Skocz do zawartości

Problem z robotem samobalansującym


Gość Lukasz96

Pomocna odpowiedź

Gość Lukasz96

Witam, jestem bardzo początkujący w takich tematach jak Arduino i robotyka, niedawno zacząłem projekt robota samobalansującego z użyciem silników krokowych.  W Internecie jest dużo podobnych projektów, we własnym użyłem następujących elementów: Arduino Uno, MPU 6050, 2 x A4988, HC-06, 2 x NEMA17 (12 V; 0,5A ; 0,43 Nm),  8 baterii AA do zasilania silników,  2 koła Pololu 90 x10 mm.  Na forum konstrukcja z tych samych elementów  została opisana w w tym temacie. Na początku chciałem skorzystać z gotowego i działającego kodu z projektu YABR , jednak z tą różnicą że w swoim zastosowałem do zdalnego sterowania przez Bluetooth prostą aplikację na Androida zamiast nunchucka. Program został odpowiednio zmieniony, sama konstrukcja także i ostatecznie całość przypomina robota z tego filmiku.

Niestety problemem jest nieprawidłowe działanie robota, nie jest w stanie statycznie utrzymać docelowego położenia i szybko się przewraca. Testowałem różne wartości nastaw regulatora PID, samą składową Kp, ale bez żadnych rezultatów. Wartości filtrowanego kąta pochylenia wydają się OK po sprawdzeniu w terminalu, silniki krokowe po wgraniu przykładowych programów i różnych podziałach kroków także. W swoim projekcie podobnie jak w wielu innych użyłem podziału kroku na 4.  Same wartości składowych regulatora nie powinny chyba być znacząco różne szczególnie od robota z drugiego linku (silniki i baterie ważące o wiele więcej o pozostałych części umieszczone są praktycznie tak samo).

W czym może tkwić problem? Czy zmiana np. kół na mniejsze i szersze jak w innych projektach, silników krokowych NEMA 17 na wersje z większymi  max. prądami  może cokolwiek zmienić w tym przypadku?

Link do komentarza
Share on other sites