Skocz do zawartości
Treker

[Mechanika] Jak przerobić serwomechanizmy do napędzania robotów?

Pomocna odpowiedź

hmm właśnie udało mi się przywrócić do prawie pierwotnego stanu zmodyfikowane kiedyś (z wielkim bólem serca;)) serwo hitec'a HS-322HD. Wykręciłem potencjometr, odlutowałem od niego przewody i zaizolowałem je. Zamiast odcinać trzyżyłowy przewód, "zmostkowałem" przewody zasilające (czerwony i czarny) - czyt. połączyłem luty od nich zaizolowanymi przewodami z lutami przy silniku; spiłowałem blokadę zębatki. Dzisiaj po prostu usunąłem "mostek", przylutowałem potencjometr a w miejscu dawnej blokady wywierciłem maleńki otwór i wetknąłem weń plastikowy kołek. Wszystko śmiga po staremu:)

Osiągnięcie co prawda mało spektakularne, ale może uświadomi "płaczącym" nad modyfikacją serw (cena lenistwa;)), że nic straconego 🙂

Pozdrawiam

PS uprzedzając może komentarze - żadnych problemów z działaniem takiego "zmostkowanego" układu nie było, wszystko działało normalnie (oczywiście żółtego kabla do niczego nie podłączałem, złącze na PCB składało się z dwóch goldpinów z przerwą w środku)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

abxyz,

Ach! szkoda niszczyć sprawne serwomechanizmy; do napędu kół robota można wykorzystać silniki wydobyte ze zużytego sprzętu (magnetofony, walkmany, cdromy od PC itp.). Sprzęty te zawierają w swym wnętrzu wraz z silnikiem przekładnie, najczęściej w postaci kółek sprzężonych gumowymi paskami.

no tak masz racje ale potrzebne są dwa takie same to po pierwsze ale i muszą byc dość silne to po drugie

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

zgadzam się z przedmówcą - serwa są lepsze dla początkujących, bo próby złożenia przekładni dla silników mogą skutecznie zniechęcić do budowy urządzenia..

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

No a przecież z serwa wychodzą 3 kable a z silnika 2.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Z czego 2 to sailanie, trzeci odpowiedzialny jest za sterowanie i można podpiąć go bezpośrednio do uC, bez zbędnych mostków. Poszukaj sobie zasady działania serwa, konkretnie sposobu sterowania nim.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ale czy przy silniku sa 3 kable?? Bo jak wywalę cala elektronikę to jak mam to podlaczyc.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jak widać wszystkie 3 kable przylutowane są do płytki z elektroniką. Wywalasz elektronikę, wybierasz sobie 2 z tych kabli (obojętnie jakie) i wlutowujesz do silnika tylko tak, żebyś pamiętał, który to plus, a który minus 😉

Tu masz łopatologicznie wytłumaczone:

http://www.scribd.com/doc/524043/Roboty-Serwomechanizm

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

A potniej do odbiornika jak to wpinam?? I jak do tego jeszcze podlaczyc pakiet zasilający.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Zakładając, że pisząc "odbiornik" masz na myśli jakiś układ sterujący/zasilanie, wtedy wykorzystujesz tylko dwa kable które przylutowałeś do wyjść silnika który jest w serwie - trzeci kabel Cię nie interesuje. Te dwa podłączasz jak zwykły silnik (takie przerobione serwo to zwyczajny silnik z przekładniami) i to jest cała idea pomysłu z przerabianiem serw - żeby mieć sam silnik z przekładniami w ładnej i dość szczelnej obudowie.

Le_Cheque zapomniał wspomnieć, że prócz wywalenia elektroniki trzeba też odczepić potencjometr i spiłować blokadę na jednej zębatce. Ale o tym przecież jest cały pierwszy post.

I nie rozumiem problemu z podłączeniem pakietu zasilającego - podłączasz tak jak potrzebujesz w projekcie (bezpośrednio czy przez mostek H - obojętnie)

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

➡️ nawyk

Nie pisałem o potencjometrze i blokadzie na przekładni, ponieważ jest to opisane w linku, który dodałem.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Nie rozbierałem nigdy jeszcze serw z metalowymi trybami, ale chyba wyglądają tak samo. Narzędzia to pilnik i dużo cierpliwości. Musisz spiłować blokadę na jednym z kół zębatych.

Witam

Do serw z plastykowymi trybikami, można kupić i wymienić trybiki na metalowe przynajmniej do tych popularnych Hitec, Graupner itp).

Myślę że po takim "tuningu" serwo będzie mogło przenosić sporo większe obciążenia.

Co do obróbki, to mogę polecić miniszlifierkę firmy dremel lub inne tańsze podróbki, chociaż uważam że warto poczekać uzbierać i kupić Dremela.

Kiedyś miałem jakiegoś topexa i służył mi przez kilka lat, ale od czasu jak przesiadłem się na dremela 300 nie zamienił bym go na nic innego.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Mam takie pyt: Jak można wykorzystać ten układ z serwa bo właśnie wylutowałem taki scalak?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Można go wykorzystać np. do sterowania serwem 😅

Raczej do niczego innego go nie wykorzystasz, on jest stworzony do sterowania serwem i niczym innym.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

W jakimś serwie podobno była ATmega8 więc nigdy nic nie wiadomo 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam!

Jest jeszcze jedna możliwość "przerobienia" serwa.

Mianowicie

- usunąć blokadę mechaniczną

- zastąpić potencjometr dwoma rezystorami o takiej samej rezystancji

ewentualnie rezystor i potencjometr o trochę większej rezystancji,
w sumie to nawet nie trzeba wyciągać potencjometru wystarczy odlutować kabelki.

Zalety tego rozwiązania:

- układ elektroniczny do niczego innego nam nie potrzebny nie marnuje się

- nie musimy na płytce sterownika montować żadnych mostków H

- sterowanie bezpośrednio z pinu procesora

- prostota sterowania - dalej mamy trzy przewody i sterujemy podobnie jak zwykłym serwem

przy czym przy równości rezystorów sygnał o czasie trwania "1" równym 1500us powoduje, że wał się nie porusza, sygnał dłuższy lub krótszy powoduje obroty w jedną lub drugą stronę,
im różnica między sygnałem aktualnym a 1500us jest większa tym obroty też są większe.

Sterować możemy wykorzystując wyjście timera uC, a timer pracuje w trybie PWM

możliwe problemy:

- w przypadku dwóch rezystorów nawet z tej samej serii może się okazać, że sygnał "STOP" to nie będzie dokładnie 1500us i trzeba będzie dobrać odpowiednią wartość, zastosowanie potencjometru umożliwia kalibrację serwa.

Rozwiązanie sprawdzone w robocie BoeBot:

www.parallax.com

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...