Skocz do zawartości
Jam

Cerber - worklog

Pomocna odpowiedź

Witam

Razem ze znajomymi z koła robotyki działającego przy II Liceum Ogólnokształcącym w Wałbrzychu, postanowiliśmy stworzyć kilka robotów typu minsumo. Ze względu na naszą lekko zieloną barwę, potrzebujemy wsparcia umysłowego (i duchowego 🙂 ).

Mój projekt opiera się na procesorze atmega 8a. Z założenia będzie posiadał 2 dalmierze cyfrowe umieszczone względnie z przodu, 4 czujniki linii na rogach, buzzer, 2 led'y i 2 przyciski. Poruszać się będzie na silnikach pololu o przełożeniu nieznanym, z zasilaniem baterii Li-Po o parametrach równie tajemniczych (chyba najlepiej 7,4V).

Pierwszą rzeczą, która była wymagana do próby realizacji, było zrobienie schematu płytki. Szczerze polecam kurs http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/kurs-eagle-part-01.html na temat programu Eagle, gdyż jest tam opisane jak stworzyć całkowicie czytelny i przyjemny dla oka schemat.

Wynikami kilku godzinnej babraniny jest:

Teraz pytaniem jest, czy lepiej działać w SMD? Mamy możliwość trawienia (co więcej efektywnego), lecz nie jestem pewien czy jest to konieczne w robocie klasy minisumo.

Na co uważać przy tworzeniu takiej płytki?

Z czego polecacie zrobić szkielet?

Jakieś porady doświadczonych zawodników?

I ostatnie czy schemat jest poprawny 🙂?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
czy lepiej działać w SMD?

I tak i nie.

Elementy THT są łatwe w lutowaniu ale ogromne w porównaniu do tych montowanych powierzchniowo, które za to mogą sprawiać kłopoty w lutowaniu.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Teraz pytaniem jest, czy lepiej działać w SMD? Mamy możliwość trawienia (co więcej efektywnego), lecz nie jestem pewien czy jest to konieczne w robocie klasy minisumo.

Wszystko zależy od możliwości jeśli to będzie pierwsza płytka robiona samodzielnie to chyba lepiej zrobić THT ale wszystko zależy również od miejsca płytka przewlekana na pewno wyjdzie większa...

Z czego polecacie zrobić szkielet?

Zależy jak robot ma wyglądać no i do jakich narzędzi macie dostęp.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Na pewno chcesz dać tylko 2 dalmierze? Trochę mało...

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
tylko 2 dalmierze?

Z wielką chęcią dałbym przynajmniej ze 4, ale raz, że nie mam już wyjść z atmegi (chociaż mógłbym wywalić 2 czujki linii), dwa, że są dość drogie i na składzie jest odpowiednia ilość 🙂 .

Raczej zastanawiałem się czy mam szanse się zmieścić w THT, z trudniejszym lutowaniem więcej się nauczę 🙂 .

Zastanawiałem się jaki materiał najlepszy jest na zrobienie pługu (i czy to jest dobry kształt na taran), o narzędzia można się doprosić.

Chyba zapomniałem dławik podpiąć do AVCC.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Chyba zapomniałem dławik podpiąć do AVCC.
Fajnie ,że sam to zauważyłeś.

Dodatkowo zwróciłbym uwagę opornika przy czujniku SHARP, w nocie proponowany jest opornik 1 Ohm. Dla wartości 470 Ohm możesz znaczącą zmniejszyć odległość pomiaru.

Dodatkowo podciągnąłbym do zasilania przyciski (np. przez rezystor 10k).

Radził bym ci użyć jednak atmegi w wersji SMD. Nie jest tak strasznie trudna w lutowaniu jak się wydaje ,a zaoszczędzisz sobie sporo wiercenia w płytce (czego osobiście nienawidziłem). Dodatkowo będziesz miał 2 porty więcej w rejestrze ADC.

  • Pomogłeś! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Dodatkowo zwróciłbym uwagę opornika przy czujniku SHARP, w nocie proponowany jest opornik 1 Ohm. Dla wartości 470 Ohm możesz znaczącą zmniejszyć odległość pomiaru.

Dzięki, tego bym raczej już nie wykrył 😉 .

Dodatkowo podciągnąłbym do zasilania przyciski (np. przez rezystor 10k).

Wiem, że tak jest bezpieczniej, ale bardziej doświadczony (niż ja) znajomy twierdził, że atmega ma już coś takiego wbudowanego.

Radził bym ci użyć jednak atmegi w wersji SMD. Nie jest tak strasznie trudna w lutowaniu jak się wydaje ,a zaoszczędzisz sobie sporo wiercenia w płytce (czego osobiście nienawidziłem). Dodatkowo będziesz miał 2 porty więcej w rejestrze PORTC.

Przekonałeś do SMD 🙂. Nie wiedziałem, że ma więcej portów (przypadkiem nie o 4?), mhm 🙂.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli to jest jednak pierwsza pcb to nie radziłbym smd. Fakt, że z dzisiejszej perspektywy, nie wydaje się to trudne, ale pamiętam pierwsze smd, i to z 1206 - szło bardzo topornie, nie wspominając już o jakichkolwiek scalkach. Proponuje zrobić mieszańca, bo o ile rezki i inne elementy dwówyprowadzeniowe w dużych smd lutuje się stosunkowo łatwo, to taka mega w tqfp może przyprawić sporo problemów.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Po tygodniu jest gotowy schemat płytki (smd), niewiadome piny zostały wyprowadzone dla wszelkich czujników i przycisków. Niebieskie ścieżki symbolizują plontaninę izolowanych kabli pod płytką (w jednym miejscu jest "zwarcie", i jestem tego świadom).

Na co należy uważać przy termotransferze? Czy trzeba wydrukować odbicie lustrzane projektu? Posiadam drukarkę laserową i atramentową, której lepiej użyć?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...