Skocz do zawartości
Mike84

Płytka prototypowa Atmega328p - projekt eagle

Pomocna odpowiedź

Cześć, zaprojektowałem płytkę prototypową do nauki programowania mikrokontrolerów w języku C i chciałbym ją wytrawić. Sam nie dostrzegam błędów, ale byłbym wdzięczny gdyby ktoś 'z boku' na to jeszcze zerknął i ocenił czy nie mam żadnych bubli w schemacie i projekcie PCB 🙂

I wykorzystując okazję chciałbym dopytać się też o jedną rzecz - dlaczego nie można rysować ścieżek pod kątem 90°?

Atmega328p_PP_Sch.thumb.png.6c8e4422fabd16bd77819a5bb6925b7f.png

Atmega328p_PP.thumb.png.decfe8f4d6e627d4b9679b8655ae4e40.png


 

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jesteś pewien, że przy 12V wystarczy rezystor 1kΩ do diody? Ja bym chyba przeniósł diodę świecącą za stabilizator napięcia.

1 godzinę temu, Mike84 napisał:

I wykorzystując okazję chciałbym dopytać się też o jedną rzecz - dlaczego nie można rysować ścieżek pod kątem 90°?

Bo jak wytrawiasz, to w takich narożnikach się zbiera więcej środka którym wytrawiasz i możesz wtedy mieć cieńsze ścieżki (albo nawet przerwane) niż chciałeś. Mogą się też odklejać. Do tego jeśli masz tam wysoką częstotliwość (tutaj nie masz), to robi się antena.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, deshipu napisał:

Jesteś pewien, że przy 12V wystarczy rezystor 1kΩ do diody? Ja bym chyba przeniósł diodę świecącą za stabilizator napięcia.

Rezystor powinien wystarczyć, na diodę popłynie 12mA a na oporniku odłoży się zaledwie 0,14W, czyli nic się nie powinno spalić, przynajmniej w teorii.

Oprócz tego reszta wygląda w porządku? 🙂

13 godzin temu, deshipu napisał:

Bo jak wytrawiasz, to w takich narożnikach się zbiera więcej środka którym wytrawiasz i możesz wtedy mieć cieńsze ścieżki (albo nawet przerwane) niż chciałeś. Mogą się też odklejać. Do tego jeśli masz tam wysoką częstotliwość (tutaj nie masz), to robi się antena.

To ma sens, słyszałem właśnie o tym, że nie powinno się prowadzić ścieżek pod tym kątem, ale tak do końca nie wiedziałem dlaczego i zastanawiałem się nad tym jeszcze bardziej od momentu kiedy zauważyłem, że producenci elektroniki, na swoich płytkach nie stosują do tej zasady. Dzięki za wyjaśnienie 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Mike84 napisał:

Rezystor powinien wystarczyć, na diodę popłynie 12mA a na oporniku odłoży się zaledwie 0,14W, czyli nic się nie powinno spalić, przynajmniej w teorii.

Spalić pewnie się nie spali, ale naprawdę chcesz tym oświetlać cały pokój? Ja używam rezystora 1kΩ do LEDów przy 3.3V zasilania i jeszcze są za jasne... Współczesne diody jasno świecą. Może popróbuj sobie na breadboardzie z różnymi wartościami i wybierz taką, żeby świeciło w sam raz.

Drugi problem to to, że do wejścia "12V" pewnie będziesz podłączać różne napięcia, choćby baterię 9V — wtedy będzie ci dioda różnie świecić.

No i trzeci problem to to, że nie będzie świecić przy zasilaniu 5V.

Więcej problemów nie widzę, co nie znaczy, że ich tam nie ma.

21 minut temu, Mike84 napisał:

zauważyłem, że producenci elektroniki, na swoich płytkach nie stosują do tej zasady

Profesjonalne techniki robienia płytek nie mają tego problemu, bo mają znacznie ściślejszą kontrolę nad procesem.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, deshipu napisał:

Spalić pewnie się nie spali, ale naprawdę chcesz tym oświetlać cały pokój? Ja używam rezystora 1kΩ do LEDów przy 3.3V zasilania i jeszcze są za jasne... Współczesne diody jasno świecą. Może popróbuj sobie na breadboardzie z różnymi wartościami i wybierz taką, żeby świeciło w sam raz.

Drugi problem to to, że do wejścia "12V" pewnie będziesz podłączać różne napięcia, choćby baterię 9V — wtedy będzie ci dioda różnie świecić.

No i trzeci problem to to, że nie będzie świecić przy zasilaniu 5V.

W sumie faktycznie, można by to poprawić, chociażby dla estetyki.

9 minut temu, deshipu napisał:

Więcej problemów nie widzę, co nie znaczy, że ich tam nie ma.

Jasna sprawa, dzięki za pomoc 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Anonim

Nie jestem pewny czy opłaca Ci się taką płytkę trawić i to jeszcze pod atmegę8.. Lepiej kupić gotowca arduino pro mini i skasować bootloader. A jeśli już się upierać przy realizacji to warto zastanowić się nad możliwością wymieniania kwarcu na np. zegarkowy żeby przetestować taktowanie asynchroniczne. Warto natomiast zrobić sobie płytki do atinny13A, atinny45, obwodów analogowych, filtrów, wzmacniaczy żeby mieć czym testować projekty na różne okazje. Atmegi można tanio kupić na allegro i to 32 mają więcej pamięci i pinów. Atmegą 8 nie warto sobie nawet głowy zawracać, poważnie.

@deshipu ma rację z tą diodą, powinna być na wyjściu stabilizatora. Co do zakrętów ścieżek to wyobraź sobie, że jedziesz samochodem i wchodzisz w zakręt.. łagodne zakręty eliminują wiele niekorzystnych zjawisk.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
26 minut temu, atMegaTona napisał:

Co do zakrętów ścieżek to wyobraź sobie, że jedziesz samochodem i wchodzisz w zakręt.. łagodne zakręty eliminują wiele niekorzystnych zjawisk.

Ta, elektrony nie wypadają ze ścieżek...

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Anonim

Nie ma np. odbić, sam pisałeś o antenie, przez co nie powodują zakłóceń elektromagnetycznych, przy wąskich ścieżkach wynikowa rezystancja jest mniejsza itd.. W układach małej mocy i niskich częstotliwościach może nie ma to aż tak dużego znaczenia ale dobrze mieć to na uwadze.

Co ciekawe, kiedy przyjrzeć się płytce jakiegoś starego urządzenia to można zobaczyć, że tam wszystkie ścieżki były okrągłe.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@atMegaTona Docelowo projekt miała być pod atmege328p (błąd na schemacie z mojej strony), ogólnie chciałem nauczyć się wytrawiać samemu układy w domu, a większość części miałem w szafie, więc stwierdziłem, że czemu nie

Ale niestety płytka nie działa 😕

Znalazłem parę błędów (w sumie dość poważnych) przy montażu np. źle poprowadzone ścieżki do gniazda DC oraz przycisk reset podłączony tam gdzie nie trzeba, za duża wartość kondensatorów przy rezonatorze. Szkoda mi było wyrzucać płytkę, więc spróbowałem to jeszcze naprawić, tak to teraz mniej więcej wygląda:

Atmega.thumb.png.db0b9cf316a2f1fbdc4ba5bd30c31f89.png

Wszystko jest teraz na swoim miejscu, nie ma żadnych zwarć, zimnych lutów,  itd. przynajmniej nic już nie znalazłem, lecz mimo to uC nie chce się nadal połączyć z komputerem podczas programowania:

123.thumb.png.5ee0c849a5574925923cfd4207f69f52.png

Poszperałem też trochę w internecie i zastanawiam się czy nie zrobiłem tutaj za słabej filtracji zasilania przy samej atmedze? Za mało kondensatorów? Za duże odległości od uC? Co o tym sądzicie? Płytkę już raczej spisze na straty, ale chciałbym wiedzieć co zrobiłem źle by nie popełnić znowu tego samego błędu w przyszłości 😕

atmega2.png

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zacznij od pomierzenia wszystkich napięć i upewnienia się, że są takie jak oczekujesz. Sprawdź też napięcie na resecie.

O ile dobrze pamiętam, fabrycznie nowe atmegi używają wewnętrznego oscylatora, więc kryształ nie ma znaczenia przy pierwszym programowaniu. 

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Napięcia są w porządku, na pinach VCC jest 5V (względem GND), a na resecie jest stan wysoki, nie mam pojęcia co na tej płytce mogło pójść nie tak 😕

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
(edytowany)

Może niekoniecznie jest to problem płytki lecz programatora. W sieci wiele znaleźć można postów (nawet tu na forum)  z problemem "avrdude rc=-1". Jakiego używasz programatora? Może spróbuj zainstalować program MkAVRCalculator. Potrafi dostarczyć różnych ciekawych informacji, a przede wszystkim jest w stanie wykryć ATmegę. Czy wykrywa? Poczytałbym informacje na temat "usbasp slow sck" no i jeszcze raz sprawdził wszystkie połączenia ISP.

Masz zworkę SLOW SCK w swoim programatorze? Przyjrzyj się programatorowi i jego podłączeniu do płytki - http://mirekk36.blogspot.com/2012/06/isp-kanda-koniec-problemow.html

Edytowano przez Belferek

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Używam USBasp, z zworką SLOW. Połączenie jest w porządku, ścieżki mają przejście, nie ma zwarć i wgl, a MkAVRCalculator bez problemu wykrywa mi mC, przez co cała sprawa wydaje się jeszcze bardziej dziwna.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanko (od razu mówię że się nie znam, więc proszę się nie śmiać) - czy C201 jest tam potrzebny? Czy nie będzie przeszkadzać programatorowi?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ten kondensator ma za zadanie niwelować drgania styków przycisku, takie rozwiązanie wykorzystywałem przy próbach na płytce stykowej i wtedy wszystko działało, więc on raczej nie jest problemem 😕

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...