Skocz do zawartości

"Bukiet Ledowych kwiatów", pomoc z podłączeniem przełącznika 3 stopniowego, dobór części


dawidjasiczek

Pomocna odpowiedź

Dzień dobry!

Jestem początkującym, nowicjuszem na forum i potrzebuję waszej pomocy... w kilku kwestiach. Słowem wstępu co chciałbym zrobić: niedługo walentynki. Postanowiłem zrobić swojej kobiecie "bukiet kwiatów". Każdy kwiatek wyobrażałbym sobie tak, jak w załączniku, chciałbym zrobić ich 10 i upchnąć to do jakiegoś pudełka. Dodatkowo wymarzyłem sobie, że  za pomocą multiwibratora astabilnego (jak z kursu elektroniki) te ledy delikatnie "mrugały", a same ledy świeciły delikatnie ( +- przy podłączeniu 9v żółtej diody z +- 5kΩ rezystorem efekt był nawet ok, jako "maksymalny punkt świecenia").

Wyszedł mi taki schemat, jak w załączniku. I tu pojawiają się moje pytania:

  1. Chciałbym, by była możliwość zrobienia przełącznika między trybem "miganym"  a trybem w którym diody świeciłyby jednostajnie. Znalazłem na forbocie przełącznik kołyskowy 3 stopniowy, ale nie mam bladego pojęcia jak zmodyfikować schemat by to zadziałało tak jak bym chciał (tj. 1: diody pulsują, 2: diody wyłączone, 3: diody świecą jednakowo).  
  2. Czy dobrane części  jak na schemacie to dobry wybór?
    1. Rezystory: 10kΩ , 1kΩ, jak na schemacie.
    2. Potencjometr 5kΩ (gdyby okazało się, że po zlutowaniu diody świecą zbyt jasno)
    3. Kondensatory: Zastanawiam się między 2000 a 4000 uF (lub połączeniem ich by dały ok 3000), planowałem sprawdzić to "w praniu" który efekt mnie bardziej zadowala.
    4. 10 (chociaż zastanawiam się nad 12) diod, żółtych Led 5mm. 
    5. Tranzystory (Czy wystarczą te 2? BC546)
  3. Jak wyliczyć zasilenie układu? Czy 2-3 podłączone równolegle baterie AA lub AAA wystarczą, żeby nie trzeba było ich wymieniać co chwilę?  Czy baterie AA lub AAA wystarczą, czy lepiej wziąć 9V?  Czy jestem w stanie policzyć zakładany czas pracy na baterii?