Skocz do zawartości
mosi2

Reprap Mendel Prusa i2 - początki przygody z drukiem 3D

Pomocna odpowiedź

No to moja kolej 😅

W marcu 2014 kupiłem na allegro złożonego RepRapa (prusa i2) - nie miałem żadnego doświadczenia więc chciałem kupić gotowca, nie miałem dużo kasy, więc kupiłem reprapa 🙂

Do tej pory przedrukowałem ok 1,5kg ABS i 0,3kg PLA - nie drukowałem dużo, bo wciąż miałem problemy z poprawnym drukiem i kalibracją, na co nie miałem czasu/pomysłu/cierpliwości (naprzemiennie 🤣 ).

Aktualne pole robocze to 180x180x100mm z możliwością zmiany w ustawieniach na 200x200x135 (musiałbym zmienić sposób przykręcenia kilku elementów, więc nie chce mi się tego robić 🤣 ).

Średnica dyszy 0.4mm,

filament 3mm,

sterownik RAMPS 1.4,

firmware Marlin,

sterowanie Pronterface,

generowanie g-code Slicer,

obróbka .stl Autodesk Meshmixer.

Przerabiałem już różne metody pokrywania stołu - sok ABS, kapton, klej, taśma malarska... Aktualnie drukuję na gołym szkle dokładnie wyczyszczonym i rozgrzanym do 125 stopni - trwa to ok 15 minut. Niedługo będę testował nakładkę BuildTak 😎

Grubość pierwszej warstwy to zawsze 0.35mm, kolejne, zależnie od oczekiwanej dokładności, 0.1-0.25mm. Prędkość wydruku - perimeters 60mm/s, infill 75mm/s.

Trochę zdjęć

Drukarka była zdecydowanie przepłacona - dałem za nią 1700zł, a teraz ten sam model, lepiej wykonany można kupić za 1300. Dodatkowo wraz z rosnącym doświadczeniem zauważam coraz więcej błędów do poprawienia - widać, że niektóre części są czarne (oryginalnie cała była z zielonego abs) - to moje przeróbki. Musiałem też wymienić hotend, bo pierwszy rozwaliłem (nie pytajcie, serio 😅 )

Docelowo jeszcze muszę wywalić z niej wszystkie kable i poprowadzić od nowa w ładnych oplotach bo obecnie panuje tam mały koszmarek. Cały czas obiecuję sobie wydrukowanie dyszy chłodzącej wydruk, wentylator już czeka na zamontowanie.

Natomiast obecnie jestem w trakcie budowy innego modelu - Rostock Delta Mini. 90% potrzebnych podzespołów leży w pokoju, teraz stawiam główny szkielet.

A za tydzień kupuję sobie Vellemana Vertexa (K8400) 😎

IMG_54b7065a6f79f2878.thumb.jpg.c8831e35dd753e032264ea4bcfee93d9.jpg

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Faktycznie, niezła masakra z tymi kablami. Jednak grunt, że działa i się sprawdza.

Ja właśnie od dziś testuje BuildTaka i jest mega! Za jakiś czas pewnie pokuszę się o napisanie artykułu na ten temat. Aktualnie jestem pod mega wrażeniem.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ja BuildTaka mam dostać z vertexem. Dzisiaj go zamówiłem, więc pewnie we wtorek/środę dostanę i poskładam. Jak tylko uruchomię to opiszę pierwsze wrażenia. Na razie mnie ciekawi, że w tej drukarce ponoć nie ma stołu grzejnego - jestem ciekaw jak sobie będzie radzić.

Na BuildTaku grzejesz stół, czy próbowałeś na zimno? Ponoć PLA chwyta na zimno bez problemu, ABS mnie ciekawi.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

mosi2, zrobiłem dopiero jeden wydruk z PLA na ciepłym stole. Pół godziny odrywałem wydruk nożykiem 🙂 Jutro będę testował drukować przy niższej temperaturze.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

nie przesadzaj z grzaniem, bo jak będziesz potem wydruk odrywał, to zajedziesz powierzchnię w tydzień 😃

widziałem parę zdjęć z prób oderwania absu z tego

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dlatego jutro mam zamiar zacząć testy od stołu 30-40*. Będę schodził w dół, zobaczymy, co z tego wyjdzie.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jako posiadacz drukarki 3D CubeX Duo wypowiem się na temat materiałów i konstrukcji. Drukarkę otrzymałem z dwoma dyszami lecz bez podgrzewanego stołu. Stół podgrzewany zrobiłem sam łącznie ze sterownikiem. Jeżeli chodzi o drukowanie PLA to na zimnym stole idzie bardzo ładnie jednakowoż można też drukować PLA przy temperaturze stołu 70 stopni C. Ja przy takiej temperaturze drukuję cały czas i widać różnicę przy druku przy 70 stopniach a bez podgrzewanego stołu. Jeżeli chodzi o ABS to sprawa jest bardziej skomplikowana ponieważ ma on bardzo duży skurcz materiału i przy drukowaniu na zimny stół po prostu wszystko się rozwarstwia i nie ma efektu jaki byśmy chcieli. Ja ABS drukuję na stół podgrzany do 115 stopni C. To jest najbardziej optymalna temperatura. Z którego materiału drukuję co ? Odpowiedź jest prosta: Model główny - ABS podpory PLA.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Strugaczka, do czego ją głównie wykorzystujesz? Możesz pokazać przykładowe wydruki?

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Wykorzystuję ją do przedstawienia modelu obudowy do pracy. Jak tylko zrobię zdjęcia to wstawię zdjęcie mojego ostatniego projektu oraz zdjęcie niestety nie udanego kolejnego projektu.

[ Dodano: 18-01-2015, 15:09 ]

Zgodnie z obietnicą przesyłam zdjęcia moich ostatnich projektów.

P_20141219_121230.thumb.jpg.a582b400cf085ceab8cc7ab1d804bf14.jpg

P_20141219_121242.thumb.jpg.a55a9be972772076e44abcc86d44a3ac.jpg

P_20141219_121312_HDR.thumb.jpg.fed16a7370e3e8d9af22078cfecdc7a5.jpg

P_20150118_150357_HDR.thumb.jpg.e31155af93577251d4d5860ed3da4142.jpg

P_20150118_150411_HDR.thumb.jpg.9e28d1874b7964f85e2ab9a14b668676.jpg

P_20150118_150448_HDR.thumb.jpg.c215d9b0e66961b1633e5e57b60a2346.jpg

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze jedno przemyślenie odnośnie wydruku na gołym szkle - owszem, abs chwyta szkła na ciepło, ale im większy wydruk, tym większe ryzyko, że skurcz plastiku spowoduje podwinięcie 😉

Właśnie tak zmarnowałem 17m filamentu 😥

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

@mosi2, proponuję Ci bardzo grubym papierem ściernym zmatowić szkło. A tak w ogóle to nie jestem zwolennikiem szkła. Lepszym jest aluminiowa blacha o grubości do 8 mm 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Strugaczka, jak zmatowiłem szkło wcześniej to w ogóle przestało chwytać 😅

Nie potrafię tego logicznie wyjaśnić nawet 🤣

Na szczęście mam 4 szyby.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

To bardzo ciekawe, u mnie jak pracowałem na szkle to musiało być ostro zmatowione bo wtedy trzymało najlepiej. Kiedy się już wytarło i było gładkie to model w ogóle nie chciał trzymać ... Jeżeli używasz szkła to proponuję ci używać tego kleju Klej allegro na mojej drukarce go używałem i sprawował się świetnie. Jedyną rzeczą jaką trzeba zrobić to nałożyć minimum dwie warstwy tego kleju. Pierwszą od razu drugą po lekkim przeschnięciu pierwszej itd 🙂 ja dawałem max 3 warstwy i nic się nie odklejało 🙂 Po wydruku pod gorącą wodę i wszystko czyściutkie 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ja PLA drukowałem na szkle czyszczonym octem lub na niebieskiej taśmie malarskiej i nie było źle. Teraz mam BuildTaka i jest wzorowo 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Ja wiem, że można na kleju. Ale nie chcę. Dla mnie idea wydruku to maksymalna wygoda.

Też mam teraz buildtaka. Ale nie tu 😃

[ Dodano: 22-01-2015, 01:44 ]

Pla chwycił do zimnego buildtaka dobrze... Tak dobrze, że nie umiem oderwać wydruku 🤣🤣🤣

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


×
×
  • Utwórz nowe...