Skocz do zawartości

Zliczanie obrotów z turbinki w spirometrze z wykrywaniem kierunku obrotu


MS_

Pomocna odpowiedź

Witam,

mam pytanie odnośnie programu pisanego pod Arduino Uno. Ogólnie moim celem jest zliczanie obrotów małej turbinki znajdującej się w ustniku

od spirometru. Mam układ (z wzmacniaczem operacyjnym w układzie komparatora), który wykorzystuje 2 diody na podczerwień oraz 2 fotodiody

i na wyjściu pod wpływem dmuchania w ustnik i obrotu turbiny podaje 2 przebiegi prostokątne przesunięte w fazie o 90 st. I chciałabym aby na podstawie analizy tych przebiegów, które podam na wejściu arduino był moim licznikiem impulsów, który będzie jednocześnie rozróżniał czy turbina obraca się w prawo czy w lewo (na podstawie tego, jak impulsy są przesunięte względem siebie, czyli który jest pierwszy a który drugi).

Program udało mi się napisać (tzn. kompiluje się), ale na pewno nie jest idealny (jestem raczej początkująca jeśli chodzi o arduino co zapewne widać 

po moim programie ;)). Bardzo zależy mi, żeby zrozumieć i samej poprawić program, jeśli są w nim błędy lub niedociągnięcia.

Byłabym bardzo wdzięczna za wszelkie rady i uwagi!

PS: Starałam się jak najdokładniej przekazać w komentarzach kodu mój tok rozumowania. Jeśli coś jest niejasne lub po prostu zupełnie bezsensownie

zamieszczone, dawajcie znać, będę wyjaśniać, co mną kierowało 😄


 

word steps;         // zmienna zliczająca wszystke impulsy
unsigned long t2;   //czas, w którym został zliczony ostatni narastający impuls podany na pin2
unsigned long t3;   //czas, w którym został zliczony ostatni narastający impuls podany na pin3
boolean state;      // stan opisujący czy dany impuls został już zliczony jako obrót w prawo lub lewo (state = 1) czy                           //jeszcze nie (state = 0)

unsigned long r = 0;  //zmienna zliczająca wszystkie impulsy świadczące o obrocie w prawo
unsigned long l = 0;  // zmienna zliczająca wszystkie impulsy świadczące o obrocie w lewo


void setup() {