Skocz do zawartości

Mikrokontroler a sterownik.


dombekkk

Pomocna odpowiedź

Witam serdecznie! Jestem nowy na tym forum, więc prosiłbym o dawkę wyrozumiałości. Zapoznałem się z podwieszonymi tematami w dziale "Zupełnie zieloni". Używałem poprawnie szukajki (choć na pewno okaże się że jej "źle używałem") mimo to nie odnalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Być może jestem tak zielony że nawet pytanie źle zadałem (?). Otóż chodzi o to, jeżeli posiadam mikrokontroler (mianowicie stm32f4discovery) jestem w stanie sterować jakimś silnikiem bez użycia osobnych sterowników? Chciałbym po prostu podłączyć silnik, napisać kod, zaprogramować płytkę i sterować - np. ilościa obrotów/min lub kierunkiem. Lub jeżeli chciałbym stworzyć linefollowera , czy potrzebuje dodatkowo jakiegoś sterownika? Jeśli tworzę autonomicznego robota, który miałby sugerować się odczytem z sensorów (tak jak linefollower) czy również coś takiego potrzebuje? Proszę o odesłanie mnie do odpowiednich tematów, bo wiem że odpowiedź nie będzie się zawierała w jednej linijce tekstu. Dostałem zestaw stm32 od znajomego z kierunku, razem studiujemy mechatronikę i chciałbym nauczyć się z tego korzystać.

Link do komentarza
Share on other sites

Pooglądaj schematy forumowiczów (chociażby mój z tematu https://www.forbot.pl/forum/topics53/worklog-lightdude-lf-enhanced-lf-bez-turbiny-vt11181,15.htm

Jak zajrzysz do dokumentacji stm32f4 to zobaczysz, że piny wyjściowe zazwyczaj mają:

1. Tylko napięcie zasilania, czyli dla tych procesorów np. +3.3V max , co dla większości silników jest zdecydowanie za małą wartością

2. Bardzo niski prąd typu kilku mA przy rozsądnym spadku napięcia. W najlepszym wypadku standardowe mikrokontrolery mają ok. 20-30mA prąd wyjściowy.

3. Brak zabezpieczeń na wszelkie efekty wynikające z indukcyjnego obciążenia jakim jest silnik.

Reasumując podłączenie silnika do standardowych wyjść mikrokontrolera skończy się w najlepszym wypadku brakiem reakcji silnika, a w najgorszym ich zniszczeniem.