Skocz do zawartości

Wysterowanie 5 silników 12V 10A z AVR


szamik

Pomocna odpowiedź

Witam.

Mam pytanie w jaki sposób w jak najbardziej ekonomicznie i ergonomicznie wysterować 5 silników pracujących na 12 przy prądzie 5A w szczytach do 8?

Jeśli dobrze rozumiem cały temat to budując mostki H w oparciu o mosy logic level (IRLXXXX) będę ich potrzebował 20 sztuk 🙄 Chyba że jest jakiś sposób na zmniejszenie ich liczebności?

Drugi pomysł chyba lepszy to 8 przekaźników 2 stykowych sterowanych bipolarkami. Chyba lepsze rozwiązanie ❓

PWM nas zupełnie nie interesuje, częstotliwość włączania również będzie niewielka. Silniki będą zatrzymywane przy oporze za pomocą AVR na podstawie sygnałów z kontaktronów.

Link do komentarza
Share on other sites

Przekaźniki to zwykle zły pomysł. Na mostek H potrzebujesz 4 tranzystorów. Tego obejść się nie da. A nie widzę jak przekaźniki miałyby być lepsze. Możesz zejść do 1 tranzystora/silnik jeśli wystarczy obrót w jedną stronę.

Link do komentarza
Share on other sites

Silnik musi być kontrolowany w obie strony. Na przekaźnikach 2 stykowych wyglądało by tak:

Istnieje jeszcze jakaś alternatywa? Stosowanie 20 mosów małej obudowie średnio mi się podoba szczerze mówiąc 🙁

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Akurat ten schemat jest dość ryzykowny. Zadziałanie obu przekaźników na raz daje czyste zwarcie zasilania a procesory (lub programiści) głupieją częściej niż nam się wydaje. Jeżeli już chcesz na przekaźnikach to wymyśl to tak, by "sprzętowo" takie porażki były wykluczone. Np. niech jeden przekaźnik DPDT definiuje kierunek obrotów a drugi - już prostszy (SPST) wystarcza do załączenia silnika.

Gdyby któreś rozwiązanie (MOSFET vs przekaźnik) było 100% lepsze, to wszyscy by je stosowali. Rzeczywiście, jest tendencja do przechodzenia na sterowania czysto elektroniczne, ale dlatego, że docelowi użytkownicy oczekują miękkiego startu, regulacji obrotów, cichej pracy, dużej niezawodności itd. Nie wiemy co dla Ciebie znaczy ekonomicznie a tym bardziej ergonomicznie. Jeżeli chcesz zrobić proste sterowanie do jakiejś maszynki na jakiś pokaz, do pracy w zabawce i nie masz żadnych wymagań oprócz ceny, to weź 10 przekaźników z jakiejś wyprzedaży i nie musisz nam udowadniać, że to będzie "lepsze" - wszyscy się z tym zgodzą. Jeżeli jednak próbujesz zrobić projekt do czegoś profesjonalnego a być może nawet produkowanego w większych ilościach, to chyba nie masz wyjścia i powinieneś popłynąć z prądem. Takie rzeczy nie są i nie mogą być tanie więc nie rozumiem skąd to ściubolenie na kilku tranzystorach. A jeśli się na tym nie znasz (co wnioskuję po poziomie pytań i zaprezentowanym schemacie) to kup dobrej jakości gotowe sterowniki - inaczej polegniesz jak wielu przed Tobą próbujących amatorsko zrobić coś z niczego i myślących, że to proste. Jeżeli natomiast traktujesz projekt edukacyjnie, to każde rozwiązanie będzie dobre. W jednym przypadku dowiesz się jak szybko działają przekaźniki, kiedy je włączać żeby nie wypalać styków i jak uwzględniać te czasy w programie by układ był dynamiczny i jednocześnie trwały. W drugim przypadku zrozumiesz zasady działania i sterowania tranzystorów oraz dowiesz się po co są różne diodki, oporniczki i inne zabezpieczenia w trywialnym - na pozór - mostku H. W obu przypadkach przejdziesz przez układy filtrów przeciwzakłóceniowych i dobór systemu zasilania więc łykniesz całkiem sporo wiedzy. Moim zdaniem ciekawej i potrzebnej.

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dziękuję za radę. 🙂

W sumie to powinienem zacząć od tego do czego te silniki będą używane. Mianowicie projektuję sterownik szyb elektrycznych do starego samochodu. Automatyczne zjeżdżanie szyby po wciśnięciu przycisku i puszczeniu. Dodatkowo otwieranie wszystkich szyb i szyberdachu z jednego przycisku (parami, najpierw przednie, później tylne i na końcu dach). Przy otwarciu któryś z dwóch drzwi uchylenie szyby i domknięcie jej po ponownym zamknięciu drzwi oraz domykanie wszystkiego przy zamknięciu samochodu kluczykiem. Wszystko wysterowane AVRem, który sygnały będzie brać z przycisków, włączników krańcowych w drzwiach oraz kontaktronów.

Odnośnie ergonomii, całość chcę zamknąć w oryginalnej obudowie sterownika szyb (archaiczny, dlatego cała zabawa 🙂). Płytka z przekaźnikami powinna się zmieścić. W przypadku zastosowaniu MOSów wiadomo tym bardziej, ale dalej obawiam się o ciepło. Rozumiem że przy zastosowaniu logic level, tranzystory powinny być w pełni otwarte przy sygnale z uC ale boję się że nie mam wystarczającej wiedzy na tyle aby faktycznie udało by mi się zbudować 5 mostków które faktycznie wydzielały by znikome ilości ciepła.

Schemat wrzucony wyżej nie mojego autorstwa, ale dziękuję za wskazanie jego dużej wady.

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.