Skocz do zawartości

lukaszd82

Użytkownicy
  • Zawartość

    67
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Wszystko napisane przez lukaszd82

  1. lukaszd82

    Problem z zasilaniem z baterii

    gnd z obu zasilań połącz i sprawdź czy dalej są problemy... GND dla całości może być wspólne w takim układzie... Sterownik silników, czujniki i mikroprocek muszą mieć to samo GND jak ma to działać bez problemów.
  2. lukaszd82

    Problem z zasilaniem z baterii

    Gnd z obu zasilań połączone? Skoro 2 różne napięcia zasilania to na schemacie się to jednoznacznie oznacza... Skoro masz lm7805 to gdzie on jest na schemacie? Problemy są chyba w zasilaniu ale nie da się nic stwierdzić bez pełnego schematu. Mają być dokładne oznaczenia gdzie jakie napięcie lub że 2 różne zasilania. Na schemacie wszędzie vcc, czyli 1 zasilanie. No to w końcu jak to wygląda...
  3. lukaszd82

    Problem z zasilaniem z baterii

    Cały schemat. Bez tego nic nie poradzimy. I to ma być schemat z prawidłowymi oznaczeniami, a nie to co przedstawiłeś jako schemat zasilania...
  4. Taki prosty oscyloskop możesz zobaczyć wpisując w google "picoscope” To prosty oscyloskop na arduino z wyświetlaczem od nokia 3310. Mały, zasilany z baterii 2032. Dostępny jest schemat i źródła. Nawet można było gotowe płytki zamówić bo autor udostępnił pliki gerber. Co do zasilania, daj najpierw przetwornicę step down np. mini360, a dopiero za nią stabilizatora liniowego LDO. W ten sposób bateria wytrzyma 2-3x dłużej niż bezpośrednio stabilizator 7805...
  5. To jest napięcie na wejściu na lm7805 pod obciążeniem? Bo to nas właściwie interesuje. Jest jeszcze opcja, że masz chiński słabej jakości lm7805. Ja zamawiałem takowe na aliexpress i zawsze kilka się trafiało nie trzymających parametry...
  6. Usypianie czujnika jest proste. Wystarczy na pin 3 dać stan niski Chodzi o to, że dioda laserowa się wypala i traci parametry, a co za tym idzie spada dokładność pomiarów. MTBF dla całego czujnika jest podawany na 3lata, ale widoczny spadek precyzji został zaobserwowany już po roku. Dotyczy to wszystkich urządzeń opartych o diody laserowe. Tak więc, jeśli masz drugi czujnik wykonany w takiej samej technologii to te "ograniczenia" dotyczą go w takiej samej mierze. (Taki sam efekt mamy z diodami przez które płynie duży prąd. Też się szybciej wypalaja i tracą jasność.) https://letscontrolit.com/wiki/index.php/PMSx003 Podłączenie: Pin 1 jest bliżej środka czujnika. Pin 8 na zewnątrz. Złącze 8 pinowe w rastrze 1.25mm. PinFunkcjaOpisUwagi 1 VCC zasilanie 5V4.5 - 5.5V 2 GND masa 3 SET stan WYSOKI lub zawieszony - praca, stan NISKI - uśpienielogika 3.3V 4 RX Dodbiór danych UART/TTLlogika 3.3V 5 TX Dnadawanie danych UART/TTLlogika 3.3V 6 Reset stan NISKI to resetlogika 3.3V 7 NC nie podłączony 8 NC nie podłączony
  7. Pms 5003 usypiasz? Czujnik laserowy ma żywotność 8000h. Ja u siebie robię pomiary przez 60sek, a później usypiam czujnik na 30min. I w takim cyklu wykonuję pomiary. Zwróć na to uwagę bo po roku czujnik będzie do wymiany.
  8. NAS lepiej złożyć na jakimś micro serwerze. Przynajmniej mamy obudowę, zatoki na hdd, zasilanie. Tutaj za 500zł mamy tylko nanopi + hat sata... Kiedyś były energooszczędne serwery hp z 4xSATA +1x SATA na system zamiast DVD za 450-500zł (oczywiście używka na aledrogo). Obecnie nowe takie chodzą po 1200zł. Pobór mocy bez obciążenia mieścił się w 25W, z 5 hdd pod obciążeniem max ok 60-65W. I nic nie trzeba kombinować.
  9. Gdy po 12 latach wróciłem do elektroniki, musiałem odtworzyć sprzęt niezbędny do tej zabawy. Prócz lutownicy itp. niezbędny jest również zasilacz z możliwością ograniczenia maksymalnego prądu. Zapobiega to uszkodzeniom podpinanego w celach testowych sprzętu. Najpierw rozejrzałem się po znanych portalach aukcyjnych, by następnie przejrzeć zasoby internetu. I tak oto trafiłem na schematy zasilaczy SN1530, SN1533, SN1533 v2.0 Są to zasilacze na mosfecie P, ale uznałem, że na moje potrzeby będą jak znalazł na początek. Od schematów do czynów. Przeanalizowałem schematy i przerzuciłem je we własnej wersji do oprogramowania EAGLE. Tak oto powstało PCB (jeszcze w owym czasie trawione). Jak widać na podstawie zamieszczonego schematu i wielkości PCB układ jest banalny. Dla własnej wygody na PCB znalazły się złącza ARK oraz gniazda CRIMP pod potencjometry, diodę, pomiar napięcia. Mosfet również jest wpinany pod złącze ARK - ułatwia to jego montaż w obudowie na kablach (oczywiście na radiatorze). Wykorzystałem gotową obudowę obudowę Z1A. Całość zasilana z transformatora toroidalnego z odzysku (ok 80VA). Zaciski Pomiar1-Pomiar2 służą do wpięcia amperomierza. Normalnie trzeba tam założyć mostek. Wyjście1,2 to biegun dodatni, Pomiar1,2,3 to biegun ujemny wyjścia zasilacza. Panel przedni i tylny zostały wykonane z blachy aluminiowej o grubości 2mm. Przód został wygrawerowany na sprzęcie w pracy i wyszedł jak dla mnie fenomenalnie, normalnie jak ze sklepu W celu pomiaru napięcia wyjściowego oraz pobieranego prądu zamontowałem gotowy miernik - woltomierz i amperomierz 0-100V 10A. Oczywiście na panelu przednim znajduje się dioda LED informująca swoim światłem o stabilizacji napięcia (gdy przygaśnie, działa ogranicznik prądowy). Aby dioda stabilizacji napięcia gasła całkowicie, trzeba odpowiednio dobrać diodę zenera. Ja wstawiłem diodę na 20V, bo taką miałem i zapewniła przygasanie tego wskaźnika. Napięcie wyprowadziłem za pomocą gniazd bananowych (czerwone i czarne) na przedni panel. Na tylnym panelu znajduje się gniazdo zasilania AC IEC z wymiennym bezpiecznikiem szklanym. Elementy na PCB zasilacza zostały dobrane na maksymalny prąd ~3,5A. Zwykle wykorzystuję prądy poniżej 1A. Przy ciągłym obciążeniu poniżej 1,5A i napięciu 5V radiator jest lekko ciepły po dłuższej pracy. Jest to duża zaleta takiego zasilacza. Oczywiście całość jest odporna na zwarcia na wyprowadzonych zaciskach. W ten sposób ustawiana jest dokładna wartość dla ograniczenia prądowego. W praktyce umożliwia to nawet zabezpieczenie zwykłej diody led przed przepaleniem przy bezpośrednim podpięciu (bez rezystora). Przy doborze tranzystora mosfet niezwykle ważnym parametrem jest Rds on. Decyduje on o stratach, a więc o tym ile energii zamieni się w ciepło. Ja zastosowałem IRF4905 (Rds on 0.02om). Przy zastosowanym transformatorze, maksymalne napięcie jakie mogę uzyskać na wyjściu to ok 23V DC. Zostało sporo miejsca, więc dodałem nieodzowny włącznik z diodą sygnalizującą zasilanie. I dodatkowo zakładając, iż nie będę potrzebował dużych prądów wykorzystałem małą przetwornicę na LM2596 jako źródło drugiego napięcia. Oczywiście potencjometr montażowy zastąpiłem nowym, zamontowanym na panelu czołowym. Oczywiście dodałem mały mierniczek napięcia dla wygody. Wszystkie płytki zamocowane są wewnątrz na kołkach dystansowych za pomocą śrub wkręconych przez podstawę obudowy. Sprzęt ocalił już podczas 2 lat sporo podpinanych urządzeń przed uszkodzeniem, w tym kilka mikroprocesorów Atmega8 i Atmega32. Jest prosty w wykonaniu i dość tani. PCB zostało wykonane w sposób umożliwiający zasilenie układu z dowolnego zasilacza impulsowego (i tak całość była testowana) lub poprzez mostek napięciem AC (zworki J2, J3, J4, J5 na schemacie). Oczywiście nic nie jest wieczne, więc w planach mam zastąpienie obecnego zasilacza czymś nowym. Zakupiłem już na aliexpress kit zasilacza Hiland 0-28V 0.01-2a i przymierzam się do jego zabudowy. W obudowie znajdzie się jako drugi zasilacz SN1530, tylko pomiar prądu i napięcia będzie realizowany za pomocą Atmega8, podobnie jak to ma miejsce w tym nowym zasilaczu. Na LCD znajdzie się zarówno pomiar prądu bieżącego jak i ustawionego ograniczenia. Jeśli ktoś chciałby skorzystać z gotowych plików EAGLE to zamieszczam takowe w załączniku. Dodatkowo zamieszczam również schematy zasilaczy z serii SN w pdf. SN1530_moja wersja.zip SN1533_N.zip
  10. Spalony stabilizator napięcia lub w gorszym przypadku oba (AMS1117 5V, AMS1117 3,3V) Najpewniej zrobiłeś zwarcie. Te moduły tak się uszkadzają przy zwarciu. Sam tak jeden uszkodziłem. I przy okazji mikroprocek odszedł... Dlatego najlepszy jest zasilacz z ogranicznikiem prądu...
  11. Chciałem zmienić ale nie mam już możliwości edycji.
  12. Impulsowy na lm2596 mam jako dodatkowe zasilanie. To gotowy moduł przetwornicy impulsowej step down. Jak spojrzysz na obudowę, to po lewej stronie mamy tylko pomiar napięcia i wyprowadzone zaciski od tego "zasilacza". Fakt, na początku coś niefortunnie napisałem, że zasilacz na mosfecie nieliniowy .. Za duży i niefortunny skrót myślowy
  13. Ze zdjęcia autora tematu wynika że GND jest źle podpięte do arduino (czarny przewód z sondy nie idzie 5V, czerwony idzie chyba do 3,3V, IOREF lub RESET). Niestety dokładnie nie widać bo zdjęcie jest źle wykadrowane. Proszę o przyjrzenie się temu... Wyprowadzeniami są izolowane przewody: (ze strony botland, opis wyprowadzeń zamieszczony przy produkcie) zasilanie VCC - czerwony masa GND - czarny lub zielony dane 1-wire - biały lub żółty U Ciebie wg zdjęcia jest coś nie tak...
  14. Ja też mam radiator z płyty głównej. Moje plany są inne, całość ma być przenośna, w formie walizeczki, zamykanej tak by w podróży całość była bezpieczna. Na zewnątrz wyprowadzę gniazdo hdmi, 2xUSB i gniazdo zasilające. Reszta będzie w tej walizeczce. Musi tam być też miejsce na pady, kabel zasilający i hdmi. Jako monitor będzie robił dowolny tv nawet u kumpla. W razie czego łatwo całość złożyć i wstawić w jakiś kąt. Rozważałem jeszcze bartop ale sam nie wiem... Coś takiego planuję wstępnie.
  15. Jestem właśnie na etapie kompletowania sprzętu ale retropi już od kilku dni testuję Rpi3B+ mam z naszej akcji rabatowej wraz z padem, a część z gratów wędruje do mnie z chin już prawie 3 tygodnie jeszcze 5 tygodni i może dotrze Nie lepiej było automat zrobić? Stół zajmuje tyle samo miejsca a łatwiej coś zalać i uszkodzić. Ja jeszcze się zastanawiam nad formą końcową.
  16. lukaszd82

    Zaawansowany zegar

    Jak na twòj wiek to gratuluję Na razie arduino, za parę lat stm albo arm.
  17. Coraz częściej korzystam z Eagle, fajny pomysł, choć ja preferuję obsługę za pomocą myszy...
  18. Akcja przyciągneła nowych, choćby i mnie Do kusrów na forbot.pl zaglądałem wcześniej, ale na forum trafiłem zachęcony bonami Tym bardziej, że miałem kilka dobrze udokumentowanych projektów I dzięki zakupom na botland zacząłem kolejny, nie planowany... Arcade/retro box z rasp pi 3b+. Jak skończę to dodam do diy efekty prac. Co do uwag to uważam, że projekty dobrze udokumentowane, pozwalające na odtworzenie przez innych pozwoliłyby w dłuższej perspektywie przyciągnąć nowych użytkowników. Nie każdy umie sam coś zaprojektować, niekiedy nie ma na to czasu, a powielić coś użytecznego o wiele łatwiej. Ewentualnie wnosząc własne, drobne poprawki. Tutaj brakuje mi kompletu materiałów w DIY. Jestem też czynnym użytkownikiem na elektrodzie i tam teraz brak takich materiałów nie jest dobrze widziany, a wręcz w regulaminie jest opis co powinno się znaleźć w temacie. To tylo drobna uwaga ode mnie. No i przy kolejnej akcji można wprowadzić 2 poziomowe nagrody. Lepsze projekty, dobrze udokumentowane, lepsza nagroda. Coś ostatnio wysyp akcji tego typu na forach...
  19. lukaszd82

    Zasilanie akumulator/sieć (3.3V, 1x18650)

    Tp4056. Gotowa płytka. Podpinasz ogniwo 18650 i zasilany układ. A po usb zasilanie. Tu masz w sklepie najtańszą wersję :TP4056 A tu bardziej zaawansowaną TP4056
  20. Po pierwsze sprecyzuj co chcesz robić dokładniej. Po drugie minimum do elektroniki to multimetr, zasilacz (najlepiej z ogranicznikiem prądu choć większość zaczyna z jakimkolwiek) i stacja lutownicza jeśli sam chcesz tworzyć własne płytki (takowa w dziale sprzedaż jesr przeze mnoe wystawiona-mam teraz 3 sztuki a to już przesada). Płytka stykowa ok, ale nie zawsze się sprawdza. Arduino to raczej programowanie ale zabawa z tym fajna. Sprecyzuj więc dokładniej co chcesz robić, a porada będzie bardziej szczegółowa.
  21. Elementy do pomiaru siły i kierunku wiatru robiłeś też sam? Jaki ewentualnie koszt i jak skalowałeś pomiar prędkości wiatru. Piszesz o stykach mechanicznych. Nie lepiej w tym wypadku było skorzystać z czujnika halla? Prosty i skuteczny, tak to jest zrobione w komercyjnych produktach, które oglądałem.
  22. Niby wszystko można zbudować na malince, ale po co od razu strzelać z armaty do komara? Na taki projekt to nawet najprostrze arduino jest przerostem formy nad treścią. Można to jednak potraktować bardziej jako naukę programowania malinki i okiełznania jej możliwości. Niemniej moim zdaniem, to o wiele za mało na Rasp pi Zero. Ja na tej maszynce w wersji W mam postawiony soft do kontroli frezarki CNC, wraz z działającym systemem, dostepem zdalnym przez VNC i wszystko działa stabilnie i z zadowalającą wydajnością... Życzę kolejnych udanych projektów z wykorzystaniem już zdobytej wiedzy. Pozdrawiam
  23. lukaszd82

    Stacja lutownicza RL-1

    Cyfrowa stacja lutownicza Jest to mój 2 prolekt po 12 letniej przerwie z elektroniką. Była to okazja do poznania Eagle oraz podstaw programowania mikroprocesorów. Obecnie wiele rzeczy bym poprawił i docelowo tak się chyba stanie. Działanie stacji oceniam bardzo pozytywnie. Obecnie mam 3 stacje lutownicze, więc już mogę coś na ten temat napisać ale to już dłuższy temat. Projekt polecam wszystkim, którzy mają niewykorzystane trafo 2x12V 60VA (minimum) oraz LCD1602 i procesor Atmega8. Są to chyba 3 najdroższe elementy (pomijając kolbę 907A, którą przez internet można kupić poniżej 30zł z kosztami wysyłki). Docelowo schemat podzieliłem na 2 zasadnicze części: 1. Płytka zasilająca 2.Płytka sterowania Wzory płytek w Eagle standardowo dostępne są w załączniku. A tutaj jeszcze foto gotowych płytek: Aby ułatwić możliwość wymiany procesora i wzmacniacza operacyjnego, zostały one umieszczone w podstawkach. Płytka sterująca oraz płytka zasilająca zostały połączone za pomocą złącza goldpin. Obudowa została wykonana z płyt meblowych oklejonych fornirem dębowym. Dodatkowo składałem dla znajomego CNC z chin i w ramach testów wykonałem panel przedni oraz tylni na tym CNC (materiał to 1,5mm blacha aluminiowa). Efekty pracy widać na poniższych zdjęciach: Zasilanie 230V trafia na gniazdo komputerowe oraz włącznik (pozyskane z zasilacza ATX). Następnie mamy bezpiecznik szklany i transformator toroidalny 50VA 2x12V. Transformator miał wymienione uzwojenia wtórne. Miałem transformator z tylko jednym uzwojeniem o napięciu 10,5V, więc od nowa zostały nawinięte uzwojenia 2x12V. Takie napięcia są wprowadzone zgodnie z zamieszczonym schematem na płytkę zasilającą. Zastosowałem najprostszą kolbę 907A z termoparą. Wykorzystałem dostępne w sieci oprogramowanie stacji lutowniczej RL-1 zawierające algorytm PID do sterowania grzałką. Konstrukcja nie jest pozbawiona wad: Obudowa nie jest dokładnie spasowana z panelami czołowym i tylnym (miała być tymczasowa, a wyszło jak zwykle). Słaby obieg powietrza w obudowie (pomimo tego faktu nic się nie przegrzewa przy długiej pracy. Oto film prezentujący rozgrzewanie grota od temperatury 38 stopni do 320 stopni: Już w 22 sekundzie grzałka osiąga temperaturę zadaną. Od 35 sekundy przykładam do grota cynę o grubości 0,7mm. Cyna zaczyna się topić ok. 50 sekundy. Temperatura grota została zestrojona ze wskazaniem stacji za pomocą termopary i procedury opisanej w dokumentacji stacji RL-1 (w załączniku AVT987). A to obecnie przeze mnie posiadane stacje lutownicze: Jak już wcześniej wspomniałem, wykonałbym kilka zmian. Najważniejsza to zmniejszenie wymiarów stacji. Trafo zajmuje 1/3-1/4 obudowy. Obecnie całość znalazłaby się na jednym PCB, wszystkie elementy SMD, cała stacja zmieściłaby się za LCD. Do tego trafo i wymiar całości zmniejszony minimum o połowę. Poza tym, prócz najdłuższego rozgrzewania i braku mocy przy lutowaniu dużych pól masy stacja działa nad wyraz dobrze. EAGLE_Moja stacja lutownicza.zip AVT987.pdf Cyfrowa_Stacja_Lutownicza_RL1 - do wgrania.zip Cyfrowa_Stacja_Lutownicza_RL1 - edytowalne oprogramowanie.zip Cyfrowa stacja lutownicza RL1.zip
  24. lukaszd82

    Stacja lutownicza RL-1

    A to już rewelacja
  25. lukaszd82

    Stacja lutownicza RL-1

    Zależy co komu potrzebne. Ja mam teraz 3 stacje i właśnie jedną z nich wystawiłem na forum na sprzedaż... Ważne, by to co robimy sprawiało nam radość, a jeszcze lepiej jeśli jest to użyteczne
×