Skocz do zawartości

Kurs elektroniki II - #10 - tranzystory unipolarne (MOSFET)


Pomocna odpowiedź

(edytowany)
10 godzin temu, lkkula napisał:

Stąd pomyślałem, że może ktoś inny, kto ma taki sam zestaw z Botlandu kupiony na przełomie 2020/2021, mógłby zrobić pomiar i porównać

@lkkula Robiłem to zadanie w grudniu i wszystko się zgadzało, co prawda miałem inny miernik ale nie był to żaden Fluke tylko coś prostszego (może nawet taki sam, nie pamiętam).

Skąd masz taką rozbieżność ciężko powiedzieć. Dlaczego wynik nie powinien się zmieniać, bo jak sam zauważyłeś prąd drenu zawsze wynosi 0 mA. A jak prąd nie płynie to nie ma spadku napięcia. Dziwi mnie tylko dlaczego masz jakiś większy rozrzut UDS... sprawdzimy jeszcze temat, ale na razie popróbuj uzyskać możliwe dobre połączenia - mosfety bardzo nie lubią choć najmniejszych problemów na stykach.

Edytowano przez Gieneq
Link to post
Share on other sites

@lkkula jeśli, tak ja na grafice, podłączysz woltomierz to podłączasz tam drugą rezystancję 1MΩ. Zaczyna płynąć prąd przez te dwa rezystory od plusa zasilania do minusa. Robi się dzielnik napięć i napięcie na woltomierzy wynosi ok 1/2 napięcia zasilania. Nie ma to nic wspólnego z dokładnością miernika. Trzeba znać parametry swojego miernika żeby wiedzieć czego się spodziewać.

Szkoda, że twórcy kursu nie dokonują pomiarów miernikiem który polecają do zestawów elektroniki. Moim zdaniem miernikiem o rezystancji wejściowej woltomierza o wartości 1MΩ dla Rg=1MΩ nie da się uzyskać pomiaru z tabelki.

Zresztą nawet większa rezystancja innego woltomierza też wprowadza błąd, bo skoro prąd przez Rg nie płynie to dlaczego napięcie UGS dla Rg= 1MΩ zmniejszyło się do 5,82V?

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1
Link to post
Share on other sites
5 minut temu, grg0 napisał:

Szkoda, że twórcy kursu nie dokonują pomiarów miernikiem który polecają do zestawów elektroniki. Moim zdaniem miernikiem o rezystancji wejściowej woltomierza o wartości 1MΩ dla Rg=1MΩ nie da się uzyskać pomiaru z tabelki.

Spokojnie, korzystaliśmy dokładnie z tego samego miernika. Pamiętam, że dosłownie tuż przed publikacją kursu wymieniliśmy kilka grafik, w tym tę tabelkę - mogliśmy popełnić jakiś błąd, ale sprzęt na pewno był taki sam 🙂 Tak jak wspomniałem już kilka postów wyżej - sprawdzimy ten temat w tym tygodniu (najpewniej jutro) i wszystko będzie jasne. Jeśli faktycznie jest tu błąd to od razu poprawimy ten fragment.

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Treker napisał:

Spokojnie, korzystaliśmy dokładnie z tego samego miernika. Pamiętam, że dosłownie tuż przed publikacją kursu wymieniliśmy kilka grafik, w tym tę tabelkę - mogliśmy popełnić jakiś błąd, ale sprzęt na pewno był taki sam 🙂 Tak jak wspomniałem już kilka postów wyżej - sprawdzimy ten temat w tym tygodniu (najpewniej jutro) i wszystko będzie jasne. Jeśli faktycznie jest tu błąd to od razu poprawimy ten fragment.

Mnie bardziej martwi, że błędu nie ma, a wyniki pomiarów pozostaną moją nierozwiązaną zagadką 😄 Ale też mnie dziwiło, że jak to możliwe, że napięcie jest inne, skoro prąd nie płynie. Czekam z niecierpliwością co wyjdzie ze sprawdzenia 🙂

Link to post
Share on other sites

@lkkula wyjaśnimy ten temat niezależnie od tego, gdzie leży problem 🙂 Nie jesteśmy nieomylni. Ktoś mógł źle złożyć układ, zrobić pomiar lub źle przepisać dane do tabelki. Różne cuda się zdarzają. Grunt, że nauka z kursów Forbota jest "interaktywna" mogłeś zapytać, sprawdzimy i temat się wyjaśni. Jakbyś się uczył ze "zwykłej" książki to pewnie nawet byś nie miał jak zapytać autora (to akurat na bazie moich doświadczeń, bo kiedyś sam chciałem się skontaktować z autorem jednej książki technicznej - czekam już kilka lat i nic) 🤣

Idź śmiało dalej z kursem, a do tego wrócimy pewnie jutro, najdalej w czwartek 🙂

  • Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1
Link to post
Share on other sites

Zgodnie z obietnicą sprawdziliśmy dziś ten temat. Faktycznie wartość, która była w tabelce była błędna (w zestawieniu ze wspomnianym tu miernikiem). Podczas prac nad całą serią korzystaliśmy z tych samych mierników, ale widocznie na jakimś etapie ktoś chwycił inny miernik i spisał takie, a nie inne pomiary do tabelki. Oczywiście to moja wina, nie dopilnowałem tematu, więc przepraszam za zamieszanie. Mam nadzieję, że unikniemy już takich pomyłek w przyszłości.

@lkkula dziękuję, że wytknąłeś ten błąd. Mam nadzieję, że nie zrazisz się do elektroniki i naszych kursów 😉 Oczywiście jest tak jak pisał wyżej @grg0 - zamieszanie wprowadza rezystancja samego woltomierza, która akurat w tym konkretnym przykładzie sporo zmienia. @grg0 dziękuję za dokładne rozpisanie tematu! W kursie znajduje się już zaktualizowana tabela. Do tego dodałem krótkie ostrzeżenie na temat tego, że w tym konkretnym przypadku na wyniki może wpływać użyty miernik (bo w końcu wiele osób korzysta z zupełnie innych mierników).

Wprowadziliśmy dziś szereg drobnych poprawek do całego kursu. Prawdopodobnie jutro pojawi się szczegółowa informacja na temat zmian (są to jednak głównie drobiazgi, takie elektroniczne "literówki", typu inna wartość rezystora na schemacie i w liście elementów itd).

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Treker napisał:

Zgodnie z obietnicą sprawdziliśmy dziś ten temat. Faktycznie wartość, która była w tabelce była błędna (w zestawieniu ze wspomnianym tu miernikiem). Podczas prac nad całą serią korzystaliśmy z tych samych mierników, ale widocznie na jakimś etapie ktoś chwycił inny miernik i spisał takie, a nie inne pomiary do tabelki. Oczywiście to moja wina, nie dopilnowałem tematu, więc przepraszam za zamieszanie. Mam nadzieję, że unikniemy już takich pomyłek w przyszłości.

@lkkula dziękuję, że wytknąłeś ten błąd. Mam nadzieję, że nie zrazisz się do elektroniki i naszych kursów 😉 Oczywiście jest tak jak pisał wyżej @grg0 - zamieszanie wprowadza rezystancja samego woltomierza, która akurat w tym konkretnym przykładzie sporo zmienia. @grg0 dziękuję za dokładne rozpisanie tematu! W kursie znajduje się już zaktualizowana tabela. Do tego dodałem krótkie ostrzeżenie na temat tego, że w tym konkretnym przypadku na wyniki może wpływać użyty miernik (bo w końcu wiele osób korzysta z zupełnie innych mierników).

Wprowadziliśmy dziś szereg drobnych poprawek do całego kursu. Prawdopodobnie jutro pojawi się szczegółowa informacja na temat zmian (są to jednak głównie drobiazgi, takie elektroniczne "literówki", typu inna wartość rezystora na schemacie i w liście elementów itd).

Rewelacja, dziękuję! Zrazić się nie mam zamiaru, wręcz robię właśnie kurs Techniki Cyfrowej i planuję kolejne 🙂 Może zacznę od lutowania, bo właśnie w moim „mierniku” sondy odłączyły się od przewodów 😄 Jednak za 16 zł cudów być nie mogło 😄  

  • Lubię! 2
Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, lkkula napisał:

Rewelacja, dziękuję! Zrazić się nie mam zamiaru, wręcz robię właśnie kurs Techniki Cyfrowej i planuję kolejne 🙂

Super 🙂

1 minutę temu, lkkula napisał:

Może zacznę od lutowania, bo właśnie w moim „mierniku” sondy odłączyły się od przewodów 😄

Zgłoś temat do Botlandu, na pewno pomogą 😉 

Link to post
Share on other sites

Witam, 

Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć, jak rozumieć zjawisko które można zaobserwować na załączonym filmie? Tranzystor N- MOSFET IRL2703, środkowa nóżka - D - podłączona do powrotu prądu z diody przez tranzystor ; Pierwsza od prawej - S - podłączona do GND; pierwsza od lewej - G. Na G podaję chwilowo napięcie, po czym pomimo braku przyłożonego napięcia na G, tranzystor dalej przewodzi, wyjmuję go i wkładam ponownie, on dalej przewodzi, pomimo, że po powtórnym włożeniu go w płytkę nie przyłożyłem nawet napięcia. Przecież po odłączeniu napięcia od G chyba powinien się wyłączyć... ? Uszkodzony?

 

Link to post
Share on other sites

@Daro_P efekt, który obserwujesz jest wynikiem pojemności. Zerknij raz jeszcze do tej części kursu - jest tam fragment zaczynający się od: "Jeżeli w działającym układzie zostanie wyjęty rezystor (czego nie polecamy robić z uwagi na możliwość uszkodzenia tranzystora), to buzzer może nadal piszczeć. Dlaczego?" Więcej informacji na temat pojemności znaleźć można również w dalszej części tego artykułu.

Link to post
Share on other sites

Hardkorowa jest ta pojemość, strasznie długo trzyma, po przynajmniej dwóch godzinach podłączyłem ponownie zasilanie do układu i tranzystor dalej był "włączony", dioda świeciła. Dzisiaj wprowadziłem rezystor 1000 ohm na drodze do bramki podłączyłem świeży tranzystor i w sumie bez zmian, po zdjęciu napięcia z bramki dioda świeci bardzo długo. Czy jest jakieś rozwiązanie, żeby tą pojemność rozładowywać natychmiastowo? Czy po prostu do sterowania taką małą diodą powinien być dobrany jakiś słabszy tranzystor? Druga kwestia dotycząca tego tranzystora jest taka, że chciałem go wykorzystać do włączania z mikrokontrolera cewki przekaźnika, pobiera ona około 250 mA prądu, i jest sterowana na 12V, zasilanie jest wyprowadzone z akumulatora samochodowego. Powrót z przekaźnika podpięty do D tranzystora i dalej przez S do minusa akumulatora. Niepokojące jest to, że przekaźnik załącza się od razu, zanim jeszcze podam napięcie na G.  O co może chodzić ?(tranzystor IRL2703). Proszę o pomoc.

Link to post
Share on other sites
Dnia 16.02.2021 o 10:15, Daro_P napisał:

Czy jest jakieś rozwiązanie, żeby tą pojemność rozładowywać natychmiastowo?

@Daro_P Dzieje się tak gdyż bramka mosa jest praktycznie rozwarciem, więc większość prądu ucieka nie przez tranzystor tylko przez upływność kondensatora. To tak jakbyś miał baterię i leżąc na stole i nic nie robiąc by się rozładowała. Pojemność możesz rozładować przez rezystor. Przyjrzyj się jak są zbudowane np. filtry LC to może Ci trochę wyjaśni.

Link to post
Share on other sites
(edytowany)

@Gieneq dzięki za rozjaśnienie sytuacji. Apropos rezystora to zastosowałem go między G, a S, rezystor 470K. Początkowo układ funkcjonował prawidłowo, byłem zachwycony, ale dziś na przykład przystąpiłem do ostatecznego lutowania i okazało się, że tranzystor nie przełącza w ogóle, nieźle się nagłowiłem żeby rozkminić kwestię i okazało się, że tranzystor zaczął działać prawidłowo dopiero usunięciu tego właśnie rezystora 470K i o dziwo przełącza się zupełnie prawidłowo mimo jego braku. Coś źle poskładałem? Będzie dobrze jak zostawię bez tego rezystora ?

 

Edytowano przez Daro_P
Link to post
Share on other sites

@Daro_P Możliwe że będzie działał poprawnie, jeżeli ładunki z bazy znajdą jakąś drogę ucieczki. Rezystor na GS jest rekomendowany, a tu może miał za duży opór. Sprawdź zachowanie układu np. z rezystorem 100k albo 10k.

  • Lubię! 1
Link to post
Share on other sites
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.