Skocz do zawartości

Komputer pokładowy.


ewemarkam

Pomocna odpowiedź

Witam

Jak w temacie, wykonałem sobie komputer na podstawie tego projektu -> https://www.instructables.com/id/How-to-Build-a-Bi-Fuel-LPG-Unleaded-Trip-Computer-/

Wszystko fajnie działa oprócz prędkości. Mianowicie, w moim samochodzie (Subaru Forester '98) mam dwa czujniki prędkości. Oba są umieszczone w skrzyni. Jeden czujnik podaje przebieg trójkątny o amplitudzie 1V a drugi powinien 0-12V,  ale tak nie jest. Przynajmniej miernik tak tego nie pokazuje. Sygnał z tego pierwszego czujnika leci na zegary, i do sterowniki skrzyni automatycznej. Następnie z zegarów leci do sterownika silnika ale juz w postaci od 0 do ok 4V.  Drugi czujnik tylko do skrzyni. 

Do arduino podłączone to jest tylko przez diodę zenera 5v1, co by nie ubić wejścia. W momencie jak dałem rezystor podciągający do masy, skrzynia waliła mi błędem od tego czujnika, tak samo z kondensatorem oraz cewką szeregowo. Układ zachowuje się tak że, przy jeździe ze stałą prędkością pokazuje w miarę dobrze, natomiast gdy dodaje gazu to wskaz prędkości rośnie ponad predkość wskazaną na liczniku. Myślałem że są jakieś zakłucenia jak to w samochodzie od alternatora, ale co kolwiek dałbym na wejścia aby to filtrować powoduje problemy. 

Zastanawiałem się czy przypadkiem nie dać komparatora na ten sygnał i gdy jest większy niż 3V będzie dawał wyjście w stan wysoki i analogicznie poniżej 3V w stan niski. Ewentualnie dołożyć na wał dwa magnesy i załączać nimi kontaktron po prostu. Według tego wyliczać prędkość, wał u mnie kręci się ok 4 razy szybciej niż koła. Nie wiem co z tym fantem zrobić. Mam kompletną serwisówkę do tego samochodu i właśnie z niej w dużej mierze korzystałem aby odnaleźć te sygnały prędkości. 

Link do komentarza
Share on other sites

Dnia 8.04.2019 o 22:22, ewemarkam napisał:

Zastanawiałem się czy przypadkiem nie dać komparatora na ten sygnał i gdy jest większy niż 3V

Czyli bierzesz ten drugi sygnał:

Dnia 8.04.2019 o 22:22, ewemarkam napisał:

Następnie z zegarów leci do sterownika silnika ale juz w postaci od 0 do ok 4V.

To jeżeli to jest max 4V to nie możesz podać tego bezpośrednio na ADC Arduino? Ewentualnie zbić nieco napięcie zwykłym dzielnikiem napięcia?

Jeżeli sygnał ten jest wprost proporcjonalny do predkości to wystarczy, że skalibrujesz to z prostej proporcji gdzie dla:

  • prędkości 0 jest pewnie napięcie 0V,
  • prędkości V_MIERZ z licznika zegarowego jest napięcie które odczytasz w Arduino w potaci wartości ADC (ADC_MIERZ).

Wychodzi z tego prosta zalezność że prędkość = x * V_MIERZ/ADC_MIERZ, gdzie x to wartość odczytana z ADC.

W tym poradniku jest coś o sygnale VSS, który ma zmienne wypełnienie. Czy ten sygnał 0-4V na pewno stały?

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Share on other sites

Dołącz do dyskusji, napisz odpowiedź!

Jeśli masz już konto to zaloguj się teraz, aby opublikować wiadomość jako Ty. Możesz też napisać teraz i zarejestrować się później.
Uwaga: wgrywanie zdjęć i załączników dostępne jest po zalogowaniu!

Anonim
Dołącz do dyskusji! Kliknij i zacznij pisać...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej. Więcej na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.