lleymann Napisano Listopad 20, 2020 Udostępnij Napisano Listopad 20, 2020 Witam Wszystkich, Posiadam latarkę nurkową, która ma 3 tryby: LOW, HIGH i SOS. Poszczególne tryby są wybierane pierścieniem na obudowie. Latarka była przez długi czas nieużywana i próbowałem ostatnio ją sprawdzić, czy działa. Okazuje się, że działa tylko tryb SOS, co uniemożliwia korzystanie z niej, ponieważ cały czas nadaje sygnał SOS kodem morsa. Postanowiłem ją rozkręcić i sprawdzić co tam siedzi w środku. Okazuje się, że na brzegu płytki są umieszczone 3 czujniki pola magnetycznego, a w pierścieniu jest magnes. Kręcąc pierścieniem magnes przesuwa się w odpowiednie miejsce powodując zadziałanie poszczególnego czujnika, który odpowiada za włączenie odpowiedniego trybu. Wydaje mi się, że jedynym rozwiązaniem jest wymiana 2óch czujników, które są odpowiedzialne za tryb LOW i HIGH. Na czujnikach jest oznaczenie 41938. Próbowałem wpisywać je do googla, ale nic z tego. Proszę powiedzcie mi, czy z tego symbolu można jakoś odczytać parametry czujnika, jaki powinienem zakupić? Czy może jest to bez znaczenia i obojętnie jaki czujnik wlutuję układ powinien działać? Byłbym wdzięczny za linki do czujników, które wg. Was powinienem kupić i wlutować. W załączniku przesyłam zdjęcia czujnika (to te czarne kwadraciki). Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Listopad 20, 2020 Udostępnij Listopad 20, 2020 Czyli jak oberwiemy muszce skrzydełka, krzykniemy "leć!" a ona nie pofrunie to ogłuchła? Nie ferowałbym tak prostych wniosków. Dlaczego od samego leżenia miałbyby popsuć się jakieś czujniki? Ja bym raczej spróbował: Dokładne obejrzenie ścieżek, lutów, wszystkiego pod lupą. Może kiedyś zostało gdzieś trochę wilgoci lub kwasu z baterii, może jakieś wykwity soli itp i zeżarło jakieś połączenie na PCB lub wręcz zniszczyło druty od elementów? Umyć płytkę. Albo kąpiel w spodku ze spirytusem i czyszczenie pędzelkiem po całości albo w ostateczności szybka kąpiel w wodzie z mydłem. Przez minutę nic się nie stanie, nic nie zardzewieje a potem szybkie płukanie w czystej wodzie, jeszcze raz i suszenie. Oglądając zdjęcie mam wrażenie, że wiele elementów pokrytych jest jakimś nalotem czy pyłem. Jeżeli załapało to choć trochę wilgoci, zwarcia mogą powodować błędne działanie. Sprawdzić pierścień. Czy jest możliwe, że magnes nie przesuwa się przed czujnikami mimo obracania czymśtam? Zły montaż. Może płytka obróciła się w latarce i czujniki "nie widzą" magnesu? Sprawdzić działanie na zewnątrz: podłączyć zasilanie i jakimś magnesikiem przejechać po czujnikach. Jeżeli masz jakiś multimetr to sprawdzić, czy czujniki reagują (na którymś pinie - wiele ich nie ma) na zbliżanie magnesu. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
lleymann Listopad 20, 2020 Autor tematu Udostępnij Listopad 20, 2020 (edytowany) Cześć @marek1707 Dziękuję za cenne rady. Nadmienię, że latarkę przechowuję otwartą bez baterii w środku, więc wylanie kwasu nie wchodzi w grę, podobnie zawilgocenie ścieżek, czy układu. Poza tym komora, gdzie znajduje się elektronika jest dodatkowo uszczelniona. Mimo wszystko zrobiłem tak jak mówiłeś, przejrzałem wszystkie ścieżki, przepłukałem układ spirytusem i podłączyłem zasilanie na pajączka. Zbliżając magnes do czujnika odpowiedzialnego za włączanie trybu SOS latarka włącza się, przybliżając magnes do czujnika wyłączającego, wtedy latarka przestaje świecić. Zbliżałem magnes do pozostałych dwóch czujników latarka nie reagowała, jednak przy łączeniu ścieżek tych czujników śrubokrętem tryby LOW i HIGH włączały się poprawnie. Dodatkowo sprawdziłem pierścień obrotowy - igiełką na nitce, która przywarła w miejsce, gdzie jest magnes i wraz z obrotem pierścienia igła poruszała się również. Płytkę da się włożyć tylko w jednej pozycji, więc nie jest możliwe, że magnes nie trafia w czujniki. Wniosek jest tylko jeden - zepsute czujniki, które muszę wymienić i tu pytanie, jakie będą najbardziej odpowiednie? Voltomierz pokazał, że na czujnikach jest wartość niecałych 5V, nie wiem, czy to pomoże w doborze. UPDATE: Problem rozwiązany, okazuje się że w oznaczeniu czujnika ostatni znak to litera B a nie 8. Po wpisaniu do Googla z właściwym znakiem wyświetlają się odpowiednie czujniki. Niestety dostępne tylko na aliexpress 😔 Pozdrawiam Edytowano Listopad 20, 2020 przez lleymann Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Listopad 20, 2020 Udostępnij Listopad 20, 2020 No to się uwinąłeś.. Hm, hallotronowe czujniki pola muszą być zasilane, więc zawsze mają co najmniej 3 nóżki: masa, zasilanie i wyjście. Jeśli te tutaj mają po dwie (jak wnioskuję z motywu zwierania wkrętakiem) to trochę dziwne. Jedyne 2-końcówkowe jakie przychodzą mi do głowy to czujniki mechaniczne, typu kontaktron, ale to są duże rzeczy. Gdyby tam w środku była jakaś elektronika (a hallotron tego wymaga) to nie mogłaby sobie zwierać zasilania i dwie nóżki to za mało. A jeśli są trzy, to zawsze na którejś nóżce (we wszystkich na tej samej) napięcie będzie. Działanie czujnika widać tylko na nóżce wyjściowej. Tam powinno normalnie być sporo (np. ok. 5V) a w momencie wykrycia pola spadać do ok. zera. Czasem może być odwrotnie, ale zmiana powinna być wyraźna. Jeśli to są jakieś wydziwione czujniki mechaniczne, to ja takich nie znam. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Polecacz 101 Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Zarejestruj się lub zaloguj, aby ukryć tę reklamę. Produkcja i montaż PCB - wybierz sprawdzone PCBWay! • Darmowe płytki dla studentów i projektów non-profit • Tylko 5$ za 10 prototypów PCB w 24 godziny • Usługa projektowania PCB na zlecenie • Montaż PCB od 30$ + bezpłatna dostawa i szablony • Darmowe narzędzie do podglądu plików Gerber Zobacz również » Film z fabryki PCBWay
marek1707 Listopad 21, 2020 Udostępnij Listopad 21, 2020 (edytowany) OK, jeśli znalazłem poprawny datasheet: http://163.171.134.63/12430550.s21d-12.faiusrd.com/61/ABUIABA9GAAgkfmJxQUo26fV3gU.pdf to jest to trochę nietypowy, a troche zwyczajny bipolarny czujnik hallotronowy. Trzy nóżki: masa, zasilanie i wyjście. Wystarczy teraz, że znajdziesz coś podobnego w sklepie w Polsce i tyle. Nietypowość modelu 4913B polega na tym, że w celu minimalizacji poboru mocy producent zdecydował się na pracę impulsową: wewnętrzna elektronika włącza się samoczynnie ok. 7 razy na sekundę tylko na chwilę. To znacznie zmniejsza pobór prądu, co w latarce ma znaczenie gdy w większości nie świeci. No chyba, że w stanie czuwania zasilają tylko czujjnik ON/OFF a pozostałe dostają zasilanie dopiero gdy całość ruszy. W każdym razie wystarczy znaleść hallotron o podobnej czułości i histerezie (25/35Gs) i nie trzeba czekać na paczkę a Chin 🙂 BTW: Z tabelek i wykresów w karcie katalogowej tego czujnika wszystko co potrzebne można wyczytać, ale może ktoś znalazł jakąś czytelną wersję tego dokumentu? Typowa kolejność pinów to VCC, GND, OUT, ale niestety w przypadku obudowy TO-93 chińczycy opisali to po swojemu. W TME mają coś, co moim zdaniem by się nadało. Czułość podobna, kolejność pinów typowa, wyjście OC: https://www.tme.eu/pl/details/ss460s/czujniki-halla/honeywell/ Edytowano Listopad 21, 2020 przez marek1707 2 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
lleymann Listopad 21, 2020 Autor tematu Udostępnij Listopad 21, 2020 @marek1707 zauważyłem, że w tym czujniku Honeywell max temp pracy to 150st.C, natomiast przy tym Chińskim jest 240 st.C. Wydaje mi się, że ma to dość istotne znaczenie. Ponieważ diody generują ogromne ilości ciepła. Do tego stopnia, że w instrukcji latarki pamiętam, że było wyraźnie napisane dużymi literami, że latarkę należy włączać tylko w wodzie, aby zapewnić chłodzenie elektroniki. Na powierzchni można ją włączyć na max pół minuty. iIe wiem co tam za ledy są włożone, ale koledzy nurkowie nadali mi przezwisko Jupiter przez tą latarkę, bo "wali" niemiłosiernie. Kupiłem ją już dobrych parę lat temu w Niemczech. Znalazłem podobne na aliexpress i gdyby wierzyć tym opisom, to ta latarka świeci z mocą 21 000 lm. Szczerze, nie wiem, czy aż tyle, ale faktycznie jest cholernie mocna i można się poparzyć przy używaniu jej poza wodą. Na razie czekam na paczkę z Chin i będę się bawił. Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
marek1707 Listopad 21, 2020 Udostępnij Listopad 21, 2020 To bez znaczenia, temperatury struktur diod LED nie mogą być wyższe niż ok. 120°C. Wtedy na radiatorze jest ze 100°C a elektronika wokół ma może 80°C - im dalej tym rzecz jasna chłodniej. Trochę "dopala" driver, ale w porównaniu z tym co generuje LED, to pikuś. Moc mierzy się w Watach. Lumeny to całkowity strumień światła wysyłany z latarki. Dobra, powodzenia. Napisz jak zadziała. 1 Link do komentarza Share on other sites More sharing options...
Pomocna odpowiedź
Bądź aktywny - zaloguj się lub utwórz konto!
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony
Utwórz konto w ~20 sekund!
Zarejestruj nowe konto, to proste!
Zarejestruj się »Zaloguj się
Posiadasz własne konto? Użyj go!
Zaloguj się »