Skocz do zawartości

Schemat do minisumo


klonyyy

Pomocna odpowiedź

Schemat czujnika odległości powiedzmy, że poprawny, ale tak naprawdę będzie to działać fatalnie. Poczytaj jak takie czujniki działają żeby wyeliminować wpływ światła zewnętrznego.

Nie chodzi o zmianę mostka, chociaż osobiście uważam L298N za przeżytek, tylko zacznij od tego z jakiego napięcia będziesz zasilał silniki. Jak 7V zasilania jest za duże(chociaż na mostku będzie spory spadek napięcia, więc w praktyce wyjdzie <6V) to raczej pomyśl o użyciu przetwornicy, albo oddzielnym zasilaniu elektroniki i silników z różnych akumulatorów.

Link do komentarza
Share on other sites

Płytka którą stworzyłem wygląda tak (te żółte linie będą po prostu zastąpione kabelkami pod płytką):

Czujniki ( cny70 i czujniki odległości) będą podpięte pod ADC .

MirekCz mostek będę zasilał napięciem 5v.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

klonyyy, żeby kondensatory 100nF miały sens, muszą być jak najbliżej układu, który filtrują.

Poza tym nie wziąłeś sobie do serca słów MirkaCz - stabilizowanie napięcia dla silników i układów cyfrowych tym samym stabilizatorem jednocześnie nie sprawdzi się. Ponadto, dopiero teraz zwróciłem uwagę - w jaki sposób masz zamiar podłączyć zasilanie, skoro nie wyprowadziłeś żadnego złącza?

Co do samego PCB - jestem pewien, że diody można wziąć mniejsze, no i tak jak mówił przedmówca - postaraj się pogrubić ścieżki, zbliż do siebie elementy i unikaj kątów prostych oraz takich wynalazków jak to pomiędzy kondensatorem C3 i C4.

Link do komentarza
Share on other sites

1.Płytka wygląda fatalnie - strasznie niechlujnie ją zrobiłeś. Popatrz na przykład niektórych kolegów, których płytki są wypieszczone.

2.O zasilaniu silników 5V... sam się przekonasz 😋 Ogólnie zasilanie masz spaprane i to Ciebie bardzo później zaboli. Tak jak Fish mówi - kondensatory przy poszczególnych układach, a nie gdzieś daleko od nich. Masz tam tony miejsca.

3.Jak już pogrubisz ścieżki to na resztę rozlej masę - powinna wypełnić większość płytki z obu stron.

Link do komentarza
Share on other sites

O matko...

1.Wszystkie ścieżki tej samej (cienkiej zresztą) grubości i pod wszystkimi możliwymi kątami

2.Nie wiem gdzie/jak chcesz wykonywać tą płytkę, ale lepiej zrób to w bardzo dobrej firmie, bo robić ją samemu jak nie masz doświadczenia to nie wróżę sukcesów. Do tego brak odpowiednich prześwitów między ścieżkami a padami z tego co widzę (trudno ocenić z jpg niskiej jakości do tego).

3.Elementy rozłożone zupełnie bezmyślnie

4.Bez schematu do płytki trudno całokształt ocenić

5.Ilość przelotek jest najmniej ważnym kryterium, chociaż można tą płytkę zoptymalizować pod tym względem...

Generalnie powtarzamy Tobie większość problemów w kółko. Wypada wyciągnąć wnioski i przemyśleć swoją konstrukcję.

Poniżej masz przykład mojej starej płytki. Jest to dalekie od arcydzieła (płytka ma z 5 lat), ale zwróć uwagę na:

a) sposób prowadzenia ścieżek

b) różna grubość ścieżek w zależności od spodziewanego prądu (przyjmij podstawowy przelicznik 1mm szerokości ścieżki dla prądu 1A, oczywiście można ścieżkę zalać warstwą cyny itp. zamiast robić ją 10mm)

c) sposób rozłożenia elementów (sensownie do prowadzenia ścieżek i według przeznaczenia (analogowe/cyfrowe), kondensatory blisko odpowiednich pinów procesora)

d) rozlanie masy, masa pod ważnymi komponentami jak układy scalone

e) rozdzielenie części analogowej od cyfrowej

Link do komentarza
Share on other sites

Wygląda sporo lepiej, ale popracuj jeszcze nad lewą stroną (diody powinny być raczej w ustawieniu 2x2 a nie 1x4). Nadal nie pogrubiłeś ważnych ścieżek (masa/zasilanie do L298 i sygnały do silnika z L298).

Do tego:

1.Brak schematu - jak mamy coś sprawdzać bez tego?

2.Nie posłuchałeś ze stabilizatorem/L298, ale wiesz lepiej, a przynajmniej szybko się dowiesz 😉

3.Jak masz miejsce to staraj się, żeby ścieżki na padach były prosto patrz 7,13,22 pin mikrokontrolera. Ładniej to wygląda, łatwiej się połapać co jest z czym połączone jak patrzysz na płytkę i jest to lepsze połączenie od strony elektronicznej/mechanicznej.

4.Popraw ścieżkę pomiędzy 1 i 2 oraz 2 i 3 pinem złącza programatora. Wystarczy punkt zmiany kierunku przesunąć bardziej w prawo (idealnie pomiędzy piny) - będziesz miał kąt 45st. i ścieżka będzie dalej szła od innych pinów.

Link do komentarza
Share on other sites

b) różna grubość ścieżek w zależności od spodziewanego prądu (przyjmij podstawowy przelicznik 1mm szerokości ścieżki dla prądu 1A, oczywiście można ścieżkę zalać warstwą cyny itp. zamiast robić ją 10mm)

Pod warunkiem że ścieżka miała by 0,1 mm grubości, nie pamiętam ile mają standardowe laminaty, ale chyba coś ok 0,035mm miedzi więc lepiej przyjąć że to ok 350mA. No chyba że faktycznie ja polutujesz, a jeszcze lepiej przylutujesz do niej miedziany drucik.

Choć zawsze najsłabszym punktem są punkty lutownicze, jeżeli coś się upali to właśnie tam.

Link do komentarza
Share on other sites

Pod warunkiem że ścieżka miała by 0,1 mm grubości, nie pamiętam ile mają standardowe laminaty, ale chyba coś ok 0,035mm miedzi więc lepiej przyjąć że to ok 350mA. No chyba że faktycznie ja polutujesz, a jeszcze lepiej przylutujesz do niej miedziany drucik.

Choć zawsze najsłabszym punktem są punkty lutownicze, jeżeli coś się upali to właśnie tam.

Tak, standardowa miedź to 35um, ale dlaczego kolega przyjmuje 350mA?

Ważna tutaj jeszcze jest długość ścieżki, bo krótka ścieżka będzie zupełnie inaczej działać niż ścieżka 10cm...

No i nie wiem dlaczego najsłabszym punktem miałby być punkt lutowniczy, skoro to co oboje proponujemy (zalać ścieżkę warstwą cyny, dodatkowo można po prostu przylutować kawał drutu) to w praktyce jeden wielki punkt lutowniczy 😉

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.