Skocz do zawartości

Tranzystor który wymaga więcej prądu na bazie


Pomocna odpowiedź

Skoro piszesz o bazie to masz na myśli tranzystor bipolarny. Taki element sterowany jest prądem wpływającym do bazy a nie napięciem na niej, które to wynika wprost z ch-ki I(U) diody p-n. Skoro spora część elektroniki opiera się na tranzystorach mających między bazą a emiterem diodę, to będziesz musiał raczej zmienić swój układ niż tracić czas na poszukiwanie absurdalnych elementów. Opisz co wymyśliłeś i jak to ma działać a na pewno znajdzie się jakieś rozwiązanie oparte na standardowych tranzystorach. Od biedy możesz włączyć szeregowo z bazą kilka zwykłych diod, ale to znacznie pogorszy wyłączanie takiego tranzystora lub spróbować użyć tranzystora unipolarnego - naprawdę sterowanego napięciem. Żaden jednak tranzystor nie działa tylko dwustanowo. Oba typy są elementami "analogowymi" i przechodzą bardzo płynnie od stanu zatkania do nasycenia. To sposób sterowania bramki/bazy i aplikacja określają czy możemy mówić bardziej o kluczu binarnym czy raczej o wzmacniaczu.

Link to post
Share on other sites

Tak więc zamierzam zbudować małego robota omijającego przeszkody przy użyciu czujnika odległości sharp. Baterie 4,5V są podłączone do czujnika a czujnik do regulatora napięcia 3,3V by nie przekroczył tej wartości ale napięcie mogło się zmniejszyć podczas przybliżeniu się do ściany. Dalej regulatory są podłączone do silnika. Niby napięcie ładnie idzie tak jak zaplanowałem ale pojawił się problem z prądem. Podejrzewam że czujnik ma niski prąd wyjściowy i ledwo się dioda świeci w miejscu silniczka. I teraz kombinuję jak rozwiązać ten problem.

Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem popełniasz typowy błąd początkującego: nie odróżniasz sygnałów niosących informację (w postaci prądu, napięcia, częstotliwości itp) od linii sterowania mocą. Z takiego rozróżnienia wprost wynika podział takiego projektu jak Twój na pewne bloki, wykonujące całkiem odmienne zadania:

1. Czujniki - to elementy sprawdzające co się dzieje w otoczeniu i wysyłające informacje o tym co zobaczyły w postaci delikatnych sygnałów elektrycznych. To mogą być np. stany logiczne lub coś bardziej wyrafinowanego. Twój czujnik oddaje napięcie, ale może to być wielkość prądu, długość impulsu, częstotliwość itd.

2. Układ decyzyjny - to jest miejsce gdzie zbiegają się sygnały z czujników. To tutaj robot stara się zrozumieć co go otacza, co ma zrobić i próbuje wypracować plan działania. To może być procesor cyfrowy, ale niekoniecznie. Czasem wystarczy kilka tranzystorów, jakiś wzmacniacz czy komparator.

3. Stopnie wykonawcze - to tego Ci zabrakło. Dwa poprzednie bloczki działają na słabych sygnałach, z ledwością mogących zapalić diodę LED. Tam nie są ważne moce, bo szkoda na to prądu. Ważne by informacja była prawidłowo przetwarzana: napięcia lub prądy mogą być dodawane, odejmowane lub nawet mnożone, częstotliwości lub długości zamieniane na napięcia i odwrotnie a procesory cyfrowe mogą obmyślać cwane plany działania praktycznie bezmocowo. W stopniach wykonawczych następuje jednak cudowna zamiana: napięcia/prądy analogowe lub stany poziomów logicznych będące wynikiem wypracowania jakichś decyzji są tutaj wzmacniane tak, by mogły wysterować silniki, elektromagnesy, potężne diody LED itp.

4. System zasilania - zapewnia działanie wszystkiego w warunkach przewidzianych przez producentów poszczególnych podzespołów.

Ty poszedłeś na skróty - jak rozumiem tylko i wyłącznie na skutek braku wiedzy próbowałeś napędzać silnik słabym sygnałem z czujnika. Nikt tak nie robi. Wytłumacz proszę jak chcesz zrobić omijanie przeszkody (a więc i jazdę w przypadku jej braku) na jednym silniku włączanym lub wyłączanym odległością. Trochę brakuje mi tu jakiejś logiki - układu decyzyjnego. Bo zrobienie silniczka kręcącego się szybciej lub wolniej w zależności od napięcia jest proste: potrzebujesz wzmacniacza prądowego - w najprostszym przypadku zainteresuj się tranzystorem npn pracującym w układzie wspólnego kolektora. Silnik będący obciążeniem w emiterze będzie dostawał napięcie tylko nieznacznie niższe od napięcia wyjściowego czujnika a układ będzie dysponował prądem np. 100x większym. W obecnym układzie czujnik traktuje silnik jak zwarcie. Może zamiast budować dziwne układy opisz dokładnie plany tej konstrukcji. Jakie czujniki, jakie napędy, kiedy mają być włączane i jak każdy z nich ma się zachowywać podczas normalnej jazdy i podczas wykrycia i omijania przeszkody. Jeśli już masz coś takiego to nic nie tracisz, robisz tylko ctrl-C/ctrl-V a jeśli nie, taki plan na pewno pomoże Ci w ogarnięciu założeń.

Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Wydaje mi się, że to co chcesz uzyskać dałoby inne podłączenie tranzystora. Najczęściej wykorzystywany jest układ wspólny-emiter, gdzie silnik jest podłączony między kolektor, a zasilanie. Gdybyś podłączył tranzystor w układzie wspólny kolektor, czyli silnik między masę a emiter, powinieneś uzyskać zadowalające rezultaty. http://pl.wikipedia.org/wiki/Wspólny_kolektor

Link to post
Share on other sites

To się nie uda. Nie będę mieć możliwości sterowania prędkością silniczka czujnikiem. By tranzystor się wyłączył napięcie musiało by być poniżej 0,6V. Musiałbym chyba mocny rezystor zastosować zanim napięcie dotrze do bazy.

Link to post
Share on other sites

Co Ty pleciesz? Tranzystor ma gdzieś Twoje napięcie, bo na bazie jest zawsze ok. 0.6V więcej niż na emiterze i nie zmieni tego żaden rezystor. To wpływający prąd jest ważny. Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem mój poprzedni post. Napisałem Ci, że w układzie wtórnika npn (silnik w emiterze a kolektor do plusa zasilania) silnik będzie dostawał takie napięcie jakie poda czujnik (minus stałe ok. 0.6V) więc dlaczego uważasz, że nie będzie regulacji obrotów? Inna sprawa, że czujnik daje tym wyższe napięcie im przeszkoda jest bliżej więc obroty będą większe w pobliżu ściany. Jeśli potrzebujesz działania odwrotnego (jedziemy na otwartej przestrzeni a hamujemy gdy czujnik coś zauważy), użyj tranzystora pnp w tej samej konfiguracji OC - czyli baza do wyjścia czujnika przez opornik np. 220Ω, kolektor do masy a emiter do silnika podłączonego z drugiej strony do plusa zasilania czujnika. Najlepiej narysuj schemat i pokaż go tutaj. Zobaczymy, jak to do Ciebie dociera. Moim zdaniem powinieneś poważnie pomyśleć o przeczytaniu ze dwóch książek o podstawach elektroniki, o działaniu oporników, tranzystorów itp przy silnym "udziale własnym" czyli zrobieniu i zrozumieniu podanych tam ćwiczeń i przykładów. Inaczej będziesz miał zupełnie podstawowe problemy z najprostszym układami, będziesz projektował absurdalne schematy, pisał takie posty jak ten ostatni które za kilka lat będziesz wstydził się czytać.

Ubiegając Trekera: możesz zacząć od aktualnie trwającego kursu na Forbocie, choć jest on tak bardzo pobieżny, że bez książek i tak się nie obejdzie. Do roboty - nikt nie mówił, że będzie łatwo. Mogę narysować Ci dowolny schemat z czujnikami, tranzystorami i silnikami ale jak rozumiem nie chodzi o gotowca, prawda?

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.