Skocz do zawartości

eBook o robotyce w zawodowej praktyce


Pomocna odpowiedź

Cześć,

Nazywam się Jakub i od nieco ponad 8 lat zdobywamy - wraz z zespołem projektowym - praktyczne, zawodowe doświadczenie w robotyce. W ramach pracy na etacie w jednej z polskich firm konstruujemy kołowe roboty mobilne. W związku ze zdobytym doświadczeniem na płaszczyźnie zawodowej przez te kilka lat, zebrało się już nam w głowach całkiem sporo przemyśleń i doświadczeń które mogą stanowić materiał na całkiem ciekawego eBook'a, wprowadzającego w świat robotyki od strony praktycznej-zawodowej.

Zanim jednak zabierzemy się za to przedsięwzięcie szukamy informacji (badamy) czy taki eBook był by komukolwiek przydatny, czy byłby dla kogokolwiek ciekawy. Nadmienię iż nie mamy na celu stworzenia kolejnego kursu elektroniki czy mechaniki dla zaawansowanych, lub kursu programowania w konkretnym języku, ponieważ tego jest dużo w internecie i z pewnością są to znaczniej bogate treści niż te, które byśmy mogli zaoferować. Naszym celem było by pokazanie jak robotyka mobilna wygląda od strony zawodowej, z jakimi problemami często się mierzymy, jakiego rodzaju sprzęt jest często wykorzystywany. Chcielibyśmy poruszyć temat robotyki mobilnej w każdej z trzech głównych dziedzin: mechaniki, elektyki/elektroniki i programowania.

Naszym zdaniem mógł by być to ciekawy materiał dla osób poszukujących informacji przed wyborem kierunku Automatyka i Robotyka na studia. Mamy swoje przemyślenia, natomiast świetnie było by poznać Wasze. Co Waszym zdaniem chcielibyście przeczytać w takim eBook'u lub jaka forma skłoniła by Was do sięgnięcia po taki materiał?

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites

@JesseJames105 Bardzo ciekawy pomysł, ja chętnie przeczytam 😉 Z ciekawości, odnośnie tego, co konstruujecie, przypuszczam, że wszystko jest objęte poufnością, ale zdradzisz chociaż branżę? Ja mam kilka pytań (może nawet ustosunkujesz się do nich pokrótce tutaj (jeśli możesz 😉)):

1. Jak doświadczenie hobbystyczne - Arduino/Raspberry Pi/druk 3D wpływa na "sytuację" pracownika zarówno przy rekrutacji (jak na takie doświadczenia, związane z prowadzeniem jakiś drobnych projektów, patrzą pracodawcy), jak i późniejszej pracy (jak bardzo taka wiedza się przydaje)?

2. Jak wygląda przejście z podejścia hobbystycznego do komercyjnego? Na Forbocie mamy artykuł "Trzy różnice w programowaniu hobbystycznym vs zawodowym", ale nie wyklucza to artykułu mówiącego o tym samym w mechanice czy elektronice 😉

3. Jakie problemy napotykacie i jak je rozwiązujecie (może nawet jakieś konkretne case'y)?

Forma - najlepiej chyba opowiadania, jeśli ma to być luźny zbiór historii?

Pozdrawiam i trzymam kciuki za rozwój projektu 😉

Link to post
Share on other sites

@wn2001 dzięki za feedback! 😉 Na tą chwilę branży nie będę zdradzał.

Co do pytań:

Generalnie każda działalność związana z techniką, wybiegająca poza tok studiów, wpływająca na zwiększenie doświadczenia pomoże w procesie rekrutacji. Jestem przekonany że każdy pracodawca poszukujący konstruktorów, elektroników, mechaników, robotyków, szuka osób samodzielnych, których już obecni pracownicy działów B+R nie będą musieli prowadzić od zupełnych podstaw. Czym innym jest uczenie kogoś praktyki, a czym innym wdrożenie w obszar zainteresowań danej firmy. Proces wdrożenia odbywa się o wiele sprawniej zarówno dla obecnej ekipy jak i nowego pracownika.

Dobrym przykładem (łączącym pytanie 1 i 2), może być realizacja napędu opartym na silniku elektrycznym z enkoderem jako źródłem informacji zwrotnej. Jeżeli chodzi o podejście hobbystyczne, w zależności od tego jak bardzo chcemy się zaangażować w temat, możemy wykonać to na kilka sposobów. Możemy użyć gotowych sterowników silników od Pololu, gdzie podpinamy pod sterownik, silnik, enkoder i konfigurujemy. Możemy użyć sterownika bez sprzężenia zwrotnego, a informację z enkodera obsłużyć po stronie uC. Możemy również zgłębić temat sterowników silników DC i zbudować taki od podstaw. Zależnie od wybranej ścieżki zgłębimy temat bardziej lub mniej, nie mniej jednak w każdym z tych przypadków musimy posiadać elementarną wiedzę na temat podłączenia, zasady działania komponentów, tak aby ustawić parametry napędu jak najlepiej do naszych zastosowań. Nie jest to "rocket science" i podejście w przypadku hobby i profesjonalnych aplikacji będzie bardzo podobne, jedynie stopień skomplikowania komponentów, ich gabaryty, masa, właściwości techniczne będą odpowiednio większe, mocniejsze.

Podejście zawodowe różni się od hobbystycznego w głównej mierze tym że nikt zawodowo nie stara się odkryć koła na nowo (rzadko kiedy firma buduje własne sterowniki napędów - chyba że dana aplikacja tego wymaga lub jest to uzasadnione ekonomicznie), a wykorzystać możliwie jak najlepiej gotowe rozwiązania do własnych aplikacji. Myślę że główną trudnością na początku drogi jest dobranie możliwie najbardziej optymalnego rozwiązania do danej aplikacji. W zależności od przeznaczonych na projekt funduszy, zastosowania, środowiska pracy lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie silnika DC w innym przypadku możliwe że będzie to BLDC. Być może nie napęd elektryczny a hydrauliczny lub pneumatyczny - zależnie od aplikacji.

Problemy i rozwiązania to dobry temat na dłuższe wywody, musimy się zastanowić co możemy poruszyć w tej materii 😉

Myśleliśmy nad formą dialogu, przeplatanego historiami lub analizami zagadnień, generalnie coś co nie będzie kolejnym sztywnym podręcznikiem.

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.