Skocz do zawartości

lukaszd82

Użytkownicy
  • Zawartość

    72
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Wszystko napisane przez lukaszd82

  1. Akcja przyciągneła nowych, choćby i mnie Do kusrów na forbot.pl zaglądałem wcześniej, ale na forum trafiłem zachęcony bonami Tym bardziej, że miałem kilka dobrze udokumentowanych projektów I dzięki zakupom na botland zacząłem kolejny, nie planowany... Arcade/retro box z rasp pi 3b+. Jak skończę to dodam do diy efekty prac. Co do uwag to uważam, że projekty dobrze udokumentowane, pozwalające na odtworzenie przez innych pozwoliłyby w dłuższej perspektywie przyciągnąć nowych użytkowników. Nie każdy umie sam coś zaprojektować, niekiedy nie ma na to czasu, a powielić coś użytecznego o wiele łatwiej. Ewentualnie wnosząc własne, drobne poprawki. Tutaj brakuje mi kompletu materiałów w DIY. Jestem też czynnym użytkownikiem na elektrodzie i tam teraz brak takich materiałów nie jest dobrze widziany, a wręcz w regulaminie jest opis co powinno się znaleźć w temacie. To tylo drobna uwaga ode mnie. No i przy kolejnej akcji można wprowadzić 2 poziomowe nagrody. Lepsze projekty, dobrze udokumentowane, lepsza nagroda. Coś ostatnio wysyp akcji tego typu na forach...
  2. lukaszd82

    Zasilanie akumulator/sieć (3.3V, 1x18650)

    Tp4056. Gotowa płytka. Podpinasz ogniwo 18650 i zasilany układ. A po usb zasilanie. Tu masz w sklepie najtańszą wersję :TP4056 A tu bardziej zaawansowaną TP4056
  3. Po pierwsze sprecyzuj co chcesz robić dokładniej. Po drugie minimum do elektroniki to multimetr, zasilacz (najlepiej z ogranicznikiem prądu choć większość zaczyna z jakimkolwiek) i stacja lutownicza jeśli sam chcesz tworzyć własne płytki (takowa w dziale sprzedaż jesr przeze mnoe wystawiona-mam teraz 3 sztuki a to już przesada). Płytka stykowa ok, ale nie zawsze się sprawdza. Arduino to raczej programowanie ale zabawa z tym fajna. Sprecyzuj więc dokładniej co chcesz robić, a porada będzie bardziej szczegółowa.
  4. Elementy do pomiaru siły i kierunku wiatru robiłeś też sam? Jaki ewentualnie koszt i jak skalowałeś pomiar prędkości wiatru. Piszesz o stykach mechanicznych. Nie lepiej w tym wypadku było skorzystać z czujnika halla? Prosty i skuteczny, tak to jest zrobione w komercyjnych produktach, które oglądałem.
  5. Niby wszystko można zbudować na malince, ale po co od razu strzelać z armaty do komara? Na taki projekt to nawet najprostrze arduino jest przerostem formy nad treścią. Można to jednak potraktować bardziej jako naukę programowania malinki i okiełznania jej możliwości. Niemniej moim zdaniem, to o wiele za mało na Rasp pi Zero. Ja na tej maszynce w wersji W mam postawiony soft do kontroli frezarki CNC, wraz z działającym systemem, dostepem zdalnym przez VNC i wszystko działa stabilnie i z zadowalającą wydajnością... Życzę kolejnych udanych projektów z wykorzystaniem już zdobytej wiedzy. Pozdrawiam
  6. lukaszd82

    Stacja lutownicza RL-1

    A to już rewelacja
  7. lukaszd82

    Stacja lutownicza RL-1

    Zależy co komu potrzebne. Ja mam teraz 3 stacje i właśnie jedną z nich wystawiłem na forum na sprzedaż... Ważne, by to co robimy sprawiało nam radość, a jeszcze lepiej jeśli jest to użyteczne
  8. Niestety nie testowałem go za długo... Ale mam wentylator do zestawu ;>
  9. Znalazłeś fajne zastosowanie dla tych czujników.
  10. Na pewno się pojawi opis jak dotrą graty. Niestety wysyłka z Chin to minimum 2 miesiące (teraz bedą tam mieli nowy rok i 2 tygodnie nic nie zrobią) ;> Widzę, że w kursach pojawi się niedługo temat: "Kurs Raspberry Pi, projekty - #6 - konsola do gier retro - publik. wkrótce" Ciekawe co tam będzie Coś dla mnie na czasie na pewno choć ja już zacząłem planować sam
  11. Informacja dla niecierpliwych. Bony działają bo swoje już zmieniłem w nowy sprzęt z botland.com.pl Z tego co przyjdzie powstanie Arcade Box w wersji podpinanej pod TV z HDMI (Rasp Pi 3B+, pad, głośniki, kable hdmi) - oczywiście część gratów zamówiona na aliexpress (joysticki z przyciskami, kable usb i hdmi do montażu panelowego) W końcu zakupy tam to już dla mnie nałóg... W 2 lata na drobne pierdółki wydałem tam prawie 5k ;>
  12. lukaszd82

    IoT - panel sterujący

    Obudowa wyszła naprawdę fajnie, na fotkach wygląda super.
  13. lukaszd82

    IoT - panel sterujący

    Może zamieścisz schematy i program. Twoje rozwiązanie mi się spodobało. Może bym wykorzystał je jako podstawkę do własnych zmian... Muszę doczytać trochę informacji, bo kilku twoich rozwiązań nie znałem. Esp12 to Esp8266-12F? Mogłeś wykorzystać Esp32. Z czego tak fajna obudowa? Sam ją wykonywałeś, czy wykorzystałeś jakiś gotowiec? Ogólnie kawał dobrej roboty.
  14. Witam, czy ktoś ma oba mikrokomputerki? Chodzi mi o bezpośrednie porównanie. Nigdzie nie znalazłem dokładnie takiego. Chciałbym zobaczyć porównanie wydajności: 1. CPU, 2. GPU, 3. porównanie szybkości działania ze względu na wykorzystaną na system pamięć: o SD (RaspPi) oraz EMMC (BananaPi). Na pewno EMMC będzie sprawiało mniej problemów w dłuższym użytkowaniu (myślałem o DOMOTICZ i stąd pomysł na BananaPi M2+). 4. Porównianie szybkości LAN i USB. 5. Kompatybilność z Raspbian 6. Zużycie energii przez obie platformy. 7. Jakość wykonania, awaryjność (jeśli ktoś ma na ten temat informacje). 8. Ewentualnie proszę o wymianę uwag, doświadczeń rzutujących na całokształt korzystania z danej "platformy". Interesuje mnie tylko rasp Pi 3B+ (jako lekko ulepszona wersja Pi 3) i BananaPi M2+. Ja mam tylko Rasp Pi 2B, ale jest nie do ruszenia ;> (moje małe centrum multimedialne z obsługą DIY ambilight, z którego korzysta najczęściej najmłodszy członek rodziny ze względu na ilość "odpowiednich" bajek).
  15. lukaszd82

    BananaPi M2+ vs Rasp Pi 3B+

    Będzie retro konsola na 1 sztuce i najpewniej serwer domoticz na kolejnej, ale to już nie wiem czy nie wykorzystam słabszej płytki, tym bardziej że pomiary bedę miał po wifi z urzadzeń rozsianych (PLC Modbus - bramka Modbus ESP8266, kilka ESP8266 z czujnikami). Właśnie pod domoticz myślałem o czymś z Emmc (ze względu na bezawaryjną pracę), ale jeśli nie ma to za dużego przełożenia, to ten argument odpada. Tym bardziej że RaspPi Zero W wykorzystałem do sterowania frezarką CNC i dziala na tym całkiem nieźle po optymalizacji... Może domoticz na takiej płytce bym postawił, a w ostateczności wgram nowy soft na router (WNDR3800) i bezpośrednio na nim dam domoticz ;> W tym temacie chciałbym jednak, by wypowiedzieli się użytkownicy innych płytek, jak z kompatybilnością, z czym sa problemy. Może zamiast rspPi skorzystałbym z czegoś nowego ;>
  16. lukaszd82

    Frezarka CNC - Rasp Pi Zero W

    frezy 0.2mm 30stopni
  17. Opis konstrukcji Całość jest wynikiem obserwacji innych tego typu konstrukcji oraz własnych przemyśleń i możliwości. Konstrukcja to typowy drewniak (tania w budowie). Część elementów posiadałem z innych projektów. Całość jest sterowana z wykorzystaniem GRBL 0.9j i Arduino Nano 3.0. Dodatkowo, aby uniezależnić się od PC gcode wysyłany jest z Rasp Pi Zero W bezpośrednio do Arduino. Pole robocze frezarki to ok 240x 200mm. Wstępnie zostanie ono ograniczone limitami w oprogramowaniu GRBL. Docelowo prawdopodobnie zainstaluję krańcówki. Prześwit osi Z 64mm. Formatki ze względu na cenę całości zostały zamówione ze sklejki szalunkowej co było błędem. Różnice w grubości poszczególnych arkuszy dochodziły do 2mm (z tego powodu dostałem zwrot 50% opłaconych za sklejkę środków). Wykaz głównych elementów konstrukcji: 1. Łożyska liniowe SC12UU -12 sztuk 2. Łożyska liniowe SC12VUU -2 sztuki 3. Śruba trapezowa Tr10x2 - 540mm, 440mm, 220mm 4. Sprzęgła elastyczne 6,35x10 -4 sztuki 5. Uchwyty prowadnic liniowych 12mm - 4 sztuki 6. Sklejka szalunkowa 21mm (ok. 1,5m kwadratowego) 7. Arduino Nano 3.0 8. Rasp Pi Zero W - 1szt 9. Zasilacz 12VDC, 24VDC, 48VDC - po kilka sztuk 10. Silnik krokowy NEMA23 - 4sztuki 11. Prowadnica liniowa 12mm - 3x400mm, 2x500mm, 2x200mm 12. Nakrętka śruby Tr10x2 - 3 sztuki 13. Uchwyty śruby - łożyskowane - 6 sztuk 14. Uchwyty prowadnic liniowych 12mm - 10szt 15. Wrzeciono 300W - 1 sztuka 16. Uchwyt wrzeciona 52mm - 1 sztuka 17. Sklejka szalunkowa 21mm z cięciem (formatki wg projektu) 18. Śruby wg potrzeb 19. Sterownik silnika krokowego - klon TB6600 3 sztuki Wykaz formatek ze sklejki: 500x400 1x - podstawa 542x350 2x - boki 400x59 1x - przód (pod montaż uchwytu śruby poruszającej stolik oś Y) 400x70 1x - tył (pod montaż uchwytu śruby poruszającej stolik oraz silnika krokowego oś Y) 400x200 1x - podstawa osi X 400x121 2x - tylne półki tworzące wnękę na elektronikę 390x280 1x - stolik 142x242 1x - podstawa osi Z 142x38 1x - dół podstawy osi Z (montaż łożyska śruby osi Z) 142x50 1x - góra podstawy osi Z (montaż łożyska śruby osi Z oraz silnika krokowego) 142x130 1x - oś Z (pod montaż wrzeciona) Soft - kontroler GRBL W moim przypadku, posiadam klon arduino nano z układem CH341 instaluję driver Arduino driver ch341ser tworzący wirtualny port COM do komunikacji z mikroprocesorem. Następnie oprogramowaniem Xloader wgrywamy soft na Arduino i gotowe. Soft - wysyłanie g-code do kontrolera GRBL Teraz potrzebny nam soft na PC do wysyłania komend dla naszego kontrolera GRBL. Soft jest zarówno pod windows jak i pod linuxa. Ja w tym celu wykorzystuję minikomputer Rasp Pi Zero W (zamiast stacjonarnego PC). Wykorzystanie Rasp Pi Zero W jako PC do wysyłania G-code niesie ze soba pewne następstwa. Zasięg Wi-fi okazał się mały ze względu na słabą antenkę w malinie. Dodatkowo wydajność 1 rdzeniowego PC z 512MB RAM jest mizerna. Z tego powodu testowałem wiele rozwiązań by wybrać najbardziej dla mnie optymalną wersję. Skończyło się na instalacji Raspbian Lite, doinstalowaniu lekkiego środowiska graficznego oraz serwera VNC (by w łatwy sposób przegrywać nowe g-code do wykonania). Testowałem 2 programy do obsługi frezarki z systemu linux maliny: 1. bCNC. 2. Universal Gcode Sender - ten program pozostawiłem. Po wgraniu oprogramowania na malinkę wystarczy podpiąć do malinki po USB Arduino z wgranym Grbl, wybrać port COM i połączy się z oprogramowaniem. Zobaczymy wtedy ustawienia konfiguracyjne naszego softu. Ich opis jest zależny od wersji. W moim wypadku Konfiguracja GRBL 0.9 Schemat elektryczny Poza schematem jest chińskie wrzeciono 300W, które załączam ręcznie. Prędkość jest sterowana z wykorzystaniem regulatora PWM 60VDC, 20A i zasilana napięciem 48VDC. Działanie Po wstępnej konfiguracji możemy przystąpić do testów naszego CNC. 1. Frezowanie napisów w płytkach plastikowych 2. Wyfrezowane płytki pod ESP8266 A oto filmiki z działania urządzenia: Podsumowanie Na pewno konstrukcja nie jest najlepsza, 3 prowadnice na jednej osi (wykorzystałem posiadane prowadnice i łożyska).Dość cienkie prowadnice, dodatkowo swobodnie wiszące. Przy pierwszych testach wyszło, iż śruba trapezowa na osi X jest do wymiany (na odcinku 100mm ma luz ponad 0,3mm). Pozostało zrobić osłony śrub trapezowych i prowadnic osi Y, w planach osłona z pleksy aby wióry nie rozsypywały się przy frezowaniu poza urządzenie. Być może później jakiś odciąg. Oczywiście pojawi się wyłącznik awaryjny oraz krańcówki. W sumie jestem zadowolony. Podstawowy cel - grawerowanie PCB wraz z wierceniem, wycinanie formatek ze sklejki i pleksy bezproblemowe. W razie dodatkowych pytań postaram się w miarę możliwości udzielić odpowiedzi. Jeśli ktoś chciałby dokładniejsze informacje na temat wykonania całości po polecam pobranie i przejrzenie pliku Frezarka CNC.zip (33 strony powinny zaspokoić ciekawość). Frezarka CNC.zip
  18. lukaszd82

    Frezarka CNC - Rasp Pi Zero W

    No kolega w 1 wersji zrobił i sprzedał 24 kolumny. 2-3wersja podobnie. Teraz 4 wersja powstaje..
  19. lukaszd82

    Frezarka CNC - Rasp Pi Zero W

    sporo elementów miałem z innych projektów, ale: 1. Łożyska liniowe SC12UU -12 sztuk ~136zł ali 2. Łożyska liniowe SC12VUU - 2 sztuki ~19zł ali 3. Śruba trapezowa Tr10x2 - 540mm, 440mm, 220mm ~12zł allegro 4. Sprzęgła elastyczne 6,35x10 -4 sztuki 21zł ali 5. Uchwyty prowadnic liniowych 12mm - 14 sztuki `48zł ali 6. Arduino Nano - 1 sztuka 8zł ali 7. Rasp Pi Zero W - 1szt ~52zł botland 8. Zasilacz 24VDC, 48VDC - po kilka sztuk ~200zł 9. Silnik krokowy NEMA23 - 3sztuki ~50zł allegro KH56KM2 Japan Servo 2,2A 1,76V, połączenie bipolarne ok 1Nm 10. Prowadnica liniowa 12mm - 3x400mm, 2x500mm, 2x200mm ~32zł allegro 11. Nakrętka śruby Tr10x2 - 3 sztuki ~34zł ali 12. Uchwyty śruby - KFL00 - 6 sztuk (6x4,00zł) ~24zł ali 13. Wrzeciono 300W - 1 sztuka ~136zł ali 14. Uchwyt wrzeciona 52mm - 1 sztuka ~30zł ali 15. Sklejka szalunkowa 21mm z cięciem ~110zł sklejki.pl 16. Śruby wg potrzeb ~50zł 17. Sterownik silnika krokowego - klon TB6600 3 sztuki (3x22,74zł) ~68zł ali 18. Inne drobne elementy nie uwzględnione powyżej ~100zł CAŁOŚĆ ~1130zł Mój koszt ~520zł Podałem ceny ze źródeł z których pochodzi większość elementów. Sporej części nie kupowałem, bo już zalegała w szufladach, szafkach... Niekiedy dziwnie może wyglądać dobór elementów, ale adaptowałem to co mi pozostało by pozbyć się wszystkiego, co się da Normalnie bym zastosował prowadnice podparte i ruchomą bramę bo wtedy pole robocze jest większe, ale prowadnice już takie miałem z innej maszynki więc dokupiłem tylko łożyska. Stąd też 3 prowadnice na osi X (dla sztywności). W planach budowa poważniejszej maszynki z polem roboczym ok 1.5x0.8m, ruchoma brama, prowadnice podparte fi25 i fi20, wrzeciono mokry chińczyk 1.5-2.2kW. Maszynka ma wycinać elementy pod kolumny w małej manufakturze. Można więc tą frezarkę potraktować jako pierwszy test ;> Tu kolumienki kolegi. Teraz powstaje już 3 lub 4 wersja o innym wyglądzie i wymiarach, lepiej wykonane bo całość forniowana itd... Parametry Kolumn z fot (1 wersja) : Głośnik niskotonowy : 2x GDN 13/50/9 Tonsil Głośnik wysokotonowy : GDWK 10/80/26 Tonsil Impedancja : 6Ω Skuteczność : 89dB Zakres częstotliwości : 45Hz - 25KHz Moc nominalna : 100W Moc szczytowa : 160W Wymiary : SxWxG 210x500x300mm Ciężar : 12kg No i mam już zapytanie od kolegi stolarza o coś o polu roboczym 2x1m ale zobaczymy co z tego będzie
  20. lukaszd82

    Frezarka CNC - Rasp Pi Zero W

    Kasowanie luzu w planach. Raczej skorzystam z połączenia dwóch nakrętek i sprężyny. 1 śruba okazała się od razu wadliwa. Na odcinku ok 100mm był luz 0.3-0.5mm. Na pozostałych śrubach na razie luz w granicach 0.05 (sprawdzane czujnikiem zegarowym).
  21. lukaszd82

    BananaPi M2+ vs Rasp Pi 3B+

    EMMC ma jednak więcej możliwych cykli zapisu niż karty SD, stąd do domoticza lub pod jakikolwiek system moze to być lepsze rozwiązanie. Jeśli chodzi o szybkość zapisu/odczytu to są one już porównywalne, a nawet nowsze karty moga mieć wyższe prędkości (ale to niestety ogranicza wydajność huba USB więc nie ma co przesadzać). Ostatnio kupiłem 2 karty SD 32GB UHS-II 60MB/35MB (Zapis/odczyt) na kościach MLC. Zobaczymy jak długo podziałają. Stare kingstony po 2 latach zaczęły padać... Tutaj małe wyniki testów pamięci: Za Rasp Pi 3B+ przemawia na pewno wsparcie. Podpięcie SSD pod taki mikrokomputer nie przyniesie wzrostu prędkości operacji na plikach z dwóch powodów. Hub USB dzieli wydajność na wszystkie podpięte urządzenia, a sam ma prędkość ograniczoną możliwościami USB2.0 Wersje mikrokomputerów z portami sata niestety też wykorzystują w 95% przypadków mostek SATA-USB i mamy tu znowu to samo ograniczenie. Wszelkie testy do jakich dotarłem potwierdzają to wynikami. Jedyny plus to niezawodność SSD ale tu nie wiem czy jest obsługiwany TRIM. Jeśli nie, to będziemy mieli do czynienia z szybką degradacją nawet takiego dysku (już znalazłem info, iż raspbian nie wspiera TRIM źródło) Jako przykład wyniki dla Orodroid U3: "Port SATA pozwolił mi wierzyć, że będzie można uzyskać szybsze transfery danych. Do testów wykorzystałem dysk ADATA SSD SX300 o pojemności 64GB. Jakie wyniki? Kto zgadnie? Odczyt 28MB/s i zapis w ciężkich bólach 13MB/s. Jak to możliwe? Na spodzie płytki PCB znajduje się układ GL830 od GenesysLogic, który jest niczym innym, niż niskobudżetowym mostkiem SATA/PATA na USB 2.0. Ale dlaczego nie ma chociaż tych 30-40MB/s, które oferuje USB 2.0? A no dlatego, że nie wiedzieć dlaczego i po co, producent zdecydował się na wykorzystanie tylko jednego z dwóch dostępnych hostów USB 2.0 oferowanych przez A83T… razem z pozostałymi dwoma gniazdami USB 2.0…. z wykorzystaniem wbudowanego huba. Efekt? Współdzielona przepustowość. Jest to zatem pierwszy raz w dziejach, kiedy pamięć eMMC jest szybsza od SATA i to dwukrotnie!" źródło Z testów wynika, że pamięci Emmc maja jednak najwyższą prędkość odczyt/zapis i na system może to być najlepsze miejsce.
  22. lukaszd82

    BananaPi M2+ vs Rasp Pi 3B+

    Właśnie pod domoticza szukałem czegoś z emmc bo już 2 karty mi w sumie na rasp pi2 i pi zero padły. Ale teraz jeszcze myślę o czymś pod automat do gier. Tyle że to plan już chyba na kolejną zimę Najłatwiej by było odpalić retropi, jojsticki i przyciski ok. 100zł na ali. I stąd pytanie o wydajność. Retropi można odpalić na bananapi m2+. A na silniejszej maszynce parę portów z pc można odpalić. Nie szukam jednoznacznych odpowiedzi, ale opini posiadaczy tych sprzętów.
  23. poszukam w historii na ali ale Arduino od nich było trefne i programy rozjeżdżały się w czasie. Zwrócili kasę za zakup jak przedstawiłem filmik z najprostrzym przykładem z migającą diodą i zamiast 1sek to dioda migała co 4sekundy A po roku przez przypadek znalazłem info, iż wystarczy dograć do Arduino IDE odpowiednie biblioteki, wybrać płytkę WAVGAT i wszystko działa. Oczywiście to Arduino Nano 3.0 WAVGAT ma ta samą wadę z LM1117 jak wcześniej pisałem... Arduino Nano 3.0 WAVGAT Teraz na stronie dali opis jak dograć pliki, o których mówiłem
  24. Mam przynajmniej 6sztuk i działają. Jedyny problem to stabilizator do wymiany w 5/6 przypadków. (działa do 150-200mA ok, później zawiechy, resety). Ale pocieszę kolegę, u nas za 20-30zł jest to samo, wiem bo testowałem z kilku sklepów. Dlatego teraz kupuję głównie w Chinach... Tylko unikać WAVGAT, bo nie są zgodne z arduino do końca i wymagają dodatkowych bibliotek hardware do poprawnej obsługi... W przeciwnym razie wszystko co związane z czasem rozjeżdża się
  25. Zależnie od źródeł raczej nie taniej, chyba że nie liczymy części z tzw. szuflady ;> Arduino micro na ali z wysyłką 7,40zł ;> Ale jakość i pewność działania w porównaniu z własnym układem pozostawia wiele do życzenia. W klonach bardzo słabej jakości są AMS1117 i już przy 150mA pojawiają się niekiedy problemy. Kilka diodek i układ potrafi się wyłączyć, traciś stabilność...
×