Skocz do zawartości
Leniwy

Sterowanie 5 silnikami i diodą led USB + bluetooth

Pomocna odpowiedź

Układ do sterowania 5 silnikami za pomocą USB oraz bluetooth

Proszę o sprawdzenie ewentualnie uwagi

schemat.zip

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@Leniwy na przyszłość polecam umieszczać grafiki układów w treści wpisu. Wrzucam to co masz w paczce:

schemat.thumb.jpg.26416f64f12ca08d78c47a1c553b1770.jpg

Pomyłka, plik który wrzuciłeś ma jakiś błąd - widzę teraz że jest jego fragment w twoim wpisie. Zapisałem jako jpg i działa 🙂 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Tak na pierwszy rzut oka to ani samo Arduino nie potrzebuje stabilizatora (bo ma własny) ani mostki również (bo nawet te teoretyczne 6V to dla nich za mało do sensownej pracy). Tym bardziej, że żaden 7805 nie zrobi z 4 marnych paluszków obciążonych silnikami w jakiś magiczny sposób 5V. Użyte tu L293 to czysta strata - napięcia, pojemności baterii, czasu na kupowanie czy montaż oraz pieniędzy. Z resztą za 1.5zł trudno spodziewać się wodotrysków. Czy wszystkie silniki muszą pracować w dwie strony? Może nie we wszystkich czterech przypadkach potrzebujesz mostka H?

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Potrzebuję ruchu silników w dwie strony.

Czy poza usunięciem regulatorów mam coś zmienić?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Skoro zmieniasz sposób zasilania to wypadałoby przeliczyć od nowa bilanse prądów: w szczególności czy stabilizator +5V na płytce Nano wystarczy dla procesora, USB, modułu BT, trzech mostków i diody LED - bo to wszystko będzie na nim wisiało.

Co to za silniki (napięcie, prąd, moc albo wielkość lub chociaż typ)? Jak bardzo będą obciążone albo co chcesz nimi poruszać?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No i..? Jakieś wnioski z tego co napisałem wcześniej? Podsumowałeś prądy na linii +5V? Starczy wydajności stabilizatora pokładowego? Czekamy na odpowiedź.

A teraz sprawa głównego źródła zasilania: masz 5 silników z których każdy bierze w czasie pracy "w powietrzu" ok 1W a przy obciążeniu (tym słabo zaprojektowanym mechnicznie i ciężkim ramieniem) pewnie z 3-4W i planujesz zasilać całość z USB dającego wszystkiego razem 2.5W? Masz już jakieś doświadczenia w zakresie takich projektów "na oparach"? Próbowałeś swoich sił np. w przejeździe samochodem z Wawy do Gdańska na 1 litrze paliwa albo przejechaniu etapu Tour de France na 1 batoniku i szklance wody? Wtedy można by uznać, że w trudne rzeczy pakujesz się świadomie ale jeśli nie (a na to stawiam), to wygląda na mocne niedoszacowanie potrzeb, nie uważasz? Od razu radzę kupić mocny zasilacz min. 6..7.5V/4..5A i przestać sie cackać, bo inaczej cały czas włożony w projekt, jego planowanie, montaż i oprogramowanie zmarnujesz już na etapie nierealnych założeń.

https://www.tme.eu/pl/details/rps-30-7.5/zasilacze-otwarte/mean-well/

Pamiętaj, że te silniki mają sensowną moc przy napięciu 5-6V a na tanich mostkach jakie wybrałeś spada z 1.5V grzejąc je przy okazji niemiłosiernie. Także nawet jeśli przy nich zostaniesz, zacznij myśleć o płytce drukowanej z dużymi polami miedzi lub blaszkach na radiatory. Niestety, jeśli zaoszczędzisz w jednym miejscu to w drugim przepłacisz. Na Twoim miejscu zmieniłbym niewygodne scalaki (których jedyną zaletą jest dziś cena) wymagające wlutowania w dobrze zaprojektowaną termicznie płytkę (bo chyba nie sądziesz, że zrobisz układ mocy na płytce stykowej?) na gotowe moduły nowoczesnych driverów, np. takie:

https://botland.com.pl/pl/sterowniki-silnikow-dc/546-pololu-drv8833-dwukanalowy-sterownik-silnika-108v-12a.html

Acha i jeszcze sprawa PWM: będziesz potrzebował mnóstwa sygnałów do sterowania silnikami. Jak chcesz rozwiązać płynne sterowanie prędkością przy 5 mostkach i 10 PWMach za pomocą tego małego Arduino? Nie skupiaj się jedynie na połączeniach elektrycznych ale także myśl o tym, jak ma to działać gdy już to zmontujesz hardware i przyjdzie do pisania programu.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Widzisz tylko zdjęcia i opis, nie wiesz jak działa. Mając swój rozumek możesz spokojnie wyciągać wnioski zamiast wierzyć we wszystko co wciskają w sklepach. Samo ramię Vellemana jest zrobione ledwo-ledwo po kosztach (wszystko plastik, zero precyzji, napędy bez żadnych marginesów mocy) więc dlaczego ten sterownik miałby być inny? Jeżeli zamiast komputera z USB podłączysz tam np. mocny (2A?) zasilacz z taką samą wtyczką, wtedy jest szansa na sensowne działanie kilku silników na raz. No i nie wiesz jakich driverów tam użyto. W drugim przypadku autor wstawił potężne 4xD o wydajności nawet i 2A , co jest znacząca różnicą względem rachitycznych paluszków czy nawet wtyczki USB z kompa. A widząc ile te baterie kosztują i ile ich będziesz zuzywać do zabawy zanim napiszesz cały program i nie znudzi Ci się ta działalność, to od razu zainwestowałbym w zasilacz i zapomniał o problemie albo kupił 2xLipol, niechby i jakieś dobre 2x18650 (będzie jak znalazł do następnych projektów) w koszyczku lub spakietowane na gotowo do 2S/7.2V. Nie Ty pierwszy i zapewne nie ostatni na tym Forum próbuje jechać po kosztach ślepo naśladując instrukcje z internetu. Przecież to ma jedynie fajnie wyglądać na pierwszy rzut oka, być "klikalne" i zadziałać do zdjęcia/filmiku, ale z ekonomią i dobrą praktyką inżynierską wspólnego ma niewiele.

Przy okazji: właśnie decydując się na zasilanie bateryjne, gdzie cena każdej mAh jest na wagę złota, powinieneś dobrze przemyśleć lepsze drivery. Tracąc na nich np. 30% mocy tracisz dokładnie tyle samo pieniędzy na grzanie scalaków. Układ będzie działał, ale czy fajnie jest jechać na 3 działających cylindrach zamiast na 4 i zostawiać za sobą pióropusz dymu z benzyny wylanej bezpowrotnie na asfalt?

Oczywiście to Twój projekt, zrób jak uważasz. Jeśli Twoim podstawowymn ograniczeniem są np. koszta wytworzenia bo zwyczajnie nie masz więcej kasy, to nie ma o czym dyskutować - jesteś skazany na rozwiązania budżetowe a szybka nauczka z tego będzie taka, że to drogie hobby i dobrych podzespołów i projektów nie robi się za kilka złotych, jak próbuje nas do tego przekonać wielu sprzedawców.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zależy mi na tym aby schemat był jak najprostszy

Cytat

W drugim przypadku autor wstawił potężne 4xD o wydajności nawet i 2A , co jest znacząca różnicą względem rachitycznych paluszków czy nawet wtyczki USB z kompa.

u mnie jest opcja albo R6 albo R20

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dobrze, wywal zatem regulatory napięcia, zmontuj z tego co na schemacie i próbuj. Daj znać jak zadziała - niekoniecznie przez WiFi, ale nawet gdy Arduino będzie już sterowało silnikami. Na próbę możesz włączyć je najpierw poprzez jakieś przełączniki prosto z baterii (tak jak jest to zrobione w oryginale) a potem przez mostki i zaobserwuj różnicę. Sprawdź tez czy mostki nie grzeją się nadmiernie itp. O ilepaiętam to ta mechanika ma jakieś plastikowe "sprzęgła", które terkocząc zapobiegają wyłamaniu zębów przekładni po dojściu węzłów do wychyleń skrajnych. Może zostaw sobie trochę pinów procesora (od biedy wystarczą dwa od I2C) na ew. przyszłe rozbudowy, np przełączniki krańcowe żeby procesor sam wiedział kiedy przestać kręcić?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...