Skocz do zawartości
Luuke

[Autodesk Inventor] Kurs 2012 - cz.2 Szkicownik

Pomocna odpowiedź

Kurs Autodesk Inventor Professional 2012

Część 2 - Szkicownik

Modelowanie 3D w Inventorze, jak w większości tego typu programach, polega na szkicowaniu, a następnie "wyciąganiu" naszkicowanych elementów do postaci trójwymiarowej wykorzystując do tego różne dostępne metody. Szkicownik programu wyposażony został w szereg narzędzi umożliwiających precyzyjne rysowanie konturów. W tej części kursu omówię przydatne rzeczy w czasie samego szkicowania. Wszystkie te funkcje dostępne są w menu Szkic.

3. Przyrządy szkicownika

3.1. Po uruchomieniu Inventora klikamy przycisk Nowy

3.2. Program umożliwia tworzenie projektu z wykorzystaniem metrycznych i angielskich jednostek miar długości. Aby rozpocząć pracę nad nowym elementem w zakładce Metryczne znajdujemy ikonkę Standard (mm).ipt i klikamy Ok. Warto zapamiętać, że z tego miejsca będziemy rozpoczynać w przyszłości prace nad złożeniami czy też nad rysunkami gotowych elementów.

3.3. Menu Szkic dzieli się na kilka części w zależności od przeznaczenia funkcji:

3.3.1 Rysuj - zawiera podstawowe przyrządy potrzebne do tworzenia konturu naszego szkicu

3.3.2. Wiązanie - w każdym rysunku technicznym wymagane jest, aby nie było niejednoznaczności, również w Inventorze staramy się, aby wszystkie nasze elementy były w pełni powiązane i zwymiarowane

3.3.3. Wzór - powielanie elementów w uporządkowany sposób

3.3.4. Zmień - edytowanie już narysowanych elementów

3.3.5. Wstaw - wstawianie danych lub rysunków z plików Excela lub AutoCAD

3.3.6. Format - funkcje pomocnicze przydatne w czasie szkicowania

Od tego miejsca postaram się omówić jak najwięcej funkcji dorzucając do tego screeny z efektów użycia. Zdarzyło mi się już spotkać osoby, które zanim zabrały się za używanie jakiegoś programu, urządzenia itd., najpierw czytały całą instrukcję obsługi, od deski do deski albo chociaż z grubsza przeglądały co w niej jest. Z tego powodu będę omawiał wszystko co tylko będę potrafił, nawet banały. Będzie to w jakieś formie przegląd możliwości szkicownika Inventora. Trudno jest pokazać pracę w szkicowniku bez praktycznego pokazania w jakim celu coś wykorzystać. W praktyce wychodzi tak, że pracujemy na zmianę w szkicowniku i na gotowym modelu trójwymiarowym, dlatego też wykorzystanie wielu funkcji pokażę również w kolejnej części kursu, w której stworzymy już pierwszy nasz obiekt 3D.

3.4. Rysuj

3.4.1. Linia

3.4.1.1. Po uruchomieniu nasza strzałka kursora zmieni się na celownik, a obok pojawią sie współrzędne X i Y aktualnego położenia kursora. W tym momencie wystarczy kliknąć LPM, aby rozpocząć rysowanie. Możemy również wcisnąć Tab i z palca wpisać dokładne współrzędne od których chcemy zacząć rysowanie.

3.4.1.2. Domyślnie w czasie rysowania linii wpisujemy współrzędne biegunowe. Wystarczy jednak PPM > Rodzaj współrzędnych > Współrzędna kartezjańska, aby móc podać współrzędne XY końca linii względem jej miejsca początkowego.

3.4.1.3. Wyznaczamy punkt końcowy i klikamy LPM. Z miejsca zakończenia linii Inventor zacznie prowadzić kolejną linię. Wciskamy ESC, aby przerwać działanie. Warto zauważyć, że w przypadku wpisywania wymiarów program automatycznie doda elementy wymiarujące, np. długość i kąt nachylenia. Na screenie górna linia wprowadzana myszką, a dolna z wpisaniem wymiarów z klawiatury.

3.4.2. Okrąg

3.4.2.1. Do wyboru mamy 2 sposoby rysowania okręgów: Środek (wybieramy położenie środka okręgu i ustalamy jego średnicę) oraz Styczny (okrąg styczny do trzech wybranych odcinków).

3.4.3. Łuk

3.4.3.1. Trójpunktowy - wybieramy najpierw 2 punkty, początek i koniec łuk, a następnie ustalamy położenie trzeciego punktu należącego do łuku, jednocześnie ustalając jego promień

3.4.3.2. Styczny - umożliwia rysowanie łuku stycznego do linii rozpoczynając z jednego z dwóch jej końców

3.4.3.3. Środek - ustalamy środek łuku, następnie punkt początkowy. Od tego momentu kreślimy już sam łuk.

3.4.4 Prostokąt

3.4.4.1. Dwupunktowy - ustalamy położenia jednego z wierzchołków, a następnie położenie wierzchołka znajdującego się po przekątnej

3.4.4.2. Trójpunktowy - rysujemy najpierw linię będącą jednym z boków prostokąta, a następnie ustalamy długość boków do niego prostopadłych

3.4.5. Splajn i krzywa pomostu - (eee... dobra, przyznaję się, nie mam zielonego pojęcia do czego to można wykorzystać 😋 chętnie zamieszczę tutaj Wasz opis tej funkcji razem z nickiem autora!)

3.4.6. Elipsa

3.4.6.1. Wybieramy punkt środkowy i długość wzdłuż jednej osi

3.4.6.2. Następnie ustalamy kształt elipsy wykorzystując do tego punkt do niej należący

3.4.7. Punktowy

3.4.7.1. Umożliwia stworzenie punktu o współrzędnych XY. Przydatne jest to, że rysowanie punktów np. na linii jest wspomagane przez przyciąganie. Również po wybraniu tego przyrządu program będzie wskazywał nam miejsca charakterystyczne, np. przecięcie dwóch linii czy środek linii, gdy zbliżymy się kursorem do danych miejsc.

3.4.8. Zaokrąglanie i fazowanie

3.4.8.1. Obie funkcje pozwalają na, jak same nazwy wskazują, zaokrąglenie lub sfazowanie wierzchołka. W przypadku zaokrąglenia jedynym parametrem do wprowadzenia jest promień zaokrąglenia. Po najechaniu na wybrane miejsce zaokrąglenia program pokaże nam jak będzie wyglądać efekt użycia. Wystarczy wtedy kliknąć LPM, aby wykonać zaokrąglenie. Zdarza się jednak, że Inventor nie pokaże nam efektu, nie będzie wtedy "widział" obu odcinków na połączeniu których chcemy zrobić zaokrąglenie. Musimy wtedy klikając LPM wskazać mu oba te odcinki.

3.4.8.2. W przypadku fazowania do wyboru mamy 3 metody podawania parametrów fazowania: równe odległości,...

3.4.8.3. ...nierówne odległości...

3.4.8.4. ...oraz podanie jednej odległości i kąta

3.4.9. Wielobok

3.4.9.1 Umożliwia stworzenie wieloboku o wybranej ilości krawędzi. Możemy rysować wieloboki wpisane lub opisane na niewidocznym okręgu. Wielobok wpisany rozciągamy trzymając za jeden z wierzchołków naszej figury

3.4.9.2. Przy wieloboku opisanych trzymamy za środek jednej z krawędzi

3.4.10. Tekst i tekst geometrii

3.4.10.1. Po uruchomieniu i kliknięciu w dowolnym miejscu pojawia nam się okienko w którym wpisujemy tekst oraz wybieramy jego parametry (czcionka, rozmiar, kolor itd.)

3.4.10.2. Tekst geometrii pozwala stworzyć napis wzdłuż np. łuku. Wystarczy wybrać Tekst geometrii i wskazać wzdłuż czego ma powstać tekst.

Ta część kursu nie jest jeszcze skończona. W tym miejscu pojawią się opisy kolejnych przyrządów szkicownika. Postanowiłem jednak na bieżąco wrzucać to co napiszę. Przydatne byłyby jakieś opinie o tej części, o jej formie oraz o tym czy spełniam Wasze oczekiwania (bo przecież dla Was piszę ten kurs 🙂 ). Będę mógł wtedy dopasować się i ewentualnie wprowadzić jakieś zmiany. Tak więc krytyka mocno wskazana!

1. Do przesunięcia kamery możemy korzystać z przycisku F2 lub środkowego przycisku myszy. Wystarczy przytrzymać go wciśniętego i przesunąć myszką.

2. Przybliżanie obrazu odbywa się za pomocą przycisku F3 lub rolki myszy. W przeciwieństwie do przesuwania kamery tutaj mamy jednak pewną różnicę. Korzystając z rolki uzyskujemy skokowe przybliżenia. Natomiast klawiszem F3 możemy sterować przybliżaniem i oddalaniem w dowolnym stopniu. Wystarczy przytrzymać F3 + przytrzymać wciśnięty LPM i poruszać myszką góra/dół, aby uzyskać zoom dokładnie jaki chcemy.

3. Podczas szkicowania warto zwrócić uwagę na pełne wymiarowanie i wiązanie. Może to nam oszczędzić niepotrzebnych nerwów w późniejszej pracy. Osobiście miewałem sytuacje, że za niepełne związanie w czasie szkicu Inventor potrafił się później zemścić konkretną serią błędów, których usunięcie zajmowało mi sporo czasu. Kontrola wymiarowania jest dość prosta, Inventor sprawdza czy wszystko jest powiązane i na bieżąco wyświetla. Dodatkowo elementy w pełni zwymiarowane zmieniają swój kolor. Na screenie poniżej widzimy, że narysowany okrąg jest w pełni z wymiarowany i ma zmienioną barwę. Prostokąt natomiast nie został jeszcze zwymiarowany i w prawym dolnym rogu ekranu widzimy napis "4 potrzebne wymiary".

4. Mamy 2 sposoby zaznaczania interesujących nas elementów. Potocznie nazwę je "w lewo" i "w prawo". Jaka jest różnica? Aby zaznaczyć linię "w prawo" musimy ją zaznaczyć na całej długości, pominięcie jakiegokolwiek kawałka spowoduje niezaznaczenie po puszczeniu LPM. Zaznaczając "w lewo" wystarczy obrysem zaznaczenia najechać na kawałek linii, aby w pełni ją zaznaczyć.

5. Aby zobaczyć do czego może posłużyć dana funkcja warto najechać na jej przycisk i odczekać chwilę. Pojawi nam się okienko z krótkim opisem i obrazkiem lub animacją.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Jak na razie to bardzo fajnie, ale prosiłbym o jak najwięcej porad/wskazówek jak te o wymiarowaniu/zawiązaniu szkicu. Sam do tej pory byłem samoukiem i rysowałem nie patrząc na to, nie wiedziałem nawet że tam na dole pisze ile potrzebnych wymiarów itd. I ostatnio pojawił się u nas na forum kurs do solidworksa i tam przeczytałem o czymś takim, sprawdziłem w Inventorze i też takie coś było. Dlatego uważam, że w kursie oczywiście jak najbardziej taka teoria jak powyżej dla różnych narzędzi, (choć tego można w dużej mierze nauczyć się samemu - na wyczucie) ale przede wszystkim jak najwięcej takich porad jak Tips&Tricks powyżej oraz jakiś ogólnych, podstawowych zasad.

Gratuluję i wielkie dzięki, liczę, że uda Ci się wytrwać w pisaniu tego kursu do końca. Już nie mogę się doczekać na ciąg dalszy 🙂

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Grabki, będę się starał pisać jak najwięcej takich właśnie porad i trików. One tak faktycznie wychodzą w praniu, często się o różnych rzeczach nie myśli i robi z automatu. Tips&Tricks będę cały czas rozwijał w miarę jak w czasie pracy nad kursem lub własnymi projektami będą mi one przychodzić do głowy.

Udostępnij ten post


Link to post
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »

×