Skocz do zawartości

Obniżenie napięcia zasilania silników - mostek L298D


entrick

Pomocna odpowiedź

Witam!

W robocie mam dwa silniczki 3V 0,5A podłączone do mostka H L298D.

Zasilanie to 6x1,2V = 7,2V. W projekcie, nieświadomy ułomności takiego rozwiązania, wiedząc, że spadek napięcia na tym mostku to ok. 2V, jako stabilizator napięcia dla silników użyłem LM7805.

Teraz, mając miejsce na płytce pod ten właśnie komponent, rozważam dwie opcje:

- Wlutowanie zwykłego opornika, z prawa Ohma R=U/i=7,2V-5V/1A=2,2V/1A=2,2 Ohm(Czyli raczej szeregowe podłączenie 2x 1 Ohm) - lecz co będzie, gdy działać będzie tylko 1 silnik?(I=0,5A)

- W jednym z artykułów na temat PWM, która i tak w tym robocie zostanie zastosowana, było napisane, że przy wypełnieniu 50% przy wystarczająco dużej częstotliwości napięcia wyniesie napięcie początkowe/2. Wtedy wlutowałbym tam kawałek druta. Wiedząc, które silniki działają, mógłbym obejść ten problem programowo.

Wiem, że to trochę lamerskie rozwiązania, ale niestety nie mam czasu na budowę całości od nowa(projekt szkolny). W kolejnym projekcie na pewno wezmę ten problem pod uwagę 🙂

Co radzicie? Które rozwiązanie wybrać?

Z góry dzięki, entrick

Link do komentarza
Share on other sites

Ta druga opcja jest lepsza. Podawaj różne wartości pwm, i patrz, ile V masz na wyjściu silnika, a gdy uzyskasz 3V, uznaj to a górną granicę. Ewentualnie, przy wyjściu z zakrętów możesz chwilowo dać więcej niż 3V, wtedy uzyskasz spore przyspieszenie, ale to już na własne ryzyko.

Cóż za konstrukcję tworzysz? Pokażesz jakieś zdjęcia?

  • Pomogłeś! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Ta druga opcja jest lepsza. Podawaj różne wartości pwm, i patrz, ile V masz na wyjściu silnika, a gdy uzyskasz 3V, uznaj to a górną granicę. Ewentualnie, przy wyjściu z zakrętów możesz chwilowo dać więcej niż 3V, wtedy uzyskasz spore przyspieszenie, ale to już na własne ryzyko.

Cóż za konstrukcję tworzysz? Pokażesz jakieś zdjęcia?

Dzięki, niestety - nic szczególnego - LF, tylko z założenia osiągający przyzwoitą prędkość(w przypadku poprzedniego sukcesem było to, że w ogóle jeździł 🙂 )

Oczywiście po ukończeniu wstawię jakieś fotki.

Ogólnie to: Attiny 2313+7xCNY-70+PWM+L298D+w/w silniczki, sprowadzone z Japonii, więc zobaczymy, co potrafią 🙂

Już na tym etapie wiem, że w kolejnej konstrukcji w życiu nie użyłbym takich ^^ komponentów 😃 , raczej coś w stylu Atmega8+kwarc+8xKTIR+L293/coś na MOSFET-ach+HL149/Pololu/Bouhler+ew. Turbinka ze sterowaniem na MOSFET-ach tworzących układ darlingtona.

Konstrukcja ta ma służyć głównie do nauki programowania(w poprzednim LF-ie program był napisany w Bascomie na If-ach, w tym robocie mamy zamiar użyć C+PWM+człon P).

Myślę, że bardziej ciekawe będą kolejne projekty, bo przy obecnej konkurencji raczej nie ma co się pchać w topowe miejsca LF-ów - w końcu jest jeszcze tyle innych konkurencji 🙂

Link do komentarza
Share on other sites

Jak na najbardziej drugie rozwiązanie jest odpowiednie, ponieważ montując stabilizator napięcia, tracimy sporo energii, tak samo w przypadku rezystora. Rezystor musiałby być dużej mocy.

Kolejnym rozwiązaniem było by montowanie diody prostowniczej na każdej można "stracić" 0,7V.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.