Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
kamil1_o

L293DNE mostek H

Pomocna odpowiedź

Witam;

czy to normalne że w tym układzie po podłączeniu napięcia na wejściach pojawia się napięcie koło 4,5V? Mam na myśli tutaj Wejścia (1A,2A,3A,4A,), bez znaczenia czy enable jest wpięte pod 5v czy wisi w powietrzu. Czy sterowanie silnikami odbywa się w tym mostku poprzez podanie masy? Jeśli podepnę masę pod wejście sterujące 1A to silnik zaczyna się obracać.

Pozdrawiam i liczę na pomoc, ponieważ byłem przekonany że sterowanie odbywa się poprzez podanie logicznej 1.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Może to trochę sprzeczne: zarówno Ty masz rację (zero załączyło silnik) jak i zasłyszane informacje też są prawdziwe (jedynka załącza silnik) 😃 ale po kolei.

Zacznijmy od wejść i dziwnych stanów tam panujących.

Zajrzyj na 3 stronę poniższego pdfa:

www.ti.com/lit/ds/symlink/l293d.pdf

Jestem pewien, że robiąc coś na L293 masz ten dokument w małym palcu bo inaczej, to jakbyś próbował jeździć samochodem bez podstawowej wiedzy o pedałach, wajchach i pstryczkach. Są tam dwa schematy pokazujące przybliżone modele wejść i wyjść tego układu. Skupmy się na lewym. Masz tam na wejściu diodę zabezpieczającą - tu bez znaczenia, oraz tranzystor pnp do którego emitera podłączone jest źródło prądowe pompujące prąd z góry na dół. Jeśli nawet nie czujesz się sobodnie w obliczu takich elementów to na teraz wystarczy wiedza, że takie wejście wygląda jak podciągnięte do plusa czymś w środku scalaka. Z tego bierze się Twoja obserwacja o stanie wysokim na wejściu. Dobrze jest pamiętać, że procesor AVR nie steruje wyjściami dopóki ich odpowiednio nie zaprogramuje więc do czasu odpuszczenia RESETu i wykonania inicjalizacji portów (lub np. w czasie programowania pamięci procesora) na wejściach tego mostka będą stany wysokie.

Teraz o dziwnym zachowaniu wyjść.

Masz mostek H (nawet dwa na raz ale mówmy o jednym - będzie prościej), w którym dwie "połówki" mają w przekątną włączony silnik. Każde wyjście silnikowe może być w stanie niskim (gdy odpowiednie wejście też jest w stanie niskim) lub wysokim (gdy wejście jest wysokie). Silnik natomiast kręci się tylko wtedy gdy na jednym swoim zacisku zobaczy stan wysoki (zasilanie) a na drugim niski (masę). Jeżeli oba wejścia podłączysz do stanu niskiego to silnik będzie stał, bo dostaje dwie "masy". Wtedy jakakolwiek jedynka na jednym z wejść go załączy. Natomiast jeśli puścisz wejścia "samopas" i na każdym zrobi się samoczynnie stan wysoki, silnik zobaczy dwa "zasilania" i oczywiście znów będzie stał w miejscu. Teraz z kolei stan niski na jednym z wejść spowoduje załączenie silnika.

Na stronie 2 ww dokumentu masz trzy przykłady podłączania silnika DC. Po lewej jest zrobiony pełny, dwukierunkowy mostek H i to już chyba rozumiesz a po prawej masz podłączenia jednokierunkowe. Raz silnik jest między wyjściem drivera a masą i wtedy kręci się gdy na wejściu jest stan wysoki a innym razem odwrotnie, silnik jest od wyjścia do plusa więc będzie działał, gdy na wejście podasz stan niski.

Proste?

  • Lubię! 1

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Czy to normalne że mostek L293d się mocno grzeje i wydziela smrodek?

Silniki to hl149,

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście że nienormalne. Te silniki pobierają max 200mA i zasilane są z 6V.

Średnia wydajność kanału mostka to 600mA.

Sprawdź schemat jeszcze raz z notą katalogową, ew. czy silniki masz sprawne.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites
Te silniki pobierają max 200mA i zasilane są z 6V.

max 1-2A.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Na mostek H jako zasilanie silników podaję koło 12V, gdzieś wyczytałem że te silniki całkiem dobrze sobie radzą z 12V, czyli na silniki idzie koło 10,5-11V.

Mam w układzie 2mostki L293d w których wejścia sterujące są ze sobą połączone i w sumie sterują 4silnikami.

W stanie jałowym robot (czyli 4xhl149 + raspberry pi) pobiera ok. 1A prądu, mostki nawet wtedy się grzeją.

Schemat połączeń

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jakim napięciem sterujesz mostek? Na schemacie jest 3V3 a w DS min. V to 4V5.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Mostek H jest zasilany 5V, natomiast na wejścia sterujące jest podawane 3,3V.

Wydaje mi się że w DS jest że od 1,8V jest już wykrywany stan wysoki, a zasilanie mostka to min 4,5V.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Akurat ten układ raczej nie nadaje się do sterowania sygnałami 3.3V przy jego zasilaniu z 5V. Jest to spowodowane właśnie tym dziwnym wejściem. Po pierwsze wewnętrzny "podciąg" będzie wysyłał prąd każdemu, kto chce zrobić na wejściu napięcie < ok. 4V. To oznacza, że np. procesor 3.3V wysyłający swój stan wysoki będzie musiał pochłonąć prąd napływający z mostka (nawet 100uA) a to nie jest mile widziana sytuacja. W stanie niskim - OK, port jest przygotowany do wciągania prądu ale w stanie wysokim - niedobrze, prąd będzie przepływał przez jakieś diody zabezpieczające wyjścia wprost do plusa zasilania procesora. Po drugie nieprawda, że "że od 1,8V jest już wykrywany stan wysoki". To stan niski może mieć maksymalnie 1.5V a stan wysoki musi mieć minimalnie 2.3V. Pomiędzy tymi progami rozciąga się szara strefa w której nie ma żadnej pewności jak układ się zachowa. To właściwie powinno wystarczyć do pracy z sygnałami 3.3V ale jakoś to wejście mnie niepokoi. Gdyby schemat wewnętrzny wejścia był rzeczywiście taki jak podał producent, minimalne napięcie wejściowe w stanie wysokim powinno być odniesione do Vcc1 (np. Vcc1-2V). Hm..

Nie mamy narysowanego schematu wewnętrznego i nie wiem, czy jest tam "po drodze" jakiś układ progowy z histerezą, który zabezpiecza stopień wyjściowy przed "płynną" zmianą napięć wejściowych. Jeżeli jest tam tylko prosty wzmacniacz to może się okazać, że napięcia wejściowe które nie są czystym zerem lub Vcc1 próbują otworzyć zarówno górny jak i dolny driver, trochę jak we wzmacniaczu audio klasy AB. Spróbuj zostawić wszystkie wejścia mostka wiszące w powietrzu lub podłączone na sztywno do masy. Silnik nie powinien wtedy pracować a prąd pobierany z zasilania nie powinien przekraczać kilkudziesięciu mA. Jeżeli będzie inaczej lub układ wciąż będzie się mocno grzał, masz jakiś problem z połączeniami ale jeśli grzanie wyraźnie się zmniejszy, będziesz musiał coś zrobić z poziomami sterowania.

Acha, w mostku H masz 2 drivery zawsze połączone szeregowo z silnikiem więc tracisz 2 razy spadek deklarowany przez producenta. Texas zapowiada, że górny driver zjada ok. 1.5V (1.4-1.8) i mniej więcej tyle samo (1.2-1.8V) pochłania dolny. Tak więc założyłbym, że Twoje Vcc2-3V to wszystko, co zobaczą silniki przy 100% PWM. Przy prądzie 2x200mA daje to moc strat ok. 1.2W na scalak a to sporo. Z wykresu wychodzi (strona 12, prawy), że jest to max tego co może ten układ wytrzymać bez dodatkowego radiatora. Uważaj.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Gość
Napisz odpowiedź...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...