Skocz do zawartości

Montaż LED'ów na tarczy zegara


pawopawo

Pomocna odpowiedź

Dzięki, to całkiem fajny pomysł. Konieczność ustawienia potencjometru w odpowiednim położeniu zanim zacznie się ustawianie danej wielkości jest upierdliwa, to fakt, ale przynajmniej rozwiązuje problem mechnicznej "pamięci położenia". Być może dzisiejsze diodki umożliwiłyby lepszą sygnalizację niż mruganie wolne-szybkie, np. zrobienie lampki "za_bardzo_w _lewo - w_strefie - za_bardzo_w_prawo" i zakodowanie tego kolorami np. czerwony-zielony-niebieski pozwoliłoby na zupełnie sprawne operowanie gałką. Po "złapaniu" położenia (stabilne zatrzymanie potencjometru "w strefie") zielony kolor zmieniałby się na jakiś jeszcze inny sygnalizujący "zaskok" (albo np. zielona na chwilę by przygasła) i od tej pory zmieniana wielkość podążałaby za gałką. Moim zdaniem to się trzyma kupy. Aż mnie korci by sprawdzić to w praktyce. Czasem robię coś na szybko do laboratorium więc gdy tylko nadarzy się okazja dam znać jak poszło i jakie są odczucia (zaskoczonych?) użytkowników 🙂 Potenjcometrowi brakuje co prawda "kliku" od popchnięcia ośki, ale dwa przyciski obok (Enter, Esc) powinny załatwić sprawę. To może się udać 🙂

Jeszcze raz potwierdziło się stare (chińskie? nie, chyba arabskie) powiedzenie, ze wszystko już było.

Ech, gdybym przeczytał to wcześniej, zrobiłbym taki interfejs w gadżecie, który właśnie kończę na prezent gwiazdkowy: zegarek wyświetlający czas na ścianie. Rozczarowały mnie pomysły obejrzane w sieci - jakieś garażowe przeróbki gotowych urządzeń więc nie namyślając się długo narysowałem i zamówiłem PCB z możliwie najmniejszym polem 26x7 z jasnych, zielonych diodek LED wielkości 603, do tego jakieś multipleksowanie, automatyka regulacji jasności i doklejona płyteczka Nano-Pro za 12zł. Za bezcen kupiłem soczewkę fi50 makro +10 dioptrii i małe drewniane pudełeczko. Bez poblemu odczyt widać w dzień na oświetlonej ścianie w postaci cyfr wysokości jakieś 25cm. Stojąc w odległości ok. 2.5m od ściany rzutnik/zegarek pobiera z 5V od 40 do 200mA w zależności od tego jak dużo prądu pompuje w pole odczytowe i ile akurat punktów świeci - sam miodek 🙂 Zostało jeszcze jakieś malowanie obudowy, dopracowanie regulacji ostrości itp. i można wrzucać prezent pod choinkę.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 19.12.2018 o 12:33, marek1707 napisał:

Acha, czyli gotowy krąg z "cyfrowych" LEDów a wewnątrz LCD? To chociaż dobierz mu kolor podświetlania jakiś pasujący do przyjętej kolorystyki. Może biały? To dość neutralny kolor.

Jak chcesz pokazywać czas na kręgu? Czy za pomocą kolorów, tj. "wskazówka" godzinowa np. czerwona, minutowa zielona a sekundnik niebieski? Trzeba się będzie do tego przyzwyczajać. Próbowałeś już jak to widać i jak ludzie na to reagują? Bardziej naturalne byłyby dwa współśrodkowe kręgi: wewnętrzny 12-diodowy pokazujący godziny i zewnętrzny 60-diodowy od minut (i ew. sekund), no ale chyba zdecydowałeś się na gotowca.

Pamiętaj, że całość będzie pobierać trochę prądu a tylko niewielka jego część pójdzie na świecenie. Reszta zamieni się w ciepło więc czujnik temperatury/wilgotności nie może być po prostu w obudowie. Wyciągnij go na zewnątrz, bo w przeciwnym razie temperatura będzie zawyżona o kilka stopni a wilgotność tym samym obniżona o parę procent.

Czy przez "potencjometr" rozumiesz prawdziwy potencjometr analogowy czy jednak popularny ostatnio przetwornik obrotowo-impulsowy?To coś jest bardzo wygodne, bo oddaje impulsy po których możesz określić kierunek obrotu i prędkość a także ma klik od wciśnięcia, co bardzo ułatwia robienie GUI:

https://botland.com.pl/pl/enkodery/9533-czujnik-obrotu-impulsator-enkoder-obrotowy-dfrobot-ec11.html

Przyznam, że chyba nie pamiętam bym spotkał kiedyś urządzenie cyfrowe programowane prawdziwym potencjometrem ze ścieżką oporową. Napisz coś o tym więcej, jaki masz pomysł na to ustawianie. Potencjometr (w odróżnieniu od swojej "cyfrowej" alternatywy) ma tę wadę,  że ma określoną pozycję mechaniczną i ograniczenie obrotu do 270 stopni. Wchodząc do menu ustawiania czegoś od razu stoi on w ostatnio zostawionej pozycji (bo odczyt kąta jest bezwzględny) czyli są już jakieś nastawy tej wartości inne od aktualnych. To może być denerwujące.

74HC595 są do ekspansji wyjść.

 

 

Dokładnie tak:

- 60 led naokoło i w środku LCD.

- LEDy będą odliczały tylko sekundy

Co do sterowania , to chciałbym, by była możliwość zmiany czasu:

- przełączasz przycisk i  poprzez pokrętło zmieniasz godzinę

- klikasz jeszcze raz przycisk i poprzez pokrętło zmieniasz minutę

-  klikasz jeszcze raz i poprzez pokrętło zmieniasz sekundy

- klikasz jeszcze raz i zapisujesz wartość

Potencjometr miałby zmieniać wartość 1-24 i 1 - 60. Czy mam rozumieć, że lepiej zastosować ten moduł, by nie uprzykrzać sobie życia?

https://botland.com.pl/pl/enkodery/9533-czujnik-obrotu-impulsator-enkoder-obrotowy-dfrobot-ec11.html 

 

 

Link do komentarza
Share on other sites

39 minut temu, pawopawo napisał:

Potencjometr miałby zmieniać wartość 1-24 i 1 - 60. Czy mam rozumieć, że lepiej zastosować ten moduł, by nie uprzykrzać sobie życia?

Nawet się nie zastanawiaj tylko zamawiaj od razu 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Ech, pytania ze słowem "lepiej" padają tu dość często. O potencjometrze analogowym właśnie pisaliśmy i jego cecha konkretnego położenia bezwzględnego na pewno utrudnia interfejs - sam to rozumiesz. Z drugiej strony jeden drucik (oprócz VCC i GND) wystarczający do odczytu pozycji plus gotowa funkcja analogRead() wyglądają zachęcająco, no ale trzeba na pewno jeszcze dospawać jakieś przyciski. Z kolei przetworniki impulsowe (enkodery) są ostatnio bardzo popularne i tanie (ale chyba mimo wszystko droższe niż potencjometry), dostajesz nawet gotowy moduł ze szpileczkami. Mają klik (zużywasz w sumie trzy piny procesora) więc przy odpowiednim pomyśle na procedurę ustawiania nie potrzebujesz nic więcej:

- klik (albo np. dłuższe, 2 sekundowe wciśnięcie) i wchodzisz do ustawiania,

- nastawiasz godziny i.. klik,

- nastawiasz minuty i kolejny klik,

- jesteś z powrotem w pokazywaniu czasu.

Ustawianie sekund to przerost formy, moim zdaniem podczas zatwierdzenia (ostatni klik) powinieneś zerować sekundy i startować od pełnej nastawionej minuty.

Jak pokazuje praktyka całość zegarka można ogarnąć dwoma przyciskami więc i tak każda gałka - analogowa czy cyfrowa - będzie na wyrost. Sam oceń zatem co znaczy "lepiej". Dla jednych najlepszym będzie czytelny, dobrze zaprojektowany graficzny ekran LCT/TFT i touchscreen, dla innych prosty wyświetlacz 4x7segmentów LED i dwa przyciski. Twoje "obracane" pomysły są gdzieś po środku. Prostym (w sensie konstrukcyjnym) wydaje się użycie odbiornika podczerwieni i jakiegoś pilota. Jedna dziurka w obudowie nie psuje designu i nie wymaga jakichś mechnicznych rozwiązań czy mocowań, ale pilot musi być pod ręką. Z drugiej strony ile razy w roku ustawiasz zegarek? Jako ew. przycisków możesz też użyć modułów dotykowych, trzeba tylko wyprowadzić gdzieś blaszkę i nakleić ją na obudowę albo wręcz wstawić/wkleić tam kompletną płyteczkę (stroną "dotykową" na zewnątrz):

https://allegro.pl/oferta/arduino-ttp223-modul-czujnika-dotykowego-7563273334

https://allegro.pl/przycisk-dotykowy-pojedynczy-ttp223-touch-sensor-i7708146091.html

Może usiądź na spokojnie i przemyśl to raz jeszcze. Bardziej rozbudowany interfejs stosujesz gdy musisz ustawiać wiele rzeczy, szybko i bez kosztownych pomyłek. Tutaj będziesz używał go (przy dobrym kwarcu) raz na rok do wpisania dwóch liczb.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

(edytowany)

Drogie Koleżanki i drodzy Koledzy,

Ledy przyszły i pojawia się poważny problem. W jaki sposób, je ze sobą polutować? Na tym zdjęciu widać, że to pewnie coś prostego: 

adafruit-neopixel-14-ring-cwiartka-piers

Ale zrobienie takiego spoiwa wydaje się na razie niemożliwe. Uszkodziłem już jedną część i by nie uszkodzić następnych, prośba o rekomendacje.

Z góry dziękuję.

Edytowano przez Treker
Poprawiłem formatowanie.
Link do komentarza
Share on other sites

@pawopawo, poprawiłem formatowanie Twojej wiadomości - naprawdę nie trzeba "wciskać entera", po każdym zdaniu 😉

19 godzin temu, pawopawo napisał:

Ale zrobienie takiego spoiwa wydaje się na razie niemożliwe. Uszkodziłem już jedną część i by nie uszkodzić następnych, prośba o rekomendacje.

Da się wykonać takie połączenie zupełnie normalnie - wystarczy dużo cyny i trochę wprawy. Jeśli chcesz to sobie jakoś ułatwić to możesz przylutować krótkie druciki do jednego modułu, następnie przyłożyć je do drugiego modułu i zlutować całość. Dodatkowe druciki sprawią, że cyna łatwo przepłynie z jednego modułu na drugi. Powinny się do tego nadać odcięte nóżki od rezystorów/diod. Alternatywnie możesz po prostu zamocować sztywno dwa moduły obok siebie, położyć druciki i próbować od razu zalewać całość cyną - też powinno się udać.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.