Skocz do zawartości

Wykańczanie wydruków 3D


Pomocna odpowiedź

Witam, proszę o wrzucanie doświadczeń związanych z wykańczaniem wydruków 3D z różnych materiałów.

Drukarkę mam 3 tygodnie i zaczynam swoją przygodę.

Na razie drukowałem z PLA i zamierzam zrobić testy pokrycia wydruku żywicą epoksydową.

Najpierw wydruk delikatnie przytrę papierem ściernym. Chcę uzyskać gładką i jednolitą powierzchnię.

Edytowano przez lukaszd82
Link to post
Share on other sites

To zaopatrz się w papiery od 200 do 2000, jedziesz po kolei każdym, a i tak polerowanie PLA to chybiony pomysł.

Nie wiem jaką masz drukarkę, ale jeśli możesz drukować z ABS to spróbuj acetonu.

Zawsze możesz ustawić warstwę typu 0.05mm i olać polerowanie 😉

Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o samą obróbkę wydruku (bez nakładania innych specyfików) to chyba najładniej wychodzi właśnie ABS + opary z acetonu. Takie wydruki wyglądają całkiem fajnie, niestety metoda ta nie sprawdzi się przy innych materiałach. Pytanie też do czego mają być wykorzystywane te wydruki. Zależy Ci na utrzymaniu konkretnych wymiarów czy jesteś w stanie "przeboleć" zeszlifowanie drobnej warstwy?

Link to post
Share on other sites

Szlifowanie drobnej warstwy w wielu przypadkach jest do zniesienia. Tylko wtedy mamy matową powierzchnię. Testował ktoś żywicę na PLA? Opary acetonu i ABS nie za bardzo mi odpowiadają. W domowych warunkach za łatwo o pożar. Ostatnio fajny film oglądałem jak opary acetonu przy takiej akcji eksplodowały...

Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Naprawdę - najpierw sprawdź czy przy dyszy 0.2mm i najmniejszej możliwej warstwie nie uzyskasz lepszych efektów. Przy wszelkich obróbkach możesz po prostu stracić drobne szczegóły.

Poza tym ktoś Cię pytał do czego mają być te wydruki...

Link to post
Share on other sites

Może doprecyzuję więc pytanie - chcesz wygładzać jakieś malutkie elementy/figurki czy szukasz sposobu na wygładzenie sześcianu o boku 15 cm? 😉

Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Wydruki to np zaślepka przycisku do auta, uchwyt na telefon, innego rodzaju zaślepki i obudowy. 

Szukam sposobu na otrzymanie jednolitej powierzchni bez śladów po nakładaniu warstw. 

Widziałem efekt po nałożeniu barwionej żywicy i był bardzo dobry. Dlatego pytam o inne możliwości lub doświadczenia użytkowników forum.

Nie chodzi mi w chwili obecnej o żaden konkretny model ale o ogólne możliwości.

Sam będę testował w najbliższym czasie żywicę, na razie na starych wydrukach to w miarę możliwości przedstawię efekty.

I jeszcze inne pytanie, czy w jednym modelu w oprogramowaniu Cura jest możliwość ustawienia wydruku kilku warstw o innej grubości? 

Edytowano przez lukaszd82
  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

Takie rzeczy to raczej z ABS/ASA/PETG - PLA jest dość mało odporny na temperaturę i jak go zostawisz na słońcu to się zrobi plastelina. A tu masz zupełnie inne możliwości wykończenia.

Cura ma coś podobnego, z tym że automatycznie ustala sobie grubość warstw (i raczej jej to słabo wychodzi). Jeśli czego takiego potrzebujesz po Slic3r czy Prusa Slicer (tak się teraz modnie nazywa Slic3r PE) gdzie masz wpływ na to, gdzie dajesz jakie grubości warstw.

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

Pierw szlifujesz papierem ściernym, myjesz i odtłuszczasz, malujesz wypełniaczem w sprayu, który zamaskuje warstwy, jeszcze raz szlifujesz, myjesz i malujesz zwykłym lakierem w sprayu na kolor. 

Tu jest filmik jak to dokładnie wyglada 😉:

 

 

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

Widziałem efekt na filmiku i bardzo mi się podoba.

I właśnie o takie pomysły mi chodziło..

Ja z powodów osobistych nie przystąpiłem nawet do prób "obróbki" wydruków.

Jak znajdę więcej czasu to zademonstruję co z tego wyszło...

Link to post
Share on other sites

Cześć,
jestem nowy na forum i zainteresował mnie ten temat, więc go trochę odkopie.

Ja osobiście do wydruków z PLA używam dichlorometanu, a znajomy chloloformu, można przy ich użyciu uzyskać podobny efekt co do wygładzania ABSu w oparach acetonu:

 

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

jeśli ktoś ma ochotę zrobić sobie ze słoika ikea, albo dzbanka kwiatowego urządzenie do polerowania z użyciem różnych granulatów węglika krzemu:

https://www.thingiverse.com/thing:4567888

jak znajdę chwilę pokażę efekty.

Moim zdaniem wygodna metoda, mniej chemii jedynie trzeba uważać przy zmianie granulatu, zasłonić maską twarz, albo nie wdychać pyłu.:)

Edytowano przez polihedron
  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.