Skocz do zawartości

Ratowanie padów na PCB - co robić gdy pady na płytce odpadły? chiński rejestrator jazdy...


pyta

Pomocna odpowiedź

Mam problem z rejestratorem jazdy / DVR - akonkretniej z podłączeniem wbudowanego akumulatora.

image.png

Temat tego rejestratora ciągnie się za mną już kilka lat. Główne określenia jakie mi się z nim kojarzą to  Made in China i więcej problemów niż korzyści ale mimo wszystko chcę podjąć kolejną próbę naprawy.

EDIT: tak patrzę na te zdjęcia i zastanawiam sie czy na nich cokolwiek widać. Jeśli powinienem dorobić jakieś czytelniejsze/bardziej szczegółowe - proszę o info a niezwłocznie wrzucę.

Jakiś czas temu pojawiły się zakłócenia na obrazie - po dotarciu do fabrycznego akumulatora 3,7v  wykazywał on 0,00V.

Podmieniłem go tymczasowo na jakiś inny, modelarski i zakłócenia ustały. Kilka chałupniczych testów doprowadziło mnie do konkluzji, że ewidentnie zakłocenia pojawialy się gdy akumulator był odłączany, sytuacja stabilizowała się po podłączeniu sprawnego aku.

 

Modelarski jest tu chyba istotny o tyle że był/jest w stanie podawać większy prąd czy też pobierać w trakcie ładowania. Może to miało wpływ na uszkodzenie padów.

Oryginalny aku był raczej niewielkiej pojemności, na pewno nie reagował na ładowanie ładowarką do LIPo. Stąd decyzja o jego usunięciu.

 

No i niestety po paru tygodniach używania - okazało się że kable które wlutowałem w PCB oderwały się razem ze ścieżkami. Na płytce, w miejscu padów są minimalne ślady cyny, które nie działają mimo przytulutowania akumulatora któy jest naładowany.

 

I tu główne pytanie - bo bardzo zależy mi na dalszym użyciu tegoż rejestratora... Czy byłoby możliwe - na podstawie zdjęć płytki które załączam - ustalenie jak można inaczej podłączyć ten aku ? No bo wydaje mi się, że na jego oryginalne położenie już nie da się liczyć.

(tak, jestem raczej amatorem, który wie jak trzymać lutownicę by się nie poparzyć i na tym kończą się moje elektroniczne skille)

 

Odnośnie rejestratora - to kolejne w krótkim czasie podejście w celu jego uruchomienia. 

Nie chcę się go pozbywać z sentymentu, ale i także tego, że dawno temu specjalnie przeciągnąłem i zamontowałem kamerkę tak, by ułatwiała manerwowanie na ciasnych parkingach. (troche ambitniej zamontowana niż na naklejce na szybie)

 

Pozdrawiam

P.

Zrzut ekranu 2023-01-23 203646.jpg

20230110_204632(0).jpg

20230110_204451.jpg

20230110_204445.jpg

Edytowano przez pyta
Link do komentarza
Share on other sites

(-) to raczej wszędzie znajdziesz, GND płytki. Obok gniazda USB. pewnie GND mini-jacka. Jak masz miernik, to łatwo znajdziesz. (+) samej baterii, hmm, może ta dioda(?) obok "BAT" - to czarne po lewej i tych oblanych padów. Może dokładniejsze, nieruszone zdjęcie, pod kątem, żeby było widać, jakieś paski, czy napisy na tym elemencie. Jest nadzieje, żeby skorzystać z jej padów. Przed samym lutowaniem, bym zdjął ten nadmiar cyny. Pamiętasz co gdzie było przylutowane?

Edytowano przez matsobdev
  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

3 minuty temu, matsobdev napisał:

(-) to raczej wszędzie znajdziesz, GND płytki. Obok gniazda USB. pewnie GND mini-jacka. Jak masz miernik, to łatwo znajdziesz. (+) samej baterii, hmm, może ta dioda(?) obok "BAT" - to czarne po lewej i tych oblanych padów. Może dokładniejsze, nieruszone zdjęcie, pod kątem, żeby było widać, jakieś paski, czy napisy na tym elemencie. Jest nadzieje, żeby skorzystać z jej padów. Przed samym lutowaniem, bym zdjął ten nadmiar cyny. Pamiętasz co gdzie było przylutowane?

Hah, super 🙂

Dziękuję za szybką odpowiedź.

Jutro postaram się to oczyścić. Napisy na płytce jeszcze pownny być widoczne - jeśli dobrze zrozumialem pytanie o to co gdzie było przylutowane.

 

Odnośnie tej diody - jak rozumiem ten element po lewej stronie napisu BAT. Na to właśnie liczyłem :))

Link do komentarza
Share on other sites

Na jakimś zdjęciu tej płytki z internetu, to wygląda jakby cała górna warstwa wokół padów była wielkimi ścieżkami, więc spoko, a sama dioda pewnie przeciwko skutkom odwrotnego podłączenia baterii, równolegle pod plus i minus, więc tam można się wpiąć, jeśli jest tak, jak mówię.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dołączam foty z bliska. Mam nadzieję że coś na nich widać.

 

Wybaczcie opóźnienie, dopiero dzisiaj udało mi się na szybko zrobić zdjęcia tej płytki.

Sprawdziłem też multimetrem że chyba (jeszcze wieczorem potwierdzę) z jednego pinu diody jest przejście do +, a z drugiej do -

(Nie wiem tylko czy to możliwe 😉 )

 

Wieczorem też postaram się to oczyścic i zamieścić jeszcze lepsze zdjęcia spod cyny.

 

20230125_101543.jpg

20230125_101818_006.jpg

20230125_101828_015.jpg

20230125_101848_036.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Są oznaczenia (+) i (-) więc chyba jednak dioda jest w szeregu, pewnie plus, dioda i dalej reszta. Jak odpadły pady, a została cyna, to była ta sama warstwa płytki, co pierwotne pady? Nie jest już głębiej? Coś za ładnie całe są pocynowane. Możesz sprawdzić, czy jest przejście ten kwadrat w prawym dolnym rogu z masą (np. metalowe pokrywy układów, zaraz obok tej diody chociażby). Kurcze, czy ten pad plusowy jest jakoś odseparowany od jasnoniebieskiego, jest ciemnoniebieska obwódka, czy jasnoniebieskie do samego pada? pomiędzy padami + i -, na płytce jest jakaś ciemnoniebieska przerwa? Ciężko zobaczyć i na 100% powiedzieć. A wokół diody, jej pady jak wyglądają bez przerwy jasnoniebieski przy cynie, czy ciemnoniebieski?

Link do komentarza
Share on other sites

Nie pisałem, bo bałem się ujawnić moje nieogarnięcie.

Już sam nie jestem pewien mojego wcześniejszego zdania, ale liczę na to, że jednak pomyliłem się...

 

Odnośnie przejścia pomiędzy padami - sprawdziłem multimetrem - i wygląda na to, że połączone są ady wg oznaczeń na zdjęciu poniżej.

 

sch120230125_214026.thumb.jpg.587afd993aeb1c6a73885c8ef189792f.jpg

Zainwestowałem w taki lepszy odsysacz do cyny i oczyściłem pola. Łącznie z umyciem płytki spirytusem po wszystkim. 

Dodaję też pozostałe zdjęcia i chyba zaraz spróbuję to zlutować.

 

Zastanawiam się tylko czy wlutowanie tu jakiejś lepszej (bardziej markowej) baterii nie spowoduje pobierania przez nią większego prądu, a co za tym idzie, większym grzaniem się ścieżek/padów?

 

520230125_213808.jpg

320230125_214046.jpg

220230125_214036.jpg

120230125_214026.jpg

620230125_214023_018.jpg

520230125_214023_001(1).jpg

420230125_213846_009.jpg

320230125_213838_001.jpg

220230125_213838_001.jpg

120230125_213827_012.jpg

Link do komentarza
Share on other sites

Tutaj wygląda (jak zmierzyłeś i po wyglądzie ścieżek), że ta dioda jest jednak równolegle do obwodu wpięta. Wygląda, jak nowe. Nie, nic nie będzie bardziej pobierać. No jak są przejścia, to niby wszystko gra, tylko polutować do padów albo do korespondujących padów elektrod diody. Pytanie, co tam odpadło? Nie wygląda. Po prostu przylutować jak napisy mówią. Jeśli coś jednak odpadło, zdrapać to jasnoniebieskie z plusowej (po lewej od pocynowanego) ścieżki, podobnie, dla (-), choć tutaj masz na rogu gotowy pad, ten miedziany. Zawsze też może coś innego nie działać

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.