Skocz do zawartości

Układ L293D i problem z zasilaniem(sterowanie silnikami)


pppppp426

Pomocna odpowiedź

Witam

Mam problem z układem L293D ponieważ chciałem zrobić jeżdżącego robota i przy odległości od przeszkody poniżej 20cm powinien kierunek silnika się zmienić. program i połączenie działa ponieważ jako tako się porusza ale mam problem z zasilaniem.

Podłączyłem do urządzenia zasilanie 16v na wyjściu z L293D jest 9v i nie wiem czemu nie chcą się obracać te silniki.

Czy ktoś może mi pomóc?

Dołączam film w jaki sposób obracają się silniki.

Kod mojego programu :

#include <NewPing.h>

#define TRIGGER_PIN 2
#define ECHO_PIN 3
#define MAX_DISTANCE 400


#define E1 10  // prędkość silnika 1
#define E2 11  // prędkość silnika 2

#define I1 8  // Control pin 1 for motor 1
#define I2 9  // Control pin 2 for motor 1
#define I3 12  // Control pin 1 for motor 2
#define I4 13  // Control pin 2 for motor 2

NewPing sonar(TRIGGER_PIN, ECHO_PIN, MAX_DISTANCE);



void setup() {
// put your setup code here, to run once:
Serial.begin(9600);
pinMode(E1, OUTPUT);
pinMode(E2, OUTPUT);

pinMode(I1, OUTPUT);
pinMode(I2, OUTPUT);
pinMode(I3, OUTPUT);
pinMode(I4, OUTPUT);
}

void loop() {
// put your main code here, to run repeatedly:
unsigned int uS = sonar.ping();
unsigned int odleglosc = (uS / US_ROUNDTRIP_CM);
Serial.println(odleglosc);

if(odleglosc < 20 && odleglosc >1){
  analogWrite(E1, 150);
  digitalWrite(I1, HIGH);
  digitalWrite(I2, LOW);
  Serial.println("Lewo");
  delay(250);
}
else{
  //pierwszy silnik
  analogWrite(E1, 150);
  digitalWrite(I1, LOW);
  digitalWrite(I2, HIGH);
  //drugi silnik
  analogWrite(E2, 150);
  digitalWrite(I3, LOW);
  digitalWrite(I4, HIGH);

  Serial.println("Prawo");
  delay(250);
}



}

Oraz połącznie z L293D(tylko zasilanie silników jest z zewnątrz i jest zmostkowany - (uziemienie)).

1451298800_1488979178.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Jeżeli do silnika rzeczywiście dochodzi 9V, zmierzyłeś napięcie multimetrem, połączenia są OK a silnik mimo to nie kręci, to go spaliłeś. Cóż, zdarza się. To bardzo delikatne silniczki. Działają już przy 3V. Za to 6V to dla nich max (wiedziałeś o tym? na pewno napisali to w instrukcji) i absolutnie nie wolno ich wtedy przeciążać, zatrzymywać, blokować itp. Zabronione są też gwałtowne zmiany kierunku tj. przełączanie lewo prawo w zerowym czasie - dokładnie tak jak robi Twój program. Ponieważ dawno przekroczyłeś te 6V a trywialny program w ogóle się nie przejmował jakimkolwiek sensownym sterowaniem, ja bym zaczął rozglądać się za nowymi, mocniejszymi i/lub poczytał coś o sterowaniu silnikami. Przy okazji możesz rozebrać te i zobaczyć jak wyglądają szczotki z cienkich blaszek i komutator - może coś zapamiętasz.

Na wszelki wypadek - jak zawsze w takich niepewnych sytuacjach podłącz silnik kabelkami bezpośrednio do jednego ogniwa LiPol. Jeśli masz tam min 3V (zmierz koniecznie z podłączonym silnikiem) a wał się nie obraca, kontynuuj destrukcję napędu w celach edukacyjnych.

Link do komentarza
Share on other sites

Jeżeli do silnika rzeczywiście dochodzi 9V, zmierzyłeś napięcie multimetrem, połączenia są OK a silnik mimo to nie kręci, to go spaliłeś. Cóż, zdarza się. To bardzo delikatne silniczki. Działają już przy 3V. Za to 6V to dla nich max (wiedziałeś o tym? na pewno napisali to w instrukcji) i absolutnie nie wolno ich wtedy przeciążać, zatrzymywać, blokować itp. Zabronione są też gwałtowne zmiany kierunku tj. przełączanie lewo prawo w zerowym czasie - dokładnie tak jak robi Twój program. Ponieważ dawno przekroczyłeś te 6V a trywialny program w ogóle się nie przejmował jakimkolwiek sensownym sterowaniem, ja bym zaczął rozglądać się za nowymi, mocniejszymi i/lub poczytał coś o sterowaniu silnikami. Przy okazji możesz rozebrać te i zobaczyć jak wyglądają szczotki z cienkich blaszek i komutator - może coś zapamiętasz.

Na wszelki wypadek - jak zawsze w takich niepewnych sytuacjach podłącz silnik kabelkami bezpośrednio do jednego ogniwa LiPol. Jeśli masz tam min 3V (zmierz koniecznie z podłączonym silnikiem) a wał się nie obraca, kontynuuj destrukcję napędu w celach edukacyjnych.

Jeżeli chodzi o zmiany kierunku to może też racja to zmienię ale jeżeli chodzi o silniki to cały czas działają(podłączyłem je do baterii i wszystko się dobrze kręci). A producent napisał że silnik może być zasilany od 3V do 12V z czego zalecane jest 6-8 V

Link do komentarza
Share on other sites

W takim razie podstawowy test masz za sobą a ja nie zgadłem - to też się zdarza 🙂 Teraz idziesz dalej typową ścieżką sprawdzania hardware'u podobnych układów:

- zasilanie,
- silniki,
- driver,
- logika sterująca (procesor),
- czujniki,
czyli od wyjść do wejść. A skoro silniki są sprawne, to podłączasz je do mostka, mostek prawidłowo zasilasz dwoma napięciami ale jego wejścia przypinasz drutami bezpośrednio do GND lub +5V tak, żeby uzyskać wymagane efekty stopu, pracy w lewo i prawo. Gdy to zadziała to znaczy, że i mostek jest OK. Gdy nie, zaczynasz wokół tego krążyć: mierzysz zasilania, sprawdzasz połączenia mas itp. Tu nie ma wielkiej filozofii, jeśli zbudowałeś układ którego działanie rozumiesz, nie powinieneś mieć problemu z jego uruchomieniem lub znalezieniem ew. usterki w już działającym. Pamiętaj, że w kolejnym kroku zawsze opierasz się na poprawności działania poprzednio sprawdzonych elementów. Tak więc w przypadku testu zestawu silniki+mostek+procesor piszesz ekstremalnie prosty program testowy. Żadnych czujników itp niepewnych rzeczy. Tylko zaprogramowanie kierunków linii I/O i wystawienie odpowiednich stanów na piny. To musi być coś, czego działanie daje się przewidzieć i zweryfikować multimetrem lub diodką LED z opornikiem, podłączoną do pinu procka. W ten sposób upewniasz się, że sygnały generowane w ATmega są OK i dostają się do mostka - musisz to mierzyć/potwierdzać bezpośrednio na jego pinach. Zauważ, że w skład zestawu wchodzi także płytka stykowa - kilkaset beznadziejnych blaszek, których nawet delikatne rozgięcie lub zabrudzenie końcówką opornika powoduje nieodwracalne problemy z kontaktowaniem. W ramach samoedukacji rozmontuj ją kiedyś i popatrz jak wygląda w środku.

W ten sposób, drobiazgowo i planowo sprawdzając każdy element po kolei, bez problemu dojdziesz co jest nie tak. W końcu nie jest to, bądźmy szczerzy, jakaś kosmiczna technologia, prawda? Napisz nam o wynikach, też jesteśmy ciekawi co zawiodło 🙂

Acha, i podając jakieś szczegóły swoich elementów (np. silników) wskazuj dokładnie typ a najlepiej link do dokumentacji lub strony sklepu/producenta. Wtedy można zweryfikować liczby i odnieść się do konkretów. Ja mam raczej złe doświadczenia z tego typu silnikami, ale może miałem pecha. W każdym razie na pewno puszczanie napędów przy zatrzymanym podwoziu nikomu dobrze nie robi. Czy to mniej więcej ten typ?

https://botland.com.pl/kola-dagu/3696-kolo-silnik-65x26mm-5v-z-przekladnia-481.html

Ciągną mało prądu (i dlatego pasują do tego żałosnego L293) - to jedyna ich zaleta. Wszystko inne wygląda i działa tak jak kosztuje: plastikowa przekładnia, słabe szczotki, szybkie zużycie itd. Cieszę się, że Twoje przeżyły 🙂

I jeszcze: jeśli podłączasz główne zasilanie do Arduino, to prąd silników (wielokrotnie większy niż pobiera cała niebieska płytka) płynie przez kabelek od Arduino (to od Vin) do mostka, przez silnik i wraca przez połączenie masy. Jeśli którykolwiek z tych elementów będzie niepewny (w szczególności kabelek masy bo względem niej mostek "widzi" sygnały logiczne) nic nie zadziała. Radziłbym podpiąć akumulatory tuż przy mostku, przy jego Vcc2 i GND. Wtedy kabelki i połączenia do Arduino są dużo słabiej obciążane.

-----------------------------

EDIT: Nie cytuj całych postów. Rozumiemy komu odpowiadasz.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.