Skocz do zawartości

Elektroniczny kompas, Żyroskop... Łódź na konkurs


Kangurek

Pomocna odpowiedź

Witam, otóż biorę udział w konkursie fizycznym polegajacym na zbudowaniu łodzi. Będzie to polegało na jaknajszybszym dotarciu do celu a później zawróceniu i dopłynięciu do lini startu. Łodzie będą płynąć po linii prostej 25m w jedną stronę. Wpadłem na pomysł żeby dać mu jakies czujniki i jak dopłynie do ściany to zawróci ale tu sie pojawia problem... Co zrobić żeby płynął mniej więcej prosto (bo całkiem prosto to właściwie prawie nie możliwe) i po dopłynięciu do ściany zawrócił o 180 stopni i dopłynął do mnie? Myślałem o zastosowaniu jakiegoś żyroskopu lub kompasu elektronicznego ale nie wiem na ile to jest dobre. Myślę że łódź będzie sterowana mikroprocesorem z jednym silniczkiem dzieki któremu będzie pływała i drugim dzieki któremu będzie skręcała. Nie znam się za bardzo na żyroskopach czy kompasach elektronicznych więc też nie mam pojęcia jak miało by to być podłączone. Myślę żeby zastosować takie coś ( http://www.nikomp.com.pl/zestawyK/K-1640.htm ) i jak czujnik wykryje ścianę to da sygnał do mikroprocesora, uC uruchomi silniczek do skrętu i zacznie skręcać i jak zaświeci się dioda np na Północ to wtedy przestanie skręcać i będzie się starał wyrównać do tego kierunku.

Proszę o pomoc i cierpliwość.

PS. Łódź będzie zasilana tylko i wyłącznie bateriami (nie akumulatorkami; wymogi konkursu) będzie z depromu i jej wielkość wynosi około 20 cm.

Link do komentarza
Share on other sites

rozumiem, ze lodz ma byc autonomiczna? Zadne sterowanie nie wchodzi w rachube?

Proponuje rzecz prostsza:

Dwa serwa - jedno przerobione na silnik DC i sterowanie z PWMa, drugie nie przerobione i odpowiedzialne za ster - nie zaden boczny silnik tylko tak jak jest to w normalnych lodziach, motorowkach czy rowerach wodnych - maly kawalek deseczku ustawiany rownolegle do toru ruchu badz przestawiony na boki w celu skretu (pewnie ma to swoja nazwe, ktorej nie znam 😉 ).