Skocz do zawartości

atMegaTona

Użytkownicy
  • Zawartość

    751
  • Rejestracja

  • Ostatnio

  • Wygrane dni

    7

atMegaTona wygrał w ostatnim dniu 10 czerwca

atMegaTona ma najbardziej lubianą zawartość!

Reputacja

147 Mistrz

2 obserwujących

O atMegaTona

  • Ranga
    7/10

Informacje

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    to tu, to tam
  • Języki programowania
    C, ASM
  • Zainteresowania
    życie i świat
    ~~~~~~~~
    Nie świadczę pomocy technicznej w prywatnych wiadomościach.
  • Zawód
    pilot oblatywacz
  • www

Ostatnio na profilu byli

837 wyświetleń profilu
  1. Kiedy czytam takie pytania to samo mi się uśmiecha pod nosem.. Panie, odpowiedzi na takie pytania to podstawy podstaw, warto samemu się choćby pobieżnie zorientować zanim się popisze w taki sposób. @deshipu ma tu rację, poczytaj o sterownikach silników. Każdym (dosł. każdym) silnikiem można sterować za pomocą arduino. Nie ma czegoś takiego jak kompatybilność silnika z arduino. Potrzebny jest natomiast jakiś driver, czy to tranzystor czy mostek czy inny element będący źródłem mocy silnika w zależności od typu silnika. Zauważ, że np. w pralce jest silnik o sporej mocy a jednak jest sterowany najczęściej mikrokontrolerem zasilanym napięciem 3.3V.. Poszukaj silnika, który będzie spełniał założenia Twojego projektu i dopiero zadawaj pytania. Kiedy już będzie wiadomo co i czym chcesz zrobić wtedy będziemy mogli doradzić coś sensownego.
  2. A nie możesz po prostu kupić sobie USBasp do programowania przez ISP, kosztuje raptem kilkanaście zł. a oszczędzasz miejsce w pamięci procka na bootloader arduino. Widziałem też gdzieś firmware do asp umożliwiający oprócz programowania realizowanie funkcji konwertera RS/USB ale jest gorszy od CH340 o wiele. AS7 chyba jako jedyny ma ten symulator pełniący funkcję debugera ale wyszła jakaś wersja beta dodatku do MPLAB intergującego avr może się przyda do czegoś.
  3. Zapomniałem o rezystorze pomiędzy C1 a D2 ok. 5k. Dioda D2 służy do zabezpieczenia komparatora/wzmacniacza przed ujemnym napięciem z obwodu rezonansowego. Dzięki temu brakującemu rezystorowi D2 będzie miała mniejszy wpływ na obwód rezonansowy.
  4. Bez przesady, bez przesady. To że ktoś nie odróżnia kolorów nie znaczy, że nie może się elektroniką interesować. Daltonista to nie debil. Teraz każdy kto się elektroniką zainteresował próbuje sił z arduino, przedstawiłem przykład rozwiązania problemu, który jest niezależny od autora posta ale też nie przekreśla mu szansy na zostanie wybitnym fachowcem. Każdy od czegoś zaczynał, kolega ma tylko trochę zadanie utrudnione. Bez mikrokontrolera potrzebny będzie stabilny generator częstotliwości. Niestety prosty oscylator RC się nie nadaje ponieważ będzie wprowadzał dodatkowy błąd a w elektronice błędy lubią się multiplikować więc taki pomiar byłby bardziej porównywalny z wróżeniem z fusów niż faktycznym mierzeniem czegokolwiek. Najlepiej niech kolega sam nam powie czy jest w stanie taki układ zestawić samodzielnie, jeśli nie to pomożemy tak z programem jak z uruchomieniem przecież sam wiesz @ethanak u drogi, że dużo prościej zbudować takie urządzenie z mikrokontrolerem niż bez. Wracając do meritum: najlepiej zorientować się za pomocą spica jakie czasy będą potrzebne i jaki zakres częstotliwości dla minimalnej i maksymalnej wartości L. Na wyjściu obwodu rezonansowego będzie potrzebny komparator analogowy. Sama procedura pomiaru jest trywialna: podać napięcie na obwód rezonansowy LC przez określony czas np. 30ms wyłączyć napięcie na wejściu i przez określony czas np. 500ms (zależy głównie od zastosowanych wartości L i C w obwodzie rez.) zliczać oscylację za pomocą timera mikrokontrolera. Przeliczyć wynik na ilość oscyl. /sekundę Przekształcić wzór na częstotliwość rezonansową f=1/(2*pi*sqrt(L*C)) i wyliczyć z niego L. Wyniki interpretować biorąc pod uwagę ok. 20% odchyłki ze względu na rozrzuty produkcyjne i niedokładność oscylatora taktującego rdzeń uC. Dlatego ważna jest solidna podstawa czasu albo kalibrowana przy każdym uruchomieniu za pomocą np. UARTa albo dokładny moduł RTC.
  5. Wystarczy zestawić sobie układ rezonansowy i "łapać" oscylacje timerem, z dowolnego mikrokontrolera. Potrzeba jedynie stabilnej podstawy czasu - albo dobry moduł RTC albo przed każdym pomiarem kalibrować podstawę czasu dla mikrokontrolera. Dokładność takiego pomiaru jest zbliżona do tolerancji tych zwykłych seryjnych dławików i kondensatorów więc niemal na jedno wychodzi jak odczytać wartość z pasków. Przy tej okazji warto też dokładnie zmierzyć pojemność kondensatora np. za pomocą dzielnika napięcia ale potrzebny będzie generator częstotliwości. Jednak przy małych wartościach cewek tolerancja seryjnie produkowanych kondensatorów dla celów hobbystycznych jest w zupełności wystarczająca, wychodzi ok. 20% wartości. Schemat układu rezonansowego z łatwością można znaleźć w necie. Jest bardzo prosty i bardzo przydatny.
  6. Po co masę połączyłeś przez rezystor?????? Pokaż schemat! Jeśli po połączeniu mas płytek bez rezystora nadal nie działa to spróbuj sprawdzić: - czy zasilanie jest dobrze podłączone, sprawdź napięcie na obu płytkach i pobór prądu. - czy arduino działa, wgraj mu mruganie diodami na pinach do komunikacji. - czy odbiornik działa bez podłączania do arduino, jeśli masz próbnik stanów logicznych albo oscyloskop. Dobrym zwyczajem jest też, przynajmniej przy testach, włączenie na liniach komunikacji szeregowych rezystorów np. 330ohm. Być może też gdzieś coś dotknąłeś lub źle podłączyłeś. Możesz spróbować rozładować pojemności w obwodach płytek przez zwarcie + i - rezystorem bez podłączania zasilania i spróbować po tym podłączyć układ normalnie.
  7. Tu masz opis z wartościami niektórych elementów http://zanotowane.pl/725/2943/ Na elektrodzie ktoś się już z tym zmagał, jest kilka wątków. Jest też schemat z wykazem elementów. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3360098.html Spróbuj wymienić te tranzystory i diody również i zmierzyć napięcie na wyjściu. Spróbuj wymienić D11 na początek. Można też go przerobić na sterowanie timerem (np. NE555) ale wystarczy pokombinować z tym co już masz, najczęściej pomaga w takich układach wymiana "zużywalnych" części. Szczególnie kondensatorów i półprzewodników ( diody, tranzystory ) w tym przypadku. Popraw też lutowania na całej płytce i sprawdź czy potencjometr na pewno styka.
  8. Drukowanie w 3D nabiera rozmachu a do tego pozytywnie wpływa na klimat: https://spaandmore.pl/wellness/domy-z-konopi-drukowane-na-drukarce-w-3d Na mój gust te domy nie powinny być jednak malowane na brązowo :D
  9. Trzeba by policzyć lub zmierzyć jaka częstotliwość sterująca jest na tym transformatorze, jakie napięcia a do tego trzeba znać wartości elementów których brak na schemacie. Popraw schemat, może coś poradzimy.
  10. Cóż, niezupełnie "na oko" a raczej tak aby nie przekroczyć nawet przez ten krótki czas możliwości wydajności prądowej pinu i zmieścić się w zakładanym czasie przełączania względem przewidywanej częstotliwości pwm na podstawie podanej przez producenta pojemności bramki, wszystko jest w DS. Trzeba też pamiętać przy tym o dwóch rzeczach: im większy prąd ( nawet chwilowy ) popłynie przez pin tym większy wpływ na jakość zasilania, więc teoretycznie im większy rezystor szeregowy na bramce tym lepiej bo przełączanie powoduje mniejszy szum ale jednocześnie prędkość przełączania mosfeta spada. Często z tego powodu stosuje się jako driver bramki osobny tranzystor bipolarny. Jeśli jednak prędkość przełączania nie ma większego znaczenia można zastosować rezystancję z szerokiego przedziału wartości. Myślę, że te 220 ohm - 1k będzie rozsądnym wyborem.
  11. Na większe odległości lepiej może się sprawdzać antena kierunkowa. Najprostsza: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dipol_za%C5%82amany a jeśli dodasz do niej reflektor to kierunkowość i zysk jeszcze się zwiększą. Można je czasem spotkać w bateriach jedna pod drugą lub pojedynczo ze wspólnym reflektorem w formie kraty metalowej np. w agroautomatyce. W praktyce lepsze wyniki osiągnąłem z dipolem prostym 1/2 fali z grubego drutu i reflektorem kątowym. Zobacz tu: http://www.radio-astronomy.org/library/Antenna-design.pdf str. 61
  12. Na mniejszy na pewno nie, im więcej prądu może dostarczyć tym lepiej, nawet kiedy nie będzie konieczne wykorzystanie pełni możliwości. Najlepiej napisz chociaż co chcesz tym sterować to będzie łatwiej cokolwiek doradzić. To jaki prąd chwilowy może być konieczny zależy głównie od pojemności obciążenia i częstotliwości. Samo źródło prądu powinno być w stanie dostarczać większego prądu niż jest konieczny w najgorszym przypadku . Najlepiej kiedy będzie to o ok. 20% więcej niż wyliczony ciągły prąd przy maksymalnym obciążeniu. Ten pik poboru prądu mam miejsce tylko w chwili przełączania, jeśli nie przekroczy znamionowych 12A to nie powinno się nic złego stać, może to jednak powodować skoki napięcia na zasilaczu więc dobrym pomysłem będzie dołączyć do linii zasilania odpowiednio duży kondensator a najlepiej kilka połączonych równolegle aby zmniejszyć wynikowe ESR (rezystancję wewnętrzną). Kondensatory wezmą wtedy na siebie nagły pobór prądu odciążając zasilacz. http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/20001987C.pdf
  13. Racja, to może być konflikt przypisań. Tak czy inaczej podłączenie diody do sprawdzenia nie zaszkodzi. ee co to jest OKDR? ;]
  14. Jeśli podłączyłeś przekaźnik indukcyjny bezpośrednio pod pin arduino to nie ma co się dziwić, że nie działa. Przekaźniki zazwyczaj potrzebują więcej prądu/napięcia do przełączania styków. Bezpośrednie podłączenie może spowodować nawet uszkodzenie pinów arduino. Potrzebujesz tranzystorów do wysterowania przekaźnika, które będą w stanie dostarczyć potrzebną ilość prądu do prawidłowego przełączania. Warto również zastosować diodę przylutowaną pomiędzy stykami przekaźnika w kierunku zaporowym co zapobiegnie zakłóceniom zasilania powodowanym przez cewkę przekaźnika. Jeśli jest to przekaźnik półprzewodnikowy, który nie wymaga dużego prądu do przełączania zapewne napięcie jest zbyt niskie. W tym przypadku należy zastosować odpowiednio wyższe napięcie zasilanie i tak jak w przypadku z przekaźnikiem indukcyjnym zastosować tranzystor do sterowania. Wszystkiego co niezbędne do poprawnego zastosowania elementów i urządzeń elektronicznych należy szukać w ich notach katalogowych i ściśle stosować się do zaleceń producentów. Możesz też sprawdzić czy arduino na pewno przełącza podłączając diodę led z rezystorem w miejsce przekaźnika bo może się okazać, że po pierwszych próbach piny zostały uszkodzone.
×
×
  • Utwórz nowe...