Skocz do zawartości

Tablica liderów

Popularna zawartość

Pokazuje zawartość z najwyższą reputacją od 22.09.2020 we wszystkich miejscach

  1. Cześć! Zgodnie z obietnicą z wątku krótkich worklogów zakładam temat z niewiele dłuższym opisem konstrukcji nad którą pracuję Jest to czteronożny robot kroczący zainspirowany konstrukcjami o wysokich zdolnościach ruchowych, które ostatnio stają się coraz bardziej popularne. W odróżnieniu od robotów kroczących opartych na serwach modelarskich, założyłem że w mojej konstrukcji użyję napędów bezszczotkowych, które odpowiednio wysterowane pozwalają na bardziej zaawansowane manewry. Przyjąłem, że robot powinien być, przede wszystkim, niewielki (max 5 kg) i posiadać modułowe napędy, któr
    21 punktów
  2. Dawno już miałem ochotę skombinować sobie stację pogodową i powiesić na ścianie jakiś estetyczny ekran pokazujący jak to tam jest za oknem. Myślałem żeby coś takiego kupić, ale w końcu zbudowałem sam - a w każdym razie ekran, bo prezentowane dane pochodzą z serwisu pogodowego, a nie z mierników. Jest to mój pierwszy projekt elektroniczny. Od razu wyjaśnię, że ikony pogody oraz biedronka i grzybek to rysunki mojej pięcioletniej córki Hardware Wszystko oparte jest na Raspberry Pi Zero W, ekran wybrałem Waveshare trójkolorowy 7.5", z modułem HAT dla Raspberry Pi. Natomiast
    18 punktów
    • 1 poprawna odp.
    • 15 min.
    • 15 Pytań
    • 2140 osób
    Jeśli masz już za sobą trzy pierwsze części kursu podstaw elektroniki to ten quiz jest właśnie dla Ciebie. Sprawdź co zapamiętałeś na temat baterii, podstawowych pomiarów, rezystorów i najważniejszych praw, które rządzą światem elektroniki. Bez stresu! Po prostu postaraj się odpowiedzieć na pytania zgodnie z Twoją aktualną wiedzą, w przypadku ewentualnych problemów skorzystaj ze swoich notatek. Pamiętaj, że to nie są wyścigi - ten quiz ma pomóc w utrwaleniu zdobytej już wiedzy i wyłapaniu ewentualnych tematów, które warto jeszcze powtórzyć. Powodzenia! WAŻNA UWAGA! Jeśli uczysz się z naszego kursu elektroniki to rozwiąż ten quiz dopiero po wykonaniu ćwiczeń z trzeciej części kursu! Pytanie z tego quizu dotyczą następujących artykułów: Kurs elektroniki – #1 – napięcie, prąd, opór i zasilanie Kurs elektroniki – #2 – multimetr, pomiary, rezystory Kurs elektroniki – #3 – prawa Ohma i Kirchhoffa w praktyce Wszystkie quizy powiązane z kursem elektroniki (poziom I): Quiz (1/4) do kursu podstaw elektroniki - test z artykułów numer 1-3 Quiz (2/4) do kursu podstaw elektroniki - test z artykułów numer 4-6 Quiz (3/4) do kursu podstaw elektroniki - test z artykułów numer 7-9 Quiz (4/4) do kursu podstaw elektroniki - test z całego kursu Poniżej widoczny jest ranking liderów quizu (od momentu publikacji tej wersji testu). Na liście jest dużo osób, ponieważ są tutaj wyniki wszystkich użytkowników, którzy kiedykolwiek podjęli to wyzwanie. Nie stresuj się, bo czasami z quizów korzystają też doświadczeni elektronicy. Pamiętaj, że na końcu tego artykułu znajdziesz inny ranking liderów, który bierze pod uwagę tylko najnowszych uczestników.
    18 punktów
  3. SZTUCZNA INTELIGENCJA W SŁUŻBIE MOTORYZACJI Cz.1. (Trochę przydługi) Wstęp. Sztuczna inteligencja to ostatnio temat na topie. Wydaje się, że na dobre zostawiliśmy za sobą tzw. „wieki ciemne” , kiedy to, zaraz po wynalezieniu i udowodnieniu działania sieci neuronowych w końcówce lat ‘50 ubiegłego wieku, cała społeczność naukowców zniechęcona „fałszywymi obietnicami” uznała, że sieci, owszem działają, ale nie można ich nauczyć niczego pożytecznego i zgodnie zapomnieli o nich na paręnaście dobrych lat[1]. Dzisiaj nikogo nie trzeba przekonywać, że sieci działają, do tego w wielu przypadk
    17 punktów
  4. Po chwilowej przerwie w elektronice, wracam z kolejnym projektem. A jest nim kolejne urządzenie z rodziny iNap™, komputr. Jest to typowa konstrukcja oparta o stary, dobry procesor Z80. Komputer składa się z 3 platform, opisywanej kiedyś karcie graficznej, "płyty głównej", oraz płyty z urządzeniami I/O. Całość zacząłem robić w wakacje 2020 roku, obecnie mogę komputer zaprogramować wcześniej opisanym też programatorem. Przechodząc do rzeczy: Jak widać, sam komputer jest dość prosty w konstrukcji, nie wnosząc w zasadzie niczego nowego do branży komputerowej (kto by si
    16 punktów
  5. Przyszedł czas, w którym stary notebook żony odszedł wreszcie na emeryturę. Leciwy Asus pod koniec swojego życia mocno już niedomagał - padła najprawdopodobniej karta graficzna na płycie głównej, co owocowało pionowymi zniekształceniami obrazu w trybie graficznym. Udało mi się jeszcze uruchomić na nim Linuxa z płyty (równie leciwy Sabayon), co pozwoliło podmontować partycję NTFS, pendrive i zgrać dane. Prace rozbiórkowe Ponieważ mnóstwo komponentów komputera było sprawnych, zdecydowałem się usiąść i rozebrać go na części (prawie) pierwsze, a potem zobaczyć, co dałoby się wykorzystać
    16 punktów
  6. To będzie zbiór kilku projektów, które zrobiłem przez ostatnie kilka lat, związanych z klawiaturami. Zorientowałem się, że nie pisałem o tym tutaj jeszcze nigdy (poza krótką wzmianką w "nad czym teraz pracujesz"), a temat jest bardzo głęboki i potencjalnie ciekawy dla wszystkich użytkowników komputerów, szczególnie gdy spędzają przy nich dużo czasu. Z góry ostrzegam o dwóch sprawach: po pierwsze, klawiatury mechaniczne (a tylko takie moim zdaniem jest sens samemu budować) są dość drogą zabawą, ze względu na wysoki koszt mechanicznych przełączników no i ich dość dużą liczbę w takim projekcie. O
    15 punktów
  7. Witam. Przyznam się, że miałem trudności z napisaniem tego artykułu. Bo gdybym chciał opisać całą historię powstania zarówno urządzenia, jak i niezbędnego oprogramowania wyszłaby z tego całkiem niezła książka. Ograniczę się więc do bardzo skrótowego opisu. Od lat bawię się syntezą mowy (zaczynałem jeszcze w czasach Amigi, potem był Linux, ostatnio mikrokontrolery). Do tej pory na ESP używałem syntezatora Klatta. Co prawda jest niespecjalnie wymagający jeśli chodzi o moc obliczeniową (najmniejszą implementację widziałem na C-16 z 32 kB RAM), ani o techniczne parametry wyjścia au
    15 punktów
  8. Słowem wstępu, trzeba przyznać że tytuł artykułu sam w sobie jest dość kontrowersyjny. Dlaczego autorowi przyszło na myśl chwalić się najgorszą kartą graficzną na świecie, i to jeszcze drugą? Już spieszę z odpowiedzią: jest to moduł większego projektu, który jest dla mnie - autora - swego rodzaju wyzwaniem, dla czytelników - ciekawostką. A sprawa rozchodzi się o komputer ośmiobitowy. Jak zatem mogłaby wyglądać najgorsza karta graficzna? GeForce GT 210? Nie, pewnie jakiś radeon. Może zintegrowana grafika? W dobie XXI wieku już mało kto pamięta karty jeszcze starsze - stosowano niegdyś kart
    15 punktów
  9. Witam! Z racji tego że są Święta postanowiłem stworzyć elektroniczną choinkę. Nie jest to projekt lecz ozdoba która jak dla mnie wyszła bardzo fajnie. Zacząłem od zaprojektowania układu w programie EasyEDA, następnie w polu do tworzenie ścieżek narysowałem kształt choinki i według tego obramowania rozmieszczałem elementy. Następnie płytkę wyeksportowałem do pliku "gerber" i wrzuciłem do programu FlatCAM który przekonwertował ścieżki, otwory oraz obramowanie na ruchy frezarki CNC. Niestety nie mam filmiku z procesu obróbki płytki PCB. Tak wygląda gotowa płytka do sprawdzenia i przylu
    14 punktów
  10. Ostatnio pracowałem nad płytkami PCB do tzw. powerboarda (który załącza zasilanie napędów, plus odpowiada za izolację galwaniczną pomiarów i izolowane zasilanie części sterującej) oraz nakładki na RPI, która służy jako przejściówka SPI<>CANFD, zawiera IMU + magnetometr oraz moduł komunikacji bezprzewodowej). Poniżej kilka screenów modeli 3D płytek: Control board (nakładka na RPI): Dolna płytka powerboard'a (bez izolacji): opcjonalny moduł izolacji wtykany na płytkę podstawową: Płytki niedługo trafią do wykonania, a ja w tym czasie, w weekendy, frezuj
    12 punktów
  11. Zgodnie z pogróżkami zabrałem się za przykłady z kursu - o dziwo tak proste zadanie jak sterowanie linijki LED jest bardzo rozwojowe. Pochwalę się efektami wieczora z STM Dobrym sposobem na uczenie się jest wystawianie sobie większego celu i dążenie do niego poprzez realizację pomniejszych zadań, pisanie działającego kodu i optymalizowanie go, nabudowywanie aby był bardziej elastyczny - to wszystko pewnie jakoś się nazywa w żargonie programistycznym. Dodatek do dodatku Wymyśliłem sobie, że takie klikanie w przycisk i przełączanie LEDa jest dobre, ale chcę mieć jeszcze:
    12 punktów
  12. Wczoraj udało mi się przenieść kinematykę korpusu robota do symulacji w PyBullet'cie włącznie z modelem robota opisanego przy pomocy pliku URDF. Poniżej krótki filmik ruchu robota w symulacji (3 translacje i 3 rotacje):
    12 punktów
  13. Do kompletu z gadającym miernikiem - tym razem suwmiarka. Na początku uwaga: opisywany projekt przewidziany jest do współpracy z suwmiarką Vorel. Inne suwmiarki mogą działać lub nie. O ile układ pinów w gnieździe jest dla wszystkich urządzeń taki sam, o tyle wtyczka może nie pasować (i raczej nie będzie). Można spróbować oryginalnej wtyczki lub za pomocą OpenSCAD-a przyciąć ją do pożądanych rozmiarów (przykładowy kod zarówno na githubie, jak i w załączniku). Ponieważ istnieje kilka różnych protokołów przesyłania danych z tego typu urządzeń pomiarowych, trzeba się liczyć z tym, że ko
    12 punktów
  14. Hej Bardzo dawno mnie tu nie było, jednak widząc ten temat, pomyślałem, że opiszę projekt nad którym aktualnie pracuje. Jest to czteronożny robot kroczący zbudowany w oparciu o bezszczotkowe napędy z przekładnią o niskim przełożeniu. Widziałem w tym wątku kilka konstrukcji, jednak większość była oparta na serwach, więc myślę że ten temat może kogoś zainteresować Sercem projektu jest modułowy napęd bezszczotkowy, który zawiera miniaturowy sterownik silnika, silnik bezszczotkowy i przekładnię planetarną 4,5:1. Taka konfiguracja pozwala na bardzo dynamiczne zachowanie kończyn robota
    12 punktów
  15. Ten artykuł jest częścią serii "Tworzenie gier" #1 - Praca w game-dev'ie (właśnie to czytasz) #2 - Zanim zaczniesz pisać kod... #3 - Przygotowania #4 - Wreszcie coś piszemy? #5 - API i praktyki O czym jest ta seria artykułów? Ta seria artykułów opisuje wiele informacji z zakresu branży GameDev (głównie gry mobilne) - relacje programisty z klientem, relacje z wydawcą, silniki gier, stosowane praktyki czy wygląd zespołu dla danego tytułu. O mnie Cześć, jestem Patryk, od 17 sierpnia 2017 roku pracuję jako game developer, początkowo jako suppor
    12 punktów
  16. Po zbudowaniu zegara Nixie i zasilacza do lamp, przyszedł czas zbudować chyba jedyną rzecz, dla której dalej są lampy elektronowe: chodzi o wzmacniacz lampowy. Zaczęło się od tego że nauczyciel od fizyki, jeszcze ze szkoły podstawowej (którego ciepło pozdrawiam), przed skończeniem ósmej klasy przyniósł mi kilka lamp elektronowych. Zacząłem się interesować tematem; stwierdziłem, że jeżeli mogę samodzielnie zrobić sprzęt kosztujący w sklepie kilka tysięcy, to może i warto spróbować. Audiofilem osobiście nie jestem, choć nie mogę znieść dźwięku z pierwszego lepszego głośnika, który kolokwialnie m
    12 punktów
  17. Cześć! Przedstawiam wam mój owoc lockdownu. Robot a3p jest czterokołową platformą wyposażoną w obrotową wieżyczkę z działkiem na sprężone powietrze, który przy wykorzystaniu openCV jest w stanie rozpoznawać i namierzać rozmaite cele. Mechanika Większość części została wykonana z PLA w technologii FDM przez Janka @Holgin, któremu serdecznie dziękuję. Montaż całej konstrukcji nośnej wymaga tylko 2 śrub. Reszta części montowana jest na wcisk (jaskółczy ogon). Konstrukcja jest prawidłowo sztywna oraz niewrażliwa na drgania mechaniczne, co świadczy o dobrej precyzji wykonania
    12 punktów
  18. Streszczenie Co to za projekt? - Jest to sprzętowy moduł szyfrowania USB. Jego wydajność szczytowa to ok. 600kB/s (nie licząc przesyłu danych). W momencie przesyłu wydajność szczytowa spada do ok. 150-200kB/s. Jego interesującą zaletą jest możliwość pracy strumieniowej (np. możliwość szyfrowania transmisji RF np. LoRa czy sygnału wideo (w tym przypadku należałoby zastosować znacznie wydajniejszy MCU)). Wykorzystuje on mikrokontroler z rodziny STM32 wyposażony w USB FS PHY działające jako USB CDC. Niniejszy artykuł opisuje proces powstawania tego projektu - od pomysłu do sprawnego urz
    12 punktów
  19. Nie wiem czy można to nazwać pełnoprawnym DIY ale dzisiaj zaprezentuję drugie życie robota z kursu budowy robotów. Komentarz dla czepialskich: tak, mogę tego robota nazwać robotem ponieważ jest wyposażony w akcelerometr który jest pewnego rodzaju czujnikiem. Wykorzystałem tą konstrukcję, ponieważ chciałem zrobić coś małego co będzie mogło jeździć po całym domu z kamerką. Najpierw omówimy sobie co było gotowe a później co dodałem albo zmieniłem. Cała konstrukcja, Arduino i shield forbota przez cały czas były na swoim miejscu nic w tej kwestii nie ruszałem (oprócz przylutowania
    12 punktów
  20. Jako fan klawiatur z makrami chciałbym podzielić się z Wami kolejnym projektem. Zaczęło się od małej klawiatury, o której wpis powstał na blogu, a tu już 3 klawiatura (w tym 2 na ESP32). Główną motywacją jest upraszczanie rozbudowanych skrótów klawiszowych, zastąpienie skrótów fikuśnym układem klawiszy oraz automatyzacja powtarzalnych czynności (niewykrywalny bot w grach?). Klawiatura ESP32 V1 Pierwsze podejście do klawiatury na ESP32 było dość udane. Dość... bo klawiatura była niezbyt praktyczna, acz jak na samoróbkę bardzo ładnie wykonana. Brakowało jej jedynie wieczka z czym
    12 punktów
  21. Przedstawiam robota dla ludzi którzy cenią proporcje a przede wszystkim temperaturę swojego drinka :) Początkowo chciałem stworzyć robota który by chłodził substancje przepływowo: od butelki przez pompę, ogniwa chłodzące i od razu do szklanki. Okazało się jednak ,że układ stworzony z 4 ogniw Peltiera i zasilacza 360 W nie podołał temu zadaniu, gdyż aby osiągnąć satysfakcjonującą temperaturę pompka musiała pompować składniki tak wolno (testowałem różne sposoby, z przerywaniem pompowania, z cofaniem cieczy itp.), że w tym czasie drink grzał się w szklance. Nie chciałem zwiększać mocy
    11 punktów
  22. Wstęp Jesteś na wakacjach albo posiadasz dwa mieszkania i bardzo chcesz podejrzeć wykresy z grafany, sprawdzić temperaturę w mieszkaniu czy zdalnie sterować światłem przez domoticz. Napotykasz pewien problem. Twoje urządzenia działają w twojej sieci domowej, nie masz możliwości bezpośredniego połączenia się z internetu. Możemy rozwiązać ten problem, odpowiednio konfigurując swoje urządzenia sieciowe, jednak to rozwiązanie ma wiele wad. Wystawienie swoich urządzeń IoT bezpośrednio do internetu może narazić je na ataki internetowe. W dzisiejszych czasach nie jest to niczym dziwnym. Przekona
    11 punktów
  23. Głównym założeniem tego projektu było stworzenie urządzenia wyświetlającego liczbę klatek na sekundę w grach komputerowych, jak i również innych informacji o obciążeniu komputera. Zdaje sobie sprawę, że projekty podobnego to tego pojawiały się już nie raz w sieci pod różnymi postaciami. W tym projekcie skupiłem się jednak na tym, aby całość zmieściła w małej kompaktowej obudowie, którą można w elegancki sposób zamontować pod monitorem. Możliwość wyświetlania FPS również jest tutaj czynnikiem wyróżniającą ten projekt na tle innych. Jest tak głównie dlatego że o ile informacje o wykorzystywanej
    11 punktów
  24. Jakiś czas temu opisałem budowę pojazdu zdalnie sterowanego. Przypomnę, efekt końcowy wyglądał mniej więcej następująco: Już w poprzednim poście wypunktowałem wszystkie wady powyższego projektu - zaczynając od sterczących wszędzie kabli, anten mocowanych na taśmę izolacyjną, ogromnego Leonardo z shieldem sterującym silnikami w charakterze kontrolera, a wszystko na DIY płytce aluminiowej: działać działało, ale wyglądało... no, nazwijmy rzecz po imieniu, tragicznie. Postanowiłem więc zabrać się za temat trochę bardziej poważnie - a że w międzyczasie wyposażyłem się w drukarkę 3D, miał
    11 punktów
  25. CUDA na kiju (a nawet GPU) cz. 1 Wstęp Tym artykułem chciałbym zapoczątkować cykl artykułów na temat programowania równoległego z wykorzystaniem kart graficznych (GPU) w języku CUDA C. W części pierwszej przedstawię krótki wstęp teoretyczny tzn. omówię dlaczego równoległe wykonywanie obliczeń może istotnie przyspieszyć działanie programu, opiszę budowę procesorów graficznych, a w dalszych częściach będą przedstawione praktyczne wskazówki z fragmentami kodu programu do mnożenia macierzy. Zapraszam do lektury! Treść artykułu została usunięta, ponieważ użytkownik publikujący ten po
    11 punktów
  26. Wstęp Tak, właśnie ukończyliśmy kurs elektroniki, a może nawet inne kursy. Oto mamy przed sobą pierwszy projekt elektroniczny zbudowany na płytce prototypowej. Wszystko pięknie działa i chcielibyśmy jakoś ten projekt przenieść z płytki prototypowej na coś trwalszego. A jeśli mamy na strychu trochę zbędnego kartonu, to bierzemy nożyczki i taśmę klejącą, aby zrobić „obudowę” na nasz projekt. Po chwili stoi przed nami owoc naszej twórczości. I czujemy, że nie oto chodziło. A gdyby tak zaprojektować obudowę dla naszego projektu w jakimś programie do grafiki 3D. A potem wydrukować. Ten poradni
    11 punktów
  27. Nasza społeczność sukcesyjnie się rozrasta. Z każdym rokiem na Forbocie pojawia się coraz więcej osób, a w ostatnich latach są to szczególnie osoby początkujące. Cieszę się, że w wielu miejscach znaleźć można informacje, że Forbot łamie pewne stereotypy, bo nasza społeczność jest przyjazna dla osób początkujących. Dlatego dziękuję wszystkim użytkownikom, którzy decydują się cierpliwie pomaganie nowym osobom - bez Was Forbot nie byłby tak świetnym miejscem do nauki elektroniki Piszę, aby prosić Was o szczególną wyrozumiałość, bo w ciągu najbliższych kilku dni lub tygodni na forum pojawi
    11 punktów
  28. Dość długo zabierałem się za ten projekt, ale w końcu udało się go zrealizować. Powstał on, ponieważ potrzebowałem czegoś, co umożliwi mi szybki wgląd w aktualne obciążenie komputera, bez niepotrzebnego przełączania okienek. Rozwiązanie czysto programowe byłoby też w moim przypadku o tyle mniej praktyczne, że często korzystam z maszyn wirtualnych, a taki zewnętrzny monitor obciążenia pozwala mi na wyświetlanie statystyk wszystkiego jednocześnie. Poza wyświetlaniem informacji zależało mi także na graficznej reprezentacji obciążenia, dzięki czemu można nawet "kątem oka" zauważyć że pojawiło się
    11 punktów
  29. Witam wszystkich! Około rok temu, w oczekiwaniu na coroczny konkurs techniczny organizowany w mojej szkole postanowiłem wykonać robotyczne ramię sterowanie kontrolerem w formie rękawicy. Ramię miało powtarzać ruchy dłoni oraz nadgarstka w czasie rzeczywistym. Głównym celem było stworzenie działającego prototypu dzięki któremu zwiększę swoją wiedzę w dziedzinie elektroniki, robotyki oraz programowania. Ramię Projektowanie Zabrałem się więc za projekt. Na samym początku rysowałem oraz testowałem różne konstrukcje przekazania momentu do odpowiednich stawów aż zdecyd
    11 punktów
  30. Na licznych forach istnieje tradycja witania się nowych użytkowników z aktualnymi członkami społeczności. Ostatnio na Forbocie pojawia się coraz więcej nowych osób - głównie za sprawą naszych kursów elektroniki. W związku z tym zakładam oficjalny temat do takich powitań. Na pewno takie miejsce sprawi, że nasza społeczność będzie jeszcze lepsza Jesteś nowym użytkownikiem? Jeśli chcesz możesz się przywitać z innymi. Napisz czym się zajmujesz, skąd zainteresowanie elektroniką. Nad czym teraz pracujesz itd.
    10 punktów
  31. Istotnym elementem zapewnienia ciągłości działania naszej infrastruktury jest monitoring. Możemy do tematu podejść na wiele sposobów, bo nic nie stoi na przeszkodzie, aby codziennie sprawdzać parametry pracy naszego serwera za pomocą dostępnych w systemie narzędzi diagnostycznych (top, df, fdisk, itp.) oraz przeglądać zapisane logi. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie, bo czasami ilość informacji może być zbyt duża. Dlatego warto używać oprogramowania, które zrobi to za nas, a w dodatku wszystko będzie czytelnie przedstawione na wykresach. Narzędzi do monitoringu pracy jest sporo. Niek
    10 punktów
  32. Robot "Kopernik" to projekt robota-asystenta targowego Robot powstawał dla i we współpracy z moim Technikum Łączności, z Zespołu Szkół Łączności im. M. Kopernika w Poznaniu. Podstawowym celem było (z mojej strony) stworzenie platformy sprzętowej opartej o RaspberryPi, która umożliwi prostą "rozmowę" - w przyszłości, kiedy drzwi otwarte/targi edukacyjne będą mogły odbywać się już normalnie, platforma ma stanowić urozmaicenie tego typu imprez i stanowić stoiskowe "eye-catcher" Worklog Pozwolę sobie nie opisywać początkowych założeń, ścieżki rozwoju itd.. - kwestie te aktualizowałem "n
    10 punktów
  33. Po niefajnych przygodach z 20mm/1.9mm matrycami zbudowanymi na max7219: Które to o prawda mają piękny dyfuzor, ale okazały się upierdliwe w montażu i uruchomieniu*, przyszła pora na coś bardziej zaawansowanego. Miałem w planach zrobienie własnego PCB na matrycę z ponad 1500 jednokolorowych ledów 0603, 3 rejestrów przesuwnych i paru elementów dyskretnych, ale jak już ją zaprojektowałem, to przypadkiem trafiłem na matryce hub75. Ich głównym zastosowaniem są telebimy, ale wygląda na to, że ze względu na swoją dostępność i cenę (70zł za 64x32 2,5mm pitch), mają także bardziej prozaiczne
    10 punktów
    • 1 poprawna odp.
    • 5 min.
    • 15 Pytań
    • 1017 osób
    Sprawdź, czy znasz symbole najważniejszych elementów elektronicznych, które można spotkać na schematach ideowych. Podczas wykonywania tego quizu przyda się wiedza z kursu podstaw elektroniki oraz z artykułu, który opisuje jak czytać schematy ideowe. Po zakończeniu tego quizu koniecznie sprawdź jego kontynuację: Znajomość symboli elementów elektronicznych (2/2).
    10 punktów
  34. Zainspirowany projektem TPInk, postanowiłem zbudować własną prognozę pogody bazowaną na Raspberry Pi oraz wyświetlaczu e-papierowym. Przyjąłem kilka założeń. Pierwszym z nich było zachowanie przynajmniej podstawowych zasad estetyki - zależało mi bowiem na tym, by zbudowane przeze mnie urządzenie było aktywnie użytkowane. Zdecydowałem się na wyświetlacz e-papierowy z uwagi na jego trwałość (zwykły wyświetlacz musiałby prezentować 24h na dobę bardzo podobne obrazy, co z pewnością skończyłoby się jego szybkim zużyciem), niskie zużycie prądu oraz - właściwe dla tego rodzaju wyświ
    10 punktów
  35. Słowem wstępu, projekt ten został wykonany w czasie pandemicznego wymogu pozostania w domu, kiedy to zbliżał się koniec semestru na mojej uczelni. Był to mój projekt zaliczeniowy z przedmiotu o wdzięcznej nazwie: "Układy mikroprocesorowe". Prowadzący udostępnił listę urządzeń, z której każdy może wybrać jedno. Po dokonaniu wyboru należało wykonać je w warunkach domowych do końca wówczas trwającego miesiąca. Jako że był to dość niewygodny moment do wychodzenia po części do sklepu, a na zamówienie ich i czekanie nie chciałem marnować czasu, zrobiłem szybki przegląd swojego warsztatu. Wśród prze
    10 punktów
  36. Witam. Mam na imię Zbigniew, mam 49 lat. Poszukując info na temat pewnej elektrycznej kwestii przez przypadek wpadłem na kurs Forbot, tak mnie to wciągnęło, że obecnie jestem w posiadaniu masy różnych drobiazgów( rezystory,tranzystory inne) i praktycznie codziennie poświęcam trochę czasu na naukę i próby.Pod koniec 70 lat trochę próbowałem swoich sił a będąc w posiadaniu lutownicy wszystko co się trafiło( stare radio itp) było rozebrane ,rozlutowane. Brak dostępu do książek itp materiałów ( o internecie wtedy - spowodował że się zniechęciłem. Z elektryką sobie radzę i to nieźle, ale już TO
    10 punktów
  37. Ten artykuł jest częścią serii "Tworzenie interfejsu sieciowego z wykorzystaniem ESP" #1 - część 1 (właśnie to czytasz) #2 - część 2 ESP32 czy też ESP8266 na dobre już zagościło w wielu warsztatach domowych majsterkowiczów. Większość obecnych projektów z wykorzystaniem ESP skupia się wokół dorzucenia do niego garści czujników, podłączenia do baterii i wybudzania go od czasu do czasu, aby wysłać dane o wykonanych pomiarach do naszego serwera. Czasem zdarza się, że nasze urządzenie pobiera pewne dane z zewnątrz i je wykorzystuje, np. budzik czas z serwera NTP, czy stac
    9 punktów
  38. No cześć, kilka miesięcy wzlotów i upadków, kłótni z żoną i w końcu jest .... ESPoBOT Robot gąsienicowy RC z kamerą FPV i chwytakiem. Sterowanie oparte o ESP32-wroom 32D. Zacząłem od Arduino, ale z uwagi na problemy z komunikacją dwustronną NRF24L01, przesiadłem się na ESP32. Napędem są 2 silniki 9Vdc z przekładnią 87:1 na podwoziu gąsienicowym z regulacją prześwitu, kontrolowane przez sterownik oparty o układ TB6612. Prędkość silników regulowana płynnie w zakresie 0-30cm/s (1km/h). Robot wyposażony w chwytak umożliwiający chwycenie detalu, podniesienie/opuszczenie z użyciem 3 se
    9 punktów
  39. Hej, zgodnie z planem udało mi się uruchomić na czas demo kinematyki korpusu robota. Poniżej krótki filmik ze sterowania robotem przy użyciu pada od PlayStation. Niestety płytki PCB głównego sterownika nie dotarły do mnie na czas, więc demo stworzone jest przy użyciu przejściówki USB<>FDCAN: Niedawno odbył się także "showcase" z Reddita, podczas którego przedstawiłem krótką prezentację o robocie, więc jeśli nie uczestniczyliście na żywo wrzucam link do wydarzenia: https://www.youtube.com/watch?v=HLFfAnheun8&t=5019s&ab_channel=theredditroboticsshowcase . Pole
    9 punktów
  40. Aktualnie skończyłem frezowanie wszystkich elementów i powoli przymierzam się do składania pozostałych dziewięciu napędów. Pozostały mi do zrobienia przeróbki samych silników, umieszczenie łożysk w frezowanych elementach, oraz przygotowanie płytek PCB. Jednocześnie działam trochę nad korpusem robota drukując kolejne części. Niestety na chwilę obecną globalne braki elementów elektronicznych nie pozwalają mi na przygotowanie izolowanej galwanicznie wersji płyt zasilania i sterowania, więc początkowo będzie to standardowa konfiguracja na nieizolowanych układach (na co na szczęście się przygotował
    9 punktów
  41. Chcielibyśmy stworzyć robota omijającego przeszkody lub znajdującego swoją drogę w labiryncie. Potrzebny jest nam wtedy jakiś sposób wykrycia oraz ustalenia odległości od naszej ściany lub przeszkody. Jednym z tańszych sposobów jest zastosowanie ultradźwiękowego czujnika odległości. Odczyt sygnału i jego interpretacja jest tylko jednym z kilku zagadnień użytkowania tego typu sensora. Zgłębmy je razem poniżej. Ten artykuł bierze udział w naszym konkursie! Na zwycięzców czekają karty podarunkowe Allegro, m.in.: 2000 zł, 1000 zł i 500 zł. Potrafisz napisać podobny po
    9 punktów
  42. Ten artykuł jest częścią serii "Kurs programowania w Processing" #1 - Wstęp, kształty, debugger #2 - Piksele 2D oraz interaktywność #3 - Tekst, pliki, dźwięk, przekształcenia #4 - OpenGL, Arduino! Czy kiedykolwiek miałeś potrzebę podłączenia Arduino z komputerem? Pokazać dane z czujników w efektowny i czytelny sposób? A może zrobić z komputera panel sterowania do nowego robota? Albo po prostu pobawić się obrazem i dźwiękiem - do tego wszystkiego bowiem, możemy wykorzystać środowisko o nazwie Processing. Czym jest Processing? logo programu Process
    9 punktów
  43. Naszła mnie ostatnio ochota na skonstruowanie gadającego miernika. Bo to oczy już nie te co kiedyś, a i nie zawsze jest wygodne gapienie się w wyświetlacz w moim mierniku - po pierwsze kontrast jest taki z niższej (a raczej z bardzo niskiej) półki, po drugie miernik zawsze leży nie tam gdzie trzeba i pchanie końcówek pomiarowych w różne miejsca przy patrzeniu gdzie indziej może skończyć się jakimś ładnym zwarciem. Ponieważ podobną konstrukcję kiedyś już zrobiłem, postanowiłem nie wydziwiać, skopiować ze starej to co działa dobrze i przerobić to co działało źle. Przede wszystkim - ko
    9 punktów
  44. POUN – jest to podajnik uniwersalny. W obecnej konfiguracji służy dezynfekcji rąk. Cała konstrukcja ma wysokość 450 mm, jest szeroka na 400 mm, a w najdłuższym miejscu mierzy 400 mm. Jest wyposażony w dwa czujniki ultradźwiękowe do wykrywania ruchu, głośnik, moduł Bluetooth, czytnik kard microSD oraz w pompkę do cieczy i przekaźnik. Jednostką sterującą automatu jest mikrokontroler Arduino UNO Rev 3. Za pomocą modułu Bluetooth informacje dotyczące pracy podajnika oraz wykorzystanych zasobów przesyłane są na telefon komórkowy, który dzięki specjalnie stworzonej aplikacji może poprawnie zinter
    9 punktów
  45. Cześć, przedstawiam projekt dla fanów drinków dla których zachowanie proporcji jest niezmiernie istotne. Postanowiłem, że robot będzie nalewał trzy różne substancje (jak na domowego barmana w zupełności wystarczy). Wykorzystałem w tym celu pompki membranowe, które są stosunkowo tanie, jednak warto użyć zaworów zwrotnych przy każdym z węży ponieważ "na postoju" nie są szczelne i ciecze powoli kapią z dysz robota. Przy innym projekcie zdarzyło mi się, że pompka była nieszczelna, więc w tym zamontowałem je w miejscu w którym ewentualny wyciek nie narobi szkód. We wcześniejszych konstrukcjach
    9 punktów
  46. Ech, miało być dużo wcześniej... Niestety okazało się, że co prawda pandemia zmusiła mnie (a właściwie nas, bo moją kochaną też) do siedzenia w domu, ale dodała mi (nam) tyle roboty, że nie bardzo miałem czas na ukończenie projektu. W każdym razie mam zaszczyt wreszcie przedstawić dyplomowaną wiedźmę, pannę (z gatunku tych starszych) Wolhę Nikołajewnę Androinę (dla znajomych Wonia, dla dalszych znajomych mlle Wonia). I od razu wyjaśnienie: tak, mimo wyglądu jest to skończony projekt. Podobnie jak Maestro Zitaurus, Wonia to konstrukcja lalki. Wszelkie włosy, ubrania t
    9 punktów
  47. „— Nic dziwnego — przerwał doktór. — Stopiło się w nim dwu ludzi: romantyk sprzed roku sześćdziesiątego i pozytywista z siedemdziesiątego. To, co dla patrzących jest sprzeczne, w nim samym jest najzupełniej konsekwentne. „ Cytat z „Lalki” Bolesława Prusa. Projekt, który chcę opisać jest raczej dość daleki od kanonów Forbota, a tym bardziej od jego korzeni (robotyki amatorskiej), ale fakt że jest w tym projekcie cząstka myśli technicznej skłonił mnie do opublikowania tego wpisu. Powyższy cytat i jej adresat, z którym nieco się utożsamiam, mam nadzieję że dobrze to opisuje. Geneza Pra
    9 punktów
  48. Założeniem projektu było zbudowanie w krótkim czasie biurkowego zegara. Na początku rozważałem zbudowanie prostego zegara na wyświetlaczach siedmiosegmentowych, jednak po przeanalizowaniu potrzebnych funkcjonalności stanęło na cyfrowym wyświetlaczu LCD. Taki wyświetlacz, dzięki bardzo małemu poborowi prądu, umożliwił sensowne zasilanie bateriami. Był to mój pierwszy projekt zasilany w ten sposób, gdzie czas pracy miał być w założeniu liczony przynajmniej w miesiącach. Wyświetlacz który użyłem w projekcie to DE 120-RS-20/7,5/V, który charakteryzuje się pełnymi 4 cyframi o wysokości
    9 punktów
Tablica liderów jest ustawiona na Warszawa/GMT+02:00
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.