Skocz do zawartości
KD93

[Dla początkujących] Akumulatory litowo-polimerowe, Li-po, Lipol - kompendium

Pomocna odpowiedź

Obciążenia na akumulatorze nie mierzy się temperaturą, tylko prądem, dlatego nie wiem jakie to są temperatury. Akumulator nie powinien się nagrzewać podczas normalnej pracy, dlatego pisałem o zostawieniu zapasu wydajności. Nie wiem nawet czy producent podaje takie informacje. Jeśli się oparzysz, to na pewno jest za gorący.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ja przez nieuwagę LiPola 11,1V rozładowałem do jakiś 7,5V (minimum 9V) - spuchł mi nieco, ale po tygodniu spuchnięcie zniknęło. Działa dalej, choć musiałem go na 20s podpiąć pod akumulator 12V by choć na chwilę podbić napięcie do ~9V by AccuCell go rozpoznał prawidłowo jako 3S i chciał naładować.

Akku zasila moją aparaturę 9x.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Podczas ładowania końcowego zmieszamy prąd ładowania i stabilizujemy napięcie, tylko skąd mamy wiedzieć, że aku jest już w pełni naładowane?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Można troszkę jaśniej? Rozumiem, że prąd spada, tylko do jakiej wartości? Zera chyba nie osiągnie, ale ile tak dokładniej, można się spodziewać? Jak ładowarki mikroprocesorowe wykrywają koniec ładowania?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli napięcie na 1 celi osiągnie 4.2V to uważa się że jest już naładowana. Ładowarka może w tedy całkowicie odciąć prąd lub ładować pojedynczymi miliamperami, to już zależy od budowy wewnętrznej ładowarki.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Jeżeli napięcie na 1 celi osiągnie 4.2V to uważa się że jest już naładowana.

Nie do końca jest to prawdą. Samo osiągnięcie tego napięcia nie świadczy o tym, że akumulatorek się już naładował. O tym, że się naładował świadczy spadek prądu do pojedynczych mA. Akumulatorki litowe ładuje się metodą CC/CV (constant current/constant voltage), czyli stały prąd, stałe napięcie. Oznacza, to, że akumulatorek powinien być ładowany ze źródła prądowego dopóki jego napięcie nie dojdzie do 4,20V +-0,03V, a potem ze źródła napięciowego dopóki prąd nie spadnie w okolice 0mA.

W rzeczywistości najprostszą ładowarką są 2 układy LM317, które spełniają rolę 2 źródeł, jeden prądowego, drugi napięciowego. Realizuje się to w ten sposób, że źródło prądowe zasila źródło napięciowe. Przez co mamy zachowany prąd na początku ładowania, a potem napięcie pod koniec. Schemat takiej ładowarki wrzucałem już na forum 🙂.

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

KD93,

Witam.

Proszę o pomoc odnośnie doboru pakietu. Posiadam model śmigłowca RC (mjx F28) w który fabrycznie wyposażony jest w pakiet o symbolach:

SHIDA 111011

903055P 1150mAh

3,7V 15C

Niestety nie zadawala mnie czas działania który wynosi do 10min i chcę go choć trochę wydłużyć przez zastosowanie pakietu o większej pojemności.

Tutaj rodzi się moje pytanie: Czy moge zastosować pakiet firmy Batimex o symbolu: LP803448 ,lub LP843448 ? (Napięciowo pasuje ,rozmiarowo i wagowo także) - wysłałem zapytanie do nich to odpisali

( Witam,

Akumulatory które Pan wymieniła z naszej oferty nie nadaja się do rozładowania prądami 15C.)

Natomiast firma akumulatoryiogniwa (czy jakoś tak) która ma te same pakiety w ofercie odpisała: (witam, mozna zastosowac nasze pakiety, Pana ladowarka naladuje nasz pakiet) i bądź to mądry 😉 ,znalazłem jeszcze pakiet "Redox o pojemności 1300mAh ,ale rozmiarowo i wagowo już nie jest tak dobrze, od biedy by mógł być.

I czy ładowarka fabryczna jaką posiadam o parametrach:

Output: 4,7V

DC 500 mA

zdoła naładować te pakiety,
Czy potrzebuje innej ładowarki ,jeśli tak to jaką najlepiej (cena-jakość) ?

Z góry dziękuje za pomoc.

Przepraszam za zaśmiecenie wątku i usunięcie tego postu, miało to iść na pw ,a wylądowało tutaj 😉

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Podepnij sobie amperomierz i zobacz ile helikopter bierze przy maksymalnym poborze. Jakoś wątpię, że potrzebuje 17A.

Mając maksymalny prąd dodaj ze 20% marginesu, oblicz C i zamów pakiet z takim C (lub większym), o tym samym napięciu. W przypadku większej wagi najpierw sprawdź jak heli się będzie zachowywał - te małe zabawki mają niewiele udźwigu i 20g więcej może zabić możliwość lotu.

Ten drugi akku to ma 4,7V - to raczej nie LiPol. Bierz taki sam typ skoro chcesz używać tej samej ładowarki.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

malusz1, to nie jest forum modelarskie, a tam powinieneś kierować swoje pytanie, ale odpowiem ci na nie. Do jakiejkolwiek zabawki czy modelu RC powinieneś stosować dedykowane akumulatorki. Firma batimex, ponieważ jest porządna, to dostałeś odpowiedź, że ich akumulatorki się nie nadają bo mają za niski dopuszczalny maksymalny ciągły pobór prądu, za niski do twojego modelu (bo nie są to akumulatorki modelarskie). Niestety prawda jest taka, że większość latających modeli ma bardzo wyżyłowane parametry a do tego aby obniżyć koszty to elementy, w tym akumulatorek, są dobierane na styk, albo gorsze, bo i tak zabawka popsuje się szybciej niż akumulatorek zniszczy.

Więc krótko i na temat, kup akumulatorek w sklepie modelarskim, kolejne twoje pytanie czy post nie związane z tematyką forum, zostanie przeniesione do kosza.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź i przepraszam ,że zaśmieciłem trochę wątek 😉

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wybaczcie odkop własnego tematu, ale jako że pisałem o ładowarkach i o Turnigy Accucell to czuję się zobowiązany do napisania tego posta.

Bardzo się zawiodłem na tej ładowarce, gdyż po około roku mało intensywnego używania (małe akumulatorki, małe prądy itd) ładowarka przeleżała następny rok w szufladzie. Po tym roku ładowarka już niestety nie zadziałała, dałem sobie z nią spokój, ale niedawno postanowiłem podjąć próbę jej naprawy.

Objaw jaki wykazywała to zwarcie na zasilaniu. Wyjąłem płytkę, odlutowałem LCD i po "wzrokowym" stwierdzeniu stanu tylko procesor wyglądał dziwnie, ale niezbyt chciałem wierzyć że pomimo tylu elementów wokół i zabezpieczeń upiekł się właśnie procesor.

Niestety, po pomiarach i dokładniejszych wzrokowych oględzinach wszystko wskazuje na to, że procesor się usmażył, co jest o tyle denerwujące, że cała reszta układu wydaje się działać prawidłowo.

Prawdopodobnie trafiłem na felerny egzemplarz, gdyż wiele ładowarek opiera się na identycznym schemacie, jednak dla mnie sytuacja w której gotuje się sam procesor jest niedopuszczalna.

W załączniku zamieszczam schemat ładowarki tego typu, u mnie wszystko się zgadzało, może się komuś przyda.

RC-Power_BC6_Charger.pdf

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Proszę zwrócić uwagę na wszelkie mikro urazy czyli naruszenie powłoki każdego pakietu.

rozcięcie pakietu związane jest z wysychaniem i utratą pojemności natomiast jeśli pakiet został wgięty (z boku, góry) i jakimś cudem nie spalił się na miejscu to pod żadnym pozorem nie należy go prostować.

Miałem taki przypadek mój heksacopter spadł i rozbił się akumulator był lekko zagięty, ładował się działał bez problemu ale był na kancie wgięty nie mieścił się w przygotowane miejsce na aku w copterze o 1mm wgniotłem to palcem i w ciągu ułamku sekund pakiety spuchły i pokazał się ogień oraz bardzo gryzący biały dym czasu na reakcje nie było za wiele.

inny aku miał dziurkę po ostro przyciętej opaski zaciskowej (mówią tyrtytki) już po godzinie nie można było go naładować do pełna

Pozdrawiam, gal_kris

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Witam, chciałem zapytać o używanie tej ładowarki

http://botland.com.pl/ladowarki-lipol-sieciowe/1446-ladowarka-lipo-imax-b3-pro-z-balancerem.html

do tej baterii

http://botland.com.pl/lipo-dualsky/567-dualsky-300mah-45c-6c-74v.html

Z tego co widzę maksymalny prąd ładowania tej baterii wynosi 1,6A, więc z 800mA nie powinna mieć problemu, ale czy wyjście balansera będzie pasować do tej ładowarki?

W jej opisie jest napisane:

Gniazda ładowania:

wtyczka serwisowa balancera 2 i 3 cele,

standard: Gens Ace, Haiyin, Kypom, E_Sky, 3E Model, Redox, Align, Turnigy

I niema tutaj podanej marki Dualsky, sprzedawca po zapytaniu na ten temat drogą mailową odpisał , że marka nie ma znaczenia, liczy się tylko złącze i tu moje pytanie do was, złącza będą pasować?bo z tego co czytałem czasem różnie z tym bywa.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Pewnie już dawno sytuacja rozwiązana, ale może komuś innemu się przyda - tak , będzie pasować.

Jedna uwaga(w końcu człowiek uczy się na błędach, a najlepiej uczyć się na cudzych). Trzeba uważnie patrzeć jak wpina się pakiet do ładowania to w odpowiednią stronę. Wtyczka w drugą niby nie pasuje, ale jak ułoży się ją pod dziwnym kątem to może być tak, że na chwile piny wystające z ładowarki dotkną tych z baterii. Kończy się to zepsutą ładowarką (przynajmniej w moim wypadku). Diody sygnalizujące przestały świecić, ładowarka nie ładuje. Pakiet chyba jest w porządku (czekam aż przyjdzie druga ładowarka i spróbuje go naładować). Jeśli miał ktoś kiedyś taki przypadek i uratował jakoś tą ładowarkę (może tylko jakiś bezpiecznik, czy coś) to mile widziany odzew 😃

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...