bsw Napisano Wrzesień 24, 2015 Udostępnij Napisano Wrzesień 24, 2015 Dzień dobry, Jako żółtodziób zawsze staram się najpierw szukać rozwiązania a jeżeli nie mogę takiego znaleźć to dopiero ośmielam się zawracać głowę bardziej doświadczonym forumowiczom. 🙂 Temat zapewne znany i wałkowany niezmierną ilość razy, ale chyba mnie przerósł. O co więc chodzi. Założenie: 1. Sterowanie silnikiem DC w pracy nawrotnej. 2. Częstotliwość przełączania około 2-3x/sek. Problem: Sklejanie styków przekaźnika. Dane: 1. silnik DC 24 V 2. pobór prądu (mierzony ponieważ brak tabliczki znamionowej) 1,47A 3. elementy wykonawcze przekaźniki samochodowe 30A (tak samochodowe). Uwaga: Zawsze mnie uczono że do sterowania silnikiem służy stycznik a nie przekaźnik ale niestety nie mogę tu nic zmienić (na chwilę obecną w następnym układzie już tak). Opis problemu: Sklejające się styki przekaźnika. Z tego co się orientuję przekaźnik przekaźnikowi nie równy. Teoretycznie może się okazać że przekaźnik samochodowy jest złym rozwiązaniem ponieważ nie ma takiej możliwości przełączania styków w pracy zał./wył. w określonej jednostce czasu jak np. przekaźniki przemysłowe. Postanowiłem więc zamienić przekaźnik samochodowy na przekaźnik 2R firmy O***N - 10A obciążalności styków. Niby wszystko jest ok, ale widać przez obudowę jak iskrzą styki (coś co zapewne notorycznie wykańcza styki w tym przypadku zastosowanych przekaźników samochodowych). Oczywiście pomysł ochrona styków za pomocą układu RC i wizyta na stronie http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/03/przekaznik-i-zaklocenia.html Niestety zawarte tam informacje nie są w stanie mi pomóc ponieważ przedstawiony "nomogram dwójnika RC" pokazuje mi że dla wartości prądu około 1,5 A i napięcia zasilania 24V rezystancja powinna być poniżej 1 Ohm. Dodatkowo jeszcze nawet w przypadku gdybym się zmieścił w zakresie rezystancji to jakiej mocy powinien być dany rezystor? Niestety poległem. Tutaj więc prośba o pomoc w doborze gasika RC. Pozdrawiam,Bartosz Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Elvis Wrzesień 24, 2015 Udostępnij Wrzesień 24, 2015 Dodaj diodę a nie RC. Problem wynika z indukcyjności silnika - w momencie rozwierania obwodu, indukuje się duży prąd i nie ma którędy popłynąć. Ponieważ silnik jest DC, więc dioda powinna być najłatwiejszym rozwiązaniem - układ jak w podanym przykłądzie, ale po stronie cewki przekaźnika. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bsw Wrzesień 24, 2015 Autor tematu Udostępnij Wrzesień 24, 2015 Dzięki za szybką odpowiedź. W przedstawionym przeze mnie rozwiązaniu z którym "walczę" dioda jest wpięta równolegle do styków przekaźnika. W czasie przełączania styków przekaźnika widać wyraźnie jak "iskrzy" i tego zjawiska chciałbym się pozbyć, stąd też pomysł dławika RC. Właśnie w artykule ...przekaźniki-i-zakłócenia... jest mowa o ochronie styków więc tego się "chwyciłem". Co do wpięcia diody w układ cewki przekaźnika, myślę że chodzi tu bardziej o zabezpieczenie wyjścia sterownika który załącza te przekaźniki a nie o to mi chodzi (jeżeli coś pomyliłem proszę o poprawę). Pozdrawiam, Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Elvis Wrzesień 24, 2015 Udostępnij Wrzesień 24, 2015 W momencie gdy rozłączasz przekaźnik, silnik staje się prądnicą - i prąd który wytwarza musi mieć drogę którą popłynie. Może trochę nieprecyzyjnie się wyraziłem, zobacz na wyjścia mostków H - są w nich diody właśnie w tym celu np. http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000240.pdf - str.8 Jeśli silnik kręci się w jedną stronę, możesz użyć tylko jednej diody podłączonej równolegle do silnika, w kierunku zaporowym. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
bsw Wrzesień 24, 2015 Autor tematu Udostępnij Wrzesień 24, 2015 Niestety jedna dioda mnie nie ratuje (chyba), ponieważ silnik kręci sie raz w lewo a raz w prawo. Dodatkowym obciążeniem jest to, że częstotliwość przełączania lewo/prawo czasami wynosi 2-3 x w ciągu sekundy. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Elvis Wrzesień 24, 2015 Udostępnij Wrzesień 24, 2015 A jak zmieniasz kierunek obrotów silnika? Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
bsw Wrzesień 25, 2015 Autor tematu Udostępnij Wrzesień 25, 2015 Aktualnie sterowanie wygląda jak na przedstawionym schemacie (przepraszam za niefachowość). Kiedy przekaźnik K1 (styki S1) jest wyłączony, przekaźnik K2 (styki S2) jest załączony. Analogicznie w drugą stronę. Co do zmiany sposobu sterowania to niestety na chwilę obecną nic nie mogę zmienić. Jedyne co bym chciał osiągnąć, to wyeliminowanie sklejania się styków przekaźnika lub też znaczne ograniczenie tego zjawiska. W późniejszym czasie (po uzyskaniu zgody) będę chciał to zamienić na mostek H, ale jak wspomniałem dopiero w późniejszym czasie. Cytuj Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!
Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!