Skocz do zawartości

Przeniesienie napędu na pręt


asia95

Pomocna odpowiedź

Cześć,

Robię projekt (nie ukrywam, że czysto w teorii) takiego większego chwytaka opartego o pospawane profile stalowe/aluminiowe.

Postaram się niżej zamieścić odpowiedni szkic schematyczny mojego pomysłu i o jakąś podpowiedź w jaki sposób najlepiej przenieść napęd z silnika (DC najprawdopodobniej) na obrót pręta stalowego - ma poruszać się coś jak wskazówka w zegarze. Pręt ma grubość ledwo 10 mm. Chcę uniknąć rozwiązania opartego o pneumatykę czy siłowniki.

Myślałam nad połączeniem na zasadzie wał silnika do sprzęgła, stamtąd wał napędzany, który po prostu jest przyspawany do tego pręta. Ale tu pytanie czy spawanie takich małych przekrojów jest w ogóle sensowne iczy nie da się tego zrobić inaczej.

Dziękuję za pomoc:)

Link do komentarza
Share on other sites

Do czego jest tu sprzęgło? Czy układ może się mechanicznie blokować? Czy ten pręt ma być fragmentem ramienia, które coś na końcu podnosi? Jakiego momentu oczekujesz na wale obracającym ten pręt? Jaki moment daje typowy silnik DC o jakim myślisz? Jak dużych obrotów tego pręta oczekujesz? Ja bym do tego nie podchodził gdyby stalowy pręt fi 10mm miał wywijać szybciej jak 1 obr/s. Jakie obroty mają typowe silniki "najprawdopodobniej DC" w punktach najlepszej sprawności lub największej mocy - bo chyba tam powinnaś celować? Czy odróżniasz sprzęgło od przekładni?

Link do komentarza
Share on other sites

Myślałam nad sprzęgłem żeby spawać nie wał silnika, ale sprzęgło usunę i chyba pręt bezpośrednio dokręcę 2 śrubami do pręta.

Nie potrzebuję wielu obrotów, stąd zastosuję raczej przekładnię. Pręt 10mm ma długość koło 150 mm i na końcu przenosi ok. 0,5 kg obciążenia, więc DC się tu sprawdzi:)

Link do komentarza
Share on other sites

Nie pleć jak dziecko. Studiujesz nauki inżynieryjne czy biologię? Każdy silnik (w sensie wielkości) potencjalnie się sprawdzi, dopóki nie podasz obu wymagań: prędkości obrotowej i momentu. Na pewno pamiętasz, choćby z podstawówki, że moc = moment * obroty. Zadając tylko jeden parametr a zatajając drugi, możesz osiągnąć cel dowolnym silnikiem. Przekładania powoduje jedynie, że przehandlowujesz obroty (zmianiając je z tych którymi dysponuje silnik - a te są ograniczone ekonomią jego wykorzystania - do pożądanych) za moment. Żeby zdefiniować wymaganie na silnik musisz znać swoje zapotrzebowanie moc. Obroty i moment możesz kształtować dowolnie w ramach iloczynu. Więc jak?

A typ silnika (DC, BLDC, krokowy, AC) jest sprawą zupełnie odrębną i związaną bardziej z kosztami (projektu i eksploatacji), sterowaniem i wymaganiami na dynamikę napędu.

Czy ja dobrze widzę? Do obciążenia zginającego 5N spawasz pręt stalowy 10x10mm? Weż może popytaj kolegów albo nie, lepiej zacznij od próby zgięcia widelca torebką cukru pudru. To właśnie jest 0.5kg. Jaki tam widzisz przekrój? Bo u mnie w szufladzie sztućce mają w najwęższym miejscu jakieś 0.8x5mm i nawet nie widzę ugięcia. Z czego tę stal u Ciebie robią, że planujesz 25-krotnie większy przekrój? Z mrożonego masła? Weź się ogarnij i policz podstawowe rzeczy. Spawać do wału silnika? Wiesz co to są łożyska? Wiesz jakie temperatury wytrzymują? To co piszesz to jakaś kompromitacja, chyba że robisz projekt końcowy w przedszkolu.

Link do komentarza
Share on other sites

Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.
Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę.

jlcpcb.jpg

jlcpcb.jpg

Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay!
   • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit
   • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny
   • Usługa projektowania PCB na zlecenie
   • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony
   • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber
Zobacz również » Film z fabryki PCBWay

Dziękuję Marku za krytykę, tak to jest jak się pisze coś przed pomyśleniem to wychodzą głupoty:).

Korzystając z tematu miałabym nieco inne pytanie... Jak dokładnie liczyć wymagany moment znamionowy? To znaczy zakładamy że pręt ma długość 350mm, na jego końcu przyczepiona jest masa 2kg. Bierzemy tutaj pod uwagę sama bezwładność, tj M=0.5*J*(omega)^2? Wtedy dla zakładanych małych prędkości moment znamionowy wynosi śmiesznie malo. Z kolei licząc to jako moment siły M=m*g*r wychodzą o wiele większe i do końca nie wiem której wersji się trzymać w takiej sytuacji. Bo jak zauważył marek1707 bez obliczenia rzeczy tak podstawowych ani rusz z doborem silnika... Dziękuję za pomoc

Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.