Skocz do zawartości

chris20

Użytkownicy
  • Zawartość

    10
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Reputacja

0 Neutralna

O chris20

  • Ranga
    2/10
  1. Mówię o tym fragmencie z dokumentacji Adafruit Metro Mini 328. Może błędnie ale zakładam, że po daniu zasilania na pin Vin lub USB mikrokontroler będzie właściwie zasilany 5V. A z pinu 5V mogę zrobić wyprowadzenie na coś co może być zasilane 5V i przez co max prąd może wynieść 150mA. Poniżej fragment datasheetu
  2. Zasilanie zmienione na 9V, bo tutaj moje niedopatrzenie czyt. brak wiedz, z którym walczę w tej dziedzinie Mój skrót myślowy, chodziło o to czy mostek i uC można zasilać napięciem ustabilizowanym na 5V. Dodatkowo błąd wynikający z tego, że jeśli doprowadzę zasilanie do uC to za pomocą pinu Vin lub 5V chcę zasilać kolejne elementy. Moja koncepcja jest taka: Napięcie 9V z baterii doprowadzam do mostka H, konkretnie do Vmot, czyli zasilania silników. Z tego odpowiednimi wyprowadzeniami łączę mostek z silnikami, przy których mam kondensatory ceramiczne 100nF dla likwidacji zakłóceń. Ceramiczne ze względu na częstotliwość pracy. Zasilanie 9V przepuszczam przez stabilizator dający na wyjściu 5V i z tego zasilam Vcc na mostku, czyli logikę. Dodatkowo w mostku muszę zasilić 5V pin Stby, aby mostek działał. Zostaję listwa z czujnikami, która też działa na 5V. Stabilizator z tego co pamiętam ma wydajność prądową max 1A lub 1,5A więc uC, listwą z czujnikami i innymi rzeczami powinien sobie poradzić. Przed wejściem do uC kondensator 220uF potrzebny? Myślałem też o daniu 330uF na cały układ zasilania. Przy stabilizatorze też kondensatory takie jakie są w dokumentacji. Możesz stwierdzić czy ta koncepcja ma sens?
  3. Wydawało mi się, że w pewien sposób odpowiadał na pytania, które zadałem wyżej ale może tak nie jest Mógłbyś się odnieść do tego mojego postu z dzisiaj napisanego ponad godzinę temu? Byłbym wdzięczny, bo szukam sam wielu informacji ale samemu ciężko
  4. Czy tego typu schemat jest odzwierciedleniem tego o czym napisałem wyżej i czy taki schemat jest poprawny? Schemat znaleziony teraz w necie więc nawet nie wiem czy komponenty są te same, a sam sposób zasilania jest tym o czym napisałem wyżej
  5. Faktycznie tu mój prosty błąd. Jako stabilizator kupiłem znany L7805. Mam plan zasilać lf'a koszykiem 4 paluszków co da łącznie 6V. W specyfikacji stabilizatora i w kursie jest info, żeby do tego stabilizatora podłączyć przynajmniej 7V, bo dropout wynosi 2V, zobaczyłem to jednak po fakcie i tu rodzi się pytanie czy zignorować to czy może mieć to negatywny wpływ na pracę stabilizatora? Podłączając na płytce stykowej przetwornicę i ustawiając na niej 9V po podłączeniu diod i stabilizatora miałem równe 5V na wyjściu, natomiast gdy robiłem to zasilając układ bateriami to przy identycznym układzie na wyjściu ze stabilizatora było 4,8, gdzie bez diod stabilizator wskazywał 5V. Zakładam, że jakość miernika ma znaczenie ale wolę się upewnić doświadczonych osób czy to wina miernika czy zbyt niskiego zasilania dla tego stabilizatora. Półtora roku temu robiłem manipulatora sterowanego apką w telefonie stąd sentyment do BT. A jeśli chodzi o podczerwień to przetestowałem dzisiaj odbiornik TSOP na projekcie z kursu i na zwykłym pilocie i działał właściwie. Kwestia programowa jest do zrobienia i to nie powinno stwarzać mi wielkiego problemu. Przestudiowałem oba kursy na temat elektroniki, kurs z Arduino i robienia robotów, teoria teorią ale zadam pytanie (może głupie, proste itp.) ale prosiłbym bardzo o łopatologiczną odpowiedź dla kogoś spoza branży. Zasilanie czy to z baterii czy z akumulatorka podłączam do stabilizatora. On zmienia mi napięcie na 5V i takie napięcie wchodzi do mikrokontrolera. Następnie mikrokontrolerem zasilam mostek H, z którego zasilane są silniki. Dobrze rozumuję czy piszę coś błędnie? Czy drugim (lepszym/gorszym) sposobem jest stworzenie dwóch modułów zasilających połączonych ze sobą masą, z którego jeden bezpośrednio zasila silniki i mostek, zaś drugi mikrokontroler, całą listwę z czujnikami oraz inne pierdoły typu przycisk, diody, moduły komunikacyjne itp. Dodatkowo kupiłem czujnik odległości Sharpa i mam zamiar dodać wykrywanie przeszkód. Wiem, że na pierwszego lf'a dosyć sporo różnych rzeczy może się wydawać ale tak jak pisałem nie zależy mi póki co na stronie wizualnej i na osiągach tylko na funkcjonalności, bo gdy będę wiedział jak to zrobić to będę w przyszłości mógł rozwijać to.
  6. https://botland.com.pl/pl/czujniki-odbiciowe/20-listwa-z-czujnikami-odbiciowymi-qtr-8rc-cyfrowa.html Procek na wyprowadzeniu ma mieć 5V. Tu bardziej chodziło mi o to czy zasilanie doprowadzam bezpośrednio do procka i z procka z pomocą stabilizatora idzie napięcie 5V do mostka, czy stabilizator daje między zasilaniem, a prockiem? Ewentualnie jeśli stabilizator ma być między zasilaniem a prockiem, to czy wymagany jest ten drugi między prockiem, a mostkiem. Bardziej chodziło mi o stworzenie projektu w Eagle żeby firma zrobiła mi gotową płytkę. TSOP do sterowania pilotem na podczerwień, a BT do zabawy apką w telefonie. Tylko to już są moje jakieś fantazje nie na już. Z Chinami ten problem, że czekałbym pewnie 3 tygodnie, a z racji, że mam teraz czas w sierpniu chciałbym zrobić to teraz. Później przy nowej pracy znowu nie będzie czasu na nic
  7. Poczytałem, poszperałem i napiszę już bardziej szczegółowy plan. Za wszelką pomoc/wskazówki z góry dziękuję. Jeśli chodzi o koszty to proszę ich nie komentować, bo nie mając doświadczenia wolę zakupić większy element gotowy niż sam robić od podstaw. Jeśli wszystko się uda to za drugim razem na pewno spróbuję wszystko robić sam od podstaw. Elementy potrzebne do budowy lf'a: - listwa z ośmioma czujnikami odbiciowymi podana w linku poniżej. https://botland.com.pl/pl/czujniki-odbiciowe/152-listwa-z-czujnikami-odbiciowymi-qtr-8a-analogowa.html - złącze oraz taśma FFC wychodząca z płytki z czujnikami - listewki łączące obie płytki - komparatory sztuk 4 https://botland.com.pl/pl/komparatory/177-komparator-analogowy-lm339-tht.html - mikroprocesor https://botland.com.pl/pl/plytki-zgodne-z-arduino-adafruit/4274-adafruit-metro-mini-328-5v16mhz-kompatybilny-z-arduino.html - moduł Bluetooth https://botland.com.pl/pl/moduly-bluetooth/6818-modul-bluetooth-hc-06-zs-040.html - TSOP https://botland.com.pl/pl/odbiorniki-podczerwieni/1047-odbiornik-podczerwieni-tsop4838-38khz.html - mostek H https://botland.com.pl/pl/sterowniki-silnikow-moduly/32-pololu-tb6612fng-dwukanalowy-sterownik-silnikow-135v1a.html. Tutaj odpada zabawa z kondensatorami. - silniki Pololu 30:1 z mocowaniami i kołami Solarbotics - akumulator aczkolwiek nie podjąłem decyzji który - stabilizator napięcia 6V dla mikroprocesora - stabilizator napięcia 5V dla mostka H - zestaw rezystorów - zestaw kondensatorów ceramicznych - laminat Pytania: Czy drugi stabilizator napięcia jest wymagany przed mostkiem H, skoro on sam w sobie ma już kondensatory działające przeciw zakłóceniom? Czy w sytuacji jeśli chciałbym zakupić listwę z czujnikami odbiciowymi cyfrową, komparatory są mi zbędne? Przeglądając poradnik o komparatorach odniosłem wrażenie, że są wymagane, jednak w opisie listwy jest opisane, że nie są konieczne. Czy projektowanie płytek PCB z Eagle jest spoko? Przeglądnąłem artykuł i w teorii wygląda dosyć przyjemnie ale jak to w życiu bywa teoria nie zawsze ma coś wspólnego z praktyką Jeśli chodzi o mechanikę to chyba tyle. W kwestii samego programowania w lfie będzie zaimplementowany regulator PID. Będzie obliczał wartość błędu na czujnikach i podawał PWM do mostka.
  8. Dzięki za szybką odpowiedź Czy sam mostek wystarczy, czy trzeba się zaopatrzyć w coś więcej przykładowo diody Schottky'ego lub coś podobnego? Jakiś stabilizator będzie potrzebny czy same kondensatory wystarczą? Komparatory są konieczne w projekcie? Nie do końca rozumiem ich funkcję stąd moje (pewnie głupie) pytanie
  9. Witam wszystkich Od jakiegoś czasu interesuję się robotyką, a z racji, że jestem teraz na wypowiedzeniu chciałbym stworzyć fajnego line followera. Mam już wizję tego jak to zrobić ale potrzebowałbym kilku sprostowań lub delikatnych wskazówek. Schemat sprowadzałby się do czegoś takiego: Transoptory -> komparatory -> mikrokontroler -> sterownik silników Mechanicznie na pewno chcę, aby robot posiadał silniki Pololu 30:1 lub 10:1, do tego mocowania i kompatybilne koła, które będą sterowane mostkiem H. Co do wyboru mostka też nie jestem przekonany czy L293D więc może polecacie coś innego. Sercem chcę, aby była Atmega 328, oprócz tego planuję zakupić moduł Bluetooth do sterowania telefonem. 8 komparatorów, Zestaw kondensatorów, rezystorów, taśma i złącze łączące listwę czujników z "bazą" musowo. Chcę skorzystać z 8 transoptorów KTIRO771S i tutaj rodzi się już pierwsze pytanie. Jeśli chodzi o zasilanie myślałem tu albo o koszyku baterii albo o akumulatorku. Pytanie czy silniki i procek może być zasilany z jednego źródła? Czy warto kupić gotową listwę z czujnikami, czy jednak bawić się w lutowanie transoptorów, rezystorów i kondensatorów? Na Botlandzie znalazłem takie listwy: https://botland.com.pl/pl/czujniki-odbiciowe/152-listwa-z-czujnikami-odbiciowymi-qtr-8a-analogowa.html https://botland.com.pl/pl/czujniki-odbiciowe/20-listwa-z-czujnikami-odbiciowymi-qtr-8rc-cyfrowa.html Jeśli chodzi o ramę/obudowę myślałem o laminacie. Nie mam pojęcia jednak nic o trawieniu. W sytuacji kiedy zamówię wytrawioną płytkę, konkretne ścieżki są już wypełnione miedzią i lutuję konkretne elementy do danej ścieżki? Gdybym zdecydował się na lutowanie ręczne transoptorów czy powinienem je umieszczać w delikatnym łuku czy w linii prostej będzie wystarczająco ok? Jakiś konkretny programator AVR polecacie czy każdy podejdzie do Atmegi 328? Dużo pytań, większość pewnie głupia ale tak jak pisałem na początku nie chcę wskazania gotowej drogi tylko proszę o kilka wskazówek bardziej doświadczonych użytkowników. Docelowo chciałbym, aby lf zapamiętywał przejechaną trasę odczytując co pewien czas dane z napięć na każdym silniku.
×
×
  • Utwórz nowe...