Skocz do zawartości

Łazik marsjański - podwozie


Hrremi

Pomocna odpowiedź

Witam serdecznie wszystkich użytkowników FORBOTA!

Chciałbym zrealizować projekt, który będzie łazikiem z niewielkimi panelami słonecznymi i kilkoma czujnikami. Będzie to raczej projekt w celach edukacyjnych a nie z planowanym wystrzałem na marsa. Jestem początkujący i pierw będę projektował w mniejszej skali, na kartonie ale chciałbym mieć od kogo czerpać wiedzę i cenne wskazówki do tego projektu. 

Pomysł generalnie opiera się na stworzeniu 3 osiowca w zawieszeniu typu modyfikowanego Rocker Bogie. Na przykładzie gotowego łazika: 

lazik.thumb.jpg.c347147ed77633e407ba81e8346f58aa.jpg

image.thumb.png.883613e5041c5238becce93e98d1fbc7.png

Modyfikowanego dlatego, że planuje umieścić amortyzatory w miejscu połączenia 2 osi do podwozia.  Napęd byłby realizowany różnicowo na koła średnicy 120mm wstępnie myślałem o tych: 

https://botland.com.pl/kola-z-oponami/2119-kola-dagu-wild-thumper-120x60mm-2szt-6952581600060.html

 Długość pojazdu chciałbym zmieścić w 500mm żeby zachować jakąkolwiek zwrotność pojazdu. Na pojeździe nie będzie żadnego ramienia pobierającego próbki ani innych ciężkich elementów poza stelażem na panele słoneczne. Dlatego rozważam takie silniki na każde z kół: 

https://botland.com.pl/silniki-dc-standard-z-przekladnia/3608-silnik-25dx52l-hp-z-przekladnia-341-6v-285rpm-pololu-1573.html

Myślicie, że podołają? 

Za serce projektu posłuży posiadane przeze mnie Arduino Uno. Sterowanie w założeniu miałoby się odbywać za pomocą telefonu z modułu bluetooth  HC-05 ale myślę czy nie fajniej byłoby zastosować kontroler? 

Jednym wielkim zapytaniem będzie jaki zastosować akumulatorek, żeby delikatnie mógłby być doładowywany z paneli a osobno w bazie.

I kwestia paneli słonecznych które zmieściły by się na pojeździe  i miały jakikolwiek sens edukacyjny. 

To całkowicie wstępny pomysł i rozeznanie dlatego dziękuje za wszystkie podpowiedzi i pomysły. 

Pozdrawiam,

Grzegorz

robot.pdf