Skocz do zawartości

lukaszd82

Użytkownicy
  • Zawartość

    104
  • Rejestracja

  • Ostatnio

  • Wygrane dni

    1

lukaszd82 wygrał w ostatnim dniu 24 września 2019

lukaszd82 ma najbardziej lubianą zawartość!

Reputacja

84 Bardzo dobra

O lukaszd82

  • Ranga
    5/10

Ostatnio na profilu byli

614 wyświetleń profilu
  1. Fakt, skopiowałem tą definicję. A jeśli chodzi o styczniki i przekaźniki to w różnicach jest to co najważniejsze. Poza tym pracuję w elektrowni, jednej z największych w Polsce, więc gwarantuję ci że widziałem styczniki największe jakie są na rynku. A jeśli chodzi o przekaźniki to również istnieją wielkości 20x20cm przy dopuszczalnym prądzie przewodzenia 8A -takie starocie sie jeszcze u nas trafiają na obiektach pozablokowych... Teraz zobacz jakiej wielkości stycznik przepuści taki prąd ciągły.... No i oddzielna grupa przekaźników stosowanych na kolei...ale to inny temat i specyfika...ale wymiary mają spore . Fakt, są małe przekaźniki teraz na prąd do 8A, ale obciąż taki długotrwale...tym bardziej jak wiele jest obok siebie....niezła grzałka...a wyprowadzenia w postaci cienkich szpileczek potrafią się upalić... Zwykle w przemyśle przekaźnik to maks 1-2A a później tylko stycznik...A w elektrowni w 99% przypadków to przekaźnik pośredniczy tylko w załączeniu styczników. I cała nasza rozmowa nie zmienia fakty, że w urządzeniu autora styczników nie ma.
  2. Nie krytykuje autora ale ideą DIY jest możliwość odtworzenia projektu. A tu na forum DIY polega na chwaleniu się tym co się zrobiło. A nie o to chodzi. W takim celu pisze się artykuły. Zwracam uwagę na istotę DIY. To jedyne forum gdzie akceptuje się DIY bez kodów, schematów, rysunków... A to jest błędne podejście. Takie jest moje zdanie. I nie tyczy się to tego projektu ale 99% zamieszczanych na tym forum. Więc nie jest to jak najbardziej uwaga tylko do autora tego tematu. Nie przyciągniecie na forum większej ilości ludzi bez zmiany podejścia. Pliki o których wspominam, powinny być dostępne tylko dla zarejestrowanych... A forma jak w temacie nadaje się jak najbardziej ok, ale na artykuł na Forbot.pl Tak więc wyraziłem tylko swoje zdanie w tej kwestii. Bo to też jest istotą każdego forum.
  3. Mała poprawka w tekście...Gdzie tam masz styczniki? Takich urzadzeń to tam nie ma. Popraw to na przekaźniki bo to jest zupełnie co innego... Stycznikiem nazywa się elektryczny łącznik mechanizmowy, który obsługiwany jest w inny sposób niż ręcznie. Jego głównym celem jest załączanie, wyłączanie, a także przewodzenie prądu w obwodzie zarówno w warunkach normalnych, jak i przy przeciążeniach. Styczniki charakteryzują się bardzo dobrą trwałością, dużą częstością łączeń, przy czym mają niewielkie wymiary i masę, a także są mało awaryjne. Przekaźnik to urządzenia elektryczne lub elektroniczne, których głównym zadaniem jest wywoływanie ustalonej nagłej zmiany stanu w obwodach elektrycznych wyjściowych wtedy, gdy zostaną spełnione odpowiednie warunki wejściowe. Przekaźnik może reagować między innymi na zmiany napięcia, natężenia prądu, ciśnienia płynu, temperatury. Różnica pomiędzy stycznikiem a przekaźnikiem Zasadniczo styczniki i przekaźniki działają na tej samej zasadzie, ponieważ za pomocą załączenia przekazują sygnał dalej. W zależności od danej konstrukcji sygnały mogą być napięciowe lub prądowe. Główna różnica zasadza się na tym, że stycznikami określa się urządzenia do załączania układów silnoprądowych, natomiast przekaźnikami te, które załączają sygnały niskoprądowe albo też sygnały o potencjale zerowym. W związku z tym styczniki znajdują zastosowanie przykładowo w silnikach elektrycznych, natomiast przekaźniki w sterownikach PLC. Realizuje się również układy stycznikowo-przekaźnikowe, które bazują na stycznikach jako elementach wykonawczych, które odpowiadają za włączanie i wyłączanie obwodów roboczych, natomiast przekaźniki zajmują się wtedy sterowaniem pracą styczników. Poza tym jak dla mnie za duże wymiary... Nie miałbym gdzie takiego klocka do akwarium pchać a do wyświetlacza wypada mieć dostęp i widoczność zawsze. Dlatego propozycja by wyświetlacz wypchnąć z obudowy i umieścić w dodatkowej małej, schludnej obudowie, którą można przymocować gdzieś do akwarium... Sterowanie enkoderem w takiej formie też zajmie mniej miejsca i dla mnie (ale nie dla wszystkich) jest bardziej intuicyjne.. Czy bezpośrednio na płytce sterownika nie mam miejsca na wpięcie przekaźników? Po co więc dodatkowa płytka z takowymi... Znowu niepotrzebne miejsce i koszty... Jeśli coś źle zrozumiałem to dlatego że nie ma schematu. Przydałby się opis płytki co i jak... Już znalazłem opis na kolegi stronie...aż się prosiło by go tu przerzucić...
  4. To mnie tu na forum denerwuje... Projekt DIY ale kod źródłowy , schematy, rysunki, pliki już nie... No to było artykuł pisać a nie projekt DIY przedstawiać, który z założenia jest do powielenia przez innych. Po to jest forum... A jak nie to pisać do gazety artykuł. Dlatego mało tu wrzucam i się udzielam. Dla mnie jedyny sens działu DIY na forum to przedstawienie projektu z niezbędnymi do jego powielenia materiałami. W końcu kod źródłowy może być skompilowany.... Pliki już gotowe do wydruku bez wersji edytowalnych itd... A jak ktoś zaraz wytłumaczy że to jego praca to po co ją opisuje w dziale DIY? Pochwalić się? To ogłoszenie w prasie niech da wraz z linkiem do sklepu...
  5. Temat rozwojowy, mam w planach przebudowę mojego CNC. Uznałem, że muszę zmniejszyć rozmiary i wagę całości. Teraz będzie ruchoma brama, część elementów zostanie wydrukowana na drukarce 3D. Teraz całość waży ok 40kg i jest masakrycznie niewygodna do transportu. Docelowo 2 silniki w osi Y i wymiary całości ok 450x450x350 (obecnie jest to około 620x500x450). Oczywiście pole robocze będzie podobne lub nawet większe. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Jeśli powstanie nowsza wersja to dam znać i napiszę nowy temat.
  6. Temat jest rozwojowy, właśnie przystąpiłem do pisania nowego oprogramowania dla stacji. Opisze ją jako nowy projekt ponieważ: 1. Czujnik pyłów to już SPS30 2. LCD 4x20 zostanie zastąpiony LCD Nokia 5110 3. Całość wyników ma być przesyłana w net. 4. Jak starczy czasu i chęci to może powstanie jakaś lokalna strona WWW z prezentacją pomiarów.
  7. Widziałem efekt na filmiku i bardzo mi się podoba. I właśnie o takie pomysły mi chodziło.. Ja z powodów osobistych nie przystąpiłem nawet do prób "obróbki" wydruków. Jak znajdę więcej czasu to zademonstruję co z tego wyszło...
  8. Czyli rasp pi jest tylko elementem stosowanym w fazie testów i zmian. Później już się go pozbywamy. No to ok... Z tekstu wywnioskowałem, że RaspPi robi za taki pkt dostępowy do robota na codzień... A w takim układzie to Arduino byłoby zbędne
  9. Ja mam tylko jedną uwagę, skoro mowa o robocie itp to liczy się zużycie energii. To proszę o wyjaśnienie po co RaspPi i dodatkowo arduino do sterowania. Przecież w tym wypadku sam RaspPi załatwia sprawę. Można wykorzystać jego GPIO i bezpośrednio z maliny sterować robotem wraz z opcją monitoringu. Można wtedy wykonać o wiele bardziej zaawansowane projekty, można zrobić dodatkowe manualne sterowanie przez wifi itp...
  10. Na innym forum robiłem porównanie stacji KSGER T12 STM32, DIY RL-1 (którą opisałem na forum) oraz YIHUA 937D+. Mogę gdzieś przekopiować tamte dane. Choć temat, który powstał w tamtym miejscu stał się małym kompedium na temat stacji na groty T12. Najlepiej byłoby zebrać całość informacji z tamtego tematu i dopiero napisać na tej podstawie jakiś artykuł... Początkujących elektroników na pewno by to zainteresowało... Swoja drogą, nigdzie nie widziałem porównania stacji lutowniczych w cenie powiedzmy do 300zł. Taki temat cieszyłby się na pewno spora popularnością... Tym bardziej jeśli by zawierał porównanie funkcjonalności i możliwe wybory w 2-3 zakresach cenowych (do 100zł, do 200zł i do 300zł).
  11. Witam, Pozbywam się kilku zalegających mi rzeczy: 1. Sterownik stacji lutowniczej na groty T12. Cena 31zł Sprawdzony, w pełni sprawny. Kupiłem go, a 2 tygodnie później dostałem jako gratis do testów na aliexpress stację KSGER STM32 na groty T12. Zasilanie - dowolny zasilacz 12-24V. Aby nie tracić na możliwościach zalecam 24V 3A. 2. Obudowa uniwersalna Z17W - cena 15zł (szczegóły w linku) 3. Obudowa uniwersalna 100x60x25 - 2,5zł/szt (dostępne 2 sztuki) 4. Ładowarka LiJon USB - 2,5zł/szt (dostępne 2 sztuki) 5. Moduł ładowania LiJon z zabezpieczeniami- 1zł/szt (dostępne 2 sztuki) 6. Moduł ładowania LiJon bez zabezpieczeń- 0.8zł/szt (dostępne 2 sztuki) 7. Obudowa testera elementów GM328 - 15zł (używane, ale bez większych śladów, bez uszkodzeń, kompletna) 8. Płytka uniwersalna ESP32/ESP12F - 5zł (płytka dwustronna) 9. Zasilacz 24V 2A MeanWell DR-4524 40zł/szt (dostępne 2 sztuki, używane, w pełni sprawne, foto dla zainteresowanych na życzenie). 10. Zasilacz 12V 1A 5zł/szt (nowe, dobrej jakości, dostępne 10sztuk). 11. Zasilacz regulowany Hiland 28V 2A, Kit złożony jak w linku. Cena 42zł Koszty wysyłki liczone indywidualnie. Możliwy darmowy odbiór Ostrowiec Św./Połaniec instru.zip
  12. Możesz sam zbudować stację na groty T12. Sama kolba na ali to koszt ok 15zł, groty ze dwa na poczatek po 12zł. kontroler najprostrzy, z trochę gorszą stabilizacją niż ma stacja KSGER to koszt ok 35zł. Wystarczy na ali wpisać T12 STC lub HAKKO T12. Mam taki na zbyciu jakby co po kosztach Kupiłem, a 2 tygodnie później dostałem stację KSGER od chińczyka. Przetestowany, sprawny Jakby ktoś chciał to wystawię go w dziale Sprzedam/Kupię/Zamienię/Praca wraz z innymi gratami.
  13. Stacja fajna, sam zrobiłem pierwszą swoją stację, ale na podstawie projektu RL-1 Może napisz coś więcej na temat stabilizacji temperatury, czy mamy tu jakiś PID, którego parametry możemy wystroić pod posiadaną kolbę? Piszesz dowolna kolba 24V, ale bierzesz pod uwagę, że są z termoparą (i taką chyba wykorzystujesz) lub z termistorem i tylko termopara zadziała z twoim projektem. Wypada dodać taką uwagę, tym bardziej, że udostępniasz komplet plików umożliwiających wykonanie własnej stacji. Bardzo podoba mi się takie podejście. Bardzo staranne wykonanie, ładna obudowa, przemyślana konstrukcja. Dodam jednak od siebie, iż kupując dużo na aliexpress jako gratis do testów dostałem stację KSGER na groty T12. No i inne stacje odeszły w zapomnienie. Stacja DIY stoi na półce i zbiera kurz. Nagrzewanie od włączenia stacji do temp ~340stopni to jakieś 6 sekund, czujnik ruchu w kolbie. Przy odłożeniu kolby na skonfigurowany w menu czas następuje uśpienie i ograniczenie temp - u mnie nastawa 60 sekund i temp. 150 stopni. Podniesienie kolby to automatyczne wybudzenie i podgrzanie grota do zadanej temp. Trwa to na tyle krótko, że podnoszę kolbę do lutowanego elementu i już jest zwykle zadana temperatura. Dodatkowo dzięki grzałce w grocie (75W) nie ma problemu z lutowaniem dużego pola masy, z czym był problem na stacjach pokroju 936 itp. z mocą rzędu 50W i ceramiczną grzałką a nawet wzmocniona wersją 937D+ 75W. Dlatego jako następna stację polecam złożenie czegoś na groty T12. Jest kilka projektów w necie, samemu na ich podstawie też można coś zdziałać. Groty T12 kupowane na ali to koszt 10-14zł/sztukę. Każdy grot to nowa grzałka Dla amatora ceny są ok.
  14. Witam, gratuluję działającego projektu, ale jedna uwaga: Adafruit ADS1115 - sam jeden element to 85zł. Ttymczasem ja zastosowałbym ESP32 za 49zł. Tym samym 70zł zostaje w kieszeni a masz 12- kanałowy przetwornik ADC i pomiarów można dodać jeszcze kilka a cena spada. Dodatkowo projekt się upraszcza delikatnie. Jest już raczkująca powoli wersja ESPEasy na ESP32 Niestety ESPEasy na ESP32 nie jest jeszcze w 100% funkcjonalne, ale z Domoticz już działa,, tak samo jak podstawowe wersje czujników.
  15. Wskaźnik - wartość traktowana jest jako informacja o "jakości" powietrza. Nie zwracam uwagi na dokładne wartości "pomiaru". Zdaję cobie sprawę z ograniczonych możliwości MQ135, ale miałem 2 takie układy i postanowiłem gdzieś je umieścić. "Pomiar" jest traktowany jako informacja o konieczności wietrzenia w pomieszczeniu. wiadomo,. iż wysoka wartość - wietrzenie wskazane. Kursy przeglądam, choć na ESP32 już w miarę możliwości trochę się bawiłem. Teraz cały wolny czas pochłania mi nowa zabawka - drukarka 3D. Na początek były poprawki samej drukarki (Ender 3). Mam kilka rzeczy do wydrukowania, a całość trzeba narysować w 3D, niekiedy trzeba wprowadzić w wydrukowanym prototypie poprawki i ponownie wydrukować. Na razie 1,5kg filamentu poszło. Ale dedykowane obudowy do elektroniki podrukowane, jakieś uchwyty (w tym dedykowana na telefon do auta). Jeszcze ze 3 tygodnie tylko tym będę zajęty. A znając życie nowe tematy się pojawią Zastanawiam się nad przebudową frezarki bo obecna waży ze 40kg. Ma to swoje zalety ale i wady. Ciężko się ją przenosi, jest mało poręczna i trudno ją złapać. Do tego przy jej wymiarach (jakieś 60x50x50cm) ma małe pole robocze. Teraz zrobiłbym coś z jeżdżącą bramą. Takie samo pole robocze (~22x25cm), a wymiary zredukowane o około 30%. Tak więc na nudę nie narzekam. A przy tym dodam, że pracuję 5 dni poza domem (i po pracy po te 1-2h dziennie mam czas coś porobić), a w weekendy poświęcam 99% czasu dla rodziny.
×
×
  • Utwórz nowe...