Skocz do zawartości

Sprawdzenie schematu LF


kimi9

Pomocna odpowiedź

Na początku przepraszam, że tak długo nie wstawiałem poprawy, lecz nie byłem w stanie w tym tygodniu zrobić tego.

Wprowadziłem kilka popraw zgodnie z tym co pisaliście.

Zmieniłem stabilizator na 7805; wartości kondensatorów mają pozostać takie same czy zgodnie z Datasheet czyli 0,33uF i 0,1uF ?

Czy jest konieczność stosowanie 2 stabilizatorów?

Link do komentarza
Share on other sites

Hej!

Twój schemat niestety zawiera wiele błędów. Opiszę te, które znalazłem, ale polecam ci zapoznać się z jakąś porządną publikacją o podstawach elektroniki, może być podręcznik do technikum lub jakieś wprowadzenie dla amatorów.

1. Przy AVCC zamiast dławika wstawiłeś symbol opornika udającego dławik... Pamiętaj, że dla zachowania czytelności schematu powinieneś stosować symbole odpowiadające elementom, których używasz. W szczególności wtedy, kiedy publikujesz schemat na forum 😉

Dławiki znajdziesz w bibliotece: rcl ➡️ L-EU

2. RESET jest błędnie podpięty. Przeanalizuj ten fragment obwodu na innych schematach i spróbuj zrozumieć do czego on służy. Możesz zawsze skorzystać ze specyfikacji. Dokumentacje Atmela są napisane w sposób raczej przyjazny i zrozumiały, co jest obecnie rzadkością, więc warto z nich korzystać 🙂

3. TSOP jest całkowicie źle podpięty. W specyfikacji czytelnie pokazano, jak się to robi poprawnie. Warto zajrzeć!

4. LED4 jest zbędny. Wyrzuć go ze schematu albo zastąp diodą prostowniczą. Ten LED się zwyczajnie spali kiedy tylko włączysz zasilanie, ponieważ nie kontrolujesz płynącego przez niego prądu.

5. Z własnego doświadczenia polecam zwiększyć pojemność C15 i C17 do 220uF. Dodaj też kondensatory ceramiczne 100nF po obu stronach stabilizatora. W poprzednich postach to zagadnienie zostało porządnie opisane, więc nie będę rozwijał.

6. I ponownie z własnego doświadczenia - mostek, którego używasz palił mi się przy takich pojemnościach kondensatorów. Pełną niezawodność uzyskałem dopiero, po podłączeniu na jego zasilaniu kondensatorów elektrolitycznych o pojemności 220uF i ceramicznych 100nF.

7. Nie wiem po co ci C4, C5 i C6. Przesuń jeden z nich w okolice stabilizatora a dwa pozostałe zastosuj jako kondensatory filtrujące zasilanie ATmegi.

8. Nie rozumiem po co ci dwa stabilizatory. Twój robot będzie pracował tylko na napięciu akumulatora - silniki i 5V - część logiczna. Wystarczy jeden.

9. Nie wiem z czego masz zamiar zasilać robota. Jeśli z Li-PO 7,4V to nie możesz użyć stabilizatora 7805 - ma zbyt duży spadek napięcia. Wróć lepiej do swojego poprzedniego LM1117 i dodaj filtr LC na wejściu.

10. Jakich silników zamierzasz użyć? Pamiętaj, że tb6612 posiada ograniczenie do 1A na kanał.

11. Bez obrazy, ale twój schemat wygląda jak bazgroły wykonane kawałkiem węgla na ścianie. 😋

Jeśli nie uważasz tego za błąd to chociaż z szacunku dla osób, które chcą ci pomóc zawsze warto obejrzeć jakiś kurs robienia ładnych schematów w Eagle. Zobaczysz, że to ci zaprocentuje w przyszłości. 😅

Ze swojej strony polecam ten film i jego kolejne części:

http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/kurs-eagle-part-01.html

12. Jeszcze mała sugestia. Niby nie jest to konieczne, ale dwukrotnie szybciej wykonujący się program zostawia więcej miejsca na brak optymalizacji kodu, czego raczej nie zrobisz w swoim pierwszym robocie. 😉

Dlatego na twoim miejscu użyłby rezonatora kwarcowego 16MHz do taktowania uC. To na prawdę nic strasznego.

Powodzenia!

Link do komentarza
Share on other sites

Hej!

Schemat wygląda dużo lepiej!

1) TSOP nadal jest źle podłączony. Rzuć okiem na drugą stronę DS:

http://html.alldatasheet.com/html-pdf/26631/VISHAY/TSOP2236/369/2/TSOP2236.html

2) Jeśli nie ma konieczności oszczędzania miejsca na PCB to zawsze warto dodać przycisk resetu.

3) Jakim napięciem masz zamiar zasilać układ? Pamiętaj, że zarówno na diodzie prostowniczej i stabilizatorze następuje spadek napięcia i w efekcie możesz na wyjściu dostać mniej niż 5V. Zrób sobie takie proste dodawanie: zsumuj spadki napięcia na stabilizatorze i na diodzie prostowniczej z żądanym napięciem wyjściowym. Wynik powinien dać mniej, niż wynosi napięcie ze źródła zasilania.

4) Moim zdaniem możesz zamienić C9 na zwykły elektrolit 220uF. U mnie taka konfiguracja sprawdza się świetnie, a wcześniej miałem z tym spore problemy - po co eksperymentować i tracić układy? 😉

5) C17 i C15 mają za małe wartości. Zawsze warto dać co najmniej 47uF. Ja zawsze używam 220uF i problemów nigdy nie miałem... Warto też dodać na wejściu stabilizatora filtr LC lub RC, ale akurat to już by wymagało trochę liczenia 😅

6) Koniecznie dodaj małe kondensatory ceramiczne - 100nF bezpośrednio przy ATmedze na jej zasilaniu.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ja już tutaj naprawdę mam mętlik. Każdy kto się wypowiada mówi co innego:P

Co do TSOP podłączyłem to dokładnie tak samo jak w projekcie:

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2478456.html

Jeżeli mógłbyś to narysuj to jak to wg Ciebie powinno być podłączone.

Co do stabilizatora to użyję LM1117 tak jak miałem w pierwszej wersji. Napięcie zasiania to 7V.

Link do komentarza
Share on other sites

Hej!

Każdy wypowiada się w inny sposób bo bazujemy na czym innym 😉 Na pewno nie mam tak rozległej wiedzy jak marek1707 czy Bobby, ale próbuję pokazać możliwie prostą drogę do uruchomienia robota bez skomplikowanych wzorów i fizyki. Na to przyjdzie czas przy kolejnych konstrukcjach. 😋

1) Źle podpiąłeś przycisk resetu. Przeanalizuj to:

➡️ wciśnięty: reset jest podciągnięty do VCC i ATmega pracuje

➡️ niewciśnięty: reset jest zwarty przez kondensator do masy, czyli możemy przyjąć, że potencjał na nim względem masy wyniesie 0V - efekt: ATmega jest w stanie ciągłego resetu i nie pracuje

Wniosek: musisz biec za robotem i ciągle trzymać przycisk, bo kiedy go puścisz - wyzwolisz reset 😋

Zamiast tego umieść przycisk bezpośrednio miedzy wyprowadzeniem uC a masą.

2) Co do TSOP-a to w poprzednim poście podałem Ci link do strony DS, na której jest rozrysowane prawidłowe podłączenie go.

3) Diodę prostowniczą D1 przesuń przed kondensator elektrolityczny - jego też powinieneś chronić przed zmianą polaryzacji bo inaczej...

4) Dodałbym na twoim miejscu włącznik zasilania. Bywa przydatny 😉

Link do komentarza
Share on other sites

No to tak: podłącz rezystor 100R do Vs Tsop'a (drugą końcówkę rezystora do VCC +5V), OUT - czyli to uC, GND do GND (tylko między VCC, a GND daj elektrolita najlepiej 4,7uF (podłącz z odpowiednią polaryzacją). W DS masz wszystko jak na tacy 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

No ok, zrobiłem wcześniej dokładnie tak jak napisałeś tylko nie wiem dlaczego na zdjęciu z schematu zostało po staremu XD Widocznie musiałem nie zapisać zmian ;/

Link do komentarza
Share on other sites

D1 i Reset nadal są źle.

Nie przestawiaj elementów aż uzyskasz kombinację, która nam się spodoba, tylko zastanów się co każdy z nich w danej konfiguracji robi. Jeśli odnosisz wrażenie, że coś jest bez sensu to pewnie jest bez sensu 😋

Na prawdę radzę Ci sięgnąć po jakąś książkową pozycję o podstawach elektroniki. Jest tego obecnie sporo na naszym rynku. Oczywiście, jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy to zawsze zostaje coś takiego:

http://www.wykop.pl/ramka/601111/podstawy-elektroniki-lekki-kurs-dla-opornych/

Link do komentarza
Share on other sites

Co do tych książek/blogów na pewno się zastosuję i poszerzę swoją wiedzę.

Reset podpiąłem zgodnie z poradnikiem, jeżeli nadal jest źle to w takim razie może powiesz co dokładnie tam jest źle zrobione i jak to ma poprawnie wyglądać.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.