tworzyć już pierwsze własne, proste projekty. Drobna uwaga matematyczna (proszę o korektę jeśli się mylę) - jeśli tworzymy nasz pierwszy prosty woltomierz to dzielić powiniśmy nie przez ilość stanów a przez wartość maksymalną. Dzieje się tak, ponieważ przetwornik ADC tak naprawdę przetwarza zakres wartości analogowych na wartość cyfrową (nie może przetwarzać każdego stanu bo jest ich nieskończenie wiele, jak to w świecie analogowym). Jeśli mamy 1024 stany to dysponujemy jedynie 1023 zakresami. Prosty dowód: jeśli dzielimy przez 1024.00 (jak w przykładzie) przy odczycie wartości z potencjometru 1023 (czyli maksymalnym) oraz napięciu 5V otrzymujemy V=5.00*(1023/1024)=4,995 V. Przy dzieleniu przez 1023 wynik wynosi dokładnie 5.00V. Przyznaję, różnica symboliczna ale im słabszy (o mniejszej rozdzielczości) przetwornik tym większe ma to znaczenie. Pozdrowienia i raz jeszcze dziękuję za kurs!
  32. 1 punkt
    @Gieneq Tak, teraz już wszystko gra dzięki za pomoc !
Tablica liderów jest ustawiona na Warszawa/GMT+01:00
×
×
  • Utwórz nowe...