Skocz do zawartości

Przycisk włączający dźwięk


Pomocna odpowiedź

Witam.

Siedzę już nad tym 3 godziny i nadal nie mogę tego zrobić. Przeczytałem już cały kurs, szukałem odpowiedzi na to banalne pytanie na forum i nic.

Otóż mam przycisk podłączony do PC0 i głośnik do portu PD0. I chciałbym żęby po włączeniu przycisku obojętnie jaki dźwięk wydobywał się z głośnika. (wszystko jest podłączone do ATmega8 )

próbowałem przerobić kod z kursu (ten z melodią koziołka) dodając

if(!(PINC & 0x01))

ale nic to nie dało

Z góry dzięki za pomoc.

Link to post
Share on other sites

Nikt na tym forum w myślach Twoich nie przeczyta. Jeśli (!(PINC & 0x01)) to co? wiesz czym w ogóle jest PINC? Gdzie masz podłączony ten przycisk? Gdzie głośnik? Gdzie jest schemat? Gdzie reszta kodu?

Link to post
Share on other sites
Gdzie masz podłączony ten przycisk? Gdzie głośnik?
Otóż mam przycisk podłączony do PC0 i głośnik do portu PD0
Gdzie jest schemat?

schematu nie robiłem bo jest to na płytce uniwersalnej:

jeden kabel od głośnika jest podłączony rezystora 680 a ten zaś do PD0, drugi do GND.

a przycisk do PC0 i do GND

uC to ATmega8

Gdzie reszta kodu?
/*
KURS AVR-GCC cz.4
Program, z pomocą  buzzera (przetwornika piezo),
odgrywa krótką melodyjkę.

układ atmega 1MHz
PB0 -> R(330Ohm) -> BUZZER -> PB1 
*/

#define F_CPU 1000000L
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>

/**** ZMIENNE GLOBALNE ****/
/* 
Tablica dzwięków:
częstotliwść(Hz), czas_trwania(ms), częstotliwość, ... 
*/
int koziolek[][2]={
                   523,125,
                   587,125,
                   659,250,
                   698,125,
                   659,125,
                   587,250,
                   523,250,
                   1047,250,
                   784,250,
                   523,250,
                   1047,250,
                   784,250,
                   523,250,
                   1047,250,
                   784,1000 };

/**** DEFINICJE WŁASNYCH FUNKCJI ****/

/* Konfiguruje porty we/wy uC */
void init(void)
{
 /* PB0,PB1 - wyścia */
 DDRD  = 0x03;
 PORTD = 0x00;

 DDRC  = 0x00;
 PORTC = 0x03;
}

/*
Funkcja generuje sygnał prostokątny na wyprowadzeniach PB0 i PB1,
gdzie przyłączony jest  buzzer. Funkcja przyjmuje argumenty: 
częstotliwość(Hz) sygnału i dułgość czasu trwania sygnału (ms).
*/
void beep(unsigned int frequency, unsigned int duration)
{  
 unsigned int i,t,n;  
 t = 125000/frequency;  
 n = (250UL*duration)/t;

 PORTD |= 0x01;
 PORTD &= ~0x02;
 for(i=0; i < n; i++) 
 {
   PORTD ^= 0x01;  
   PORTD ^= 0X02;  
   _delay_loop_2(t);
 } 
}
/*
Odgrywa melodyjkę dzwięk po dzwięku. Jako argumentów funkcja 
oczekuje tablicy dzwięków oraz numerów pierwszego i ostatniego
dzwięku. Elementami tablicy dźwięków  są tablice o dwóch elementach
typu int (częstotliwość w Hz i długość trwania dzwięku w ms).
*/

void play(int nots[][2], unsigned int start, unsigned int stop)
{
  int n;

  for(n=start; n <= stop; n++)
       beep(nots[n][0], nots[n][1]);
}            

/**** POCZĄTEK PROGRAMU ****/            

/* Definicja głównej funkcji */
int main(void)
{
  /* Konfiguracja sprzętu */
  init();

  /* Nieskończona pętla */
  if(!(PINC & 0x01))
  {
     /* Gra dwukrotnie ten sam "kawałek" */
     play(koziolek,0,14);
     play(koziolek,0,14);
 }

}
Link to post
Share on other sites
schematu nie robiłem bo jest to na płytce uniwersalnej: jeden kabel od głośnika jest podłączony rezystora 680 a ten zaś do PD0, drugi do GND. a przycisk do PC0 i do GND

to go zrób, by w na pierwszym stopniu Piekła Początkujących byt długo nie stać.

Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Jeśli został zastosowany fotorezystor jako "przycisk", to jakie jest napięcie jeśli jest "naciśnięty", "nie naciśnięty". Przeczytaj w datasheecie jak procesor interpretuje napięcie na 1/0.

Kolejna rzecz jak z pustego może się tam jakiekolwiek napięcie pokazać?

Niema pullup sprzętowego, niema pullup programowego.

Link to post
Share on other sites

small-man wszystko jest podłączone, zasilanie jak i programator itp bo testowałem przykładowymi programami

riddyk opór przy " niewciśniętym to około 7 - 100K a przy wciśniętym 1800K.

fotorezystor działa jako przycisk, gdyż testowałem go już z diodami

Link to post
Share on other sites

No tak ale żeby dioda świeciła to nie trzeba było robić pullup.

Mógłby ktoś pomóc w napisaniu kodu, żeby właśnie po naciśnięciu przycisku (nawet zwykłego) to żeby jakiś dźwięk odtwarzał głośnik? Przeczytałem kolejny raz kurs i nadal nie umiem tego napisać...

Link to post
Share on other sites

Żeby dioda świeciła to trzeba było zrobić inny układ. Czy zmierzyłeś napięcie pomiędzy pinem uP, a masą ? Przy wciśniętym i nie naciśniętym?

Musisz wymusić stan wysoki jeśli nie jest naciśnięty, albo rezystorem rzędu 47k-100k lub programowo wewnętrznym rezystorem uP i po naciśnięciu musi być stan niski. Dopiero po tym może zacząć to działać.

Link to post
Share on other sites

Program który pokazałeś generuje dźwięk na liniach PD0 i PD1 - to tam musisz podłączyć swój głośnik. Jeden koniec do PD0 a drugi do PD1, nie do masy. Tak jak zrobiłeś też coś będzie słychać, ale ciszej. Najpierw jednak sprawdź, czy przez tak duży opornik w ogóle coś usłyszysz. Podłącz głośnik (lub cokolwiek to jest) jedną nóżką do masy a drugą przez opornik do +5V. Czy dotykając/przerywając obwód słyszysz jakieś stuki i trzaski w głośniku? Bo jeśli nie, to procesor też nic nie wskóra. Zmniejszaj opornik aż do chwili (np. do 100 omów albo nawet mniej) gdy stuki będą wyraźnie słyszalne. Wtedy podłącz do PD0 i PD1, i odpal program. Ten komentarz "Nieskończona pętla" jest Twój? Bo na razie to tylko takie pobożne życzenie. Program po włączeniu zasilania tylko raz sprawdzi stan na wejściu PC0 i jeśli będzie tam wtedy zero, odegra (być może) "koziołka" ale jeśli przycisk nie będzie wcześniej wciśnięty, funkcja main zakończy się i możesz już tylko wyłączyć zasilanie.

Co to za numer z tymi diodami? Czy zapalałeś je programowo, "przez procesor", bo jakoś tego jasno nie opisałeś. Jeśli tak, to i z melodyjką powinno być OK - oczywiście po zmianach w programie...

Może zamiast tego foto-cośtam wstaw na chwilę zwykły przycisk albo zwieraj nóżkę do masy drutem? Przynajmniej jeden problem odpadnie.

Link to post
Share on other sites

Wielkie dzięki wszystkim za odpowiedź.

Już wszystko działa.

A oto program:


#define F_CPU 1000000L 
#include <avr/io.h> 
#include <util/delay.h> 

/**** ZMIENNE GLOBALNE ****/ 
/* 
Tablica dzwięków: 
częstotliwść(Hz), czas_trwania(ms), częstotliwość, ... 
*/ 
int koziolek[][2]={ 
                   523,125, 
                   587,125, 
                   659,250, 
                   698,125, 
                   659,125, 
                   587,250, 
                   523,250, 
                   1047,250, 
                   784,250, 
                   523,250, 
                   1047,250, 
                   784,250, 
                   523,250, 
                   1047,250, 
                   784,1000 }; 

/**** DEFINICJE WŁASNYCH FUNKCJI ****/ 

/* Konfiguruje porty we/wy uC */ 
void init(void) 
{ 
 /* PB0,PB1 - wyścia */ 
 DDRD  = 0x03; 
 PORTD = 0x00; 

 DDRC  = 0x00; 
 PORTC = 0x03; 


} 

/* 
Funkcja generuje sygnał prostokątny na wyprowadzeniach PB0 i PB1, 
gdzie przyłączony jest  buzzer. Funkcja przyjmuje argumenty: 
częstotliwość(Hz) sygnału i dułgość czasu trwania sygnału (ms). 
*/ 
void beep(unsigned int frequency, unsigned int duration) 
{  
 unsigned int i,t,n;  
 t = 125000/frequency;  
 n = (250UL*duration)/t; 

 PORTD |= 0x01; 
 PORTD &= ~0x02; 
 for(i=0; i < n; i++) 
 { 
   PORTD ^= 0x01;  
   PORTD ^= 0X02;  
   _delay_loop_2(t); 
 } 
} 
/* 
Odgrywa melodyjkę dzwięk po dzwięku. Jako argumentów funkcja 
oczekuje tablicy dzwięków oraz numerów pierwszego i ostatniego 
dzwięku. Elementami tablicy dźwięków  są tablice o dwóch elementach 
typu int (częstotliwość w Hz i długość trwania dzwięku w ms). 
*/ 

void play(int nots[][2], unsigned int start, unsigned int stop) 
{ 
  int n; 

  for(n=start; n <= stop; n++) 
       beep(nots[n][0], nots[n][1]); 
}            

/**** POCZĄTEK PROGRAMU ****/            

/* Definicja głównej funkcji */ 
int main(void) 
{ 
  /* Konfiguracja sprzętu */ 
  init(); 
while(1)
{
  /* Nieskończona pętla */ 
  if(!(PINC & 0x01)) 
{
}   

else
{ 
 /* Gra dwukrotnie ten sam "kawałek" */ 
     play(koziolek,0,14); 
     play(koziolek,0,14); 
}


}
}
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.