Skocz do zawartości

Rozdzielczość serw, potencjometr vs enkoder magnetyczny

Qbakam

Pomocna odpowiedź

Witam,
Jestem Kuba i studiuję mechatronikę na PP. Miło jest mi gościć na forum.

Jak dotąd zbudowałem prototyp robota kroczącego podobnego do konstrukcji Hexapod'a firmy Pololu, na razie chodzi do przodu, ale czeka jeszcze na czujniki i resztę algorytmu chodzenia.

Ten temat zakładam, gdyż po sesji planuję budowę manipulatora, rozważam sterowanie w przestrzeni opisanej współrzędnymi biegunowymi lub kartezjańskimi (ten drugi układ wymaga więcej obliczeń i lepszej dokładności serw)

Wracając do tematu:

Jasne jest, że wykorzystując odpowiedniej rozdzielczości timer i taktowanie można zadać serwu więcej unikalnych pozycji. Jak jednak realnie kształtuje się rozdzielczość serw? (analogowych i cyfrowych)

Gdy steruję wypełnieniem sygnału w zakresie 800-2200us dla zmiany położenia orczyka o 180 stopni to:

2200-800=1400us zmiany sygnału na zmianę 180stopni

1400/180=7.77us na 1 stopień. Czy realnie zmiana o te 7us lub 8us przyniesie zmianę o 1 stopień? (Czy ten komparator okienkowy, który siedzi w serwie zobaczy różnicę?)

Czy zmiana położenia będzie przebiegac liniowo dla serw cyfrowych? (Podobno analogowe mają z tym problem)

Czy użytkując serwo modelarskie (analogowe/magnetyczne) uzyskam:

a) dokładność 5 stopni?

b) dokładność 1 stopnia?

c) dokładność 0,1 stopnia? (lub 1/7,7 stopnia?)

Druga cześć tematu:

Znane są mi enkodery magnetyczne, które maja rozdzielczość do 12 bit, używane dla profesjonalnych zastosowań. Niestety cena za dokładny sprzęt odstrasza. Zauważyłem, że jedna z firm produkująca serwa zamiast potencjometrów również używa enkoderów magnetycznych w swoich konstrukcjach, przykład takiego serwa:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27749__Mi_Digital_HV_High_Torque_Metal_Gear_Servo_31kg_0_15_60g.html

Co sądzicie o takim serwie? Czy jest ono jakościowo lepsze niż zwykłe serwa cyfrowe?