Skocz do zawartości

Gieneq

Moderator
  • Zawartość

    1285
  • Rejestracja

  • Ostatnio

  • Wygrane dni

    38

Gieneq wygrał w ostatnim dniu 9 sierpnia

Gieneq ma najbardziej lubianą zawartość!

Reputacja

570 Mistrz

O Gieneq

  • Ranga
    7/10
  • Urodziny 19.05.1994

Informacje

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Gdynia
  • Języki programowania
    Java, Python
  • Zainteresowania
    Przetwarzanie obrazu
  • Zawód
    Grafik komputerowy
  • www

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. No tak zgadzam się, że warto uczyć się na początku czegoś prostego, choć co jest proste to już kwestia dyskusyjna, bo to zależy do czego ten jeżyk będzie używany. Ale to też specyfika uczenia się programowania - abstrakcja i dopasowanie narzędzi do poziomu abstrakcji, który ma reprezentować rzeczywiste działanie, przy czym dochodzą do tego dobre i złe drogi, obie prowadzą do celu, ale niekoniecznie po linii najmniejszego oporu Pocieszam się faktem, że przeglądając forum czasem trafiają się dość zdolni kursanci, którzy dobrze sobie radzą
  2. @ethanak faktycznie pętle te (podobnie jak opóźnienia) bywają nagminnie stosowane nie tam gdzie trzeba, ale z drugiej strony kiedyś początkujący musi się nauczyć z czym to się je, czasem też musi się sparzyć i zastanowić nad ich sensem, może odkryje koło na nowo i będzie mieć powiedzmy życiową lekcję Podobnie jak opóźnienia, gdyby nie one to przykład blink, który jest bardzo dobrym testem środowiska/płytki zanim ruszy się dalej byłby bardziej skomplikowany, a z czasem niektórzy zauważają, że opóźnienia w programie wcale nie są niezbędne i da się to zrobić inaczej.
  3. @mky witam na forum, fajnie że tu trafiłeś myślę że skoro działasz w takich tematach to z Arduino nie będziesz mieć żadnych problemów
  4. @deshipu działa to tak samo na diody z soczewkami dyfuzyjnymi i przezroczystymi?
  5. @Pz34 witaj Łukaszu na naszym forum fajnie że tu trafiłeś, zachęcam Cię do aktywności!
  6. @pitbul Strona u mnie się otwiera, możesz spróbować w trybie prywatnym.
  7. Z fotorezystorem może być marnie, chyba że szachownica będzie się jakoś kalibrować. Może w narożniki dasz odsłonięte czujniki i będą punktem odniesienia, bo warunki mogą się zmieniać: inne oświetlenie, wyjdziesz może na zewnątrz i co wtedy? W moich planach doszedłem do ciekawego pomysłu... tylko bardzo kosztownego. Żeby użyć 1-wire (coś jak iButton z 2 kabli) i zrobić pionki, które komunikują się z planszą. Wymagałoby to jednak bardzo dużo PCB. Można wtedy dać w pionu 2 styki w postaci igiełek do testów, w planszy koncentryczne pola stykowe. W pionku może być jakiś układ 1-wire z zasilaniem pasożytniczym. Zarówno w pionku jak i planszy dać magnesy żeby styki dobrze zwierały.
  8. Przy setupie jak już masz tablicę z pinami to możesz kontynuować jej używanie - domyslam się że jest to pozostałość z poprzedniego podejścia, ale to nie jest teraz istotne. Constrain najlepiej użyj przed map, wtedy masz pewność jakie argumenty wchodzą do kolejnego etapu. (Edit: no właśnie nie zauważyłem kolejnej strony) A na czym polega nie działanie?
  9. @samemilerzeczy ojj idziesz w krzaki to pomogę trochę bardziej, zróbmy tak: const int[] leds = {4,5,6,7,10,11}; int roznica = adc_lewe - adc_praw; //sprawdz jakie sa maksymalne i minimalne watosci roznicy, dajmy na to ze 100, jak nie to przeskaluj #define DIFF_SCALE 2 roznica *= DIFF_SCALE; //teraz obetnij jak za duze roznca = constrain(roznica, WARTOSC_MIN, WARTOSC_MAX);//np -200, 200 led_index = map(roznica, -200, 200, 0, 5); //jak jest ujemne czyli adc prawe ma wiekszy odcyt to swieci sie led 0, jak dodatnie to zaswieci sie ktorys z konca zakresu 4 lub 5 itp. for(int i = 0; i < 6;++i){ if(i == led_index) digitalWrite(leds[i], HIGH); else digitalWrite(leds[i], LOW); Kod jest orientacyny, na pewnie nie skompiluje się, ale mam nadzieje że zrozumiesz idę. Występuje to funkcja constrains i tabilca. Możesz poczytać o nich w dokumentacji. W razie problemów będziemy myśleć co dalej. Tablic nie ma w kursie za wyjątkiem klawiatury, ale tu bardzo pomaga. Jeżeli jednak nie chcesz ich używać to możesz zrealizować zawartość pętli przy pomocy bloków warunkowych/switch-case.
  10. Sprytnie, bardzo dobry pomysł w wątku z przywitaniem pisałeś, że masz doświadczenie w programowaniu. Napiszę tyle: widać Ładnie piszesz kody, starannie i poprawnie. Myślę, że kurs to dla Ciebie jakiś banał, ale fajnie że wrzucać odpowiedzi, na pewno dla innych będzie to dobra pomoc. Ewentualnie przyczepię się magicznych liczb typu tajemnicze 9 przewijające się w kodach...
  11. @Ewka witam na forum ciekawe, pozostaje mi życzyć powodzenia w nauce! @skarbowski również serdecznie witam fajnie że kombinujesz, kurs już niedługo zostanie odświeżony, ale jak zauważyłeś komentarze mogą się przydać. Powodzenia!
  12. @verbum_regens również serdecznie witam na forum powodzenia w nauce, w razie problemów śmiało pytaj na forum!
  13. @Klaudiuzs witaj na naszym forum Myślę, że właśnie od tego trzeba by wyjść, bo to jest najtrudniejszy temat. W tym roku też naszła mnie ochota na grę planszową i testowałem czujniki halla w obudowach SMD firmy Honeywell i sprawdzały się świetnie. Wybrałem typ unipolarny z otwartym kolektorem, tylko zostawiłem temat i nie pamiętam konkretnego modelu. Możesz umieścić je pod warstwą sklejki/firniru nawet do 3mm, umieścić w pionku magnes i będzie działać. Do podświetlenia weź diody programowalne albo steruj z samych czujników halla tranzystorem i jakiś zwykły LED. Projekt porzuciłem bo to stosunkowo droga zabawa. Przygotuj najlepiej z 1,5 tys na to jeżeli chcesz żeby nie tylko działało ale też jakoś wyglądało
  14. @arkady_pl Projektując zasilanie wyśrubowane idealnie na parametry odbiornika to jak robić windę idealnie dla 6 pasażerów. A co jak ktoś wejdzie do windy z klejem i kaflami bo akurat ma remont? No właśnie. Dlatego często potrzebny jest zapas. W elektronice trudno o idealne wartości elementów i zamiast 3V możesz mieć 3,2V albo jak bateria się rozładuje 2,8V. O ile mniejsze napięcie jest mało szkodliwe to co z większym? Możesz zrobić eksperyment, ale jak nie ma się pod ręką jakiegoś regulowanego zasilacza to będzie kiepsko. Dlatego zrobiłem sam test ale zamiast 3V wziałem 2V bo akurat pomarańczowa LED jest na takie napięcie Akurat trafiłem na notę katalogową i jest tam wykres prądowo-napięciowy: Widać tu że gdy podasz na LED napięcie 2V to popłynie prąd 20mA, ale gdy podasz o 200mV mniejsze tj 1,8V to już 8mA, a gdy 2,2V to aż 35mA - widać tu charakter diod - małe zmiany napięcia tworzą duże zmiany prądu, dlatego jest to ważne aby trzymać się w bezpiecznej granicy. No to podpinam LED do zasilacza, ustawiam 2V, gałka prądu na maksa w prawo i mamy 20mA: Ale gdyby zdarzyło się, że zasilanie ma jednak 2,2V to już prąd będzie za duży. A co będzie jak wyjdziemy od faktu, że mamy 2,2V i przy tym napięciu ma być max 20mA? Wtedy wyznaczamy że potrzeba spadek 200mV czyli potrzeba rezystor 10R. Jaki wtedy będzie prąd? Tu pojawia się problem, bo wzór z artykułu będzie wyglądać tak: 10R * ID = 2V - UD, ale jakie jest ID i UD? Wartości te są ze sobą powiązane i nie jest to linia prosta (zależność liniowa ja kw prawie ohma). Tu trzeba by znać wzór opisujący diodę (który jest dość skomplikowany a jego wykres jest w datasheecie) i złożyć układ równań i coś wyjdzie. Można też sięgnąć do datasheetu, podstawić prądy i napięcia i trafimy. Mierząc rzeczywisty układ wyszło, że napięcie diody będzie teraz UD = 1,86V zaś prąd ID = 14mA, czyli się zgadza z tym co widać na wykresie. Oczywiście, podłączając LED jako wskaźnik niezbyt zwraca się uwagę na takie drobiazgi - dla 5V wezmę rezystor jakiś z przedziału 220R-1k, bo wiem że zaświeci, gdyby jednak chcieć zrobić coś naprawdę dobrego to można zaprojektować układ źródła prądowego, które będzie dostarczać 20mA bez względu na okoliczności, ale to nie o tym
×
×
  • Utwórz nowe...