Skocz do zawartości

Zasilanie dla projektu opartego na Arduino uno

Radkosky

Pomocna odpowiedź

Witam, chciałbym prosić o radę w kwestii zasilania. Post ten zamieściłem również na jednej z grup na FB w celu zwiększenia prawdopodobieństwa na uzyskanie opinii. Jakimś cudem udało mi się napisać program. Podłączone mam wszystko tymczasowo tymi kabelkami - docelowo będzie lutowane i łączone za pomocą jakiś złączek. Zauważyłem że konstrukcja jest licha bo wystarczy szturchnąć jakiś kabelek i już np wyświetlacz przygasa.

Do postu załączam zdjęcie.

https://zapodaj.net/plik-VgqtOtITt6

https://zapodaj.net/plik-be3mgshf2W

Proszę się nie śmiać zrobiłem jak umiałem, nie jestem elektronikiem ani elektrykiem a to jest mój pierwszy projekt. Mam nadzieję, że mimo błędów i uproszczeń da się z tego schematu coś wywnioskować. Jest to urządzenie do rozrabiania i rozlewania mleka dla cieląt. Wykorzystam w nim: Arduino Uno, 2x czujnik przepłwu YFs201 5-24V, moduł przekaźników z optoizolacją, wyświetlacz I2C 20x4, termometr DS18B20, 6 przycisków. Po drugiej stronie przekaźników będą urządzenia (max 2500W jedno z nich), urządzenia będą włączane po kolei i nie ma sytuacji że 2 przekaźniki będą pracować w tym samym czasie.

Aktualnie wszystko jest zasilane:

Podczas pisania kodu z portu usb

Podczas testowania z zasilacza 12V 2A

Nie mniej jednak wszystkie "peryferia" zasilane są z pinów +5V i GND bezpośrednio z arduino. Zauważyłem, że podczas pomiaru przepływu cieczy wyświetlacz aż przygasa. Chciałem zatem zasilać przepływomierze osobnym zasilaniem. Poszperałem w necie i wykminiłem coś takiego. Zasilacz 12V 2A - VCC z tego zasilacza idzie bezpośrednio do czujników a GND jest zmostkowane z Arduino. Nie wiem czy to poprawnie. Natomiast wyświetlacz, przekaźniki i termometr w dalszym ciągu zasilane są z +5V w arduino.

Czy ma to sens? Czy można to zoptymalizować? Co radzicie? Nie mam doświadczenia 

Może ma ktoś chwilę czasu i chęci coś doradzić. Pozdrawiam

(edytowany)

Jasne, pierwsza wersja schematu pokazuje zasilanie osobno czujników przepływu oraz osobno arduino z resztą podzespołów. Natomiast wczoraj wieczorem jeszcze chwilę na to poświęciłem i ktoś na grupie na FB zalecił zasilać jeszcze osobnym zasilaniem styczniki a Arduino przez usb 5V. Tylko skoro zasilać będę osobno przekaźniki to za pomocą portu DC mógłbym zasilać Arduino zasilaczem 9V-12V 1-1,5A i tak też zrobiłem na drugim schemacie. Mam nadzieję że mozna coś rozszyfrować z tego, nie mam wystarczającej wiedzy ani doświadczenia żeby miało to być jak należy 

Pierwotne założenia:

schemat.png

Poprawka:

schemat poprawka.png

Wgląd na prototyp:

1691925980136.jpg

Edytowano przez Radkosky

Na wstęp jeśli nie chcesz tego lutować na PCB zainwestuj w coś dzięki czemu zapanujesz nad niepewnymi złączami, szukaj czegoś podobnego lub solidniejszego: https://botland.com.pl/arduino-shield-ekspandery-wyprowadzen/5343-screwshield-x2-v2-zlacza-srubowe-nakladka-dla-arduino-5904422359607.html myślę że przykręcenie płyt na podstawę pozwoli uniknąć kłopotów z okablowaniem. To tak na początek, schematu jeszcze nie analizowałem, ale dobrze ktoś radzi aby rozdzielić obwody, zasilanie przekaźników ze stabilizatora na płytce arduino jest złym pomysłem, szybko zostanie przegrzany

Edytowano przez _LM_

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

5 minut temu, _LM_ napisał:

Na wstęp jeśli nie chcesz tego lutować na PCB zainwestuj w coś dzięki czemu zapanujesz nad niepewnymi złączami

Dziękuję za podesłanie linka, zastanawiałem się jak to właśnie ogarnąć bo o ile przewody przy przyciskach itd mogę sobie polutować to z arduino miałem zagwostkę 

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.