Skocz do zawartości

Rayu85

Użytkownicy
  • Zawartość

    90
  • Rejestracja

  • Ostatnio

  • Wygrane dni

    1

Rayu85 wygrał w ostatnim dniu 19 stycznia 2017

Rayu85 ma najbardziej lubianą zawartość!

Reputacja

1 Neutralna

O Rayu85

  • Ranga
    4/10
  • Urodziny 26.02.1992

Informacje

  • Płeć
    Mężczyzna

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Witam wszystkich po dłuższej przerwie, Jako, że znalazłem trochę czasu postanowiłem poprawić mój projekt robota mobilnego. Poprzednim razem choć kupiłem wszystkie elementy zrezygnowałem z użycia enkoderów. Tym razem postanowiłem je zamontować. Robot posiada 4 koła a każde z nich niezależny silnik. Sercem jest Arduino 2560 Mega. Montaż enkoderów nie przysporzył mi problemu. Na razie tarcza przewiduje 20 sygnałów na obrót. Napisanie programu który zlicza kroki też poszło gładko. Zastanawia mnie tylko w jaki sposób zrealizować sprzężenie zwrotne. Mógłbym zrobić to na przerwaniach ale obawiam się że jeśli kilkadziesiąt razy na sekundę będzie występować przerwanie, dodatkowo jeszcze będą to 4ry różne przerwania (4 enkodery) to nie dość, że w trakcie jednego przerwania będą występować kolejne (które pewnie zostaną zignorowane na skutek wykonywania aktualnie przerwania z innego enkodera) to sama obsługa enkoderów mocno obciąży program. Zastanawiałem się czy istnieje możliwość "zlecić" porównywanie sygnałów poza mikrokontroler np. wykorzystać bramki logiczne CMOS tak aby do mikrokontrolera trafiała już gotowa informacja który silnik ma przyspieszyć a który zwolnić. Ewentualnie przyszło mi do głowy dołożyć dodatkowy mikrokontroler którego zadaniem była by tylko obsługa enkoderów, ale to chyba przerost formy nad treścią. Czy ktoś mógłby podrzucić jakiś kierunek poszukiwań rozwiązania? Bo pomimo, że pewnie 3/4 robotów mobilnych korzysta z enkoderów to nie znalazłem żadnych sensownych informacji jak to rozwiązać w praktyce przy 4 enkoderach.
  2. Bardzo ogólnie wiem o co chodzi, albo przynajmniej wydaje mi się że wiem. Ja to rozumiem tak że podajemy napięcie na bazę (np 12V) i ono jest odprowadzane do masy przez emiter, natomiast na kolektorze dostajemy tylko stan logiczny (0 lub 1). Ale na moje ten stan logiczny też musi mieć jakieś swoje parametry np. 0,2 V, 2V, 5V itd no i jakiś prąd też tam musi popłynąć np. 10mA W związku z tym nie bardzo wiem gdzie przypiąć parametr tego np. maksymalnego obciążenia 300mA. Pewnie nie ogarniam i mieszam więc jeśli tak jest to z góry przepraszam Będę wdzięczny za naprostowanie mojego myślenia :)
  3. Czujnik a raczej kila takich czujników będzie pracować nie pod Arduino tylko z taką płytą główną Płyta główna to tylko dopowiem dla formalności. Dokumentacja płyty choć całkiem dobra i obszerna nic nie mówi na temat "wytrzymałości napięciowej" wejść krańcówek home na płycie, jest tylko informacja że jest dedykowana linia 5V do tego celu (w programie owszem mogę zadać czy podłączone krańcówki są NO czy NC) Zastanawia mnie też parametr podawany w niektórych aukcjach np: Czujnik "Maksymalne obciążenie: 200mA" natomiast na innej aukcji np: "Maks. prąd obciążenia - 300 mA" mam wątpliwość o co chodzi z tym parametrem. Jeśli dobrze rozumiem jest to maksymalny prąd jaki można przepuścić przez taki czujnik tak? Bo jeśli miałby być to prąd jaki pobiera czujnik to raczej kosmicznie duży mi się wydaje. Na jakiejś aukcji widziałem że było podane jeszcze że w spoczynku pobiera 10mA co wydaje się realne. gdzieś kopiąc po forach trafiłem na schemat wewnętrzny takiego czujnika (niestety go nie zapisałem) i wewnątrz jest niby wbudowany rezystor podciągający na wejściu.
  4. Witajcie, Mam pytanie, potrzebuję wymienić krańcówkę na taki czujnik zbliżeniowy czujnik zbliżeniowy - botland. Krańcówka była zasilana napięciem 5V i taki też sygnał jest wymagany na wejściu krańcówki na płycie. Czy jest szansa szansa na poprawną pracę czujnika przy napięciu zasilania tylko 5V? Według noty katalogowej wymaga 6-36V, ale nie chciał bym ciągnąć kilku metrów kabla żeby podać wyższe napięcie i dodatkowo musiał bym obniżyć napięcie sygnału wracającego z czujnika do płyty. Z góry dzięki za pomoc
  5. No ale jaką diodę? Z tego co widzę maksymalna dioda dostępna np na botlandzie to: https://botland.com.pl/diody-prostownicze/2728-dioda-prostownicza-p1000-10a-1000v-10-szt.html 10A to chyba będzie za mało choć nadal mam wrażenie że nie do końca rozumiem ich parametry. Zasada działania jest dla mnie oczywista ale nie rozumiem kiedy one się przepalą. W przypadku pociągnięcia przez rozrusznik 200A to dioda 10A chyba strzeli w i przestanie działać. (o ile się nie zapali itd). Jeśli dobrze rozumiem to do 10A dioda nie puści prądu w stronę przeciwną niż jej kierunek. Ale jeśli rozrusznik spróbuję pobrać 200A+ to dioda to przetrzyma i nie pozwoli na to?
  6. marek1707 Bezpiecznik jest 15A, niestety też podejrzewam że pomysł rozwiązanie tego na kondensatorach będzie dość trudny. Najlepszym rozwiązaniem było by zrobienie tego co proponuje Elvis, tylko jak rozwiązać problem ładowania dodatkowego akumulatora? Teoretycznie mógłbym go podłączyć razem z głównym akumulatorem, ładowane by były obydwa ale przy rozruchu prąd byłby również pobierany z obydwu i wrócili byśmy do punktu wyjścia:/ W praktyce należało by dać jakiś półprzewodnik który by pozwalał na przepływ prądu ładującego ale nie pozwalał na przepływ w stronę rozrusznika. Ale ze względu na bardzo duży pobierany prąd nie mam pomysłu jak to zrobić. Według informacji na forach motoryzacyjnych rozrusznik pobiera ok 200A nawet do 1000A w zależności od auta. Ewentualnie można by próbować dobrać się do wyjścia z alternatora i pociągnąć osobne przewody do tego akumulatora ale wydaje mi się to dość trudne ze względu na umiejscowienie. Jeszcze jedna kwestia mnie zastanawia, czy jednoczesne zasilenie z 2 różnych akumulatorów nie uszkodzi sprzętu? W końcu na wejście radia podamy równolegle 2x12V można by to rozwiązać przekaźnikiem ale nie wiem czy czas przełączenia będzie dostatecznie krótki aby sprzęt się nie zrestartował.
  7. Cześć, Pytanie niezwiązane z robotyką a z elektryką/elektroniką. Mam w aucie radyjko na androidzie i niestety posiada irytującą cechę. Mianowicie, podczas odpalania auta się wyłącza na sek. (normalna rzecz wszystkie radia tak robią aby nie obciążać podczas pracy rozrusznika). Problem jest taki że android musi ponownie wstać a to już mu zajmuję 40-60sek. A jak wysiadam np do sklepu, otworzyć bramę itd to irytuje mnie ciągłe włączanie:/ Przerobiłem sobie tak, że mam przycisk który pozwala mi podać napięcie na radio prosto z akumulatora(oczywiście przez bezpiecznik). Działa to świetnie ale... przełączam przycisk, gaszę auto, idę do sklepu wracam, chcę odpalić i .... reset. Problem jest taki że mogę zwalczyć tego resetowania na początku. Przyczyną jest zapewne duży spadek napięcia na skutek pracy rozrusznika. Pomyślałem że mógłbym dać bardzo duży kondensator, lub szereg kondensatorów które by utrzymały radio przez tą sekundę rozruchu silnika. Tylko nie mam pojęcia niestety jak dużej pojemności musiał by być taki kondensator żeby utrzymać radio na chodzie? Zasilanie oczywiście 12V
  8. marek1707 pocieszyłeś mnie trochę Chodzi mi dokładnie o 2gą opcję, czyli korektę obrotów silnika aby kręciły się "równo" moje czujniki mają wyjście cyfrowe (binarne) oraz analogowe.Rozumiem że w takiej sytuacji nie potrzebuję już dodatkowej elektroniko o której piszesz tylko podłączam pod analogowe wyjście czujnika? mowa dokładnie o takich czujnikach: http://allegro.pl/czujnik-szczelinowy-lm393-pomiar-predkosci-arduino-i6665530841.html Swoją drogą zdecydowałem się jednak na zmianę płytek w projektach i do tego projektu używam Arduino Mega więc byłbym w stanie zrobić to na przerwaniach. Pytanie czy do takiego celu lepiej zrobić to na przerwaniach czy po prostu analogowo?
  9. 1. W zasadzie wydaje mi się że można by podpiąć stabilizator 3.3V za 5V w sumie pomysł wydaje się nawet fajny bo spadek napięcia a zarazem temperatura na stabilizatorze rozłożyła by się na 2 stabilizatory. 2. Nie rozumem za bardzo pytania o woltomierz? Jeśli pytasz gdzie go kupiłem to kiedyś ściągnąłem ich chyba z 20szt z chin za jakieś śmieszne pieniądze
  10. Nie pocieszyłeś mnie z tymi przerwaniami, liczyłem w tym projekcie wykorzystać mojego starego Uno :/ ale tam nie podłączę 4rech enkoderów na raz na przerwaniach. A jeśli miały by być podłączone po 2 na koło to aż 8 Cóż na razie poczekam aż to wszystko przyjdzie, i będę starał się ogarnąć jak to działa masz na myśli podłączenie enkoderów do osobnego kontrolera i przetwarzanie ich pracy na nim? A do głównego przesyłanie gotowych wartości?
  11. Szybkie pytanie mnie jeszcze naszło odnośnie enkoderów Czy odczyt z enkoderów realizuje się na przerwaniach czy w pętli? Jak przyjdą to będę czytać dokładniej o obsłudze ale projektuje sobie płytkę i nie wiem czy projektować podłączenie pod piny przerwań czy mogę pod analogowe wyjścia?
  12. buchbuch potwierdziłeś moje przypuszczenia co do samej idei tego rozwiązania ale nadal nie bardzo rozumiem jak to działa "od kuchni". Jeśli dobrze rozumiem wyświetlacz podłączamy do naszego dodatkowego kontrolera np.ATtiny25 (w dalszej części będę używać tej nazwy w rozumieniu dodatkowego kontrolera). A ten podłączamy do głównego kontrolera np. Arduino. 1. Rozumiem że ATtiny25 musi zostać zaprogramowany osobnym programem przez programator USB? 2. Czy nasz ATtiny25 zostaje zaprogramowany do nasłuchiwania i wyświetlania komend w sposób "uniwersalny" czy każda zmiana głównego programu wymaga zmiany również w programie ATtiny25? 3. W jaki sposób wydawane są komendy w programie na głównym kontrolerze? mam tu na myśli skąd np. Arduino wie że ma nie przetwarzać danych komend tylko przesłać je dalej do ATtiny25? Mam wrażenie, że dla mnie jest jeszcze za wcześnie na ten wątek, z jednej strony bardzo mnie zainteresował a z drugiej czuję że brakuje mi jeszcze wiedzy żeby do tego usiąść a nie chcę zadawać sterty pytań o rzeczy "oczywiste". deshipu Jestem świadom, że są gotowe moduły, które można za małe pieniądze kupić i nie głowić się jak to zrobić samemu, ale jednak moim głównym celem jaki sobie postawiłem jest zrozumienie tego wszystkiego. A niestety zakup gotowego modułu, niewiele daje wiedzy na temat tego jak sam moduł funkcjonuje i jest zbudowany Zakup gotowca jest świetny jak wiemy jak to działa i jak jest zbudowane ale chcemy oszczędzić sobie czasu, pieniędzy i zachodu na robienie tego samemu lub gdy chcemy po prostu osiągnąć cel i nie interesuje nas co dzieję się w środku Niestety to jest moja mała wada wrodzona, że posiadam uczulenie na gotowce Choć coraz lepiej sobie radzę z korzystaniem z gotowych rozwiązań
  13. Zdecydowałem się dołożyć i wziąłem te ze szczeliną 5 mm. Ale na testy zamówiłem też 1 szt ze szczeliną 10 mm - zrobię pomiary na takim i takim i opiszę efekty. marek1707 wątek który podrzuciłeś myślę, że będzie bardzo pomocny gdy już przyjdzie do składania. Nie mniej zastanawia mnie jedna rzecz, a mianowicie w tamtym temacie piszesz Co prawda nie miałem jeszcze elementów w ręku ale szczeliny wydają się małe a czujnik spory.Czy jest technicznie możliwy montaż z przesunięciem o pół szczeliny? Czy chodzi o to że czujniki mogą być np 1 z lewej a 2gi z prawej strony "koła enkodera" ale muszą być montowane tak aby odczyty wypadały z przesunięciem pół szczeliny?
  14. Pomysł z użyciem zewnętrznego kontrolera do LCD wydaje się być bardzo fajny, ale to zupełnie nie mój poziom jeszcze:/ Choć ideę i zasadę działania rozumiem, to nie mam kompletnie pojęcia jak miałbym się za to zabrać:/ Ani od strony Hardware ani Software, chyba na takie rzeczy muszę jeszcze trochę poczekać Chyba, że byłbyś w stanie przybliżyć zagadnienie takiego rozwiązania
  15. hmm u mnie w ten sposób nie działa (robię węzeł niby dołączam ścieżkę, podświetla się że połączono ale w pozostałych trybach tego nie widać) ale na szczęście mogę zrobić po prostu drugą ścieżkę i schować pod tą 1 i działa Macie jakąś stronę gdzie można ściągnąć dodatkowe biblioteki czy brakujące elementy robicie sami w edytorze?
×
×
  • Utwórz nowe...