Skocz do zawartości

Nie działający kondensator w prostym układzie

Pomocna odpowiedź

Napisano

Cześć, jestem początkujący w elektronice, skończyłem jedynie kurs na poziomie I. Podpiąłem układ złożony z dwóch diod, czterech rezystorów i potencjometru, dopiąłem też równolegle kondensator. Natomiast gdy odłączam niebieski kabel (połączony z masą) diody gasną natychmiast. Czy wpiąłem kondensator nieprawidłowo, czy problem jest gdzieś indziej? Załączam zdjęcie płytki oraz schemat, przy okazji będę wdzięczny za feedback, czy właściwie go narysowałem. Dzięki z góry i pozdrawiam.

20260313_205531.jpg

20260313_210518.jpg

Gdy odłączasz niebieski przewód, to prąd nie ma jak przepłynąć przez diody LED. Obwód z kondensatorem, rezystorami, potencjometrem i diodami musi być zamknięty, więc z odłączonym niebieskim przewodem nie może działać. Zakładam, że Twoim celem jest zobaczenie działania, gdy naładowany kondensator rozładowuje się przez zbudowany układ. Żeby tak było, najpierw zostaw wszystko połączone, a potem odłącz przewód baterii zamiast tego niebieskiego.

• Lubię! 1
  • Pomogłeś! 1

Dziękuję! Dokładnie o to mi chodziło, jak teraz przeanalizowałem to w kontekście Twojego wyjaśnienia, to wydaje mi się logiczne, a sam bym na to nie wpadł, diody przecież muszą być podłączone z kondensatorem. Trafna diagnoza i dobre rozwiązanie. Stało się dokładnie tak jak napisałeś. Dzięki za pomoc i wytłumaczenie! A przy okazji, jak mógłbyś rzucić okiem na mój schemat, czy właściwie go narysowałem, to mój pierwszy w życiu. Nie byłem pewien, czy podłączenie rezystorów z minusem narysowałem dobrze.