Skocz do zawartości
Treker

[Teoria] Mostek H (H-bridge) - kompendium dla robotyka

Pomocna odpowiedź

witam,
czy do zabezpieczenia mostka l298 diody 1n4148 będą odpowiednie? akurat takie mam na stanie.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Według mnie mogą być za małe. Powinieneś wziąć tak koło 2A tak jak podane jest w datasheet.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

aaadamw, diody 1n4148 są złe. Poszukaj czegoś szybszego i tak jak kolega wyżej napisał na ~2A.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

znalazłem 1n5817 - te chyba będą juz lepsze.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jaki silnik chcesz podłączyć, ale jeśli używasz L298 zamiast L293 to zakładam, że silnik bierze większy prąd.

A skoro większy prąd, to nie oszczędzaj na diodach. Ja proponowałbym np. SR240 (dostępne w TME).

1n5817 są marne z 2 powodów: tylko 1A i tylko 20V

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Panowie nie przesadzajcie, żaden z was nie ma silnika, który wyindukuje takie prądy przy normalnej pracy. Ja widziałem robota, w którym do gaszenia przepięć były użyte 1N4148. Te 1n5817 powinny spokojnie wystarczyć. W moim Psotku2 są diody schotty'kiego na 150mA bodajże i wszystko działa wyśmienicie. Zapominacie do czego te diody mają służyć, część prądu będzie też płynęła przez tranzystory mostka jeśli np użyjecie aktywnego hamowania (zwarcie przez mostek obydwu wyprowadzeń silnika do jednego bieguna zasilania, najczęściej Vcc).

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Przyznaję, że z silnikami DC nie mam za dużo doświadczeń, stąd ostrożność 🙂

Natomiast używałem L298 do sterowania silnikami krokowymi, i wiem, że krokowy potrafi sporo wyindukować przy sterowaniu z PWM.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Sabre, silniki z mojego Nippona potrafiły ciągnąć po 700mA, a przecież przy przełączaniu np. kierunku obrotu, generowane "igły" potrafią dać układowi w kość... Poza tym - co szkodzi dać zapas? 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

w datasheecie do l298n zostało napisane ze Vf <1.2V przy prądzie If=2 A.

W datasheecie do 1n5817 jest napisane ze przy If=3A -> Vf=0.875. warunek konieczny jest więc spełniony wobec tego powinno wystarczyć.

Jak miałem wlutowane 1n4148 to na zwykłym silniku dc tylko przy zmianie kierunku przy dużych pręgkościach wszystko wariowało, a na krokowcu juz po kilku krokach Atmega głupieje, bo zamiast obracać silnikiem zatrzymuje się.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam

Autorowi artykułu pomyliły się wyprowadzenia w układzie scalonym MC34151. Wyprowadzenia powinny być jak na rysunku:

Dobrze by było to poprawić, ponieważ zamiana może spowodować uszkodzenie układu.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witajcie. Mam pytanie o Mostek L298N. Mostek ten wykorzystuję do sterowania 2 silnikami 6V połaczonymi równolegle. Kanały wejściowe i wyjściowe motska H mam połącozne równolegle tak aby na wyjściu do silników był większy prąd. Zastosowałem diody Schottky'ego SB560 mimo to na wyjściu do silników mam jedynie ok 3,3V czyli prawie 50% mniej od napięcia zasilającego. Na logikę układu podaje 5V ze stabilizatora, a na Vs podaje napięcie z Aku żelowego (nieco ponad 6V). Samym mostkiem steruję z ATmegi32. Pytanie czemu mostek daje jedynie 3,3V? Czy tak poprostu jest czy coś pominąłem i jak ew zwiększyć wartość tego nap. dla silników? Dodam że aplikację mostka zastosowałem dokładnie taką jak w nocie katalogowej i dałem dodatkowo kondensator elektrolityczny 470uF między Vs a GND. Z góry dziękuję za pomoc.

Dorzucam schemat połączeń opracowany jak już wspominałem na podstawie datasheet mostka L298.

Sygnał wysoki na ON_M1 i ON_M2 załącza mostek, natomiast na WE_x podaje '1' bądź '0' w zależności od żadanego kierunku obrotu zresztą zgodnie z tabelą prawdy podaną w nocie katalogowej. Załączanie kierunków, włączanie i wyłączanie obu mostków odbywa się prawidłowo. Jedyny problem to to obniżone napięcie na wyjściach WY_1-WY_2 oraz WY_3-WY_4. Maksymalna wartość po dokładniejszych pomiarach nie przekracza 3.3V. Co ciekawsze jeśli odłącze silniki od tych wyjść to otrzymuje napięcia na poziomie 5.8V przy napięciu na akumulatorze ok 6,2V. Daje to spadek napięcia ok 0,3-0,4V. Skąd taka różnica? Na wyjściach SEN_A i SEN_B spadki napięcia wynoszą ok 0,3V.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Cześć. Nie za bardzo się znam na elektronice, więc wybaczcie głupie pytania. Chciałbym wykorzystać Rys. 11. Schemat podłączenia mostka scalonego L298 (z pierwszego postu) do sterowania dwoma elektromagnesami (żeby zmieniając prąd raz przyciągały, raz odpychały). Dodatkowo chciałbym mieć możliwość zmiany częstotliwości, z jaką to następuje. Nie wiem jednak, w jaki sposób sterować tym układem, abym nie musiał go podłączać do komputera. Domyślam się, że muszę wykorzystać jakiś kontroler, czy generator sygnału prostokątnego. Ale jaki? Jak go zaprogramować (nigdy tego nie robiłem)?

Na forum wyczytałem, że mogę L298 połączyć z L297 (tak jak tu http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1334.pdf ). Ale nie wiem co mam podawać na wejście CW/CCW. Sygnał prostokątny? Czy jeżeli do tego układu pod wejście CW/CCW podepnę generator sygnału prostokątnego, to to zadziała? Jak tak to proszę o informację jak taki prosty generator zrobić?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Schematy mostków z rysunków nr 3 i 7 są NIEPOPRAWNE - nie działają. Proponuję usunąć temat. Za dużo błędów!!!

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich,

To i ja dorzucę swoje trzy grosze.

3.ZAWSZE przy MOSFET'ach trzeba stosować diody zabezpieczające, przed przepięciami!!!

Być może autorowi chodziło o tranzystory bipolarne. Tak się składa, że MOSFET w swojej strukturze posiada taką diodę, co prawda o marnej charakterystyce, ale w wielu (sprawdzonych, sprzedanych i działających do dzisiaj) przypadkach wystarcza.

Warto wspomnieć również o możliwości łączenia kaskadowego układu L298, po więcej odsyłam do noty katalogowej

Nie bardzo jestem w stanie wyobrazić sobie cel takiego działania. Domyślam się, że autorowi chodziło raczej o łączenie równoległe (odpowiednie wejścia razem i odpowiednie wyjścia razem).

Ogólnie gratuluję artykułu, dobre wprowadzenie w temat dla zaczynających przygodę z silnikami. Miał zadatki na coś więcej, szkoda, że część o MOSFETach zniknęła zamiast się rozwijać...

Pozdrawiam,
Wacek.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Ogólnie gratuluję artykułu, dobre wprowadzenie w temat dla zaczynających przygodę z silnikami. Miał zadatki na coś więcej, szkoda, że część o MOSFETach zniknęła zamiast się rozwijać...

Zniknęła, a raczej została ukryta bo nikt z nas nie ma czasu tego poprawić z dnia na dzień. Jeśli ktoś ma ochotę nam pomóc i poprawić tą część, to proszę się zgłosić na PW.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...