Skocz do zawartości

----------------------------------------


Pomocna odpowiedź

Opisałeś precyzyjnie swoje typy elementów, ich poszukiwanie i nawet proponowane układy - to tutaj rzadko się zdarza. Mógłbym zadać wiele pytań i pewnie zabrnęlibyśmy w długą dyskusję, ale na początek zadam tylko kilka:

1. Czy będzie to sprzęt komercyjny (chcesz to produkować?) czy hobbystyczny? Stacjonarny, używany w kontrolowanym otoczeniu czy przenośny, do sprawdzania szyb "w polu"? Czy od wyników pomiarów coś zależy czy tylko idzie o "przekonanie"?

2. Jak chcesz zapewnić, że do detektora nie dostanie się światło otoczenia? Pomiar różnicowy?

3. Jaka dokładność Cię interesuje? Piszesz o wysokostabilnych źródłach itp a może wystarczy pokazać dwie cyfry znaczące w zakresie 0-100%?

BTW: Wiesz, że to nie jest robot, prawda?

1. Pytałem, bo w zasadzie nie pomagamy tu w projektach komercyjnych. Od tego jest dział Praca.

2. Do szyby, w sensie do szkła wchodzi światło każdą możliwą drogą i "zostaje w niej" na skutek wielokrotnego odbicia od wewnętrznych powierzchni. Twój detektor będzie musiał być dużym kawałkiem (20x20cm?) szczelnie przylegającego, czarnego materiału z czujnikiem umieszczonym w centrum. To samo z oświetlaczem. Coś jak książka zamykana na szybie. Nie pomoże wąska rurka detektora.

3. Nie jest ważne ile po przecinku tylko ile w ogóle. Przecinek możesz sobie postawić gdzie chcesz. Jeśli myślisz o współczynniku w skali 0-1 to dwie cyfry rozumiem jako 1% rozdzielczości, czy tak?

4. Wyniki prostych pomiarów mogą pływać z wielu powodów, np. od wpływu światła otoczenia. Wszelkie lampy mrugają i to bardzo. Żarówki trochę mniej, świetlówki więcej. Najlepiej gdybyś zobaczył sygnał ze swojego detektora na oscyloskopie. Ile jest w nim sygnału z oświetlacza diodowego a ile z otoczenia. Zupełnie spokojnie możesz (w ramach testów) zebrać z tysiąc próbek złapanych powiedzmy co 200us i zrobić z tego FFT. Prążek 100Hz i jego harmoniczne masz jak w banku. Ponieważ wszystko na suficie mruga 100Hz, czujnik może dawać różne efekty w zależności od przyjętej strategii pomiarów. Jeśli pomiary są okresowe, masz stroboskop i dostajesz częstotliwość dudnień, którą widzisz jako "pływanie". Jeśli są pojedyncze, masz losowy szum. Jeśli coś tam uśredniasz, dopóki nie przyjmiesz okresu uśredniania równego wielokrotności 10ms, też masz szum, itd. Testów stabilności takiego zestawu musisz dokonywać wyłącznie w zaciemnionym pomieszczeniu lub w dzień na zewnątrz, z dala od monitorów itp rzeczy. A dopiero potem zacząć walczyć z mruganiem 100Hz. Początek to LED i detektor zamknięte z czarnej rurce w pudełku na buty. Jeśli to stoi, to reszta jest otoczeniem. Jeśli nie, szukasz przyczyn, opisując np. tutaj dokładnie swój układ i algorytm pomiarowy.

1% to nie jest jakiś wielki wyczyn więc nie wymaga to jakichś megaukładów. Moim zdaniem 10-bitowy przetwornik pierwszego lepszego AVRa i jego VREF w zupełności wystarczą. Przy dobrym układzie wejściowym dostajesz tam poniżej 2LSB szumu - to jest lepiej niż 1% a masz jeszcze w zanadrzu uśredniania, filtrowania itp.

Do stabilizacji strumienia światła i usunięcia zależności jego natężenia od temperatury emitera możesz zrobić jak w laserach: użyć identycznego detektora umieszczonego gdzieś obok LED (w tej samej obudowie oświetlacza) jeszcze przed szybą. Ten sygnał może posłużyć do kompensacji źródła prądowego. Albo po prostu czekać aż temperatura LED się ustali i wtedy kalibrować pomiar na 100%..

Do usunięcia wpływu światła z otoczenia możesz zrobić detektor synchroniczny, który tutaj sprowadzi się do szybko po sobie następujących pomiarów z zapalonym i zgaszonym LEDem. Od razu wiesz jaki jest poziom tła i odejmujesz jedno od drugiego. To działa.

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...