Skocz do zawartości

Pomocna odpowiedź

Odczep Ty się od tych napięć. Napięcie na wyjściu będzie zawsze albo zero, albo napięcie zasilania minus cośtam (przy czym ten cośtam wcale nie jest stały, mosfety w mostku mają określoną rezystancję  w pewnym stopniu zależną od napięcia i prądu).

Pomyśl o mostku jako o czymś, co ma zerową rezystancję (na razie). Silnik nie wymaga określonego napięcia (bo to przy mostku nierealne), zamiast tego ustawiaj pwm tak, aby silnik miał oddać określoną moc przy stałym obciążeniu. Czyli moc będzie proporcjonalna do wypełnienia pwm i do kwadratu napięcia zasilania. I w ten sposób zakładając, że silnik oddaje 100% mocy przy wypełniuniu 100% i napięciu 6V możesz obliczyć wypełnienie potrzebne do oddanua określonej mocy przy innym napięciu.

Jak już to zrobisz, podłącz 6V do zasilania mostka, podaj mu 100% PWM i zmierz napięcie na silniku - będziesz wiedział jaki procent wytraca się na mostku. Zwiększaj napięcie zasilania aż uzyskasz 6V na silniku i wartość tego napięcia użyj w dalszych obliczeniach.

Może nie jest to najlepsza metoda, ale u mnie działa.

  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Trochę Kolegę bełkocik rozumiem. Nie chce zrobić niczego głupiego i oczywiście sposób z opornikiem zamiast silnika jest OK. Jednakże w tym przypadku, gdy masz zasilanie co najwyżej 8V, silnik znamionowo na 6V a po drodze jeszcze mostek to nic się nikomu nie stanie. Piszesz o tylu różnych ordzajach mostków że w sumie już nie wiemy z czym będziesz eksperymentował. W tytule był jakiś, teraz piszesz o zabytkowych L-cośtam, to robi sporą różnicę, bo na tytułowym DRV.. mógłbyś spodziewać się straty jakichś setek miliwoltów a na L2xx to i ponad 2V spadną jak go dociążysz. Niezależnie jednak od użytego mostka, w przypadku silnika 6V możesz go wysterować na 100% z 8V i nic mu nie będzie. Dopóki nie zmusisz go do ciężkiej pracy przy takim napięciu albo go nie zatrzymasz, na pewno się nie spali. Podłącz zatem i napisz program np. ustawiający PWM na 0%, potem na 10% i tak dalej aż do 100% np. co 2 sekundy. Zobaczysz kiedy silnik startuje, zdążysz pomierzyć napięcia i zrobisz pierwsze próby. I obowiązkowo napisz jak poszło 🙂

  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Ten l298n wzialem bo mam go pod reka, a trzeba troche pocwiczyc na starociach zeby zrozumiec co i jak, a pozniej wloze tam tb6612 i tb9051 i bede wiedzial co robic. Jeszcze tb6612 nie mam przy sobie tylko tb9051 tak wiec bede dzialal jak przyjdzie i dam znac czy mi sie udalo 🙂

Edit: @marek1707 @ethanak

Mam juz tb6612.Podpialem do niego jeden silnik i oto co otrzymalem: przy wypelenieniu = 150 jest 4V na silniku / 180 =5V / 210=6V. Zwiekszajac co 30 mam ok. 1V w gore.

Najgorsze jest to ze zostal mi jeden pin pwm i na nim musze ustawic odpowiednie wypelnienie aby bylo 6V na dwoch mostkach h. Teraz mi pozostaje tylko podlaczyc drugi silnik do tb6612 i dolozyc ten drugi mostek h i zbadac na nim napiecie i ustawic tak pwm aby nie przekraczalo 6V na dwoch mostkach. Pewnie ten tb6612 ma wiekszy spadek od tego DRV tak jak pisales i na nim bedzie 6V a na tym tb6612 mniejsze. Jakbym mial jeszcze jeden wolny pin pwm to bym ustawil na dwoch te 6V 😭

Edytowano przez belkocik

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jesteś pewien, że masz miernik mierzący napięcie skuteczne?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Taki, że multimetr nie służy do pomiaru jakiegoś wydumanego parametru który nazywasz "napięcie". W najlepszym razie mierzy Ci średnie napięcie przebiegu prostokątnego (sądząc po Twoich pomiarach coś takiego robi, chociaż w dużym przybliżeniu).

Przy silniku interesuje Ciebie napięcie skuteczne (jak wreszcie się zdecydujesz ruszyć du^Wpaluchy i zajrzeć do wikipedii to pierwsze zdanie powinno wszystko wyjaśnić).

Dlatego pisałem o podłączeniu obciążenia do mostka i daniu mu 100% pwm, a potem o prostym przeliczeniu. Gdybyś miał stary (pasywny) miernik to może pokazałby coś podobnego do napięcia skutecznego. Tyle że nie ma to sensu - napięcie skuteczne możesz sobie wyliczyć znając napięcie zasilania i wypełnienie. Przeczytaj sobie jeszcze raz to co wcześniej pisałem, tylko tym razem postaraj się zrozumieć.

Tak przy okazji - jeśli Twój miernik pokazał Ci 6V, z prostych obliczeń mi wyszło, że napięcie skuteczne to ok. 6.6V. A chyba nie o to Ci chodziło?

Edytowano przez ethanak
  • Lubię! 2

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Teoretycznie wszystko się zgadza. Pomijając straty na mostku, obliczenia są proste. Można je zrobić dla własnej ciekawości. Jeśli zwiększymy napięcie zasilania 1,33 razy (z 6V do 8V), to moc się zwiększy ... razy, i w związku z tym jakie trzeba ustawić wypełnienie (przy zasilaniu 8V) aby moc była taka sama jak przy zasilaniu 6V.

Co do mierzenia. Wydaje mi się, że przy częstotliwości PWM Arduino nie powinno być problemów z pomiarem średniej wartości napięcia PWM. Trzeba pamiętać, że na zakresie VDC dostaniemy wartość średnią, a na zakresie VAC, jeśli miernik ma TRMS, wartość składowej przemiennej sygnału PWM. Przeprowadzałem takie próby w tym wątku.

Jestem ciekaw jak w praktyce sprawdza się takie podejście ograniczania mocy za pomocą PWMu. Silnik i tak dostaje wyższe napięcie w impulsie, co pewnie mu nie przeszkadza, ale i dostaje większy prąd. Ciekawe jak bardzo można obciążyć taki silnik, wydaje mi się, że powinien pracować pod mniejszym obciążeniem niż przy zasilaniu nominalnym.

Edit

I w jaki sposób to kontrolować? Poprzez pomiar prądu? Wtedy trzeba by mieć wystarczająco dużą częstotliwość PWM, żeby prąd w impulsie nie przekroczył wartości bezpiecznej. I czy jest się czym przejmować jeśli prąd przy maksymalnie naładowanych akumulatorach i dużym obciążeniu silnika może być większy o 30%?

Edytowano przez grg0

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

W sumie to jest zachęta, żeby kiedyś przyjrzeć się temu dokładniej jak już będę coś budował. analogWrite() na Arduino Uno ma częstotliwość 0,5kHz lub 1kHz, czyli dość małą.

Obliczenia dla potomnych, bez teorii. @belkocik chyba się zaciął. Mamy wzór dla napięć stałych P=U2/R. Stałe napięcie zmieniamy z 6,0V na 8,4V, czyli 1,4 razy. Czyli moc przy napięciu 8,4V będzie większa (1,4)2 razy. PWM o wypełnieniu 100% dostarcza do odbiornika 100% mocy, przy wypełnieniu 90% dostarcza 90% mocy itd. Jeśli wykonamy działanie 1/(1,4)2 dostaniemy wypełnienie 51%. Przy takim wypełnieniu i zasilaniu 8,4V moc dostarczana do odbiornika będzie równa mocy dostarczanej przy zasilaniu stałym napięciem 6V. Tyle teoretycznie. Pytanie jak przy tym przedziale wypełnienia (0-51%) będzie zachowywał się silnik, czy da się nim sensownie sterować, kiedy wystartuje?

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Właśnie wczoraj moja konstrukcja przeszła pierwsze próby jazdy (na razie na zdalnym sterowaniu). Użyłem czegoś takiego:

float Uzas; // napięcie zasilania
float powerDrop; // mnożnik PWM 

void motor(float val)
{
    int pha, ena;
    if (val < 0) {
        pha = 1;
        val = -val;
    }
    else {
        pha = 0;
    }
    
    ena = val * powerDrop * 255;
    ena = constrain(ena, 0, 255);
    if (pha) ena = 255 - ena;
    digitalWrite(MOTOR_PHA, pha);
    analogWrite(MOTOR_ENA, ena);
}

/*
 wywoływane okresowo z loop.
 Stała VOLT_MPX dobrana doświadczalnie,
 wartość 0.01 to początkowa dla 2S i dzielnika 1:2.
 Stała VOLT_NOMINAL to nominalne napięcie silnika
 */
 
#define VOLT_MPX 0.01
#define VOLT_NOMINAL 6.0

void readVolt(void)
{
    Uzas = analogRead(VOLT_PIN) * VOLT_MPX;
    powerDrop = (VOLT_NOMINAL * VOLT_NOMINAL)/ (Uzas * Uzas);
}

Trudno powiedzieć czy to działa tak jak bym chciał (na razie wygląda, że tak) - chodzi o uniezależnienie pracy silnika od stanu naładowania akumulatorów bez stosowania przetwornicy do ich zasilania.

@marek1707 - jesteś w stanie powiedzieć, czy to dobry pomysł? W sumie przetwornica leży w Szuflandii, nie byłoby problemu z jej zastosowaniem - ale to dodatkowa rzecz do psucia się :(

 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...