Skocz do zawartości

Rozbalansowane ogniwa w Li-Po?


mikolaj91

Pomocna odpowiedź

Witam,
Zbudowałem quadrocopter w oparciu o stronę

http://www.brokking.net/ymfc-al_main.html .

Mam problem z użytą tam baterią

http://www.dx.com/p/11-1v-2200mah-30c-li-polymer-battery-pack-for-450-helicopter-dji-phantom-1-450-quadcopter-366131?Utm_rid=78761898&Utm_source=affiliate#.WRhvM9ykLIU.

Akumulator ładuje się nierównomiernie mam różne (co prawda nieznacznie) napięcia na poszczególnych cellach.

Po odpaleniu wszystkich czterech silników rozładowuje się tylko pierwsze ogniwo (a chyba powinny działać równolegle, proszę o korektę jeżeli się mylę). Rozładowuje się momentalnie w 5 sekund z 3,68 do 3,40 więc coś jest nie tak.

W dodatku jedno ogniwo ładuje się powyżej 3,7V.

Myślę, że akumulator ma po prostu błąd fabryczny i ogniwa są rozbalansowane.

Czy ktoś z obecnych na forum miał może podobną sytuację?

Bateria była ładowana ładowarką

http://www.dx.com/p/b3ac-2s-3s-lipo-balance-charger-black-ac-100-240v-103589?Utm_rid=78761898&Utm_source=affiliate#.WRhvK9ykLIU

Link do komentarza
Share on other sites

1. Ta ładowarka powinna ładować ten akumulator do 12.60V czyli do 4.2V/ogniwo. Podłączasz aku i czekasz aż wszystkie trzy diodki zrobią się zielone. Czy tak robiłeś? Czy napięcie ogniw zmierzone po takim ładowaniu wynosi 4.2V±0.05V. Jeżeli tak, wszystko jest OK i możesz uruchamiać quadro. Jeżeli nie, któraś z tych dwóch rzeczy jest uszkodzona. Ładowarka ma balancer i wyrównuje napięcia nierównych ogniw z definicji.

2. Ogniwa w tym aku są połączone szeregowo. Nie może rozładowywać się tylko jedno, bo prąd płynie przez wszystkie. Jakie jest napięcie każdego z ogniw po wpięciu aku do latacza, ale przed uruchomieniem silników? Jak to mierzysz? Czym? Po włączeniu silników bez śmigieł - bo tylko tak można bezpiecznie to mierzyć, pobór prądu nie jest duży. Napięcia świeżo naładowanych ogniw nie powinny spaść poniżej 4V. W trakcie pracy/lotu powinno to opadać aż do 3.3-3.4V/ogniwo - zależy od twardości nerwów pilota. Absolutnie nie wolno przekraczać granicy rozładowania 3V/ogniwo. Czy masz jakąś kontrolę napięcia aku podczas lotu? Alarm akustyczny? Migająca diodka?Jeżeli kiedykolwiek latałeś bez bieżącej kontroli napięcia pakietu i/lub dopuściłeś do sytuacji, w której napięcie na którymś ogniwie spadło dobrze poniżej 3V, ono zawsze będzie już upośledzone i słabsze, szczególnie przy dużych prądach rozładowania.

Teraz Ty: odpowiedz precyzyjnie na moje pytania, opisz dokładniej swoje problemy i ew. wskaż różnice między tym co jest u ciebie a tym co ja napisałem. Mam ponad 20 pakietów LiPoly użytkowanych od lat w samolotach i kopterkach i w najgorszym stanie są te najstarsze, którymi latałem w modelach gdzie jedyną kontrolą był próg wyłączania ESC a przecież do lotniska jakoś dociągnąć trzeba...

Link do komentarza
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź.

Chyba znalazłem rozwiązanie. Wczoraj padła ładowarka więc zakładam, że to w niej był problem.

Prawdopodobnie przez źle działającą ładowarkę bateria była nie doładowana do końca i ogniwa nie naładowały się równomiernie.

Podczas działania silników pierwsze ogniwo rozładowało się poniżej 3V i napięcie zaczęło nagle spadać.

Z kolei przy następnym ładowaniu wszystko było ok, ładowarka doładowała mniej więcej równomiernie do 1:3,78, 2:3,76, 3:3,81 po czym przestała działać.

Po uruchomieniu 4 silników bez śmigieł po 15 minutach pracy miałem 1:3,61, 2:3,58, 3:3,62 mierzone miernikiem z alarmem głośnikowym.

Kupię lepszą ładowarkę i zobaczymy.

Czy warto inwestować w taką powyżej 100 zł np. Redox Alpha?

Czy lepiej kupić taką samą za około 40 zł tylko renomowanego producenta?

Link do komentarza
Share on other sites

Mam bardzo podobną i sprawuje się dobrze od dwóch(?) lat. To wszystko chińszczyzna tylko z różnymi naklejkami więc i jakość jest podobna. Można trafić na egzemplarz działający lata a kolejny padnie po pół godzinie. To kwestia montażu, oszczędzania na elementach, testowaniu itd. Podsumowując: miałeś pecha.

A może podłączyłeś najpierw akumulator a dopiero potem zasilanie sieciowe? - przed tym przestrzegają, choć gdyby to miało zaszkodzić (nie testowałem), to pewnie poszłaby z dymem od razu.

Poza tym jest kwestia różnicy klas. Ta (i jej podobne) to sprzęt budżetowy, bez żadnej możliwości wpływania na proces ładowania - możesz ładować tylko LiPole i tylko 2S i 3S. A co najważniejsze moc tego jest znikoma (12? 15? 20W?) więc i prąd ładowania jest marny. W mojej maksymalnie mam 800mA przez co nie ma sensu podłączać do tego czegoś większego niż 1000mAh. A mniejsze aku z kolei będzie bardzo stresować. Ja korzystam z niej jak z pomocniczego sprzętu do spokojnego ładowania delikatnego akumulatora nadajnika (2200mAh, 3S) raz na kilka dni "lotnych". Zostawiam na noc i gotowe. Gdybym miał jednak ładować nią komplet aku do quadro (np. 6 sztuk 1550mAh/3S/45C) z których każdy może być ładowany prądem 5C (czyli ponad 7A - kwadrans i jest pełny) to nie miałbym szans latać choćby dwa razy dziennie. Do tego przydają się ładowarki o mocach powyżej 100W i w taką - jeśli przewidujesz rozbudowę bazy akumulatorowej - warto kupić. Niestety są to wyraźnie droższe sprzęty niż popularne, 50W Redoxy:

https://botland.com.pl/ladowarki-lipol-sieciowe/646-ladowarka-lipo-life-liion-nicd-nimh-z-balanserem-redox-alpha-v2.html

Jeśli masz wiele pakietów i chcesz na naładować w miarę szybko, to np. bierzesz dwa 3S i łączysz je szeregowo. Typowo ładowarki obsługują do 6S więc to zadziała. Masz zatem napięcie końcowe 25.2V a jeśli chcesz w to wepchnąć powiedzmy 5A to robi się prawie 130W mocy - dużo, prawda?

Tutaj masz przykład jakiejś większej:

https://abc-rc.pl/ladowarka-skyrc-rs16#axzz4h8mqAMDX

A tu jest coś nowego. Wygodna, bo zasilana z 230VAC (sporo ładowarek wymaga zewn. zasilacza 12V) i mocniejsza niż te najsłabsze:

https://abc-rc.pl/ladowarka-cyfrowa-t690ac-ekran-dotykowy#axzz4h8mqAMDX

Z nowości to widzę jeszcze iSDT:

https://abc-rc.pl/q/?keywords=isdt#axzz4h8mqAMDX

małe i zgrabne, ale chyba wszystkie wymagają zasilacza. Za to moce są imponujące szczególnie w tej wielkości.

Ładowarka to sprzęt na lata, warto kupić coś lepszego. Szczególnie jeśli twój latacz to nie chwilowy kaprys tylko początek nowego hobby 🙂

EDIT: Tu jest zestaw (ładowarka 80W + zewn. zasilacz AC/DC) w niezłej cenie, choć moc na granicy sensownego minimum:

http://www.rc4max.com/ladowarka_imax_b6_+_zasilacz_profi_6a_15v_o_mocy_90w_-_promocja,2655,25132.html

Za to ładowarki ze zintegrowanym zasilaczem są bardzo wygodne na wyjazdy wakacyjne. Nic się nie plącze, zabierasz jeden klocek z odpowiednim kablem/przejściówką do swoich aku, podłączasz, ładujesz i latasz:

http://www.rc4max.com/ladowarka_t610ac_plus__100w_10a,1955,30160.html

Kupując ładowarkę zawsze sprawdź co ma na wyposażeniu. Czasem jest goła, wrzucają jedynie kable niezbędne do odpalenia sprzętu. Najważniejsze jest oczywiście złącze prądowe Twoich akumulatorów - warto zdecydować się na jeden standard. Oprócz tego możesz potrzebować kabelek/przejściówkę do złącza balancera. Czasem ładowarki mają jedno gniazdo 6S, które trzeba "rozszywać" na mniejsze, ale na przykład te dwie ostatnie mają z boku wszystkie możliwe złącza: 2S-6S. To miłe, kolejny kabel odpada.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Ok, ładowarka wymieniona na lepszą. Naładowałem akumulator, wyrównała napięcie na każdym z ogniw. Po podpięciu do drona (wszystkie cztery silniki ze śmigłami) i uruchomieniu ogniwo 1 i 3 rozładowywało się równomiernie natomiast napięcie na 2 spadło poniżej 3.2V włączając alarm dźwiękowy.

Wyłączyłem drona i zmierzyłem - ogniwo 2 wskazało 3.48V. Po ponownym włączeniu spadło momentalnie do 2.54V, a po wyłączeniu wskazuje 3.35V.

Moje pytanie, czy taka bateria jest do odratowania, czy trzeba kupić nową?

Link do komentarza
Share on other sites

Przykro mi, coś złego zrobiłeś jej wcześniej (przypomnij sobie: krótkie zwarcie jednego ogniwa przy pomiarze, głębokie rozładowanie pakietu bez uważania na napięcie aż do granicy działania Arduino itp), musisz kupić nową.

Widzę, że we wskazanym projekcie jest wbudowana kontrola napięcia zasilania (dzielnik napięcia na wejściu analogowym) więc nie powinno dochodzić do sytuacji głębokiego rozładowania aku. Pytanie jak to działa i jak sygnalizuje problemy. Swoje zabezpieczenia maja też ESC, ale nawet jeśli są one fabrycznie ustawione na typ Lipol (a nie NiMH) to bardzo ważne jest, by zawsze włączać całość z akumulatorem naładowanym do 100%. Tylko na podstawie napięcia początkowego ESC jest w stanie ocenić z jakim akumulatorem (2S, 3S czy 4S) ma do czynienia i poprawnie ustawić sobie próg jego rozładowania i alarmu. Jeśli podłączysz np. 3S, ale trochę rozładowany to może się okazać, że jego napięcie wejdzie w zakres naładowanego pod korek 2S a wtedy ESC będzie pracował powiedzmy do 7V co jest śmiercią dla 3S. Dowiedz się, czy Twoje ESC mają jakąś sygnalizację rozpoznanego pakietu. Niektóre umieją wypiszczeć silnikami nie tylko fakt uzbrojenia i kalibracji ale też wykrytą liczbę ogniw LiPol.

W kopterkach nigdy nie polegamy na alarmach i zabezpieczeniach wbudowanych w ESC, bo:

a. jest ich kilka (tych ESC) a każdy może zadziałać przy troszkę innym napięciu co automatycznie wywołuje niekontrolowanego flipa i katastrofę,
b. zabezpieczenia ESC działają przy jakichś arbitralnie dobranych napięciach niekoniecznie poprawnych dla naszego pakietu.

Tak naprawdę to FC (czyli Twoje Arduino) powinno mierzyć napięcie (zaglądałeś do kodu?) i najpierw ostrzegać (np. akustycznie - głośny bipczak - must have) a potem, przy krytycznym rozładowaniu np. do 3V/ogniwo ew. powoli wystabilizować poziom i zdjąć moc z napędów.

I tak najważniejszy jest timer w nadajniku - musisz go sobie ustawić z zapasem 1-2minut na dolot "do nogi" i wylądowanie. Bardzo pomaga OSD, no ale wtedy to już kamerka, gogle i reszta FPV lub telemetria - wiele odbiorników 2.4GHz ma kanał zwrotny do którego można wpuścić napięcie pakietu, prąd, itp.

Pochwalisz się co kupiłeś?

A akumulatora nie bierz ze sklepów sprzedających mydło i powidło. Ani się na tym nie znają, ani też nie wiedzą co sprzedają a towar pochodzi z najtańszych źródeł noname i nie wiadomo jak długo u nich leży. Znajdź sklep modelarski z częściami do dronów i samolotów i z samymi modelami. Tam zwykle coś o tym wiedzą, maja obrót i możesz wybrać jedną z kilku marek.

Link do komentarza
Share on other sites

Wstępnie myślałem żeby kupić ten pakiet http://www.marvio-rc.pl/redox-2200-mah-11-1v-30c-pakiet-lipo,3,1108,1951 cena jest ok.

Co do baterii to najprawdopodobniej sam ją zajechałem jak jeszcze nie wiedziałem jak postępować z Li-Po.

Przypominam sobie kilka sytuacji, które mogły do tego doprowadzić:

- próbowałem naładować baterię bez odpięcia baterii od silników,
- ładowarkę podpiąłem najpierw do baterii, a potem dopiero do zasilania z sieci (w instrukcji każą na odwrót, żeby nie zrobić zwarcia)

- na początku dioda, która miała sygnalizować rozładowanie baterii nie świeciła, zgodnie z tym projektem jest tam dzielnik z dwóch oporników 1 kOhm i 1.5 kOhm. Dopiero później zauważyłem, że oporniki są zalutowane na odwrót i dioda działa zaporowo i nie świeci. Może to mogło jakoś uszkodzić baterię tylko za bardzo nie umiem wytłumaczyć jak.

- nie podłączałem w pełni naładowanej baterii – tak naprawdę na full naładowałem ją tylko raz. I trwało to dłużej niż wynikało to z moich obliczeń, ładowarką 850 mAh powinienem naładować w ok. 3 godziny a trwało to prawie 5.

- wydaje mi się, że ESC pika dwa razy, tak jakby widziało tylko 2 celle. Podejrzewam, że do instrukcji nie dojdę, bo to noname ESC kupowane razem z silnikami http://www.dx.com/p/a2212-1000kv-brushless-motor-w-30a-brushless-esc-1045-propeller-dji-f450-550-413446?Utm_rid=78761898&Utm_source=affiliate#.WSLITNykLIU

Nie bazowałem na alarmie z ESC tylko miałem dopięty miernik do baterii ustawiony na 3.2V https://www.elektronikom.pl/miernik-cyfrowy-do-ogniw-li-poly-1s-6s-p-1120.html?gclid=CJCzsLu0g9QCFRFlGQodwVEKog

Link do komentarza
Share on other sites

O zakupy pytałem w kontekście ładowarki.

"..na full naładowałem ją tylko raz. I trwało to dłużej niż wynikało to z moich obliczeń, ładowarką 850 mAh powinienem naładować w ok. 3 godziny a trwało to prawie 5.."

Popatrz na wykresy procesu ładowania LiPoli. Nastawiony/nominalny prąd masz tylko przez jakiś czas (faza CC). Po dojściu do napięcia 4.2V/ogniwo prąd zaczyna maleć - to faza CV, a ogniwo ma w tym momencie około 70% ładunku. Długość fazy CV zależy głównie od jakości aku, ale dojście do 100% pojemności może potrwać (w tych co marniejszych) prawie drugie tyle więc 5h dla prądu nominalnego 850mAh i pakietu 2200mAh wydaje się jeszcze w granicach rozsądku. Być może te 850mA to także "życzenie projektowe" tej ładowarki a naprawdę dostajesz np. 500mA, bo scalaki się przegrzewają i co jakiś czas wyłączają - to standardowe podejście w prostych ładowarkach liniowych.

No tak, masz jeszcze problem ESC. Zwykłe, "samolotowe" ESC raczej nie nadają się do kopterków, a wyjdzie to dopiero przy strojeniu regulatorów PID w pierwszych lotach. Są po prostu za wolne, nie mają możliwości dynamicznego hamowania silnika i nie obsługują szybkich trybów PWM (400Hz zamiast typowych 50Hz dla serwa). Pomijam fakt zupełnego braku dokumentacji i w związku z tym brak możliwości programowego ustawienia czegokolwiek: hamulca (trzeba wyłączyć), kierunku obrotów (nie trzeba przelutowywać kabli po zmontowaniu), typu akumulatora (LiPol/NiMH), rodzaju reakcji na zbyt niskie napięcie (nic/zwalnianie/stop) i samego progu alarmu. Cóż, taniocha ma swoją cenę..

Link do komentarza
Share on other sites

Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto w ~20 sekund!

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj się »

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się »
×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.