Skocz do zawartości

pi1er

Użytkownicy
  • Zawartość

    122
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Reputacja

5 Neutralna

O pi1er

  • Ranga
    5/10
  • Urodziny 28.12.1990

Informacje

  1. Miejsce 1: nes86 Miejsce 2: KD93 Miejsce 3: OldSkull Uzasadnienie: Bardzo fajnie opisany projekt pilota, naprawdę fajna sprawa! Czujnik projektu KD93 pozwala zaoszczędzić trochę pieniędzy, doskonale nadaje się do konstrukcji nie wymagających wysokiej dokładności. Manipulator z chwytakiem też niczego sobie, widać spory wkład przy projektowaniu.
  2. Widzę, że moduł już działa. Wygląda bardzo dobrze!
  3. Jaki głupi błąd Że ja tego wcześniej nie zauważyłem... Kod od KD93 załatwił sprawę Dzięki wszystkim
  4. Dałem w SinaProg "Int. 8 MHz" -> Program. Zawsze tak robiłem. Chyba architektura fuse-bitów się nie zmieniła między ATmega8 i ATmega8L?
  5. Zacznę od najważniejszego: a) Schemat b) Program $regfile = "m8def.DAT" 'deklaracja procesora, w ty wypadku Atmega8 $crystal = 8000000 'deklaracja taktowania Dim Adres As Byte , Command As Byte 'deklaracje zmiennych Dim Speed As Integer Enable Interrupts 'włączenie przerwań Config Portc = Output 'port c jako wyjścia Portc = &B00000000 'wszędzie stan spoczynkowy-0 '-------konfiguracja timera do generowania sygnału PWM warunkującego prędkość pojazdu Config Timer1 = Pwm , Pwm = 8 , Compare A Pwm = Clear Down , Compare B Pwm = Clear Down , Prescale = 1 Speed = 255 'prędkośc na maksa Do Waitms 50 Speed = 250 Gosub Przod Loop End Przod: Do Waitms 50 ' gasienica prawa Pwm1a = Speed Set Portc.5 Reset Portc.4 ' gasienica lewa Pwm1b = Speed Set Portc.3 Reset Portc.2 Loop End c) Filmik w dennej jakości, ale chyba widać obrazujący o co mi chodzi Jak widać silniki zamiast płynnie chodzić po prostu drgają w jakiś dziwnych odstępach czasowych. Po kilku sekundach takiego drgania zaczynają wchodzić w płynne, normalne obroty i jest ok. Korzystam z PWM, gdzieś wyczytałem, że musi być minimum 10MHz aby to działało poprawnie - jednak w przykładach Bascoma kod PWM "działa" na 4MHz. Mój uC chodzi na wewnętrznym 8MHz (fusebity ustawione na wew. 8MHz przy użyciu SinaProg). Początkowo myślałem, że to silniki - podłączałem różne silniczki i zawsze jest to samo. Czym to może być spowodowane? Dodam, że całość zasilam z 4 aku i 4 baterii alkalicznych połączonych + do -.
  6. Jeżeli chodzi o sam program do programowania uC to polecam SinaProg. Jest banalny w obsłudze, oczywiście jest to graficzna nakładka na avrdude - ale nie wymaga żadnej konfiguracji poza wybraniem programu, programatora z listy i uC z listy. Ciężko w nim coś przypadkowo zablokować jak się nie grzebie w zakładce "Advanced".
  7. Ten układ "z przyciskami" który opisujesz to uboższa wersja mostka H. W schemacie wyżej układ scalonego mostka H (L293D) właśnie taką czynność wykonuję. Zatem jeżeli chcesz dodatkowo poruszać trzecim silnikiem (silnikiem - nie serwem) to będzie potrzebny Ci drugi taki układ. Niestety zwykły silnik DC do sterowania kołem skrętnym się nie nadaje (nadaje, ale jak zastosujesz enkoder). Dlaczego? Bo nie wiesz o ile się silnik obróci, napotyka różne opory i czasem przez sekundę zrobi pełen obrót, a czasem niecałą połowę. Przykładowo. Co do sterowania serwem to tak jak mactro wyżej napisał - niezbędny będzie NE555 do generowania odpowiednio szerokich impulsów (PWM). Jednak moim zdaniem do niepotrzebne komplikowanie sobie życia. Lepiej dodać chociażby prosty uC i mieć z głowy przeliczanie wszystkiego do NE555. Polecam lekturę: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mostek_H lub https://www.forbot.pl/forum/topics20/h-bridge-vt111.htm
  8. To zależy. Jeżeli chcesz zrobić przekładnie to będziesz potrzebował kilku kół zębatych, wałów i jakiś mocowań. Musisz sam ocenić czy masz odpowiednią ilość rzeczy do zrobienia przekładni i czy sobie z tym poradzisz. Najlepiej kup zestaw silnika/silników z przekładnią Tamiya Botland - przekładnia podwójna Tamiya lub zwykłe silniki z gotową przekładnią z tworzywa sztucznego (cena około 19zł/szt) Z tego co doczytałem, to te silniki produkowane są na dużą skalę niestety na różne woltaże jest to samo oznaczenie. Więc prawdopodobne jest, że przy tym samym zasilaniu silniki mogą kręcić się z różną prędkością obrotową.
  9. Skoro robot nie będzie ciężki to po co Ci "siła"? Jak już się tak serw upierasz to kup na znanym polskim serwisie aukcyjnym dwie sztuki Tower Pro SG-5010. Ja za moje płaciłem 20zł/szt. Ale przygotuj się na naprawdę sporą prądożerność i prędkość żółwia. Osobiście mogę też polecić serwa Vigor VS-2, jednak przede wszystkim polecałbym zwykłe silniczki z plastykową przekładnią. Sklep, do którego link znajdziesz kilka postów wyżej, ma takie w ofercie.
  10. Mam stabilizator 5V 2A (czy nawet 1,5A) który uciąga dwa takie przerobione serwa. Pewnie "na styk", ale uciąga. Z tym, że mostek H mam ze schematu Marka Tildena - a nie scalony. Z tym, że również polecam Ci silniczki. Koszt ten sam, może nawet ciut mniejszy - a efekt lepszy. Przerobione serwa będą wolne i biorą większy prąd w stosunku do silniczków.
  11. Pendrivey to dosyć drogi interes. Może smycze i naklejki? Co do bloczków - fajna sprawa, wszyscy chyba wiemy jak bardzo one są przydatne
  12. Ja już zamawiałem dwa razy, zero zastrzeżeń. Fachowa obsługa W poniedziałek wysłane i w środę u mnie (po raz drugi!), wszystko zapakowane bardzo bezpiecznie. Polecam
  13. To równie dobrze można nazwać każdego robota "robotem nieamatorskim" bo jest oparty o mikrokontroler, który przecież został wykonany przez profesjonalną firmę. No bo przecież prawdziwi maniacy D.I.Y. nawet tranzystory robią sami (nie wspominając o diodach czy rezystorach).
  14. Pewnie sprawdza stan niski/wysoki bezpośrednio na pinach albo Inwerter Schimitta. Trzeba przyznać, że dobrze sobie radzi Teofil z nawet ostrymi zakrętami
  15. Koszulka jest już u mnie Jeżeli chodzi o jej wykonanie to jakość zarówno nadruku jak i samej koszulki jest na najwyższym poziomie. Robocik na plecach wygląda ekstra! Polecam wszystkim!
×
×
  • Utwórz nowe...