Skocz do zawartości

Miglandz

Użytkownicy
  • Zawartość

    28
  • Rejestracja

  • Ostatnio

  • Wygrane dni

    3

Miglandz wygrał w ostatnim dniu 26 października

Miglandz ma najbardziej lubianą zawartość!

Reputacja

62 Bardzo dobra

O Miglandz

  • Ranga
    3/10

Informacje

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Palowice
  • Języki programowania
    Arduino, C++, PHP
  • www

Ostatnio na profilu byli

574 wyświetleń profilu
  1. @pronoob ja użyłem obudowy po jakimś odbiorniku radiowym, @jasiek_ wydrukował więc to go trzeba pytać skąd ma projekt. BTW popatrz na thingiverse.
  2. Pisałem już o mojej małej instalacji PV lecz budowę samych pakietów ogniw opiszę w osobo, ponieważ jest to temat ciekawy, a moje doświadczenia myślę że przydają się kolejnym osobom. Całość podzieliłem na kilka etapów: 1. Testowanie ogniw Ogniwa które wykorzystuję w moich projektach pochodzą z starych baterii laptopowych. Ciekawostka! stare baterie można podzielić na: Całkiem niezdatne do użytku. 1/3 ogniw w baterii jest uszkodzona. Wszystkie ogniwa są w doskonałej kondycji bo uszkodzeniu uległa elektronika. Cały proces dzielę kilka etapów. pierwszy polega na naładowaniu wszystkich zdobytych ogniw. Następnie leżakują one sobie przez tydzień. Kolejny krok to pomiary napięć, jeśli jakieś ogniwo w ciągu tygodnia rozładuje się poniżej 4V, nie nadaje się ono do użytku. Resztę ogniw wkładam do ładowarki i mierzę ich pojemności. Ładowanie oraz testy należy wykonywać z prądem minimum 700mA, do tego celu przyda się taka ładowarka do ogniw, jeśli któreś z ogniw będzie się bardzo grzać podczas ładowania, też eliminuje je to do dalszej pracy. Zmierzone pojemności ogniw zapisuję na nich. 2. Uchwyt Do wykonania uchwytu można wykorzystać gotowe uchwyty do 18650 które łączymy ze sobą, lub jeśli posiadacie drukarkę 3D wydrukować, projektów na thingiverse jest mnóstwo ja używam tego https://www.thingiverse.com/thing:666162 Niestety nie zawsze wszystko wychodzi podczas druku, ale nie ma co się zniechęcać, warto grzać stół cały czas tak aby boki wydruku się nie odklejały bo może wyjść makaron 3. Projektowanie pakietu W tym punkcie przydatna jest strona https://www.repackr.com/ wpisujemy na niej wszystkie pojemności ogniw które posiadamy następnie wybieramy pakiet 7s7p i strona oblicza nam które ogniwa mamy ze sobą połączyć. 4. Lutowanie Po ułożeniu ogniw w uchwytach przechodzimy do lutowania, tutaj przyda się odpowiednio duży grot, tak aby punktowo zagrzać miejsce i nie męczyć całego ogniwa. Ja łącze ogniwa drucikami z skrętki komputerowej kat 5E (powinny zadziałać jak bezpiecznik gdyby któreś z ogniw spowodowałoby zwarcie), a te druciki lutuję do żyły o przekroju 2,5mm. 5. Podłączamy BMS Niestety BMS'y 7s nie należą do najtańszych, ja używam takich o prądzie maksymalnym 20A, przetestowałem do tej porty 2 rozdaje i obydwa sprawują się tak samo. 6. Testy Dla testu przed zalepieniem pakietu taśmą kaptonową rozładowuje go obciążeniem 5A, i sprawdzam czy któreś z ogniw jednak się nie grzeje, narazie niestety robię to metodą dotykową, tutaj przydałaby się jakaś kamera termowizyjna. Podczas rozładowywania podłączam też miernik napięcia do pakietów pozwala mi on obserwować czy wszystkie serie ogniw rozładowywują się jednakowo. 7. Na koniec zalepiamy pakiet taśmą kaptonową tak aby nie spowodował zwarcia, można też użyć odpowiednio dużej koszulki termokurczliwej. Takiego rodzaju ogniw używam w: w mini instalacji PV (kilka pakietów pakietów 7s7p i 6s6p) jako podtrzymanie alarmu (pakiet 3s6p) do awaryjnego otwierania bramy wjazdowej (7s4p) - tutaj ciekawostka pakiet działa już 3 lata bez serwisowania, gdzie aku żelowe padły po pierwszym roku użytkowania. jako zasilanie do mojej kamery foto-pułapki (3s4p)
  3. @ala wybacz ale to było dawno, pozatym wybór przełączników zależy tylko od Ciebie, większość i tak nie jest połączona mikrokontrolerem i steruje tylko diodami, resztę powinno się dać odczytać z kodu który udostępniłem.
  4. Chciałem podzielić się z wami jak powstała moja mała instalacja fotowoltaiczna oraz przedstawić system monitorowania. Ale od początku, aby móc zasilać wszystkie urządzenia w mojej domowej serwerowni konieczna była modyfikacja zasilania tak aby wszystkie sprzęty były zasilane z jednego źródła. Postanowiłem postawić na instalację 24V z przetwornicami stepdown do 12V. Dlaczego 24V a nie 12V? mniejsze prądy pakiet 7s ogniw 18650 w pełni pokrywa się z zakresem napięć akumulatorów kwasowych/żelowych więc można wykorzystać standardowy/tani kontroler do paneli PV możliwość zbudowania taniej baterii z ogniw 18650 niektóre urządzenia w mojej serwerowni były przystosowane już do napięcia 24V teraz kilka suchych danych: ilość paneli PV 3 szt. moc paneli 3x180Wp szacowana pojemność baterii 100Ah pobór mocy urządzeń dzień 80W, w nocy 100W - spowodowane tym że działa tam również monitoring więc podczerwień w kamerach pobiera w nocy 20W czyli jakieś 0,8A więcej. Instalacja w lato uruchamia się około godziny 8 ładuje baterie i na bieżąco zużywa energię z słońca, po zachodzie słońca całość pracuje do godziny 7-8 następnego dnia. Czyli w pogodne dni letnie 24h mogę pracować z energii słonecznej. Gdy akumulatory rozładują się do napięcia 21.2V sterownik odcina zasilanie, a wszystkie urządzenia zaczynają pracować z zasilacza, na którym mam ustawione napięcie 20V. Przełączanie jeśli tak to można nazwać zrealizowane jest na 2 diodach. Przedstawię ilość urządzeń które zasilam bo jest tego dość sporo: Switch DES-3028 Mikrotik 750GR3 Mikrotik 750R2 AP Tp-link 1043ND AP Ubnt Bullet M2 5 szt ESP8266 - przeznaczenie różne od sterownika pieca do sterowania bramą wjazdową Raspberry Pi NAS Zyxel NSA310 rejestrator Dahua 8 kamer Stacja meteo na Arduino Nano Nazbierało się tego dość sporo. Jak już wspomniałem energię gromadzę w 4 pakietach z ogniw 18650. Dwa z nich to pakiety 7s7p, jeden 7s14p oraz jeden 6s6p. Dlaczego tak, niestety przy samych pakietach 7s zdarzało się że przy głębokim rozładowaniu BMSy odłączały pakiety. Niestety mój sterownik z automatycznym wyborem napięcia akumulatorów następnego dnia włączał się z ustawieniami 12V. Aby temu zapobiec zbudowałem pakiet 6s, gdzie zakres pracy takiego pakietu to od 16.8V od 25.2V. Teraz wszyscy złapią się za głowę i powiedzą to co ten słynny kot na memie (Andrzej to .... ) Spokojnie tak wiem 7s to zakres od 19.6V do 29.4V. BMS w pakiecie 6s bardzo dobrze pilnuje aby nie przeładować ogniw, powyżej maksymalnego napięcia pakiet jest odłączany i w tym momencie ładowane są tylko pakiety 7s. Przewidziałem również prowizoryczny “system gaśniczy”, składający się z kuli gaśniczej, która podczas kontaktu z ogniem rozpyla 1.3 kg proszku. Wszystko zamknięte jest w szafie rack 5U, więc w razie pożaru kula powinna sobie poradzić. Opis jak są zbudowane moje baterie znajdziecie w osobnym poście bo ta historia jest również ciekawa, link tutaj. Jeszcze fotka z montażu skrzyni, jak widać baterie siedzą w dodatkowej skrzynce z grubej blachy. Do monitorowania ilości wytworzonego prądu oraz napięć na akumulatorach wykorzystuję EPS8266 oraz 3 szt. ACS712 podłączone do ADS1115, wszystkie dane zbieram w systemie Domoticz czyli: napięcie na pakietach prąd pakietów prąd wytworzony prąd zużyty licznik produkcji licznik zużycia A przy pomocy Grafany prezentuje je tak: Ważny szczegół, połączenia między ACS712 a ADS1115 warto polutować, bo inaczej mogą występować dziwne wahania prądów. Monitoruje dodatkowo temperaturę pakietów oraz szafy. Temperatura pakietów nie przekracza 30st podczas końcowego etapu ładowania/rozładowywania, a w samej szafie maksymalnie odnotowałem 25st. Jak widać zastosowałem też bezpieczniki 10A na pakiety 7s, 4A na pakiet 6s oraz 16A na panele PV. Cała elektronika zamontowana jest na listwie din a do sterownika dołożyłem z tyłu radiator oraz wentylator który załączany jest termistorem przy 50st. Teraz zapewne omówię najciekawszą sprawę jaka jest opłacalność. Zwrot z inwestycji w same panele, sterownik, bezpieczniki powinien zwrócić się po 24 miesiącach. (tak to wyliczyłem nie pamiętam jak ale chcę w to wierzyć ;) ) Nie liczę tu ceny ogniw bo pochodzą z odzysku i czasu jaki poświęciłem na budowę. Jest jeszcze jeden ważny aspekt, zmniejszyło mi się obciążenie UPSa więc w razie zaniku zasilania cały pozostały sprzęt w domu popracuje dłużej. Oprócz tej mini instalacji PV mam też instalacje z inwerterem 5.5kW, więc tą instalacje traktuję jako ciekawostkę. Jeszcze bym zapomniał, jeśli znajdą się zainteresowani kodem źródłowym to chętnie udostępnię, tylko jak zawsze muszę znaleźć czas aby go posprzątać i porobić komentarze
  5. @Gieneq, mierzyłem tylko zasilaczem a tam mam tylko 2 miejsca po przecinku, to było 0.00. Zawsze możesz zasilić płytkę 3.3V bezpośrednio i pominąć ten 1117.
  6. W załączniku mój kod. Działa tam deepsleep i to bez tego tranzystora. ESP32 budzone jest po wykryciu ruchu oraz co 30 min. foto-trap-v2-forbot.zip I przy okazji ładna fotka:) @Kuba_k zmniejszyłem czułość, na PIR i jest teraz ok, bardzo mało fałszywych fotek.
  7. W ramach uzupełnienia uszczelnionych fotek :
  8. Więc tak częściowo ogarnięte, standardowo miałem taki kawałek kodu: if (psramFound()) { config.frame_size = FRAMESIZE_UXGA; // FRAMESIZE_ + QVGA|CIF|VGA|SVGA|XGA|SXGA|UXGA config.jpeg_quality = 10; //10-63 lower number means higher quality config.fb_count = 1; } else { config.frame_size = FRAMESIZE_SVGA; config.jpeg_quality = 12; config.fb_count = 1; } No i zmieniając FRAMESIZE_UXGA na FRAMESIZE_SXGA nic się nie działo. w dalszej części kodu, eksperymentowałem z różnymi opcjami typu balans bieli kontrast itd. po przeanalizowaniu biblioteki doszedłem do wniosku że tam też można zmienić rozdzielczość i tak dopisałem: sensor_t * s = esp_camera_sensor_get(); s->set_brightness(s, 0); // -2 to 2 s->set_contrast(s, 0); // -2 to 2 s->set_saturation(s, 0); // -2 to 2 s->set_special_effect(s, 0); // 0 to 6 (0 - No Effect, 1 - Negative, 2 - Grayscale, 3 - Red Tint, 4 - Green Tint, 5 - Blue Tint, 6 - Sepia) s->set_whitebal(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable s->set_awb_gain(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable s->set_wb_mode(s, 1); // 0 to 4 - if awb_gain enabled (0 - Auto, 1 - Sunny, 2 - Cloudy, 3 - Office, 4 - Home) s->set_exposure_ctrl(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable s->set_aec2(s, 0); // 0 = disable , 1 = enable s->set_ae_level(s, 0); // -2 to 2 s->set_aec_value(s, 300); // 0 to 1200 s->set_gain_ctrl(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable s->set_agc_gain(s, 0); // 0 to 30 s->set_gainceiling(s, (gainceiling_t)0); // 0 to 6 s->set_bpc(s, 0); // 0 = disable , 1 = enable s->set_wpc(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable // likwiduje bad piksele białe s->set_raw_gma(s, 0); // 0 = disable , 1 = enable // nie wiadomo co to robi domyslnie 1 s->set_lenc(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable s->set_hmirror(s, 0); // 0 = disable , 1 = enable s->set_vflip(s, 0); // 0 = disable , 1 = enable s->set_dcw(s, 1); // 0 = disable , 1 = enable s->set_colorbar(s, 0); // 0 = disable , 1 = enable s->set_framesize(s, FRAMESIZE_SXGA); // ustawiamy jeszcze raz jakość No i rozdzielczość się zmieniła. Powiem tak jest lepiej ale i tak na niektórych zdjęciach przycina, ale nie jest już tak tragicznie.
  9. @Kuba_k mówisz że zmiana rozdzielczości pomoże, wydaje mi się że już to testowałem, dzisiaj zabrałem kamerkę do domu i okazało się ze zmiana parametru config.frame_size = FRAMESIZE_UXGA; // FRAMESIZE_ + QVGA|CIF|VGA|SVGA|XGA|SXGA|UXGA nic nie zmienia niezależnie co ustawię zawsze jest UXGA. Postaram się jak najszybciej udostępnić mój kod może ktoś znajdzie jakiegoś buga
  10. Jakiś czas temu zakupiłem sobie ESP32 CAM, niestety nie umiałem dla niej znaleźć jakiegoś sensownego zastosowania. Przeleżała z pół roku a może i więcej, aż wpadłem na pomysł zrobienia foto-pułapki. I tak oto powstała: Po mojej posiadłości często biegają dzikie zwierzęta takie jak: sarny, bażanty, dziki i zające. Te ostatnie to raczej szkodniki ale lecimy z tematem dalej. Założenia: Zapis zdjęć na karcie SD Wysyłka zdjęć na FTP Wysyłka zdjęć na maila jakiś czujnik temperatury praca możliwie jak najdłużej z jednej baterii wspomaganej panelem PV Po ogarnięciu softu na biurku podłączeniu czujnika PIR wszystko ładnie działało. Za zasilanie odpowiada jedno ogniwo 18650, przetwornica podnosząca napięcie do 5V i mały panel PV 6V 167mA. Jak widać powyżej kamera jest przylepiona klejem dwuskładnikowym, tak by uniknąć uszkodzenia tasiemki. Wszystko zostało umieszczone w obudowie po NanoStation Loco M5. Która została dostosowana do zamontowania panelu PV, czujnika PIR oraz kamery. Poniżej etap pasowania elementów. Został również wydrukowany daszek oraz uchwyty dla szyby która osłania kamerę od deszczu. Obudowa Została dodatkowo pomalowana na czarno - ale chyba będę jej robić jakieś malowanie taktyczne, lub pójdzie w ruch “termoglut” i trzcina żeby się lepiej wtapiała w otoczenie. Pierwsze wyjście w teren i klapa, wszystkie zdjęcia były przejaśnione. Po kilku próbach okazało się że kamera potrzebuje 2s! aby dostosować czas ekspozycji, (lekka tragedia bo przy zajączkach to już go może dawno nie być w kadrze) oczywiście w warsztacie wszystko działało jak należy. Następnym nietrafionym pomysłem okazało się wysyłanie zdjęć na maila, trwa to stosunkowo długo a co za tym idzie zużycie energii jest większe, co doprowadziło do rozładowania baterii po 2 dniach. Konieczne było zrezygnowanie z wysyłki zdjęć na maila. W tej chwili kamera działa bez ładowania już 5 dni. Przykładowe zdjęcia z kamery poniżej: Trapi mnie jeszcze jeden problem mianowicie jeśli na zdjęciu jest więcej szczegółów np: cały kadr trzciny lub trawy, to obraz jest obcinany tak około 100-200px z dołu. Nie jest to chyba problem buforu w ESP bo przy kompresji ustawionej w sofcie na 10 zdjęcia zajmują 384KB jeśli zwiększę kompresje zdjęcia zajmują mniej a obraz i tak jest obcinany. Oprócz zdjęć wyzwalanych czujnikiem ruchu, procesor budzi się co 30 min wykonuje zdjęcie i wysyła je na FTP. To aby mieć pewność że bateria nie uległa rozładowaniu. A i jest jeszcze nieszczęsny czujnik temperatury DS18B20, nie było łatwo go tam upchać bo okazało się że wszystkie piny na płytce są wykorzystywane i jedyny wolny pin który mogę wykorzystać to pin serial RX, co niesie za sobą konieczność wypięcia czujnika w razie chęci przeprogramowania układu. Lista wykorzystanych elementów: ESP32-CAM AI-Thinker Przetwornica step-up 5V wraz z modułem ładowania ogniw 18650 Koszyk na ogniwo 18650 Czujnik PIR Mini panel PV 6V 167mA Antena 2.4 Ghz Podsumowując, działa aczkolwiek widać pewne ograniczenia tego układu chociażby czas jaki kamera potrzebuje na uruchomienie się. Z ciekawostek do ESP32 została podłączona zewnętrzna antena, gdzie przetestowany zasięg to około 200 m :), ale pewnie to też zasługa tego że łącze się do AP który mam wystawiony na dworze. Kodu programu pozwolę sobie w tej chwili nie udostępnić bo mam tam niezły bałagan, a jeszcze staram się uporać z obcinaniem fotek, za jakiś czas na pewno go zamieszczę.
  11. Cześć, mam małą podpowiedź #include "ESP32_FTPClient.h" oraz kawałek kodu: const char *f_name = path2.c_str(); ftp.OpenConnection(); ftp.InitFile("Type I"); ftp.ChangeWorkDir("/nvr/foto_trap/"); // change it to reflect your directory ftp.NewFile(f_name); //file name ftp.WriteData(fb->buf, fb->len); ftp.CloseFile(); ftp.CloseConnection();
  12. Stary tablet z jakimś archaicznym androidem. Ale soft sam pisałem więc jakoś poszło.
  13. @enclude ja się też dołączę do pytań a jak twój zegarek zareaguje na przesunięcie czasu?
  14. Dzięki, przełączniki dźwigienkowe żyją, tablica użytkowana jest już ponad rok. Jedyną usterką jest mrugająca jedna dioda w tym dużym niebieskim przycisku. Oryginalnie te przełączniki były na 220v i w środku była neonówka, musiałem je przerobić na 5V i chyba źle dobrałem oporniki lub ta dioda była felerna, bo reszta świeci.
×
×
  • Utwórz nowe...